Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Köpråd 27mhz radio basstation
InläggPostat: mån 27 mar 2017, 16:54 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 26 mar 2017, 15:13
Inlägg: 14
Ort: Södermanland
Hej!

Jag är nybörjare inom radiokommunikation, så jag hoppas jag får hjälp :). Varför är 27mhz nätet att föredra? Vilka nät är att föredra i en krissituation? Vilka frekvensområden bör radion täcka?

Jag vill upprätta samband med en annan bostad ca 12km bort, vi bor båda ca 50 meter över havsytan och marken som signalen ska passera ligger på ca 20-30m. Så det borde ju gå bra.

Har någon testat kinesiska radio basstationer? Inte hittat någon kinesisk som fixar 27mhz. Det står "quad band:29MHz/50MHz/144MHz/430MHz".

Hur stor antenn behöver jag? Jag kan inte ha en flera meter lång antenn (Kanske om jag maskerar), men jag kan montera den på hustaket iaf.

Hur som helst, hoppas inte frågorna upplevs som allt för förvirrande. Det är mycket att ta in när det gäller kommunikation.

Tack!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd 27mhz radio basstation
InläggPostat: mån 27 mar 2017, 17:24 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Hasp skrev:
Hej!

Jag är nybörjare inom radiokommunikation, så jag hoppas jag får hjälp :). Varför är 27mhz nätet att föredra? Vilka nät är att föredra i en krissituation? Vilka frekvensområden bör radion täcka?

Jag vill upprätta samband med en annan bostad ca 12km bort, vi bor båda ca 50 meter över havsytan och marken som signalen ska passera ligger på ca 20-30m. Så det borde ju gå bra.

Har någon testat kinesiska radio basstationer? Inte hittat någon kinesisk som fixar 27mhz. Det står "quad band:29MHz/50MHz/144MHz/430MHz".

Hur stor antenn behöver jag? Jag kan inte ha en flera meter lång antenn (Kanske om jag maskerar), men jag kan montera den på hustaket iaf.

Hur som helst, hoppas inte frågorna upplevs som allt för förvirrande. Det är mycket att ta in när det gäller kommunikation.

Tack!


29, 50, 144, 432 kräver amatöradiolicens.

27 MHz kan funka på det avstånd du berättar, men jag rekommenderar en halvågs eller 5/8 basantenn. http://butik.limmared.nu/sv/basantenner ... tenn-.html

Bra att du frågar, kommunikation är en del av preppandet för en del här på forumet.
Jag är själv lite av en "radiot" och använder lite olika frekvenser/band

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd 27mhz radio basstation
InläggPostat: mån 27 mar 2017, 17:42 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 26 mar 2017, 15:13
Inlägg: 14
Ort: Södermanland
Tack!

Bara för att förstå konsekvenserna. Om jag som amatör/nybörjare skulle använda en radio på licensierade nät, utan licens. Vad skulle hända då? Kan jag förstöra för andra om jag bara lyssnar? Jag gissar på att det kan vara bra att ha en basstation som klarar flera olika frekvenser. Skulle någon lägga ner resurser på att pejla in mig?

Ok, en halvmeters antenn kan jag nog montera. Hur lång räckvidd kan jag räkna med?
Det står i specen "Effekt 500w", behöver man förstärka signalen till antennen? Kan ju vara bra i en krissituation att ha möjligheten att förstärka signalen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd 27mhz radio basstation
InläggPostat: mån 27 mar 2017, 17:54 
Den antennen tål max 500 W. Vet inte vad som händer sen, kanske smälter? :mrgreen:

12 km med en standard 27 MHz på 5 W borde funka, speciellt som både sändare och mottagare ligger högre än mellanliggande mark. Vill du öka sannolikheten på lagligt vis köper du en apparat med SSB.

Välkommen hit förresten!! :D
/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd 27mhz radio basstation
InläggPostat: mån 27 mar 2017, 18:12 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 26 mar 2017, 15:13
Inlägg: 14
Ort: Södermanland
Tack för välkomnandet :).

Det står även "Frekvensområde 26-28 MHz ( justerbart )", måste jag ha flera olika antenner om jag ska täcka flera olika frekvenser? Mitt hus kommer se ut som en igelkott till slut :D.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd 27mhz radio basstation
InläggPostat: mån 27 mar 2017, 18:42 
Antennen kan hantera frekvenser från 26 MHz till 28 MHz, ska du sända på andra frekvenser behöver du annan antenn. Antenner funkar allra bäst vid den frekvens de är inställda för. Denna antenn är inställd (längden är anpassad) för 27 MHz men klarar att gå upp och ned 1 MHz med acceptabelt resultat.

Är inte nån klippa på radio själv men har lärt mig en del här på forumet. :D Men det finns gott om folk här som kan massor om radio. :up:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd 27mhz radio basstation
InläggPostat: mån 27 mar 2017, 21:11 
det finns en hel del olika antenntyper, dom enklare är väldigt smalbandiga, ochdär funkar det inte ens bra att ha den tunad för 27Mhz och annvända den på 29 Mhz

det finns däremot bredbandiga, som ex discone

rekomederar att kolla på en större handlare och kolla igenom sortimenten och fundera på skillnaderna, och kanske läsa på ex amatörradiohandböckerna, dom är enkla, eller arrl handbook, som kan vara ganska kul men diger

och japp, antenner kan smälta , få överslag och få sönder med för hög effekt :mrgreen:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd 27mhz radio basstation
InläggPostat: mån 27 mar 2017, 21:34 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Vilken utrustning kan vara en tillräckligt bra instegsutrustning för 27MHz?
12v bordsapparat, kabel, antenn och mer?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd 27mhz radio basstation
InläggPostat: mån 27 mar 2017, 21:52 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 26 mar 2017, 15:13
Inlägg: 14
Ort: Södermanland
Om det är rätt eller inte, så tittar jag på någon bredbandig basstation, tänker mig att det är bra att kunna nyttja flera band om det skulle behövas. Och letar även efter en bredbandig antenn.

Om det står 26-33 så antar jag att 27mhz täcks?
Hittade den här tex:

Frequency Range :RX:26.000-33MHz 47.000-54.000MHz
136.000-174.000MHz 400.000-470.000MHz
108.800-180.000MHz (108.800-136.995MHz FM)
320.000-480.000MHz 700-985MHz(Cellular Blocked)

RF Power :50/20/10/5W(29/50/144MHz) 35/20/10/5W(430MHz)

https://goo.gl/40XW1T
https://goo.gl/UDlVBh

Även om det är en chansning så känns det mer lockande med max 50w än 5w :). Men jag ska läsa på mer och se var jag kan hitta det mest prisvärda alternativet. Jag tar gärna emot tips.

OBS om någon ny läser det här så är radion i länken inte en rekommendation, jag är nybörjare :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd 27mhz radio basstation
InläggPostat: mån 27 mar 2017, 22:05 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 26 mar 2017, 15:13
Inlägg: 14
Ort: Södermanland
Iaf så verkar sökordet "cb radio station" vara ganska bra, då det täcker 27 mhz, om fler undrar. CB gäller i flera länder https://en.wikipedia.org/wiki/Citizens_band_radio.

Men antenn kommer jag definitivt köpa i Sverige eller Europa pga fraktkostnad. Tyskland brukar ha humana fraktpriser gentemot England, när det gäller större gods.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd 27mhz radio basstation
InläggPostat: tis 28 mar 2017, 00:26 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 26 mar 2017, 15:13
Inlägg: 14
Ort: Södermanland
Jag har läst och funderat lite, vill gärna ha en bredbands basstation. Funderar på den här, tar gärna emot råd här:

http://butik.limmared.nu/sv/mobilstationer/2948-tyt-th-9800-10m6m2m70cm.html

Men beställer den nog här istället https://goo.gl/wwzmup, 1200kr billigare.


Vilken bredbandsantenn rekommenderar ni? Den får gärna se ut som en åskledare :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd 27mhz radio basstation
InläggPostat: tis 28 mar 2017, 00:37 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 26 mar 2017, 15:13
Inlägg: 14
Ort: Södermanland
http://www.ebay.de/itm/SE-900-Discone-Scanner-Basisstation-Antenne-Antenne-/222159482139?hash=item33b9bcad1b:g:l8UAAOxy4t1SoJPI

Kan den där fungera? Det är en Discone:
"Erhalten Sie 25 -900 MHz
Übertragen 70- 500 MHz
Belastbarkeit 200 Watt"

Sedan är det i så fall kablage och nätaggregat till basstationen som saknas, om jag får ett OK från er :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd 27mhz radio basstation
InläggPostat: tis 28 mar 2017, 08:24 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
Hasp skrev:
Om jag som amatör/nybörjare skulle använda en radio på licensierade nät, utan licens. Vad skulle hända då?


Att du bryter mot lagen, om du sänder på amatörfrekvenserna utan anropssignal.

Hasp skrev:
Kan jag förstöra för andra om jag bara lyssnar?


Nej.

Hasp skrev:
Jag gissar på att det kan vara bra att ha en basstation som klarar flera olika frekvenser.


Ja i princip, fast dom flesta skulle nog ha störst nytte av en basstation som dom faktisk får använda. Jag tror också att 4 meters bandet skulle vara ganska vettigt för ditt ändamål som du beskrev det i början (samband mellan två fastigheter inom två mils avstånd).

Hasp skrev:
Skulle någon lägga ner resurser på att pejla in mig?


Fullt möjligt. Om nån faktisk kommer göra det beror nog mest på hur störande du uppträder. Och lyssnande är per definition inte störande. Men du kommer troligen inte hitta någon som vill prata med dig heller, och då tappar man bort poängen litegrann tycker jag.

Hasp skrev:
Ok, en halvmeters antenn kan jag nog montera.


OBS at våglängden för CB är ~11 meter, dvs en 5/8's antenn som är bästa valet i dom flesta sammanhang (plattare utstråling vertikalt = 3 dB inbyggd förstärkning) är knappt 6 meter lång.

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd 27mhz radio basstation
InläggPostat: tis 28 mar 2017, 11:44 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 26 mar 2017, 15:13
Inlägg: 14
Ort: Södermanland
kullamannen skrev:
Att du bryter mot lagen, om du sänder på amatörfrekvenserna utan anropssignal.

Tack för förklaringen! Då finns det ingen risk för att jag kommer sända på annat än 27mhz.

kullamannen skrev:
OBS at våglängden för CB är ~11 meter, dvs en 5/8's antenn som är bästa valet i dom flesta sammanhang (plattare utstråling vertikalt = 3 dB inbyggd förstärkning) är knappt 6 meter lång.


Menar du att antennen är 6 meter lång? Jag kan inte montera en så hög antenn, däremot kommer den att sitta på hustaket. Det blir alldeles för synligt.

kullamannen skrev:
Ja i princip, fast dom flesta skulle nog ha störst nytte av en basstation som dom faktisk får använda. Jag tror också att 4 meters bandet skulle vara ganska vettigt för ditt ändamål som du beskrev det i början (samband mellan två fastigheter inom två mils avstånd).

Men 4 meters bandet kräver väl licens? 69MHz verkar ha bättre räckvidd och man behöver mindre antenner?

Jag hittade det här på fbradio, så det finns alltså 2 licensfria band?
Citera:
69MHz-bandet
De licensfria kanalerna på 69MHz är nu utökade från tidigare 10st till 18st. På de 10 gamla kanalerna får du använda en utstrålad sändareffekt av max 5W och endast för mobila stationer. Frekvenserna är:
69,60625MHz, 69,63125MHz, 69,65625MHz, 69,68125MHz, 69,70625MHz, 69,61875MHz, 69,64375MHz, 69,66875MHz, 69,69375MHz, 69,71875MHz

På de 8 nya kanalerna får man använda max 25W utstrålad effekt, och kanalerna är avsedda för landmobil trafik. Frekvenserna är:
69,0125MHz, 69,0375MHz, 69,0625MHz, 69,0875MHz, 69,1125MHz, 69,1375MHz, 69,1625MHz, 69,1875MHz


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd 27mhz radio basstation
InläggPostat: tis 28 mar 2017, 12:31 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
Citera:
Jag hittade det här på fbradio, så det finns alltså 2 licensfria band?


3 skulle jag ville säga:

Och nej, jag har ingen koppling till den butiken, dom har bara mycket grejer och bra struktur. (Personligen skulle jag inte satsa på att köpa såna här grejer direkt från Kina eftersom man aldrig riktigt vet vad man köper eller vem man köper det af, men det är en smakssag).

Hela frekvensplanen för Sverige går att ladda ner http://www.pts.se/upload/Foreskrifter/Radio/PTSFS-2015_3-allmanna-rad-frekvensplanen.pdf men etjänsten där man kan söka på användingsområde är lite lättare att jobba med http://e-tjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/Service.aspx

Jag är inte säker på att 69 MHz skulle ge dig längre räckvidde per se. Däremot så blir det ju mer realistisk med riktningsantenner som ökar räckvidde på bekostning av att man inte längre täcker hela kompasset runt.

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet