Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bunkra torrvaror
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 06:11 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 01 feb 2016, 22:45
Inlägg: 30
Jag har börjat bunkra torrvaror enligt en (för mig ganska) ny metodik som jag gärna skulle ta emot synpunkter på.

Principen består av att nyttja plastflaskor så långt det är möjligt. Talar vi om 33-50 cl så är de små, praktiska, lätta att ta med och rent allmänt ganska bekväma att handskas med. De är även vattentäta (till skillnad från exempelvis sådana påsar av papp som man köper havregryn i) och något mer "stryktåliga" än påsar generellt.

Tillvägagångssättet är att helt enkelt hälla över torrvaran frän påsen till flaskan. Jag använder mest vanliga flaskor som köpts med mineralvatten i. För att underlätta något kan man "rulla en strut" av vanligt A4-papper enligt bilden.

Efter att själva innehållet hällts över så rullar jag in plastflaskan i foliepapper. Detta är för att skydda innehållet mot exponering av ljus och viss värme. För att inte glömma bort vad som innehåller vad, så skriver jag även med tusch på foliet vad flaskan innehåller.

På bilden har jag lagt undan lite müsli och nötter, men principen är ju densamma för allting. Ris, bulgur, diverse fröer osv.

Hur gör ni andra för att bunkra torrvaror? Originalförpackningar, andra förpackningar, annat?

Synpunkter och kritik tas gärna emot, om något kan tänkas ha förbisetts.

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra torrvaror
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 06:23 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 feb 2014, 11:28
Inlägg: 303
Glas är bättre. Om du nu budgetpreppar så gå till Myrorna-Stadsmissionen-Loppmarknad och köp på dig ett lager.

Har dock inga personliga behov för små containers.

Är lite skeptisk med att lagra mat i sådant som inte klassas som "food grade" också. Man vet inte vad det gör med förpackningen, hälsan och dylikt på sikt. Hade jag kört på plast hade jag frågat min lokala pizzalirare om att få ett par mindre hinkar eller förpackningar utav denna typ.

_________________
/DP


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra torrvaror
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 07:22 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 01 feb 2016, 22:45
Inlägg: 30
DirtyPrepper skrev:
Glas är bättre. Om du nu budgetpreppar så gå till Myrorna-Stadsmissionen-Loppmarknad och köp på dig ett lager.

Har dock inga personliga behov för små containers.

Är lite skeptisk med att lagra mat i sådant som inte klassas som "food grade" också. Man vet inte vad det gör med förpackningen, hälsan och dylikt på sikt. Hade jag kört på plast hade jag frågat min lokala pizzalirare om att få ett par mindre hinkar eller förpackningar utav denna typ.


Det som gör mig skeptisk till just glas, det är hur pass ömtåligt det är. Om en box med plastflaskor rasar från 1,5 meters höjd, då är det inte mer med det än att du bara tar upp dem igen. Händer detsamma med glasflaskor däremot, då är det käk för 1-2 veckor som går om intet (ca).

Jag känner till att vatten inte bör bevaras under längre perioder i vanliga plastflaskor, just pga av det inte är särskilt.... materialanpassat, typ. Naturligtvis bör detta även omfatta torrvaror.

Vet inte om sådana pvc-dunkar (5 liters) skulle kunna vara ett bättre alternativ? De är ju framtagna för längre förvaring av t ex vatten. Torrvaror borde kanske också fungera?

Tåls att beaktas. Tackar för din input DirtyPrepper.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra torrvaror
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 09:40 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Vattendunkar (till exempel Biltemas) är gjorda av HDPE och inte PVC, och är livsmedelsgodkända. Fungerar utmärkt till att lagra torrvaror (och vatten) under ganska långa tider. Jag äter flera gånger i veckan ris som legat på sån dunk sedan 2011.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra torrvaror
InläggPostat: fre 12 feb 2016, 11:00 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 01 feb 2016, 22:45
Inlägg: 30
Fotogenmannen skrev:
Vattendunkar (till exempel Biltemas) är gjorda av HDPE och inte PVC, och är livsmedelsgodkända. Fungerar utmärkt till att lagra torrvaror (och vatten) under ganska långa tider. Jag äter flera gånger i veckan ris som legat på sån dunk sedan 2011.


Tackar för rättelsen. Min koll på PVC, HDPE och allt vad det heter, den är mellan noll och obefintlig. Långtidsförvaring av livsmedel, det är ju liksom ingenting man lär sig genom skolplanen direkt :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra torrvaror
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 00:56 
De huvudproblem jag ser med din metod är:
1) Det är för små förpackningar för att bli någorlunda rationellt. Nu ser jag förstås saker ur mitt personliga perspektiv men ska man ha torrvaror för 4 personer i 100 dagar så blir det sjukt svårt att stapla alla de flaskorna, så jag kör dunkar. Food grade (glas och gaffel instämplat i botten) femlitersdunkar är lätta att hantera, lätta att stapla men sk*t att hälla ned saker i (men lättare än dina flaskor).
2) Plast. Plast är inte tätt. Det kommer in syre, syre förstör din mat. I dunkarna petar jag ned syreätare eller stålull. (Hmmm... Kanske ska ta och öppna en av dunkarna med havregryn jag ställde undan för två år sedan.) När jag kan använder jag glas för att det är tätt. Ja, glas går sönder men för just mig är det större sannolikhet att maten förstörs av syre än av att jag tappar burkarna eftersom jag satsar på bugin och har mina grejer stående i matkällaren.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra torrvaror
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 12:20 
Håller med MD om att "många PET flaskor blir det"
Startade själv ganska nyligen med att bunkra i 6-liters burkar (food grade HDPE) avsedda för proteinpulver
Lägger i syreätare för att minska syrenivån.
Naturen strävar alltid efter jämvikt så även om syreätarna får ner syrenivån kommer det ändå mycket långsamt diffundera syre in genom plasten.
Avpassar volymen lite efter vikten på innehållet. Makaroner tex som bara väger ca hälften mot ris per liter ökar jag till 10-litersburkar.
Annat som jag lagrar i mindre volym hamnar i 1,25l burkar. Tex the.

Sen är det också så att en mindre behållare har mer yta per liter innehåll så syret kommer lättare åt att påverka innehållet
Typiskt om man jämför en 10-liters behållare mot 2st 5-liters så är ytan ca 25% större med 2x5-litersvarianten
28dm3 yta på en 10-liters kub mot sammanlagt 35dm3 på två 5-liters kuber.

Glas vore fint men lite omständigt och kostsamt om man snackar ett par hundra liter volym.
Beställde nyss 84 liter burkvolym ytterligare i 1,25-6-10 liters format. Blev 4,5kr/litern i snitt.
Förvaring kostar också en del om man vill ha något tätare än orginalförpackningarna.
Ser väl mylarpåsar som steget efter plastburkar för att få syrepåverkan till ett absolut minimum


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra torrvaror
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 16:40 
Jag är svag för glasburkar och vägrar göra mig av med dem, även om frun tycker att jag överdriver. En dag ska jag komma igång med att sylta och lägga in... Nu används de mest för torkad frukt och egen müsli. Här växer glasburksförrådet ständigt, mycket tack vare t.ex. honung, senap, majonäs, sylt och inlag gurka.

På Balkan används gamla plastflaskor till det hembrända. De roterar friskt, så jag har ingen koll på hur det är med lagring av alkohol i plast. Någon som vet?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra torrvaror
InläggPostat: tor 18 feb 2016, 12:08 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 16 feb 2016, 13:08
Inlägg: 8
Hej

Jag började garderobs-preppa eller vad man nu ska kalla det under förra året och har samlat konserver, ris, pasta mm samt ordnat vattenförvaring. Jag har nu börjat kika på förvaring av torrvaror som inte levereras i förseglade plastförpackningar och har lite funderingar.
Vilka torrvaror lämpar sig för långsiktig förvaring i förslutna hinkar?
Behövs något tillsattsmedel innan hinkarna försluts?
Hur känsligt är det med temperaturen i förvarings utrymmet?

Tack på förhand


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra torrvaror
InläggPostat: tor 18 feb 2016, 16:03 
Grundprincipen för torra varor är att de skall fortsätta vara torra! :smack:

Det kan bli problem i täta förpackningar om temperaturen varierar. Om du packade exempelvis en plastdunk i rumstemperatur vid 60% luftfuktighet så kan det innebära att det blir kondens vid 0 grader. Och när sedan temperaturen stiger kan det bli mögel och annat otrevligt.

Ett enkelt knep är att packa vintertid när det ofta är extra torr luft inne. Och kanske värma behållaren över natten med öppet lock vid ett element för att driva ut kvarvarande fukt. Ett annat knep är att slänga med ner en papperspåse med något som tar upp och behåller fukt. Exempelvis ett par dl vitt ris som du torkat i ugnen vid strax under 100 grader över natten. Men riset kan också mögla om det är för mycket fukt.

Silikagel brukar användas för att hålla elektronik torr. Går att torka i en ugn. Men kolla att den silikagel du använder är lämplig att använda ihop med mat.

Ytterligare en variant är att inte använda så täta förpackningar. Packa i pappersförpackningar. Förvara i torrt uppvärmt utrymme där temperaturen inte svänger så snabbt. Kanske en garderob? :lol:

Förmodligen är det bättre att packa i tät förpackning. Det håller sig bättre och det är mindre risk för problem om man snabbt behöver flytta lagret eller om taket läcker eller det blir översvämning.

Men om det inte är riktigt torrt i den täta förpackningen så är hållbarheten extremt dålig...

Det finns "syreätare" som man kan tillsätta. Små påsar med kemikalier. Jag tror att det i princip är en blandning av salt och järnfilspån. Så länge det är torrt i orginalpackning så händer inget. Men så fort man öppnar suger saltet åt sig lite fukt och järnfilspånen börjar rosta och förbruka syre. Jag är dock tveksam till om syreätare gör så mycket nytta åt eventuell fukt i täta kärl.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra torrvaror
InläggPostat: tor 18 feb 2016, 18:18 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 16 feb 2016, 13:08
Inlägg: 8
Skogsbonde skrev:
Grundprincipen för torra varor är att de skall fortsätta vara torra! :smack:

Det kan bli problem i täta förpackningar om temperaturen varierar. Om du packade exempelvis en plastdunk i rumstemperatur vid 60% luftfuktighet så kan det innebära att det blir kondens vid 0 grader. Och när sedan temperaturen stiger kan det bli mögel och annat otrevligt.



Temperaturen tror jag inte är någon fara, jag har en matkällare som är torr och sval året om. Jag förvarar idag t.ex mindre mängder socker, mjöl och havergryn där nere utan att ha märkt några problem. Det jag är ute efter är en lösning där jag kan försluta spannmål i en 30L hinkar och låta dom stå i åratal utan tillsyn.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra torrvaror
InläggPostat: tor 18 feb 2016, 19:30 
Har själv gjort en större beställning på aluminiumlaminerade mylarpåsar och syreätare som jag avser använda för torrvaror
Syreätaren behöver lite fukt för att aktiveras men det räcker med den lilla rest som alltid finns i torrvarorna.
När syreätarna aktiveras drar den åt sig syret och gasen binds i materialet vilket gör att påsen drar åt sig
runt innehållet. (Hade inte insett hur det fungerar före jag började leta mer info om det igår)
Plasthinkar håller det torrt men syre kommer dock fortfarande påverka på lång sikt. Plasten är tät mot fukt men inte gastät
Finns större mylarpåsar för 5-gallon hinkar men dom kostar en del och få leverantörer i Sverige. Beställde själv utomlands.
http://www.overlevnadsbutiken.se/produkter/mat/forvaring-av-mat/mylarpasar-20-l-10-pack.html



Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra torrvaror
InläggPostat: lör 20 feb 2016, 12:26 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 16 feb 2016, 13:08
Inlägg: 8
Tack för tippset, det där verkar vara en skitbra lösning!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra torrvaror
InläggPostat: lör 20 feb 2016, 14:39 
clyshe355 skrev:
Tack för tippset, det där verkar vara en skitbra lösning!


Aluminiumlaminerad mylar är mycket bra för att förhindra oxidering under lång förvaring.
Viktigt att tänka på är dock att det man förvarar måste vara ordentligt torrt.
Om det finns fukt finns en liten risk för att man kan få toxinproducerande botulismbakterier som trivs i syrefattig miljö
https://sv.wikipedia.org/wiki/Botulism
Giftet är värmekänsligt så för tex ris som man kokar är det en rätt obefintlig risk som jag ser det.
Jag satsar på mylar för dom torrvaror jag långtidsförvarar och räknar med >10år rotationstid.
Burkarna förvaras sen torrt i skåp i källarrum där temperaturen är ganska jämn och låg.
Är lite jobb med att få det paketerat men tacksamt med "packa och glöm" över det sen.
Ska lägga upp några foto när jag kommit igång med att packa. Osäker på när jag får hem påsarna bara


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra torrvaror
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 03:54 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Hejsan på er! :D

Jag såg att ni pratade om mylarpåsar..
Så min första fråga efter att ha sett filmsnutten är.. Finns det något bättre sätt att försluta påsarna än med ett strykjärn?
Jag har lixom inte lust att försöra mitt med att bränna plast med det. :lol:

Sedan undrar jag lite om hur stor risken är att det blir toxinproducerande botulismbakterier, som du nämde Exodus??
Det låter lite onödigt i en SHIT situation att riskera att bli sjuk av maten som ska rädda.

Vilka sorters torrvaror går dessa påsar att använda till och hur mycke förlängs lagringstiden med dessa respektive produktens originalförpackning? Ja med respektive utan syreabsorbenter skulle vara intressant att veta. :) :hm:

Och min sista fråga.. Vilka varor ska inte syreabsorbenter användas till.. Jag tyckte jag läste socker någonstans..
Vissa varor är ju bra att ha bunkrade ur näring/energiperspektiv osv, men som inte smakar så gott att jag vill rotera dem i vardagen.. Typ.... musli. :-g :lol:

Ha det bäst. :mrgreen:
//Blondie

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet