Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Optimalt kontaktdon för QRP HF?
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 01:43 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Jag håller på och förbättrar min mobila HF-rigg, och framför allt bygger en effekt/SWR-mätare i mycket portabelt format. Tidigare har jag kört BNC för antenn, men funderar på att gå över till SMA. Någon som ser några uppenbara nackdelar med det valet? Att SMA är svår att dra åt utan verktyg tänkte jag hantera genom att 3D-printa "plasthattar" till kabeldonen så att de blir lite lättare att dra med fingerkraft. Något liknande dessa:

http://www.thingiverse.com/thing:266048

Visst är N-don trevliga, men de är ganska tunga både i chassi- och kabelvariant, och SMA borde väl vara aldeles utmärkta vid 20 W (och inte vansinnigt fel upp till 100W)? Och nej, några överglorifierade bananpluggar blir det inte i alla fall.. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Optimalt kontaktdon för QRP HF?
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 07:56 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Identifiering av kontakter.. bra sida här: http://paratronic.fi/liitininfo.shtml
Tyvärr på finska. Uros = hane och naaras = hona.

TNC är ungefär samma storlek som BNC och kan skruvas med fingrarna.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Optimalt kontaktdon för QRP HF?
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 07:59 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Eftersom vi är på ett prepper-forum så föreslår jag fortsatt användning av BNC, samt ett lager av kontakter med skruvkona som går att återanvända, har inte sett SMA med liknande montering.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Optimalt kontaktdon för QRP HF?
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 09:58 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
northwise skrev:
Eftersom vi är på ett prepper-forum så föreslår jag fortsatt användning av BNC, samt ett lager av kontakter med skruvkona som går att återanvända, har inte sett SMA med liknande montering.

Bara för att vi är på ett prepperforum är ingen ursäkt att använda den sämsta kontakt som uppfunnits. Glappande kontakt som BNC kan vara förödande för sändarens slutsteg.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Optimalt kontaktdon för QRP HF?
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 10:12 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Jaakko skrev:
northwise skrev:
Eftersom vi är på ett prepper-forum så föreslår jag fortsatt användning av BNC, samt ett lager av kontakter med skruvkona som går att återanvända, har inte sett SMA med liknande montering.

Bara för att vi är på ett prepperforum är ingen ursäkt att använda den sämsta kontakt som uppfunnits. Glappande kontakt som BNC kan vara förödande för sändarens slutsteg.


Man ska vara rädd om sina kontakter och inte dra i kabeln. Det finns riktigt fina kontakter av bra kvalitet https://www.elfa.se/sv/kabelstiftdon-bn ... simi=97.49 men kvalitet kostar. Några såna har jag själv på lager, är mycket nöjd med de jag använt.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Optimalt kontaktdon för QRP HF?
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 10:49 
N

bnc är glapp
uhf är en banankontakt med skärm, och impendansmässigt eländig över 10Mhz

sedan finns det en hel del bra saker, men dom börjar bli så ovanliga att man får välja vad man ska ha


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Optimalt kontaktdon för QRP HF?
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 14:44 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 14 feb 2016, 12:25
Inlägg: 109
Då det gäller HF och QRP enligt rubriken ser jag inga problem med vanlig PL259/SO259 (hane/hona UHF kontakt).
Fördelen med en lite större kontakt är att du kan få bra grepp om kabeln till antennen.
Vad för kabel skall du använda? Har du RG174 + SMA blir det pluttigt men väger väldigt lite, men lätt att skada kopplingen kabel - kontakt.
Vad använder dina övriga prylar för kontakt? Kan det vara lämpligt att försöka hålla sig till en typ?

Skall det väljas fritt så tycker jag själv att TNC är en trevlig kontakt.

Jag anser att N kontakterna har en tendens att fula sig när man försöker skruva på dem från konstiga vinklar,
till exempel när man arbetar bakom bänkar eller uppe i master där man står lite konstigt en bit ifrån och måste sträcka sig för att nå kontakten,
man snurrar och snurrar men den fastnar inte på gängorna. Någon annan som upplever samma sak?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Optimalt kontaktdon för QRP HF?
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 21:14 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: lör 18 okt 2014, 18:29
Inlägg: 81
Ort: Väst
Svaret är (som vanligt): det beror på...

Efter att för 30 år sedan på en repövning provat på att skruva N-kontakter i -35 C så har jag lite fördomar. Det är väldigt svårt att få den i gäng med handskar på. Utan handskar gör ont när fastfrusen hud slits bort från fingertopparna. ;-) Här skulle man ha C-kontakter, d v s N med bajonett. Ganska ovanlig men faktiskt praktiskt om man skall koppla i och ur ofta.

SMA går bort tycker jag. Endast relevant för mikrovåg, och då skall man veta att den är egentligen avsedd för typ 5 mate/demate innan RF-egenskaperna blir sämre. Mittstiftet är också känsligt om man fipplar.

BNC är OK särskilt då man har RG58 kabel, men kvalitet på kontakten och brytskydd är viktigt. Funkar för låg effekt (QRP), och jag tror det är osannolikt att man bränner ett modernt QRP-slutsteg om den ändå glappar.

UHF funkar för kortvåg, och har inte så fin gänga som N, men det är ändå lite smäckigt.

Om man vill göra många i-/urkopplingar kan man sätta en "saver" på hanen. Detta är alltså en hane-hona som man sliter på och som kan bytas vid behov. Då slipper man ha en trasig kontakt att löda/krimpa om på kabeln.

TNC är bra RF-mässigt, men har samma gäng-nackdelar som N.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Optimalt kontaktdon för QRP HF?
InläggPostat: tor 17 mar 2016, 01:20 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Jaakko skrev:
northwise skrev:
Eftersom vi är på ett prepper-forum så föreslår jag fortsatt användning av BNC, samt ett lager av kontakter med skruvkona som går att återanvända, har inte sett SMA med liknande montering.

Bara för att vi är på ett prepperforum är ingen ursäkt att använda den sämsta kontakt som uppfunnits. Glappande kontakt som BNC kan vara förödande för sändarens slutsteg.



Glappande bnc.... En vän till mig uppmärksammade att det finns två olika sorter av bnc...
Det enda som skiljer är att stiftet inte riktigt når fram på några av dem... Efter den upptäckten har jag gått öve till uhf/so239 endast, N kontakter lägger jag inte ner en minut på nuförtiden, pl duger bra...

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Optimalt kontaktdon för QRP HF?
InläggPostat: tor 17 mar 2016, 08:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag kör BNC på mina radios av den enkla anledningen att jag vill kunna koppla loss mig från en extern antenn rätt snabbt och sen bara sätta en kort antenn på radion för att knalla rakt ut i busken. Slipper ju slita på SMA-kontakten i radion på det sättet också. Finns nåt bättre alternativ med snabbkoppling/bajonettfäste?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Optimalt kontaktdon för QRP HF?
InläggPostat: tor 17 mar 2016, 16:32 
https://www.pasternack.com/images/pdf/7%20Connector%20Identifier.pdf

13 sidor nörd identifiering av koaxilakontakter :smack:

tyvärr är det så att man vill ha något som både är midigt bra och standard, men verkligheten är ungefär omvänd
skulle gärna ha en tidsmaskin och spanka idioterna som inte samkörde sina koaxialkontakter

så vi lever i en tid där det behövs en handfull övergågskontaker för att få något att fungera, och skulle jag välja skulle jag vilja ha N på allt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Optimalt kontaktdon för QRP HF?
InläggPostat: lör 19 mar 2016, 09:31 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Det jag väljer mellan är N, BNC och SMA, eftersom det är de olika kontakter jag har på diverse mätinstrument både hemma och på jobbet. Således har jag utrustat mig med kablar och adaptrar mellan dessa.

För stationärt bruk och höga effekter håller jag med Grym om N. Men för bärbart bruk står jag nog fast vid mitt val med SMA. Om inte annat för att den SWR-meter jag håller på att bygga blir en bit större om jag ska få plats med två N-kontakter.. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Optimalt kontaktdon för QRP HF?
InläggPostat: lör 19 mar 2016, 09:36 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Fotogenmannen skrev:
Det jag väljer mellan är N, BNC och SMA, eftersom det är de olika kontakter jag har på diverse mätinstrument både hemma och på jobbet. Således har jag utrustat mig med kablar och adaptrar mellan dessa.

För stationärt bruk och höga effekter håller jag med Grym om N. Men för bärbart bruk står jag nog fast vid mitt val med SMA. Om inte annat för att den SWR-meter jag håller på att bygga blir en bit större om jag ska få plats med två N-kontakter.. :)

Om ditt val redan stod klart, varför frågar du då? :smack:

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Optimalt kontaktdon för QRP HF?
InläggPostat: lör 19 mar 2016, 23:17 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Nån kanske hade nåt argument som jag helt missat att tänka på?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Optimalt kontaktdon för QRP HF?
InläggPostat: mån 21 mar 2016, 02:01 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 15 feb 2016, 01:50
Inlägg: 51
Tillgänglighet och pris kanske kan spela in?
Gillar du SMA men vill kunna montera utan verktyg kanske QMA kan vara ett alternativ.
Men själv tror jag att det bästa skulle vara att ha ett don med bra tillgänglighet vid en kris.
Eller som är hyfsat billiga så att man har råd att ha ett litet lager.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet