Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Köpa säd
InläggPostat: tis 08 feb 2011, 13:47 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Jag har precis pratat med Orga kvarn i Skärblacka (utanför Norrköping), och det var inga problem att få köpa det vete som de maler sitt vetemjöl på. 5 kr/kg ville de ha, och om man ringer i förväg så ser de till att ha tappat upp på 25 kg säckar så det går smidigt att lasta. Jag funderar på att köpa 75 kg vete och 25 kg råg (vilket jag inte frågat om ännu, men de maler rågmjöl också så det borde inte vara något problem).

Till det priset och för de (förhållandevis små) kvantiteterna känns det som en bra lösning. Fast för långsiktighetens skull så vore det trevligt att hitta en vänligt sinnad lokal bonde att handla av. Någon som har några bra tips på hur man hittar en sån? Var handlar ni er säd?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa säd
InläggPostat: tis 08 feb 2011, 14:15 
5 kr kilot verkar ok
även för andra sorteringses foder för vildsvin så är det 3-4 kr kilot

så för dom priserna hadde jag inte tvekat


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa säd
InläggPostat: tis 08 feb 2011, 17:38 
Bra pris!

Prova gärna en lite mindre kvantitet först. Provbaka.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa säd
InläggPostat: tis 08 feb 2011, 18:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Tror det blir ett bra köp hursom. eftersom de maler mjöl . ( inte bara fodermjöl då hoppas jag )
Men kolla gärna bakegenskaperna som Skogsbonde skrev :)

sedan fråga om säden är grovrensad , så strån och det yttersta skalet är bort blåst eller om det kommer direkt från tröskan sas .

det är väl det som gör köp direkt från bonden lite tveksammare att man får så mycket bulk i form av det yttersta skalet (inte bara kli delen) ev. strån på axet och ogräsfrön .
det är jobbigt att rensa och skala av .

( Idag när vi tröskar med skördetröska tröskar vi senare än "förr" vilket gör att "våra" dagars spannmål är mer svårrensad än den från "förr" .
Då tröskade man säden när den var "bindarmogen" och lät den mogna klart i kärvar på fältet , det gör att skalet är mindre hårt och lättare rensas bort .
Idag tröskar vi senare i "skördetröskmognad" och då är skalet hårdare och sitter också hårdare runt kärnan vilket gör rensningen lite jobbigare .)

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa säd
InläggPostat: tor 10 feb 2011, 12:58 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Nu har jag varit och köpt säd. Och det blev inte 5 kr/kg, utan 4.50, både för vetet och rågen. Med kvitto! Återkommer med bilder.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa säd
InläggPostat: tor 10 feb 2011, 17:55 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Nu kommer frugan snart hem. Undrar vad hon säger om att "lite" säd visade sig vara fyra 25 kg-säckar... Men hon är underbar. Tacksam för de flesta förberedelser, tolerant mot resten. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa säd
InläggPostat: tor 10 feb 2011, 23:07 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Snyggt packat i igensydda papperssäckar. Inget för långtidsförvaring dock...
Bild

Vete:
Bild
Vad jag kan se så är det perfekt rensat. Jämn storlek, jämnt utseende.

Råg:
Bild
Också perfekt rensat från skal och skräp, men lite ojämnt i utseendet. Nästan som om det är ett och annat vetekorn inblandat.

Havre:
Bild
Jag köpte en tvåkilospåse med havre också (för 9 kronor!), men det var med ytterskalet kvar (det verkar vara så som havre säljs). Men om man pressar ett korn med sidan av en kniv så får man ett havregryn och ytterskalet faller bort. Jag får se om jag försöker bygga ihop någon form av flingkvarn och testa om man kan skilja av skalen med en fläkt, eller om det blir fågelfrö av havren.

Bild

Hittills ser det ut som en toppenaffär. Nu ska jag bara labba lite med malgrader och provbaka lite, och så förstås skaffa mylarpåsar och syreätare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa säd
InläggPostat: tor 10 feb 2011, 23:11 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 dec 2010, 23:34
Inlägg: 98
Ort: Stockholm
Om man nu saknar bra bonde-kontakter, hur hittar man egentligen lämpliga ställen att köpa säd? Runt Stockholm, någon?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa säd
InläggPostat: tor 10 feb 2011, 23:19 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Kolla upp mindre kvarnar. Jag har hört att Saltå kvarn i Järna säljer, men har ingen aning om hur dyrt. Sen kan tydligen många hälsokostaffärer beställa hem, men det om något låter dyrt. Jag är otroligt nöjd med mitt köp hittills. 100 kg för 450 kr! Nästan så att man börjar planera för var man ska få plats med ett helt ton... :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa säd
InläggPostat: tor 10 feb 2011, 23:24 
Du har all anledning att känna dig nöjd. Komplettera gärna med spelt. Klart dyrare, men mera näringsrikt. Och gott! Torrvikt spelt innehåller ungefär lika mycket protein som hönsägg. Inte riktigt lika bra sammansättning, men kompletterat med bönor/linser blir det utmärkt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa säd
InläggPostat: tor 10 feb 2011, 23:42 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Jag har mätt upp densitet och packningseffektivitet på vetet också. En liter av vetet väger 840g, och man kan fylla upp litern med 400 ml vatten. Packningseffektiviteten är därmed 60% (en liter vete innehåller alltså 400 cc luft, eller ungefär 80 cc syre, bra att veta när man räknar på hur mycket syreätare man behöver)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa säd
InläggPostat: lör 12 feb 2011, 19:20 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 14 dec 2010, 16:55
Inlägg: 338
Det ser ut som du har gjort et meget bra kjøp! Fargen på rugen ser litt lite grå ut, men det er kanskje bare på grunn av blitzlyset på kameraet. At det er hvetekorn blandet i rugen er helt normalt og skyldes nok bare at det var hvete på åkeren året før.

Her er et bilde av rug med den fargen jeg er vant til:
Bild

Interessant å få en helt eksakt måling av hvor mye luft det er per liter korn. Jeg trodde det skulle vært litt mindre. Nyttig å vite dersom man går for O2-absorbenter i mylarposer.

_________________
Svårt att förstå norska? Klipp och klistra in den här: http://translate.google.com/#no|sv|
Tack till "åhhnaaaj"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa säd
InläggPostat: lör 12 feb 2011, 22:16 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Ja, färgen på rågen är mer grönblå än den ser ut på bilden (som mycket riktigt är tagen med blixt). Det är nog inte så underligt att man får lite vete med i rågen, men vetet verkade underligt nog vara helt rent. Jag såg inte ett avvikande korn på ett halvt kilo!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa säd
InläggPostat: tor 03 mar 2011, 19:33 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Fotogenmannen...
Du är min idol!

Har du en kvarn?

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa säd
InläggPostat: lör 16 apr 2011, 19:18 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 feb 2011, 23:49
Inlägg: 79
Ort: Nolaskogs
Hur lång hållbarhet är det på säd? Snackar vi mjöl så är bäst före datum för mjölet jag har i skafferiet runt 10 månader från inköpet. Hur påverkas mjölet av lagring? Blir det sämre att baka med eller börjar det smaka illa?

Att mala sitt eget mjöl är något jag verkligen vill börja med. Första steget då är väl att börja baka oftare.. Googlade och hittade en kvarn 2 mil från där jag bor, ska nog ringa dit och kolla läget. Så länge jag bor i lägenhet kan jag dock glömma att ta hem ens 25 kg säd om jag vill ha kvar flickvännen, möjligtvis att jag kan gömma det i förrådet. Tills jag har råd med en sädeskvarn får jag nöja mig med att köpa mjöl på ICA. Jag har bara ett paket vetemjöl i skafferiet nu men ska snarast införskaffa några paket till att rotera(samt kornmjöl till palten!). Tack för att du delade med dig Fotogenmannen!

_________________
Nolaskogs.se <- Skriver om krisberedskap, bushcraft, resiliens, permakultur och självhushåll, bland annat en artikelserie under hela 2014 som heter 52 veckor till beredskap.
Kristidsrecept.se <- Bevarar gamla kristidsrecept


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet