Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 20:40 
Som total nybörjare på allt med radio att göra, undantag min mycket fina PMR446 som jag fick av Northwise :D , undrar jag om Baofeng eller någon annan trevlig tillverkare har någon form av handhållen radiomodell som ni rekommenderar rakt upp och ned? Pris relativt oväsentligt.

Jag vill veta modell och frekvensområde, vilka använder gemene prepper här? Samt var köpa? Gärna fysisk butik, klämma och känna gäller inte bara kärlekspar emellan. Finns det modeller som kan ta emot flera olika frekvenser med enkel inställning?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 21:01 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Här har du en "combat ready" apparat http://www.airadio.com/two-way-radio-po ... bat-radio/

Annars har jag ett tips i mer moderat prisklass http://www.mobinet.se/pages/ShowProduct ... ctId=10378 som med ett par tillbehör och öppnat frekvensområde blir en perfekt prepper-radio.

Jag kan hjälpa till med handhavande-intro, programmering och fler tips irl.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 21:34 
@Björne: Som själv varande novis känns Baofeng UV-82 som jag nyligen köpt hyfsat stabil. Inte möjligt att klämma vad jag vet men kommer du till mina trakter eller jag till dina kan du få pilla på dem jag har. Å andra sidan, den vanliga UV-82 kostar knappt 300 kr så den kan du köpa på vinst och förlust. Den är en lite stadigare variant av Baofeng UV-5R som många har och gillar.

Meeeen.... Jag har liten kunskap och liten erfarenhet, jag har väl gått på att försöka lyssna på vad andra säger - främst här på forumet. Personligen är jag rätt förtjust i min enkla jaktradio från Biltema men den är å andra sidan rätt begränsad.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 21:39 
Om priset är relativt oväsentligt så börja titta på Yaesu's VX modeller. Buy once, cry once! Läs recensionerna online, bestäm vilken du ska köpa och sen köp! Det är först när du har den i handen som din utbildning börjar.
Annars skulle jag gärna satsa på CHIRP kompatibla modeller iom en radio som är lätt att programmera är det bästa jag vet.
Köp gärna något som det finns mängder med Youtube videon om, det går att lösa flesta problem bara man orkar leta på nätet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 23:02 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 23 jul 2016, 20:17
Inlägg: 90
Ort: Opsäkebo, planeten Jorden
Jag tror att alla tre stora tillverkare har både enklare och stöddigare modeller i sitt sortiment där i synnerhet de senare är rimligt väderskyddade om än inte vädertätade. Alltså utan inbördes ordning Kenwood, Yaesu och Icom. T-72 har redan nämnt Yaesus VX-serie. Dock vet de alla tre att ta betalt, om Baofeng kostar 300-500 så kostar en av de stora tillverkarnas snarare 3000-5000 beroende på modell och funktioner. Räkna med att få lägga kanske 200-300 kr ytterligare på en tredjepartsantenn, det gör skillnad jämfört med "gummipinnen" som brukar följa med, i synnerhet vid sändning. Fördelen är som sagts att det är "buy once, cry once", det ska trots allt inte föraktas. Dessutom brukar de hålla tillbehör i sortimentet länge, vilket är en fördel när man vill ha extra batterier efter några år...

Väderskyddade är inte fy skam, att inte behöva fundera över att ta fram radion i regnet är värt en del bara det. Hittar du data om IP-klassning så är det bonuspoäng. Annars skaffa monofon så du kan ha radion innanför jackan i ösregnet, en monofon är billigare att ersätta än en radio om den ger upp...

Akta dig för alltför små radioapparater är mitt bestämda råd, jag har en Kenwood TH-F7 där själva radion är ca 10 cm hög inkl knappsats, högtalare/mikrofon och display och det är i minsta laget. Knappsatsen är fyra rader på 2, kanske 2,5 cm total höjd, det är snålt!

Finns gott om information på nätet om olika radioapparater och vilka frekvensområden man kan programmera eller öppna upp dem för att sända på så stirra dig inte blind på de frekvensområden som tillverkaren anger. Köper du i butik så kan du dessutom ofta be säljaren att "öppna upp" sändaren på en gång. Det är inte förbjudet att inneha en radiosändare som kan sända på frekvenser som du inte har tillstånd att sända på!

_________________
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: tis 23 aug 2016, 13:11 
Även om du säger att priset inte har någon större betydelse så skulle jag rekommendera att du börjar med ett par apparater av en billig Baofeng-modell och lär dig hantera och programmera den, och hur du använder den. Det är ett billigt sätt att lära sig vad som behövs och hur det fungerar. Sedan, när du vet vad som behövs, kan du köpa något finare/bättre/mer robust. Du kan sedan använda den finare appararten med de billigare, vid behov. Och/eller skänka de billigare till bekanta/barn.

Jag har en gammal mini-wideband scanner från Yaesu och ett antal billiga Baofeng UV5R. Gör att jag kan lyssna på det mesta och sända på UHF PMR/SRBR och VHF JAKT. Det finns nyare apparater som kombinerar dessa funktioner i en enhet. Jag tror att flera av Yaesu VX varianterna klarar det. Men kolla att apparaten täcker in vårt PMR/SRBR på UHF. Jag har sett flera som inte kan sända PMR/SRBR, bara ta emot. Trist. Kolla också tillbehör, särskilt batterialternativ och laddningsalternativ. Där är Baofeng UV-5R rätt svårslagen...

Det är iofs olagligt att sända på hög effekt och med utbytbar antenn på PMR-kanaler, men i en nödsitution är det bra att kunna göra det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 15:44 
Verkar som att Baofeng är kärleksbarnet här! :D

Får nog besöka Baofengs hemsida misstänker jag...

Tack för input! :up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 16:51 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Björngrillarn skrev:
Verkar som att Baofeng är kärleksbarnet här! :D

Får nog besöka Baofengs hemsida misstänker jag...

Tack för input! :up:

"Pris relativt oväsentligt" och väljer Baofeng.. Vad har jag missat?

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 17:01 
Jaakko skrev:
Björngrillarn skrev:
Verkar som att Baofeng är kärleksbarnet här! :D

Får nog besöka Baofengs hemsida misstänker jag...

Tack för input! :up:

"Pris relativt oväsentligt" och väljer Baofeng.. Vad har jag missat?


Nedanstående citat har du missat, vilken tilltalade mig.

Tack för den oerhört givande kommentaren, den gjorde verkligen min kväll bättre.

Citera:
Även om du säger att priset inte har någon större betydelse så skulle jag rekommendera att du börjar med ett par apparater av en billig Baofeng-modell och lär dig hantera och programmera den, och hur du använder den. Det är ett billigt sätt att lära sig vad som behövs och hur det fungerar. Sedan, när du vet vad som behövs, kan du köpa något finare/bättre/mer robust. Du kan sedan använda den finare appararten med de billigare, vid behov. Och/eller skänka de billigare till bekanta/barn.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 17:12 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Kom bara ihåg det som många sagt här, antennen är det viktigaste! Den ska vara anpassad till aktuellt band eller frekvenser.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 17:16 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Lugna puckar. Jag är lite för trött efter jobbet för att läsa igenom alla inlägg.

Ingen dum idé att först bekanta sej med baofeng till att börja med, då kommer man underfund med vad man saknar i en handapparat. Och baofeng dyker upp när man minst anar det, och då är det en fördel att kunna hantera en sån också.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 17:49 
Det gör inte särskilt ont i plånboken att köpa 2-3 baofeng för att testa. Kanske med kompisar eller familjemedlemmar. Men att köpa 2-3 Yaesu VX kanske man drar sig för. Men man kan ju köpa en och använda ihop med de billigare apparaterna.

Mitt förslag att först köpa några billiga baofeng och senare en dyr fin Kostavadevill-apparat blir dyrare än att bara köpa en Kostavadevill-apparat. Men man har då början till ett komplett radionätverk med flera stationer.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 19:03 
Jaakko skrev:
Lugna puckar. Jag är lite för trött efter jobbet för att läsa igenom alla inlägg.


Det är lugnt, vi är alla trötta emellanåt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 19:18 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Baofeng må vara Baofeng och inte en Yaesu men den har distinkta fördelar.

Batteritiden är bättre, ofta MYCKET bättre. Dubbla till tredubbla tiden verkar vara vad jag ser i praktien på passningstid.

Nämnde jag att ett extra batteri kostar kaffepengar? att det finns AAA batteradapters samt 12v adapters? kostar? knappt ett skit.

Räckvidd och hörbarhet. Med en bra Nagoya eller Diamond antenn så har jag helt utmärkt mottagning och med 7W på min UV82HF så hörs jag BÄTTRE än dyra apparater.

Tar man ner det till sin enklaste form, man ska kunna snacka med god hörbarhet och kunna låsa upp repeaters. En baofeng för hundralappar gör det helt utmärkt.

Självklart finns det en massa funktioner som man skulle kunna ha om man är en avancerad användare men för rent prepping och jaktbruk så har jag ännu inte sett varför jag ska lägga 5-10x pengarna på en dyr apparat, någon får gärna förklara vad jag faktiskt vinner på det och vad de extra pengarna gör för egentlig skillnad? Jag tar gärna en god ursäkt att köpa något nytt fränt men än har jag inte lyckats motivera det?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 19:33 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Som nybörjare själv så tycker jag att ett par Baofeng/Pofung kittade och klara är grymt prisvärt och skulle rekommendera det som en mycket bra start. Nästan alla verkar ha ett par. :lol:

Tror mitt kitt (som i princip nu har alla tillbehör) kostade under 1600kr.
Betänkt då att det är radio strupmic, vanlig öron ptt, handmic, laddare 220 samt 12 volt samt usb, extra antenn, extra acc och AAA batterlåda, gånger två.....

Men, alla bör så klart bilda sig en egen uppfattning.

Min nästa variant kommer i alla fall vara IP klassad. :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet