Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Deadrabbit - Comms case
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 20:38 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Bild
https://dl.dropboxusercontent.com/u/227 ... .24.42.jpg
Väskan innehåller 2 av 3 handenheter jag har hemma.
De är båda programmerade med PMR, SRBR, Jakt 155Mhz( LPD har jag hoppat över.) Radio i Baufeng har även P4 som förvald radiokanal.
Baufeng uv5r
Puxxing 777+
Båda har vanligt batteripack, men här har jag funderat på skall man köpa AA/AAA batteripack som backup?
Samt min störta oro mellan rotation på att ladda dessa radios. Vad är standbytiden? Har inga manualer kvar och google hjälpte inte.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deadrabbit - Comms case
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 20:47 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Bra att ha en komplett väska att bara grabba i händelse av en situation. Jag har nåt liknande, en väska med 2st PMR-radios och en 155MHz jaktradio, dessa har dubbla laddbara batterier och en hållare för AA-celler om man inte kan ladda av nån anledning.
Alla radioapparaterna kan laddas även från 12V, det kan vara bra att tänka på för den som tänker plocka ihop nåt liknande.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deadrabbit - Comms case
InläggPostat: tis 19 jan 2016, 13:22 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Ic-703 12 volt batteri samt två st uv5re, och några trådantenner under foam. Samt lite mer..


Bild

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deadrabbit - Comms case
InläggPostat: lör 23 jan 2016, 17:50 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
BUMP
deadrabbit skrev:
Båda har vanligt batteripack, men här har jag funderat på skall man köpa AA/AAA batteripack som backup?

Samt min störta oro mellan rotation på att ladda dessa radios. Vad är standbytiden? Har inga manualer kvar och google hjälpte inte.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deadrabbit - Comms case
InläggPostat: lör 23 jan 2016, 18:25 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
deadrabbit skrev:
BUMP
deadrabbit skrev:
Båda har vanligt batteripack, men här har jag funderat på skall man köpa AA/AAA batteripack som backup?

Samt min störta oro mellan rotation på att ladda dessa radios. Vad är standbytiden? Har inga manualer kvar och google hjälpte inte.


Batteriernas självurladdning beror på kvalitet, men vanligtvis förvaras batterier separat från radion, precis som vid leverans.
Li-Ion accar bör långtidslagras vid 80% laddning, då trivs dom bäst, fullt laddade går bra, men aldrig tomma.

Dom håller laddningen minst tre till sex månader, i bästa fall ett år, så lagring är inget problem. Standby-tid är radion påslagen och squelch stängd/brus av, då räknas batteritiden i timmar eller dagar, det är alltså inte samma som lagringstid för accarna.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deadrabbit - Comms case
InläggPostat: lör 23 jan 2016, 18:49 
deadrabbit skrev:
Båda har vanligt batteripack, men här har jag funderat på skall man köpa AA/AAA batteripack som backup?

Samt min störta oro mellan rotation på att ladda dessa radios. Vad är standbytiden? Har inga manualer kvar och google hjälpte inte.


Faktiskt inte testat vad standbytiden kan tänkas vara på Baofengerna :surprised:
Har själv både extra batteripack för AA, billaddare plus bakstycke för att köra direkt via cigguttag i bilen.
Har dels laddningsbara plus några paket vanliga 1,5V från Biltema. Glöm inte att om man kör 1,5V celler skall man bara sätta i fem batterier plus ett dummybatteri med bara ledare.
Baofeng gillar inte 9V med 6 X alkaline

http://www.aliexpress.com/item/Extended-6XAA-Case-Pack-Box-Shell-Replacement-BaoFeng-UV5R-UV5RB-3800mah-Battery/32344339252.html?
http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-New-12V-Car-Charger-Battery-Adapter-Eliminator-For-BAOFENG-UV5R-Plus-UV5RB-UV5RC-A52/32522419960.html?

Min comms case är av lite enklare snitt från Biltema. Deras största Al-väska fungerar bra men naturligtvis inte vattentät


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deadrabbit - Comms case
InläggPostat: lör 23 jan 2016, 20:23 
Se inte det här som kritik iom jag har förmodligen fem stycken plastväskor och är själv sugen att sätta ihop en sådan för mig själv.

Vad är vitsen/syftet med en sådan väska? Är det tacticool?
Har ni andra radion som är lite mer tillgängliga också?
Är tanken att slänga den i BOV'en när man ska köra iväg?
Min YAESU FT817 är också i en sådan väska ihop med antennatuner'n iom jag vill skydda den under transport men varför ska man ha handhållna enheter i en plastväska? Är det inte bättre med radion i ryggsäcken eller en annan mjuk väska som man har på sig?

Med allt detta skrivet så funderar jag på en sådan väska med radio, extra antenner, billaddare, extra batterier, headset, extern mikrofon och 12 volts batteri ersättare att köra direkt från bilens tändare.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deadrabbit - Comms case
InläggPostat: lör 23 jan 2016, 20:32 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
T-72 skrev:
Se inte det här som kritik iom jag har förmodligen fem stycken plastväskor och är själv sugen att sätta ihop en sådan för mig själv.

Vad är vitsen/syftet med en sådan väska? Är det tacticool?
Har ni andra radion som är lite mer tillgängliga också?
Är tanken att slänga den i BOV'en när man ska köra iväg?
Min YAESU FT817 är också i en sådan väska ihop med antennatuner'n iom jag vill skydda den under transport men varför ska man ha handhållna enheter i en plastväska? Är det inte bättre med radion i ryggsäcken eller en annan mjuk väska som man har på sig?

Med allt detta skrivet så funderar jag på en sådan väska med radio, extra antenner, billaddare, extra batterier, headset, extern mikrofon och 12 volts batteri ersättare att köra direkt från bilens tändare.


För min egen del handlar det om förvaring och transport, jag greppar väskan och vet att allt finns där, inget letande efter batterier, laddare eller kablar. Väskan är inte på nåt sätt tacticool, bara en väska som ligger på en hylla.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deadrabbit - Comms case
InläggPostat: lör 23 jan 2016, 20:51 
Jag är sjukligt förtjust i alla typer av väskor och har nog flest väskprojekt på forumet. En sådan plastväska med allt i väger ganska mycket och tar mycket plats. Vist är allting på samma ställe men hade det inte varit enklare, lättare och mindre men tex någon liten mjuk väska?
Tar jag tex min Ft270r så är inte heller fukt/vatten något att oroa sig inför. :hm:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deadrabbit - Comms case
InläggPostat: lör 23 jan 2016, 22:18 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
I mitt fall handlar det om att nvg är sålda och lådan är över. Skydd och bra förvaring för mina radios tex vid transport och BOV men aldrig annars till dessa små. Hellre i BOB eller jackficka.
Kikat på dina projekt följer dem för inspiration.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deadrabbit - Comms case
InläggPostat: lör 23 jan 2016, 22:33 
Jag har fått den inspiration jag behövde från den här tråden...kommer att fixa en sån likadan väska jag med för mina Baofeng uv5r. Det blir skydd, förvaring och ordning samtidigt.
Tackar :up: !


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deadrabbit - Comms case
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 15:12 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Omvandlad till comms och range bag.
Bild
http://forumbilder.se/G9863/2017-08-05-14-56-22

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deadrabbit - Comms case
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 15:28 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
deadrabbit skrev:
Omvandlad till comms och range bag.
Bild
http://forumbilder.se/G9863/2017-08-05-14-56-22

Kan du redovisa vad som är däri?

northwise skrev:
Batteriernas självurladdning beror på kvalitet, men vanligtvis förvaras batterier separat från radion, precis som vid leverans.
Li-Ion accar bör långtidslagras vid 80% laddning, då trivs dom bäst, fullt laddade går bra, men aldrig tomma.

Dom håller laddningen minst tre till sex månader, i bästa fall ett år, så lagring är inget problem. Standby-tid är radion påslagen och squelch stängd/brus av, då räknas batteritiden i timmar eller dagar, det är alltså inte samma som lagringstid för accarna.

Va? varifrån har du fått att en li-ion celler skulle ladda ur på ett år? Det låter mer som sämsta fall än bästa fall. Li-ion har lägre självurladdning än NiMH2, och de bra sådana håller 3-5 år utan problem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deadrabbit - Comms case
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 16:13 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Självklart

baofeng uv5r inkl radio och lampa + laddare
puxing 777 + laddare
Wouxun monofon
noname earpiece
Peltor bulls eye hörselskydd
Stridshandske 90 äldre
ESS ICE skyddsglasögon
IKEA bandage
noname multitool
SMITH & WESSON M P SCOOP BACK COMBO KNIFE
Petzl E+LITE Emergency Headlamp

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet