Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 09:46 
Jag har ett 5,5 m spröt sitter på huset till min 27 MHz. Ibland åskar det här i trakterna och jag ligger så till att åskan emellanåt slår i närheten. Självklart kan jag skruva ur och hänga ut antennkontakten men det förutsätter att jag är hemma och att jag annars minns att göra det varje gång jag far hemifrån. Dessutom vet jag inte hur kontakten mår efter ett eller flera år hängandes ute på deltid.

Så jag undrar om det är något att oroa sig för och vad man i så fall kan göra åt det.

Gissning: Genom att koppla bort radion från elnätet bryter jag potentialutjämningen mellan mark och antenn och minskar därigenom risken. Samtidigt gissar jag att det inte är tillräckligt.

Vad mer kan man göra, vad är enkla och bra lösningar? (Nej, jag kan inte ta ned antennen när radion ej används.)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 10:05 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
MulenDag skrev:
Jag har ett 5,5 m spröt sitter på huset till min 27 MHz. Ibland åskar det här i trakterna och jag ligger så till att åskan emellanåt slår i närheten. Självklart kan jag skruva ur och hänga ut antennkontakten men det förutsätter att jag är hemma och att jag annars minns att göra det varje gång jag far hemifrån. Dessutom vet jag inte hur kontakten mår efter ett eller flera år hängandes ute på deltid.

Så jag undrar om det är något att oroa sig för och vad man i så fall kan göra åt det.

Gissning: Genom att koppla bort radion från elnätet bryter jag potentialutjämningen mellan mark och antenn och minskar därigenom risken. Samtidigt gissar jag att det inte är tillräckligt.

Vad mer kan man göra, vad är enkla och bra lösningar? (Nej, jag kan inte ta ned antennen när radion ej används.)

/MD


När åsksäsong drar igång drar jag alltid ur antennsladdar, även till tv , även alla nätsladdar.
Även så bredbandsmodem. Övrig tid får alla sladdar sitta i..

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 10:18 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Man minskar inte risken att åskan slår ned i antennen genom att koppla loss antennkabeln! Däremot ökar man chanserna att åskan slår ned i huset drastiskt genom att montera en 5,5m antenn.
Det du undviker genom att lossa antennsladden och dra ut elförsörjningen till radion är att utrustningen förstörs via överspänningar i elnätet och potentiella spänningsurladdningar mellan antennen och elnätet som förstör elektroniken, men inte orsakar brand i de flesta fallen.
Hur man jordar en antenn via åskledare får andra svara på. Men borde vara en ordentlig ledare (20 mm?) från antennen ned till ett i marken nedgrävt jordplan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 11:20 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Palle500 skrev:
Man minskar inte risken att åskan slår ned i antennen genom att koppla loss antennkabeln! Däremot ökar man chanserna att åskan slår ned i huset drastiskt genom att montera en 5,5m antenn.
Det du undviker genom att lossa antennsladden och dra ut elförsörjningen till radion är att utrustningen förstörs via överspänningar i elnätet och potentiella spänningsurladdningar mellan antennen och elnätet som förstör elektroniken, men inte orsakar brand i de flesta fallen.
Hur man jordar en antenn via åskledare får andra svara på. Men borde vara en ordentlig ledare (20 mm?) från antennen ned till ett i marken nedgrävt jordplan.


Den risken lever man med när man har en antenn, antennkabel ska ur.
I övrigt håller jag inte med i något annat.

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 12:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Hur ofta surrar du i 27MHz? Om det inte är varje dag så vettetusan om jag hade haft prylarna istoppade.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 20:26 
halvjobbigt ;)

man börjar med en ordentligt jordning, en hundra meter wire i backen eller så
antennmasten skall vara jordad, med kort och bra anslutning till jordningssamlingspunkten 25 kvadratmm koppar eller 100kvadrad stål
där där antennkablen går till radion har man en eller två plasma/comgap överspänningsskydd

vid radion har man en möjlighet att lätt koppla loss antennen
sedan så skall hela radio platsen vara hårt jordad mot jordningssamlingspunkten
antennkablen skall in till en antenväljare modell kraftig där man jordar antennen och radions ingång var för sig när man inte annvänder den

är radion nätansluten skall man även gå baklänges med fin mellan och grovskydd för överspänning och ha koll på stegspänningen mellan alla kablar in ut ur huset

av jord är du kommen och jordad skall du vara :mrgreen:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 20:37 
Tack alla, tack grym men jag tror du missade att jag skrev "enkla och bra" lösningar.

@ongrid: Inte så ofta så jag skulle visst kunna skruva ur kontakten och hänga ut den utanför fönstret, lite rädd att den oxiderar men det får man väl leva med.

Kan ni sammanfatta på något sätt? Det bästa enkla jag kan göra utan att gräva ned 100 m wire eller ta ned antennen?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 20:47 
det där var dom enkla åtgärderna 8|> :twisted:

dom jobbiga innefattar atombombssäkra bunkar med skyddade rum tillverkade i trelagers metall med mymetall, koppar och mjukt järn (:) :mrgreen:

häng ut kontakten, men skruva fast den i en lös hane som skydd ;)
kan du så jorda masten rakt nedåt med ett par rör och minst 16 kvadrats kabel


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 21:01 
grym skrev:
kan du så jorda masten rakt nedåt med ett par rör och minst 16 kvadrats kabel


Nu blir jag nyfiken... Som jag skrev i början (men med många färre ord) tror jag att det funkar så att ett moln med från marken avvikande laddning glider över jorden. Det gör att motsatta laddningar koncentreras på marken under molnet. Bli spänningen mellan moln och mark tillräckligt stor sker en urladdning.

Urladdningar har en stark tendens att initieras från en spets för där blir fältstyrkan störst om jag förstått rätt. Därav att åskledare, träd, båtmaster och golfare träffas av blixten. En förutsättning för att detta ska ske är att spetsen har samma laddning som den omgivande marken. Är spetsen neutral finns det inget fält mellan den och molnet och den kommer därför inte att attrahera elektroner och därmed inte initiera någon urladdning.

Givet att jag fattat rätt bör alltså antennen vara i det närmaste ofarlig så länge den är isolerad från markens laddning och det är den om jag drar ur antennkabeln. Väl? Så det borde räcka långt tycker jag.

Att jorda masten gör att den får samma potential som marken och därmed ökar sannolikheten att den "drar åt sig" åskan om mitt resonemang stämmer.

Var tänker jag fel?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 21:44 
då gäller det att det verkligen är friflytande

men skillnaden är inte stor, det är den sista biten man kan få blixten att välja mål, och om man ser det såhär, det är inte många meters skillnade du kan göra med en så pass låg antenn, men om det skiter sig kan du åtminstånde leda bort blixten i backen

får kolla lite mera men om jag mins rätt är fångningsavståndet ungefär samma diameter som höjden på masten, så i dom här fallen är skillnaden liten


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 21:49 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: lör 18 okt 2014, 18:29
Inlägg: 81
Ort: Väst
"Spetsen" är inte neutral. Du får en kapacitiv spänningsdelning moln-antenn-jord som gör att även om laddningen är noll totalt för antennen kommer du att få laddningar i båda ändarna. Det smäller hur man än gör när åskan så vill...
Att jorda korrekt hjälper mest genom att man då vet _vilken_ väg strömmen tar, istället för att den skall få för sig att hoppa in något antändningsbart.
Överkurs är också "statiskt regn", d v s om antennens mittstift inte är DC-jordat i radion kan regn/hagel/snö ladda upp antennen och förstöra känslig elektronik. Har varit med om när en urdragen koax fick överslag i kontakten typ en gång var tionde sekund.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 22:55 
Tack grym och vova för förklaringar.

Nedanstående fattar jag inte. "DC-jordat", vad är det och hur gör man det?

Vova skrev:
Överkurs är också "statiskt regn", d v s om antennens mittstift inte är DC-jordat i radion kan regn/hagel/snö ladda upp antennen och förstöra känslig elektronik. Har varit med om när en urdragen koax fick överslag i kontakten typ en gång var tionde sekund.


Om nån vill svara på en OT-fråga också... :roll:
Hur är en halvvågsantenn kopplad till koaxkabeln? Dvs vad är kopplat till mitten av kabeln och vad är kopplat till höljet?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 23:09 
en del antennkonstruktioner har det så att dc mässigt är den helt kortsluten

i en ingång kan man sätta en spole mot jord för att kortsluta dc och låga frekvenser

är man osäker mäter man antennen frånkopplad, antingen är det kortis mellan hölje och innerledare eller inte

en halvvågs brukar inte vara dc jordad


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 23:20 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: lör 18 okt 2014, 18:29
Inlägg: 81
Ort: Väst
MulenDag skrev:
Tack grym och vova för förklaringar.

Nedanstående fattar jag inte. "DC-jordat", vad är det och hur gör man det?

Vova skrev:
Överkurs är också "statiskt regn", d v s om antennens mittstift inte är DC-jordat i radion kan regn/hagel/snö ladda upp antennen och förstöra känslig elektronik. Har varit med om när en urdragen koax fick överslag i kontakten typ en gång var tionde sekund.


Om nån vill svara på en OT-fråga också... :roll:
Hur är en halvvågsantenn kopplad till koaxkabeln? Dvs vad är kopplat till mitten av kabeln och vad är kopplat till höljet?

/MD


OT om dipol; Om man skall göra det helt rätt skall man ha en balun = balanced-to-unbalanced (på svenska symmetreringstransformator 8|>) för att undvika att koaxen strålar p g a att ström flyter på utsidan. Ofta går det bra ändå om man inte kör för hög effekt om man ansluter var sitt dipolben till innerledare respektive skärm. Kör man typ 1 kW utan balun kan man få fina brännskador vid kontakt med metalldelar på radiosändaren (been there done that, luktar som när man steker bacon... :-g)

DC-jordning sker typiskt i en antennanpassningsenhet eller ett slutsteg via en spole till jord. Likström blir jordad (samt ev statisk uppladdning), medan det högfrekventa inte blir det p g a spolen (liiite förenklat).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 23:32 
:lol: :oops: Jag fattade inte svaret. Never mind, det funkar i alla fall. :-)

/MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet