Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Radio på 100 km avstånd?
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 03:03 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Skulle vilja skicka korta meddelanden via radio mellan två punkter i Sverige.

Det är 100 meter högre berg mellan punkterna. Då antar jag att markvåg är uteslutet?

Det är "bara" ca 100 km mellan punkterna. Går det ändå att studsa i jonosfären? Vilka frekvenser är i så fall bäst lämpade för att studsa korta avstånd? Skulle det gå på licensfria 11-metersbandet?

Meddelandena skulle kunna rymmas på 20 byte och sändas mycket långsamt, med tex PSK01, MT63 eller OLIVIA. Skulle det göra saken enklare?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio på 100 km avstånd?
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 07:10 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 20:16
Inlägg: 122
På kortvåg någonstans under 7-8 MHz går det bra. Exakt vilken frekvens som är bäst varierar med tid på dygnet och solcykeln.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio på 100 km avstånd?
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 09:40 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Det här är min lilla QRP-radio. Den väger 700 gram och kopplas till datorn med tillhörande USB-kabel. Räckvidden är ungefär 500 km under gynnsamma förhållanden. Antennen är ca 40 meter lång + anslutningskabel.

Bild

För att använda denna utrustning behöver man ett amatörradiocertifikat. Det är inte svårt att ta ett sådant och utbildningen är bara på ett par veckoslut. Utbildningen ger dig en insyn i vilka enorma möjligheter amatörradio ger till den som vill kommunicera utan infrastruktur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio på 100 km avstånd?
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 10:02 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
R8N skrev:
Det här är min lilla QRP-radio. Den väger 700 gram och kopplas till datorn med tillhörande USB-kabel.

Nu blir jag ju riktigt, riktigt avundsjuk och börjar salivera okontrollerat. Jag har sneglat på denna eller storebror KX-3 en tid. Ursäkta om jag kommer lite OT men kan inte låta bli ett par frågor:
1. Kan du koppla den till dator för tex PSK31 utan någon form av modem mellan? Hur?
2. Hur ser det ut med kontakter inom Sverige (med andra sändaramatörer alltså) på QRP?
(Min egen aktivitet sedan jag tog cert är beklämmande dåligt, men det ska bli ändring...

Man ska väl också passa på att säga att det finns betydligt billigare alternativ än den fina radio från Elecraft som visas ovan. Inte minst på andrahandsmarknaden kan man hitta något som duger gott till bra pris. Kolla på tex dx-radio.se eller tradera.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio på 100 km avstånd?
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 10:18 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Östra Svealand skrev:
R8N skrev:
Det här är min lilla QRP-radio. Den väger 700 gram och kopplas till datorn med tillhörande USB-kabel.

Nu blir jag ju riktigt, riktigt avundsjuk och börjar salivera okontrollerat. Jag har sneglat på denna eller storebror KX-3 en tid. Ursäkta om jag kommer lite OT men kan inte låta bli ett par frågor:
1. Kan du koppla den till dator för tex PSK31 utan någon form av modem mellan? Hur?
2. Hur ser det ut med kontakter inom Sverige (med andra sändaramatörer alltså) på QRP?
(Min egen aktivitet sedan jag tog cert är beklämmande dåligt, men det ska bli ändring...

Man ska väl också passa på att säga att det finns betydligt billigare alternativ än den fina radio från Elecraft som visas ovan. Inte minst på andrahandsmarknaden kan man hitta något som duger gott till bra pris. Kolla på tex dx-radio.se eller tradera.


Ic-703 10 watt inbyggd tuner låter bra.
Ft-817 5 watt har lite egenljud i sig själv.

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio på 100 km avstånd?
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 12:22 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 20 jul 2016, 14:15
Inlägg: 62
100km är ett lite knepigt avstånd. Särskilt om man vill ha en pålitlig förbindelse. Jag hade nog provat med 40m och kört JT65 eller JT9. Möjligtvis JT65/9 på 2m med ett par master och yagiantenner.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio på 100 km avstånd?
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 14:54 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Lazer77 skrev:
100km är ett lite knepigt avstånd. Särskilt om man vill ha en pålitlig förbindelse. Jag hade nog provat med 40m och kört JT65 eller JT9. Möjligtvis JT65/9 på 2m med ett par master och yagiantenner.

JT65 är långsamt och tar bara 13 tecken åt gången.
För 100km - 80m (3.5MHz) på dagen och 160m (1.8MHz) på natten.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio på 100 km avstånd?
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 17:03 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 20 jul 2016, 14:15
Inlägg: 62
Jag har gjort en del försök, men på grund av 80/160m bandens krav på antenner(dipol på halv våglängds höjd blir ju inte helt enkelt) har jag inte nått några bra resultat. Lyckades med mindre antenner göra någon kontakt 300km bort, men inget närmre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio på 100 km avstånd?
InläggPostat: tis 07 feb 2017, 04:00 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Tack för bra svar!

Har nu hittat ett nyckelord att googla på: NVIS - Near Vertical Incidence Skywave

Intressant dokument om NVIS: https://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/near_vertical_incidence_skywave_-_interaction_of_antenna_and_propagation_mechanism.pdf Innehåller bla ett kapitel på 37 sidor om "elevation angles and optimum antenna height for horizontal dipole antennas" för NVIS.

Andra sidor nämner om att mindre loopantenner även kan passa för NVIS, fast med större förluster. Skulle det kunna fungera på 80m-bandet dagtid, med en loopantenn inomhus och bara 5W, förutsatt mycket långsam kommunikation med tex PSK01, MT63 eller OLIVIA?

(JT65/9 verkar kräva synkade klockor, vilket nog kan vara besvärligt efter SHTF)

Bakgrunden till mina frågor är att jag överväger om det är idé för mig att satsa på certifikat och köpa radioutrustning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio på 100 km avstånd?
InläggPostat: tis 07 feb 2017, 07:11 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Att ta ett cert kostar inte många hundralappar. Förutom ett dokument på att du har klarat kursen får du även kontakt med andra radioamatörer och deras kompetens. En bra investering för en prepper.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio på 100 km avstånd?
InläggPostat: tis 07 feb 2017, 07:32 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Lazer77 skrev:
Jag har gjort en del försök, men på grund av 80/160m bandens krav på antenner(dipol på halv våglängds höjd blir ju inte helt enkelt) har jag inte nått några bra resultat. Lyckades med mindre antenner göra någon kontakt 300km bort, men inget närmre.

Du behöver inte få upp antennen så högt. Huvudsaken är att antennen inte ligger på marken.
Får du inte plats med en dipol så går det ganska bra med en trådantenn av obestämd längd och jordspett (eller annan jordning) med en 9:1 balun och antenntuner. Låt tråden gå liggande för du vill få (en del av) utstrålningen att gå upp mot himlen.
9:1 balun: http://vk2awx.net/wp-content/uploads/20 ... inding.jpg
Balunen fungerar som transformator och anpassar trådantennens ~450ohm till sändarens 50ohm.
Antenntuner: http://www.mfjenterprises.com/Product.p ... d=MFJ-901B

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio på 100 km avstånd?
InläggPostat: tis 07 feb 2017, 09:07 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 20 jul 2016, 14:15
Inlägg: 62
lalle skrev:
Tack för bra svar!

Har nu hittat ett nyckelord att googla på: NVIS - Near Vertical Incidence Skywave

Intressant dokument om NVIS: https://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/near_vertical_incidence_skywave_-_interaction_of_antenna_and_propagation_mechanism.pdf Innehåller bla ett kapitel på 37 sidor om "elevation angles and optimum antenna height for horizontal dipole antennas" för NVIS.

Andra sidor nämner om att mindre loopantenner även kan passa för NVIS, fast med större förluster. Skulle det kunna fungera på 80m-bandet dagtid, med en loopantenn inomhus och bara 5W, förutsatt mycket långsam kommunikation med tex PSK01, MT63 eller OLIVIA?

(JT65/9 verkar kräva synkade klockor, vilket nog kan vara besvärligt efter SHTF)

Bakgrunden till mina frågor är att jag överväger om det är idé för mig att satsa på certifikat och köpa radioutrustning.


Jag tycker definitivt att du ska ta ett certifikat och skaffa radioprylar. Provfrågebanken finns numera på nätet hos PTS, så kurser är egenteligen inte ett måste.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio på 100 km avstånd?
InläggPostat: tis 07 feb 2017, 10:17 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 20:16
Inlägg: 122
Kan det kanske tänkas fungera att skicka detta meddelande via aprs?
Och med denna fråga blir det lite följdfrågor..
Hur utbyggt är aprs egentligen, går det att skicka meddelanden via aprs i hela sverige om internet gått ner?
Har digipeatrarna egen strömförsörjning så de klarar sig utan nätspänning en tid?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio på 100 km avstånd?
InläggPostat: tis 07 feb 2017, 11:01 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Trådstartaren skulle kunna testa att pröva med paketradio med två radior med bra antenn. Kanske på VHF-bandet. Paketradio kan man köra via datorns ljudkort direkt in i radion.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio på 100 km avstånd?
InläggPostat: tis 07 feb 2017, 11:36 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
R8N skrev:
Att ta ett cert kostar inte många hundralappar. Förutom ett dokument på att du har klarat kursen får du även kontakt med andra radioamatörer och deras kompetens. En bra investering för en prepper.



Beställ utbildningskassen på ssa.. nåra hundringar...
Läs, testa att göra Provfrågor..
Man får ha ett antal fel oxo...
Lycka tiil de som tänker göra det.

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet