Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: HF i bilen
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 19:52 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: sön 21 sep 2014, 15:35
Inlägg: 57
Ort: Skogen,Norrland
Tager tacksamt emot tips för montering av HF antenn på bilen. Bara för att det ska bli så besvärligt som möjligt kan vi säga att det är 80m band som är intressant. Jag har gjort lite försök men är hittills inte nöjd alls..
Mvh

_________________
3766 Mhz


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HF i bilen
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 19:56 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
m/90 skrev:
Tager tacksamt emot tips för montering av HF antenn på bilen. Bara för att det ska bli så besvärligt som möjligt kan vi säga att det är 80m band som är intressant. Jag har gjort lite försök men är hittills inte nöjd alls..
Mvh


Hustler mobilantenner har jag själv bra erfarenhet av http://butik.limmared.nu/sv/413-hustler-antenner , har ingen nu dock.
Jordningen är otroligt viktig, bred jordfläta från antennfästets jordning till bilens chassie, skrapa ordentligt så att det blir bra kontakt, jorda även radions chassie ordentligt, koax-skärmen räcker inte.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Senast redigerad av northwise lör 09 apr 2016, 20:05, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HF i bilen
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 20:05 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: sön 21 sep 2014, 15:35
Inlägg: 57
Ort: Skogen,Norrland
Tack. Jo dom är bra. Jag har en stor rackarns magnetfot med en Hustler för 80m. Foten är separat jordad till ett bra jordtag i kaross. Men jag är inte nöjd ändå....Får usla signalrapporter om någon överhuvudtaget hör mig.... Finderar på att sätta sprötet på dragkroken istället och förlänga med 110cm under matningspunkten (jordsidan). Har hört att det ska ge förbättring.

_________________
3766 Mhz


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HF i bilen
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 20:07 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
m/90 skrev:
Tack. Jo dom är bra. Jag har en stor rackarns magnetfot med en Hustler för 80m. Foten är separat jordad till ett bra jordtag i kaross. Men jag är inte nöjd ändå....Får usla signalrapporter om någon överhuvudtaget hör mig.... Finderar på att sätta sprötet på dragkroken istället och förlänga med 110cm under matningspunkten (jordsidan). Har hört att det ska ge förbättring.


80m är det svåraste bandet för mobilkörning, man måste förstå att antennen är ordentligt förkortad, det går inte att trolla helt enkelt, det blir dessutom väldigt smalbandigt av samma orsak.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HF i bilen
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 20:15 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: sön 21 sep 2014, 15:35
Inlägg: 57
Ort: Skogen,Norrland
Tack. Jo såklart blir det en rejäl förkortning. Men jag har pratat m en kille som körde mobilt i de södra delarna av riket. Han gick 5/8 till mig fast det var halvtaskiga konditioner. Så det måste gå....:). Jordning som sägs är viktig. Det känns ändå som jag har koll på det. Funderar på att överge min 80m ide och satsa på 7mhz istället. Men då blir det en ganska stor skipzone. Eller beter sig mobila vertikaler annorlunda än fasta horisontella..? Våga vägra mobiltelefon!! :)

_________________
3766 Mhz


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HF i bilen
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 20:22 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
m/90 skrev:
Tack. Jo såklart blir det en rejäl förkortning. Men jag har pratat m en kille som körde mobilt i de södra delarna av riket. Han gick 5/8 till mig fast det var halvtaskiga konditioner. Så det måste gå....:). Jordning som sägs är viktig. Det känns ändå som jag har koll på det. Funderar på att överge min 80m ide och satsa på 7mhz istället. Men då blir det en ganska stor skipzone. Eller beter sig mobila vertikaler annorlunda än fasta horisontella..? Våga vägra mobiltelefon!! :)


Du tappar nog nån S-enhet i polariseringen om du kör mot horisontellt, men jag tror att skip-avståndet blir kortare ju lägre ner antennen är mot marken, men vad det blir i slutändan vet jag inte.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HF i bilen
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 20:44 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: sön 21 sep 2014, 15:35
Inlägg: 57
Ort: Skogen,Norrland
northwise skrev:
m/90 skrev:
Tack. Jo såklart blir det en rejäl förkortning. Men jag har pratat m en kille som körde mobilt i de södra delarna av riket. Han gick 5/8 till mig fast det var halvtaskiga konditioner. Så det måste gå....:). Jordning som sägs är viktig. Det känns ändå som jag har koll på det. Funderar på att överge min 80m ide och satsa på 7mhz istället. Men då blir det en ganska stor skipzone. Eller beter sig mobila vertikaler annorlunda än fasta horisontella..? Våga vägra mobiltelefon!! :)


Du tappar nog nån S-enhet i polariseringen om du kör mot horisontellt, men jag tror att skip-avståndet blir kortare ju lägre ner antennen är mot marken, men vad det blir i slutändan vet jag inte.

Du menar att man drar nytta sv den sk nvis (nesrly vertical blablabla..) ?

_________________
3766 Mhz


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HF i bilen
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 21:10 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
m/90 skrev:
Du menar att man drar nytta sv den sk nvis (nesrly vertical blablabla..) ?


Jo precis.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HF i bilen
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 21:38 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Jag har planerat antenner för 40-meter och 80-meter på bilen. Ska bara hinna tillverka dem också. Kommer använda 3,5 meter långa spröt med förkortningsspole någonstans på sprötet. Den största förlusten är det som heter ground loss. Svårt att få till ett jordplan en kvarts våglängd i radie. Om man monterar en plåt under bilen som täcker hela undersidan och som ligger ett par centimeter från vägbanan borde man få bra koppling med marken.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HF i bilen
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 21:40 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: sön 21 sep 2014, 15:35
Inlägg: 57
Ort: Skogen,Norrland
R8N skrev:
Jag har planerat antenner för 40-meter och 80-meter på bilen. Ska bara hinna tillverka dem också. Kommer använda 3,5 meter långa spröt med förkortningsspole någonstans på sprötet. Den största förlusten är det som heter ground loss. Svårt att få till ett jordplan en kvarts våglängd i radie. Om man monterar en plåt under bilen som täcker hela undersidan och som ligger ett par centimeter från vägbanan borde man få bra koppling med marken.


Jag bor i norrlands inland.... Kommer att bli en superb väghyvel:)

_________________
3766 Mhz


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HF i bilen
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 22:30 
ok, lite udda lösningar

en drake med winsch och halvvågsantenn, gäller att man inte har mycket broar och tunnla :mrgreen: r

en loopantenn, doc väldigt snäva frekvensområden i dom storlekarna
finns bra excellblad för kalkyl

för jordning, kanske en släpkedja som en del hadde förr i tiden, eller snökedjor och jorda dom :notme: ;)

jag skulle kunna tänka mig en motoriserad teleskopantenn, en halvvågs är innom rimlighetens gränser
kräver dock en bil man kan modda lite, eller en takbox som bärare
den riktiga idiotlösningen vore styv telskopantenn som dras ut av liten fast vingen av bilens hastighet, och som dras in med motor, då vore dom första 5-10m kanske självbärande medans resten hålls uppe av fartvinden


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: HF i bilen
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 22:54 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: sön 21 sep 2014, 15:35
Inlägg: 57
Ort: Skogen,Norrland
grym skrev:
ok, lite udda lösningar

en drake med winsch och halvvågsantenn, gäller att man inte har mycket broar och tunnla :mrgreen: r

en loopantenn, doc väldigt snäva frekvensområden i dom storlekarna
finns bra excellblad för kalkyl

för jordning, kanske en släpkedja som en del hadde förr i tiden, eller snökedjor och jorda dom :notme: ;)

jag skulle kunna tänka mig en motoriserad teleskopantenn, en halvvågs är innom rimlighetens gränser
kräver dock en bil man kan modda lite, eller en takbox som bärare
den riktiga idiotlösningen vore styv telskopantenn som dras ut av liten fast vingen av bilens hastighet, och som dras in med motor, då vore dom första 5-10m kanske självbärande medans resten hålls uppe av fartvinden


Ja jävlar vad det fanns mycket man inte tänkt på :)

_________________
3766 Mhz


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HF i bilen
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 07:46 
då tar vi en modell som ligger i tiden

en drönare som hissar en halvvågsantenn, med kanske 10-20m lina mellan antennen och drönaren

med en sådan lösning kan man få riktigt bra höjd på en antenn

det är att inse att en antenn för 80m på en normal bil är svårt eller nästan omöjlig att få till på vettigt sätt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: HF i bilen
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 08:19 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: sön 21 sep 2014, 15:35
Inlägg: 57
Ort: Skogen,Norrland
grym skrev:
då tar vi en modell som ligger i tiden

en drönare som hissar en halvvågsantenn, med kanske 10-20m lina mellan antennen och drönaren

med en sådan lösning kan man få riktigt bra höjd på en antenn

det är att inse att en antenn för 80m på en normal bil är svårt eller nästan omöjlig att få till på vettigt sätt

Det är nog så. Men ingen har iofs beskyllt mig för att vara vettig :)

_________________
3766 Mhz


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HF i bilen
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 08:28 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
De få mobilstationer jag hört på 80m har använt "skruvmejselantenn" vilket är synonymt med Yaesu ATAS-120A.
EDIT: Rättning: ATAS-120A går bara ner till 40m. (Tnx R8N)
Den är liten och smalbandig, men smalbandigheten spelar ingen roll då den sköter avstämningen själv.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Senast redigerad av Jaakko sön 10 apr 2016, 08:40, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet