Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: fm am sw liten billig ?
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 21:15 
vill ha några batteriradioapparater, dom där små ungefär storlek som en videokassett, som är lite mer
ska klara fm mellanvåg och kortvåg

finns för många att välja på och funderar på vad som finns som är billigt och bra?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: fm am sw liten billig ?
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 21:37 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 24 jan 2018, 18:05
Inlägg: 62
masken skrev:
vill ha några batteriradioapparater, dom där små ungefär storlek som en videokassett, som är lite mer
ska klara fm mellanvåg och kortvåg

finns för många att välja på och funderar på vad som finns som är billigt och bra?


Jag skulle rekommendera Tecsun PL-310ET även om den är lite mindre än det du letar efter. Större modell som inte nödvändigtvis är bättre på allt är t.ex. Tecsun PL-680.

Betydligt enklare modell men inte helt värdelös: Tecsun R9012.

Ska du ha bra långvåg vet jag ingen modell man kan köpa ny i butik (på långvåg finns de engelskspråkiga BBC Radio 4 och RTE Radio 1 vilket kan vara väldigt trevligt om svenska kommunikationer går ner).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fm am sw liten billig ?
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 22:24 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
En vanlig AM FM radio är billigt, men kortvåg kostar aningen mer...
Tecsun funkar fint, själv har jag en Tecsun PL-660. Finns även billigare modeller som grisen skriver om. Jag köpte min på eBay från Tyskland, vilket fortfarande rekommenderas.

Glöm inte kolla second hand ställen, ibland har man tur, samt man bör ha en extra (gärna inlindad i aluminium folie...)

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fm am sw liten billig ?
InläggPostat: tis 27 feb 2018, 16:16 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
jr_36 skrev:
En vanlig AM FM radio är billigt, men kortvåg kostar aningen mer...
Tecsun funkar fint, själv har jag en Tecsun PL-660. Finns även billigare modeller som grisen skriver om. Jag köpte min på eBay från Tyskland, vilket fortfarande rekommenderas.

Glöm inte kolla second hand ställen, ibland har man tur, samt man bör ha en extra (gärna inlindad i aluminium folie...)


En eller flera chipspåsar i varandra funkar också bra :)
De är lättare att få täta med tex en plastklämma för brödpåsar eller liknande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fm am sw liten billig ?
InläggPostat: tis 27 feb 2018, 22:15 
och vad skulle chipspåsar vara bra för?

tänkte mer radioapparater för hundralappen på ett ungefär, tror det fanns på gekås för något år sedan


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: fm am sw liten billig ?
InläggPostat: tis 27 feb 2018, 23:39 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Chipspåsar med metallfolie: EMP-skydd. Tveksamt...

Jag har en gammal Degen 1103 som klockradio. Mycket nöjd! Men den är nog lite primitiv jämfört med nyare modeller.

Skulle jag köpa en ny radiomottagare skulle det bli en:

Eton Field BT AM/FM/SW Portable Radio With Bluetooth

Men den är större och dyrare än vad OP önskade...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fm am sw liten billig ?
InläggPostat: ons 28 feb 2018, 00:05 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
Om man har en riktigt hård budget tror jag det är svårt att få annat än en FM/MW ("AM") för under tvåhundralappen i en svensk butik. Jag anser att det är en klar nödvändighet för en prepper att ha LW/MW/SW/FM(/AIR) radio och därav att man borde lägga en större peng för en bra radio. Att ha LSB/USB kan också vara bra om man vill lyssna på amatörer eller kommersiell kommunikation, men är lite mer pilligt (mer rattande, och veta om LSB/USB gäller).

Men att ha en FM/MW är en klar början.

Tvek på att Gekås ens har en radio som kan ta SW, är nog ingen "vanlig" människa i Sverige som är intresserad av det idag. Var faktiskt på Gekås i helgen, synd jag inte tänkte på att kolla det. Ska kolla nästa gång och försöka återrapportera här. I många andra länder är LW/MW/SW mycket mer populärt och därav kan man få en multibandradio till lägre peng där, om du är utomlands någon gång snart...

Ställer mig också högst tvek på chipspåse/mylarpåse ger något som helst EMP skydd. Vissa litar inte ens på aluminiumfolie, och då menar jag fem varv tätt lindat, med tryck utifrån tex gummiband eller gladpack. Men det är en diskussion för en annan tråd i så fall. Radios som bara "lagras" tycker jag borde ligga emp-skyddade.

Tänk även på att många bilradios tar MW/LW, man kan köra de på 12v externt och ha egna högtalare, dock drar de väldigt mycket mer effekt än en batteridriven... Men för en ultimat budget så...

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fm am sw liten billig ?
InläggPostat: ons 28 feb 2018, 09:24 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 24 jan 2018, 18:05
Inlägg: 62
jr_36 skrev:
Om man har en riktigt hård budget tror jag det är svårt att få annat än en FM/MW ("AM") för under tvåhundralappen i en svensk butik. Jag anser att det är en klar nödvändighet för en prepper att ha LW/MW/SW/FM(/AIR) radio och därav att man borde lägga en större peng för en bra radio. Att ha LSB/USB kan också vara bra om man vill lyssna på amatörer eller kommersiell kommunikation, men är lite mer pilligt (mer rattande, och veta om LSB/USB gäller).

Men att ha en FM/MW är en klar början.

Tvek på att Gekås ens har en radio som kan ta SW, är nog ingen "vanlig" människa i Sverige som är intresserad av det idag. Var faktiskt på Gekås i helgen, synd jag inte tänkte på att kolla det. Ska kolla nästa gång och försöka återrapportera här. I många andra länder är LW/MW/SW mycket mer populärt och därav kan man få en multibandradio till lägre peng där, om du är utomlands någon gång snart...

För 249 kr får man en "Portabel världsradio" hos Kjell & Company med " AM, FM och SW"

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... dio-p33006

Dock är radion jag rekommenderade ovan mycket bättre och inte så mycket dyrare. Min första "världsradio" köpte jag på Clas Ohlson för 99 kr och det var inte det smartaste valet.

Att tänka på är att för BRA mottagning på mellanvåg och långvåg krävs en 20 cm lång ferritantenn. De enda radioapparaterna jag vet som säljs i butik som har något liknande nu för tiden är Sangean PR-D5 och några liknande modeller (och de stödjer inte långvåg).

En annan modell som går att köpa på mediamarkt är "Grundig Music 81" som faktiskt stödjer FM, MW, LW, SW och kanske inte är helt kass men har inte provat den mer än startat den i butiken någon gång. Jag har en lite enklare modell som köksradio (Music 61 tror jag) och den är faktiskt bra.

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_gr ... 74585.html

Ett annat alternativ är Sony ICF-M780SL som är en "FM-/SW-/MW-/LW-radio".

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2815196

Det finns lite tester av denna på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=NHKFikCJMLA

https://www.youtube.com/watch?v=AZw4ewOFRaY

https://www.youtube.com/watch?v=_kMkQEI4y2U

Verkar inte så dålig faktiskt.

Trådstartaren gör sig själv tjänst genom att inte köpa något billigt skräp. Angående SSB för att höra gubbar skrika "five nine!" till varandra så är det kanske inte jätteviktigt...

Edit: Såg det om 100 kr nu. Nej det finns inget bra för 100 kr utom kanske Tecsun R9012 från Kina men från imorgon kommer Postnord ta moms + 75 kr extra för alla små paket från Kina.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fm am sw liten billig ?
InläggPostat: ons 28 feb 2018, 14:49 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 14 feb 2016, 12:25
Inlägg: 109
Kan bara konstatera att billigt sällan är bra när det gäller sådant här.
Man får vad man betalar för.

Jag har själv Tecsuns PL-660 och PL-680 samt en Sangean ATS-909.

Batteridrift, möjlighet att koppla på extern antenn, digital frekvensinställning...
Jag tycker att USB/LSB är en viktig funktion för att kunna lyckas med sin omvärldsbevakning.

Satsa på något modernt med DSP som kostar en tusing så blir du nöjd.

Lästips:
https://swling.com/blog/2015/12/the-swl ... ers-guide/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fm am sw liten billig ?
InläggPostat: ons 28 feb 2018, 21:49 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Schubert skrev:
Kan bara konstatera att billigt sällan är bra när det gäller sådant här.
Man får vad man betalar för.

Jag har själv Tecsuns PL-660 och PL-680 samt en Sangean ATS-909.

Batteridrift, möjlighet att koppla på extern antenn, digital frekvensinställning...
Jag tycker att USB/LSB är en viktig funktion för att kunna lyckas med sin omvärldsbevakning.

Satsa på något modernt med DSP som kostar en tusing så blir du nöjd.

Lästips:
https://swling.com/blog/2015/12/the-swl ... ers-guide/


Vilken av ovan nämnda skulle du rekommendera till en noob som mig? :)

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fm am sw liten billig ?
InläggPostat: tor 01 mar 2018, 09:01 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 24 jan 2018, 18:05
Inlägg: 62
Parabellum skrev:
Vilken av ovan nämnda skulle du rekommendera till en noob som mig? :)


Det beror väl på vilka krav du har? Storlek? pris? amatörradio? Bra LW? Bra MW? Enkel sökning av broadcaststationer på kortvåg?

Just den där listan är lite USA-centrerad.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fm am sw liten billig ?
InläggPostat: tor 01 mar 2018, 19:33 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 14 feb 2016, 12:25
Inlägg: 109
Parabellum skrev:
Vilken av ovan nämnda skulle du rekommendera till en noob som mig? :)


PL-660 är ett mycket bra val. http://butik.limmared.nu/sv/handapparat ... -660-.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fm am sw liten billig ?
InläggPostat: fre 02 mar 2018, 21:13 
kan varit lidl med, kostade runt hundralappen, tänkte ha några riktigt billiga , så kan man lyssna på en och söka på en annan med, dom billiga är nog inte så bra kvalitet på men hellre det än inget

chipspåsar som skydd mot något, tror inte på det, vatten möjligtvis


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: fm am sw liten billig ?
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 10:07 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 24 jan 2018, 18:05
Inlägg: 62
masken skrev:
kan varit lidl med, kostade runt hundralappen, tänkte ha några riktigt billiga , så kan man lyssna på en och söka på en annan med, dom billiga är nog inte så bra kvalitet på men hellre det än inget

En billig och lite äldre digital radio är det sämsta av alla världar, det är långsamt och krångligt att söka upp stationer och mottagningen är sådär (jo jag har två Lidl-radios och de var väl förvisso värda de 30 kr jag betalade på second hand).

Billigast är väl att köpa en gammal "bergssprängare" med FM/MW/LW/SW där det faktiskt går att söka av banden på ett vettigt analogt sätt, inte minst om det finns en fininställningsratt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fm am sw liten billig ?
InläggPostat: fre 09 mar 2018, 20:17 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
grisen skrev:
masken skrev:
kan varit lidl med, kostade runt hundralappen, tänkte ha några riktigt billiga , så kan man lyssna på en och söka på en annan med, dom billiga är nog inte så bra kvalitet på men hellre det än inget

En billig och lite äldre digital radio är det sämsta av alla världar, det är långsamt och krångligt att söka upp stationer och mottagningen är sådär (jo jag har två Lidl-radios och de var väl förvisso värda de 30 kr jag betalade på second hand).

Billigast är väl att köpa en gammal "bergssprängare" med FM/MW/LW/SW där det faktiskt går att söka av banden på ett vettigt analogt sätt, inte minst om det finns en fininställningsratt.


Köpte en Lidl världsradio för några år sedan, SWED 250 A1, kostade kanske en hundralapp. Går ej ansluta extern antenn.
Har bara brukat den till FM och till det helt ok.
Sökte igenom MW nu ikväll (molnigt, i stad ) och fick in kanske 5 stationer, alla på ryska eller liknande språk.
Sökte igenom SW1 (har SW band 1-6) och fick en träff, Radio Kiev Ukraina tyckte jag dom sa.
Vet ej om det är ok eller dåligt resultat.
Bild

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet