Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Baofeng UV-82 - litet förbindelsetest
InläggPostat: sön 21 aug 2016, 20:43 
Ett första förbindelseprov för att se om mina nya UV-82 funkar som förstärkta PMR-apparater. Allt rakt ur kartongen med originalantenner. Endast squelch nedställd till lägsta nivå som ej ger konstant brus.

Från jordkällare till omvärlden, 400 m kuperat och skog ej fri sikt, full effekt - funkar perfekt.
700 m, plant, lite skog som skymmer sikten, låg effekt - funkar perfekt.
Från modern villa med fönster med metalliserad yta, 1 km, rejält med berg och skog emellan, full effekt - squelchen klipper bort en del. När den i huset går utomhus funkar det perfekt.

Ja, de fyller glappet mellan PMR och jaktradio. Jag gav 270 kr/st för dem inkl. frakt. Känns helt ok. Som andra skrivit i antenntråden så kommer man längre med en bättre antenn och mycket längre med en bättre antenn med hög placering och fri sikt.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82 - litet förbindelsetest
InläggPostat: sön 21 aug 2016, 22:08 
Tack för testet. Låter intressant och recensionerna från radioamatörer verkar positiva:
http://www.eham.net/reviews/detail/11364


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82 - litet förbindelsetest
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 00:47 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
MulenDag skrev:
Ja, de fyller glappet mellan PMR och jaktradio.


Finns inget glapp, UV-82 kan programmeras med alla jaktradiofrekvenser, PMR, Marint etc.. och har högre uteffekt, så ingen som helst orsak att ha en jaktradio om man äger en UV-82 :notme:

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82 - litet förbindelsetest
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 01:08 
Derzu Uzala skrev:
Finns inget glapp, UV-82 kan programmeras med alla jaktradiofrekvenser, PMR, Marint etc.. och har högre uteffekt, så ingen som helst orsak att ha en jaktradio om man äger en UV-82 :notme:


Glapp pris och kvalitetsmässigt. PMRen är ännu billigare och sänder ännu svagare än UV-82 på lågeffekt. Jaktapparaterna är, känns det som - trots att jag har snikvarianter, robustare och kostar ca 4 ggr så mycket.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82 - litet förbindelsetest
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 07:44 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 31 okt 2012, 13:37
Inlägg: 20
Själv ägare av uv-82 sedan många år, mycket nöjd med produkten. Dual PTT knapp är för mig väldigt smidigt. Till jakt saknar jag förmågan vattentät.

Funderar på att uppgradera till den vattentäta varianten av uv-82, se länk nedan:

http://m.aliexpress.com/item/32607739538.html

Har för.mig.någon här har köpt den, så kanske man kan.få lite feedback på enheten :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82 - litet förbindelsetest
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 09:27 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Primus skrev:
Själv ägare av uv-82 sedan många år, mycket nöjd med produkten. Dual PTT knapp är för mig väldigt smidigt. Till jakt saknar jag förmågan vattentät.

Funderar på att uppgradera till den vattentäta varianten av uv-82, se länk nedan:

http://m.aliexpress.com/item/32607739538.html

Har för.mig.någon här har köpt den, så kanske man kan.få lite feedback på enheten :)


Den verkar tyvärr ha frångått Kenwoods standard på kontakten till lurarna, så det behöva nytt kablage för att koppla det till mina Peltor :-/ Jag kör med min vanliga 82 i den vattentäta yttre jackan och bara den förlängda antennen sticker ut ur fickan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82 - litet förbindelsetest
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 12:22 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Primus skrev:
Själv ägare av uv-82 sedan många år, mycket nöjd med produkten. Dual PTT knapp är för mig väldigt smidigt. Till jakt saknar jag förmågan vattentät.

Funderar på att uppgradera till den vattentäta varianten av uv-82, se länk nedan:

http://m.aliexpress.com/item/32607739538.html

Har för.mig.någon här har köpt den, så kanske man kan.få lite feedback på enheten :)


Har för mig att gt serien är en omsminkad uv-5r och 82:an är nyare internt.

BF-A58 är ip klassad iallafall.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82 - litet förbindelsetest
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 14:00 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Skickade ett PM innan jag såg tråden, de verkar uppskattas från flera håll dessa och smidiga.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82 - litet förbindelsetest
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 18:37 
Ett litet krux är att denna typ av radio inte får användas för att sända på PMR-kanaler.

Denna radio har för hög uteffekt och har en utbytbar antenn.

Men nöd bryter lag. I ett krisläge fungerar de utmärkt på PMR-kanalerna.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82 - litet förbindelsetest
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 19:03 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Skogsbonde skrev:
Ett litet krux är att denna typ av radio inte får användas för att sända på PMR-kanaler.

Denna radio har för hög uteffekt och har en utbytbar antenn.

Men nöd bryter lag. I ett krisläge fungerar de utmärkt på PMR-kanalerna.


Nu använder jag den inte till PMR, men en dum fråga från en radio-rookie; hur vet någon att du sänder från en radio med för hög effekt? Om du skulle sätta dig på Sergels torg och ropa via PMR-kanal till din kompis i t.ex. Centralstationen, hur påverkar den höga effekten, vem märker av det och vad gör det för skada?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82 - litet förbindelsetest
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 19:18 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 23 jul 2016, 20:17
Inlägg: 90
Ort: Opsäkebo, planeten Jorden
Skogsbonde skrev:
Ett litet krux är att denna typ av radio inte får användas för att sända på PMR-kanaler.

De är förmodligen inte typgodkända vare sig för PMR (självklart, pga utbytbar antenn), SRBR eller jaktfrekvenser, vilket gör att de är lika olagliga att använda för sändning på någon av de frekvenserna. Men jag kan ha fel.

På amatörradiobanden, med licens och korrekt identifiering, får du använda i stort sett vilken radio som helst vars sändning håller sig inom bandgränserna. Frihet under ansvar.

RAW skrev:
Nu använder jag den inte till PMR, men en dum fråga från en radio-rookie; hur vet någon att du sänder från en radio med för hög effekt? Om du skulle sätta dig på Sergels torg och ropa via PMR-kanal till din kompis i t.ex. Centralstationen, hur påverkar den höga effekten, vem märker av det och vad gör det för skada?

Om du stör ut någon annans sändning (tveksamt) och blir identifierad (tveksamt) så kommer Farbror Blå (tveksamt) och säger "aja baja, ta ett armband".

I praktiken är risken minimal så länge du håller det på en rimlig nivå, är noga med att ställa in rätt frekvens, modulationsbandbredd och deviation (de senare två gäller FM-sändning), och inte skyltar med eller skryter om det.

_________________
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82 - litet förbindelsetest
InläggPostat: tis 23 aug 2016, 13:19 
Som sagt, om man sänder på PMR med hög effekt och med större antenn så är det risk att man stör andra användare med lagliga effekter och antenner som också använder PMR. Det kan också tänkas öka risken för situationer där A kan sända till B, men B inte kan svara.

Tanken med PMR-apparater är att de skall fungera på kort håll i tättbebyggt område. De når med avsikt inte så långt och det kan därför vara många användare som använder dem utan att störa varandra.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-82 - litet förbindelsetest
InläggPostat: tis 23 aug 2016, 16:45 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Tack för förklaringarna! Helt klart är det ju viktigast isåfall att inte sända "för långt" så det stör andra.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet