Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Yaesu 817 eller 891
InläggPostat: mån 26 mar 2018, 11:39 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Tänkte äntligen ta tag i det här med amatörradio.

Tänkte börja med att bara lyssna innan jag tar licensen.

Vad jag förstått är 817 en populär maskin. Men hittade sedan 891 till nästan samma dyra pris..
Vad är det eg som skiljer dem åt förutom att man får mer watt i 891 maskinen. Då kommer jag osökt till nästa fråga går det att minska på effekten på 891 apparaten då det kanske inte är av intresse att nå för långt.

Tacksam för tips!

PS jag har inte låst mig vid dessa märken/ modeller så har ni mer prisvärda alternativ kom gärna med förslag! :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu 817 eller 891
InläggPostat: mån 26 mar 2018, 13:16 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
817 har VHF/UHF, 50MHz och HF medan 891 har HF+50MHz.
817 har 5W max uteffekt medan 891 har 100W ut maxeffekt.
817 har inbyggt batteri och liten display.
891 har stor display och inget inbyggt batteri.
891 har löstagbar panel, det har inte 817.
Med 817 kan du lyssna på rundradiosändningar och flygtrafik.

Alternativ till 817 är 857 och 897(897 tillverkas inte längre), där 897 är större och har ibyggt batteri.
Istället för 897 kan man gå på linjen FT-991A, eller varför inte Icom IC-7300, men då bär man inte riggen med sej i BOB.

Alternativ till FT-891 kan väl vara Kenwood TS-480SAT.
En rigg som har HF+50MHz+VHF/UHF är Icom IC-7100.
EDIT: och du vill kanske ta en titt på IC-706MKII också.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu 817 eller 891
InläggPostat: mån 26 mar 2018, 15:48 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Stort tack! För svar o bra tips.

Mkt info för en novis o ta till sig... Är 817 o 857d likvärdiga vad det gäller att ta emot olika ting eller missar man något med 857d? Vad jag läste mig till så hade den högre uteffekt o inget batteripkt med.

Vad jag förstått så är väl 817 ingen dålig kandidat för det priset. Som sagt novis inom detta förutom Baofeng o någon 27mhz.

Det här med antenn har jag förstått är väldigt viktigt o höjd/frisikt. Krävs det flera olika antenner beroende på vilka band/frekvenser man önskar lyssna/sända på?

Tanken är väl att den skall vara mobil. Men i första hand så kommer den vara i hemmet där jag har möjlighet o sätta upp trådar högt i träd eller kanske tom i flaggstången.
Vet inte om antennen som följer med duger? Annars gärna ett tips på något lämpligt.

Många funderingar blir det :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu 817 eller 891
InläggPostat: mån 26 mar 2018, 18:57 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 20:16
Inlägg: 122
Den stora nackdelen med ft-817 är väl effekten. 5 watt kan vara en begränsning som gör radiokörandet mindre trevligt. Men i övrigt så kan den ju det mesta och den är ganska strömsnål vid mottagning vilket är en fördel när man är mobil/portabel. Den är också betydligt lättare än tex en ft-857. Jag har både en -857 och en -817 och skulle inte vilja vara utan någon av dem. Ska man börja med amatörradio så tror jag det är klokt att skaffa en station med lite mera tryck i på HF banden.
Men å andra sidan så tycker jag själv att det är trevligt att ta med den lilla -817 till en lokal sjö och sätta mig vid en grillplats och lyssna runt lite. Fantastiskt störningsfritt som det aldrig kommer bli hemma i sta'n igen..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu 817 eller 891
InläggPostat: mån 26 mar 2018, 19:25 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Atmos skrev:
Den stora nackdelen med ft-817 är väl effekten. 5 watt kan vara en begränsning som gör radiokörandet mindre trevligt. Men i övrigt så kan den ju det mesta och den är ganska strömsnål vid mottagning vilket är en fördel när man är mobil/portabel. Den är också betydligt lättare än tex en ft-857. Jag har både en -857 och en -817 och skulle inte vilja vara utan någon av dem. Ska man börja med amatörradio så tror jag det är klokt att skaffa en station med lite mera tryck i på HF banden.
Men å andra sidan så tycker jag själv att det är trevligt att ta med den lilla -817 till en lokal sjö och sätta mig vid en grillplats och lyssna runt lite. Fantastiskt störningsfritt som det aldrig kommer bli hemma i sta'n igen..


Tack för lite input!

Är som sagt novis! O är inte låst vid ett visst märke. Men tänker som instegssteg kan det kanske vara vettigt med att börja lite lowbudget! Även fast jag vart väldigt sugen på Jaakos tips som låg lite högre i spannet!
Men vad skiljer 817 o 857 förutom det uppenbara med pris o utsändning o batteripack.

Sedan det här med antenn är ju av intresse! Får man in det mesta med båda?

Mvh Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu 817 eller 891
InläggPostat: mån 26 mar 2018, 20:16 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 20:16
Inlägg: 122
En sak om det inbyggda batteripacket i ft-817. Det är ett väldigt litet batteri och räcker inte särskilt länge. mest till lyssning i ett par timmar eller så. För lyssning är -817 och -857 ganska lika. För sändning utanför amatörbanden (olagligt) finns det någon liten skillnad.
Men min högst personliga inbillning så sa du ha den hemma eller i bilen så välj en med mera effekt. tänker du sitta under en gran i skogen med en mugg kaffe och radion så välj den lilla stationen :)
Det där med antenner är också en hel del att tänka på. Det beror lite på hur man bor. Egen trädgård underlättar en hel del. Alldeles särskilt för kortvågsantenner. En fulllängds dipol för 80 meters bandet där de flesta svenskar kör (tror jag) är ca 40 meter lång. Men det finns andra frekvenser och lösningar med smidigare antenner. För vhf/uhf är vertikalantenner riktigt små och smidiga. Jaja, det där med antenner kan diskuteras i all oändlighet men det är ganska kul att bygga själv om jag får tycka. Det blir ganska billigt och fungerar bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu 817 eller 891
InläggPostat: mån 26 mar 2018, 21:42 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Atmos skrev:
En sak om det inbyggda batteripacket i ft-817. Det är ett väldigt litet batteri och räcker inte särskilt länge. mest till lyssning i ett par timmar eller så. För lyssning är -817 och -857 ganska lika. För sändning utanför amatörbanden (olagligt) finns det någon liten skillnad.
Men min högst personliga inbillning så sa du ha den hemma eller i bilen så välj en med mera effekt. tänker du sitta under en gran i skogen med en mugg kaffe och radion så välj den lilla stationen :)
Det där med antenner är också en hel del att tänka på. Det beror lite på hur man bor. Egen trädgård underlättar en hel del. Alldeles särskilt för kortvågsantenner. En fulllängds dipol för 80 meters bandet där de flesta svenskar kör (tror jag) är ca 40 meter lång. Men det finns andra frekvenser och lösningar med smidigare antenner. För vhf/uhf är vertikalantenner riktigt små och smidiga. Jaja, det där med antenner kan diskuteras i all oändlighet men det är ganska kul att bygga själv om jag får tycka. Det blir ganska billigt och fungerar bra.


Ok! Apropå antennbiten finns eg inga begränsningar.... Vad det gäller yta! Utan är mer intresserad av tillräcklig sändareffekt. När jag väl tagit licensen...

Men intressant o få vetskap om att 817 o 857 har liknande värden....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu 817 eller 891
InläggPostat: mån 26 mar 2018, 22:10 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
jag har en 857d och LDG YT-100 tuner, tycker de funkar prima.
Som andra skriver är 817 liten och portabel, men låg effekt, så den är nog mest poppis för att den är just så liten, kunna leka i skogen. Ska du ha hemma ta något med mer knappar, större display så blir enklare att mecka runt med.

Tuner är vettigt att ha tycker jag också, alltså få lite bättre tx och rx möjligheter om antenn inte är perfekt (påverkar väldigt lite ang rx).

Är också en sån som tycker man ska köpa radio som går att låsa upp fritt, för tx över hela HF, är dock inget man normalt använder... (857 går att låsa upp)

Kan besvara frågor ang dessa specifika modeller om så önskas.

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu 817 eller 891
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 12:10 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Hej igen!

Lutar nog åt en 857d. Efter ha läst på lite på nätet.

Har några följdfrågor innan jag slår till.
Med risk för att vara tjatig... :D är 857 o lillebrorsan 817 lika heltäckande vad det gäller bandbredd o vad det nu heter Dvs får man in samma saker rundradio flygtrafik osv...?

Tuner som nämndes är det ett nödvändigt ont ifrån början eller något man kan lugna sig med?

Antenn ingick inte tror jag när jag kikade på Limmareds hemsida. Tips på en vettig allround antenn för en rimlig peng. Till o börja med. Gärna som kan nyttjas i fält i bilen osv...

Hur löser man elbiten hemma är det med ett bilbatteri o några klämmor?

Kom gärna med fler tips om vad jag behöver initialt såsom kontakter sladdar osv... Eller annat viktigt!

Kom på en fundering till. Nog en dum fråga men söker den själv upp kanaler eller får man ratta in dom manuellt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu 817 eller 891
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 15:50 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
För vidare tips jag fått här att skaffa bibeln vad gäller radiostationer runt världen. World Radio TV Handbook - 672 sidor späckat med info.
Alltid trevligt att kunna identifiera källorna i etern

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/post177256.html?#p177256

https://www.bokus.com/bok/9781999830007/world-radio-tv-handbook-2018/

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu 817 eller 891
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 17:50 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 20:16
Inlägg: 122
-857 och -817 kan förutom att sänd på amatörbanden lyssna på typ rundradio, flyget, pmr, och srbr. och lite däremellan. Och hela kortvågssegmentet förstås. Öppnar man dem för sändning så kan de även sända på allt detta. Här är det dock en skillnad, -817 an inte sända på marin/jakt-frevenserna men -857 kan.
En lagom lång kortvågsdipol och en tuner borde duga till kortvågsbanden. Eller en "fan dipol" om man är snål. Själv har jag en diamond x-300 på taket för vhf/uhf. Det går ju att lyssna hjälpligt utanför amatörbanden också. Och för den delen kanske sända på pmr/srbr/jakt lämpligtvis med reducerad effekt. En disconeantenn kan också vara bra.
Strömförsörjning kanse ett sånt här http://butik.limmared.nu/sv/switchade/209-maas-sps-250-ii-23-25a-.html
Antennabel och passande coaxkontater. Till kortvågsbanden duger nog vanlig rg-58. Till vhf och uppåt en något dyrare kabel typ den här http://butik.limmared.nu/sv/ecoflex/247-ecoflex-10-kabel-.html.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu 817 eller 891
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 18:17 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Tack för alla tips! Ingen glömd!!

Lät bra att 857 täcker in jakt o marin oxå. :up:

Så en sammanfattning innan jag skickar iväg önskelistan o börjar tömma barnens spargrisar är att jag förutom 857d behöver en tuner kanske en som jag vart tipsad av jr 36 ldg yt100.
Lite koaxialkabel med dito kontakter. Och en bra antenn ev den Diamond x-300 som tipsades om. Är den lämplig även till bil?

Är Limmareds personal kunniga om man ringer o frågar eller behöver jag mer kött på bena? :mrgreen:

Mvh Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu 817 eller 891
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 22:19 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
praktiskt sett använder jag min 857d väldigt sällan för vhf/uhf, då är en baofeng uv-5r smidigare och enklare då det ofta är färdiga kanaler man jobbar med. Men ja, 857:an kan man programmera in kanaler i också, men jag har aldrig brytt mig, brukar bara ratta runt på HF.

Angående 12v matning finns viss finess med att köra 12v batteri med en smart ctek laddare, som kopplas ur vid körning. Du har inga störningar som går in via matningen, och är redo att lyssna vid strömavbrott. Men det finns matningar som går direkt från 230v, men är oftast inte en vanlig switchad laddare tex, då det blir störningar och dumheter.

Jag kör nästan alltid från batteri.

ang vhf/uhf har en en egen antennkontakt (N-kontakt) som ska ha sin egna kabel/antenn, också rundradio(FM) går in via denna kontakt.

Och angående tuners finns fler från LDG (och andra), just YT-100 är trevlig, men riktad åt just några yaesu modeller, så ett knapptryck sköter allt. Finns även mer generiska från LDG, där du själv byter mode&power på radion (för lägsta möjliga uteffekt), håller ner tx, och trycker tune på tunern så sätter den igång, alltså mer manuellt arbete varje gång, MEN, den funkar också för valfri annan radio som kan sända med en låg effekt... men jag är nöjd med min YT-100.

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu 817 eller 891
InläggPostat: tor 29 mar 2018, 09:49 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Yaesu har också en mobilradio med HF+50MHz+VHF/UHF, nämligen FT-100D. Det är uppföljaren till FT-100 som inte fick värst bra betyg (problem med kvalitet och mjukvaran). Har själv ingen erfarenhet av den. Den tillverkas inte längre men kan hittas begagnad.

Enligt Yaesus hemsida har de en ny modell FT-818 som är en uppgradering av FT-817ND.

SurvivalTech Nord har köpt en FT-891 och använder den i en serie aktuella youtube-videon.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu 817 eller 891
InläggPostat: lör 31 mar 2018, 09:29 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Har en fråga till ang antenn i bilen. Om nu jag inte vill skylta med antenn på bilen. Finns det någon lämplig som man skulle kunna placera inuti? Höjd Max 95 cm.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet