Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Antenner till 155MHz jaktradio
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 14:42 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Fick idag hem en Celwave marinantenn i rostfritt, halvvågs-antenn, 1m lång som inte behöver jordplan, den ska vara till jaktradion. Antenner av denna typ kan monteras på stugnocken, en mast eller ett balkongräcke utan problem, t.o.m. ett takräcke på bilen. SWR är perfekt på jaktkanalerna och det är en välbyggd antenn http://acantennas.com/sites/default/fil ... mar0-1.pdf

Bild
Ska trä en slangbit över kontakterna för väderskydd, buntbandas fast.

Denna har jag för att öka räckvidden på jaktradion hemifrån, bara att få antennen utomhus gör mycket, lätt att ta loss och flytta på dessutom.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner till 155MHz jaktradio
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 20:59 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Själv använder jag en Diamond 770. Den är också en halvvåg på en meter. PL-kontakt i botten. Den fungerar även på UHF där den blir en 2x5/8.

Bild

Vill man vädertäta kontakter kan man använda vulktejp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner till 155MHz jaktradio
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 21:07 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
R8N skrev:
Själv använder jag en Diamond 770. Den är också en halvvåg på en meter. PL-kontakt i botten. Den fungerar även på UHF där den blir en 2x5/8.

Vill man vädertäta kontakter kan man använda vulktejp.


Har en sån antenn på räcket till 2m/70cm också, en riktigt bra och prisvärd antenn :) , likadant fäste som på bilden, men den klarar inte 156MHz, dessutom vill jag ha separata antenner för att kunna använda parallellt.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner till 155MHz jaktradio
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 21:51 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Jag skulle behöva en bredbandig mobilantenn 140-160 MHz 1/2-våg som tål mycket stryk i skogen. Helst inte kromad så det glänser om den. Hellre matt olivgrön pinne i kompositmaterial med rejäl fjäder i botten.

Samtidigt letar jag efter en motsvarande antenn för 400-470 MHz. I Australien finns det mycket intressant till deras UHF-CB på 470 MHz. Synd att det inte finns liknande i Europa som passar 444/446.

De skulle passa bra till mina Comrod och Miller 30-88 MHz-antenner jag har på bilen. De fungerar bra på 50-52 MHz och 69-70 MHz. Ska försöka justera den ena så den även tar 27 MHz genom att trimma tunern som sitter i botten på antennen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner till 155MHz jaktradio
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 22:00 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
R8N skrev:
Jag skulle behöva en bredbandig mobilantenn 140-160 MHz 1/2-våg som tål mycket stryk i skogen. Helst inte kromad så det glänser om den. Hellre matt olivgrön pinne i kompositmaterial med rejäl fjäder i botten.

Samtidigt letar jag efter en motsvarande antenn för 400-470 MHz. I Australien finns det mycket intressant till deras UHF-CB på 470 MHz. Synd att det inte finns liknande i Europa som passar 444/446.

De skulle passa bra till mina Comrod och Miller 30-88 MHz-antenner jag har på bilen. De fungerar bra på 50-52 MHz och 69-70 MHz. Ska försöka justera den ena så den även tar 27 MHz genom att trimma tunern som sitter i botten på antennen.


https://srsab.se/se/procom-cxl-2-1-l-ba ... 144-165mhz Finns även motsvarande för UHF
https://srsab.se/se/procom-cxl-70-1-h-antenn-420-470mhz Mycket bra antenner.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner till 155MHz jaktradio
InläggPostat: tor 17 mar 2016, 20:48 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Vill bara meddela att jag är mycket nöjd med antennköpet :D Jag och sambo testade räckvidden, kom fram till att den täcker hela staden med och lite till, hade bara original-antenn på den bärbara när jag var ute och traskade, men behövs det så finns skogsantenn och magnetfot till bilen. Kan verkligen rekommendera en yttre antenn till 155HMz, som en bonus är det enligt föreskriften tillåtet http://www.pts.se/upload/Foreskrifter/R ... dantag.pdf

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner till 155MHz jaktradio
InläggPostat: mån 21 mar 2016, 17:56 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Uppdatering:
Räckvidden med yttre antenn enligt ovan är nu testad ordentligt, 5W effekt på båda och gummiantenn på den bärbara.
5km radie från hemmet, klart och brusfritt, är mycket nöjd med detta. :D

Jag övergår till jaktradion för kriskommunikation.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet