Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dubbla styrkan värt dubbla priset?
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 11:52 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 04 jun 2018, 09:48
Inlägg: 29
Jag har läst och sökt så mycket nu på BaoFeng BF-F8HP och UV-5R att jag börjar blanda ihop vad dom olika har som är bra. Om jag fattat det rätt så är BF-F8HP den tredje generationen av UV-5R? Vilket borde betyda att småsaker som folk stört sig på är tillfixat, buggar i firmware är det kanske färre av. Sen verkar även BF-F8HP var lite bättre byggd rent hållbarhetsmässigt.
Det uppenbara såklart också då att BF-F8HP har 8W som max uteffekt.

Jag förstår att bättre antenn är mycket bättre än någon watt extra i sändareffekt, men eftersom båda är utbytbara så vinner ändå mer effekt då dom kan ha lika bra antenner.
Sen även om man använder BF-F8HP på 4-5W som standard så har man möjligheten att kräma på effekt när det skiter sig och det är lite för mycket vegetation mellan personen man vill nå och sig själv.

Jag förstår även där att mer effekt drar mer ström, men då leder BF-F8HP även där i standardutförande med större batteri. Utökat batteri står redan på inköpslistan.

Så, är det någon som har båda och kan kasta lite ljus över faktiska skillnader?


Sen så har jag lite frågor jag tänkt på. Är det möjligt att sänka effekten i Chirp till lägre än 1W? till 500mW så man kan lagligt (jag vet, utbytbar antenn) använda den som PMR radio? Då alltså ha kanal plats 1-8 av dom 128 tillgängliga platserna som lagliga i styrka, sen ha 9-16 boostade till säg 4--5W? och liknande fortsätta uppåt med alla andra kanaler man kan tänkas vilja programmera.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla styrkan värt dubbla priset?
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 12:09 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 24 jan 2018, 18:05
Inlägg: 62
Kontorsnisse skrev:
Sen så har jag lite frågor jag tänkt på. Är det möjligt att sänka effekten i Chirp till lägre än 1W? till 500mW så man kan lagligt (jag vet, utbytbar antenn) använda den som PMR radio? Då alltså ha kanal plats 1-8 av dom 128 tillgängliga platserna som lagliga i styrka, sen ha 9-16 boostade till säg 4--5W? och liknande fortsätta uppåt med alla andra kanaler man kan tänkas vilja programmera.

Är inte lagligt att använda dessa radios till PMR. Lika som alla som kör 27 MHz med amatörradios kör olagligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla styrkan värt dubbla priset?
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 12:30 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 04 jun 2018, 09:48
Inlägg: 29
grisen skrev:
Kontorsnisse skrev:
Sen så har jag lite frågor jag tänkt på. Är det möjligt att sänka effekten i Chirp till lägre än 1W? till 500mW så man kan lagligt (jag vet, utbytbar antenn) använda den som PMR radio? Då alltså ha kanal plats 1-8 av dom 128 tillgängliga platserna som lagliga i styrka, sen ha 9-16 boostade till säg 4--5W? och liknande fortsätta uppåt med alla andra kanaler man kan tänkas vilja programmera.

Är inte lagligt att använda dessa radios till PMR. Lika som alla som kör 27 MHz med amatörradios kör olagligt.


Så även om man skulle kunna sänka effekten till 500mW så är det olagligt? Pga den utbytbara antennen eller? Där har jag sett två tolkningar, att det är helt olagligt så fort man kan byta ut antennen, och den andra tolkningen är att det är olagligt så fort du sätter dit en antenn som du monterar någon annanstans högre upp som inte är på radion i sig. Sitter antennen kvar på radion så är det lagligt. Men jag skulle vilja se originaltexten för att göra en egen tolkning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla styrkan värt dubbla priset?
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 13:25 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 24 jan 2018, 18:05
Inlägg: 62
Kontorsnisse skrev:
Så även om man skulle kunna sänka effekten till 500mW så är det olagligt? Pga den utbytbara antennen eller? Där har jag sett två tolkningar, att det är helt olagligt så fort man kan byta ut antennen, och den andra tolkningen är att det är olagligt så fort du sätter dit en antenn som du monterar någon annanstans högre upp som inte är på radion i sig. Sitter antennen kvar på radion så är det lagligt. Men jag skulle vilja se originaltexten för att göra en egen tolkning.

https://hamradio.pts.se/Home/Information

"Apparater som säljs på den öppna marknaden ska vara CE-märkta för användning på ett visst frekvensband i Sverige. De får inte modifieras på något sätt som förändrar dess egenskaper så att CE-märkningen inte längre gäller eller att kraven inte längre uppfylls. Detta gäller t.ex. för apparater för Privatradiobandet på 27 MHz och för så kallade PMR-apparater på 446 MHz."

Ett krav på PMR är att antennen är integrerad, dvs inte går att byta: https://etjanster.pts.se/radio/undantag ... =34&i=5002

Antar att resten står i några sega EU-bestämmelser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla styrkan värt dubbla priset?
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 14:27 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Du bör inte köpa denna typ av radio för att använda med UHF. Det fungerar, men är olagligt. Använd de fria VHF-kanalerna! Det är enkelt att göra radion helt laglig genom att helt stänga av sändning på VHF. Du kan fortfarande lyssna. Eller så låter man bara bli att sända på det bandet. I ett krisläge bryter ibland nöd lag och du skulle kanske kunna använda PMR/SRBR för att nå andra. Bra att ha... Kanske?

Den extra effekten har marginell betydelse. Antenn och var du står (högt/öppet) har större betydelse.

Den stora fördelen med standard UV-5R är att det finns gott om tillbehör som olika typer av billiga extra batterier av olika typ. Hållare för AA och för drift från 12 volt. Därför har jag flera liggande.

Jag skulle inte köpa BF-F8HP utan fler UV-5R eller med extra tillbehör.

Vill du ha en bättre radio skulle jag välja UV-82. Jag har ett par.

Men andra kanske vet mer om skillnader och möjligheter? Jag vet bara det jag läst mig till, och det mesta var något år sedan...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla styrkan värt dubbla priset?
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 15:39 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
på en handapparat är det inget jag hadde lagt möda på att gå från 5w till 8w

5w räcker under normala omständigheter

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla styrkan värt dubbla priset?
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 15:46 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 04 jun 2018, 09:48
Inlägg: 29
grisen skrev:
https://hamradio.pts.se/Home/Information

"Apparater som säljs på den öppna marknaden ska vara CE-märkta för användning på ett visst frekvensband i Sverige. De får inte modifieras på något sätt som förändrar dess egenskaper så att CE-märkningen inte längre gäller eller att kraven inte längre uppfylls. Detta gäller t.ex. för apparater för Privatradiobandet på 27 MHz och för så kallade PMR-apparater på 446 MHz."

Ett krav på PMR är att antennen är integrerad, dvs inte går att byta: https://etjanster.pts.se/radio/undantag ... =34&i=5002

Antar att resten står i några sega EU-bestämmelser.


EssBe skrev:
Du bör inte köpa denna typ av radio för att använda med UHF. Det fungerar, men är olagligt. Använd de fria VHF-kanalerna! Det är enkelt att göra radion helt laglig genom att helt stänga av sändning på VHF. Du kan fortfarande lyssna. Eller så låter man bara bli att sända på det bandet. I ett krisläge bryter ibland nöd lag och du skulle kanske kunna använda PMR/SRBR för att nå andra. Bra att ha... Kanske?

Den extra effekten har marginell betydelse. Antenn och var du står (högt/öppet) har större betydelse.

Den stora fördelen med standard UV-5R är att det finns gott om tillbehör som olika typer av billiga extra batterier av olika typ. Hållare för AA och för drift från 12 volt. Därför har jag flera liggande.

Jag skulle inte köpa BF-F8HP utan fler UV-5R eller med extra tillbehör.

Vill du ha en bättre radio skulle jag välja UV-82. Jag har ett par.

Men andra kanske vet mer om skillnader och möjligheter? Jag vet bara det jag läst mig till, och det mesta var något år sedan...


slasken skrev:
på en handapparat är det inget jag hadde lagt möda på att gå från 5w till 8w

5w räcker under normala omständigheter


Ok, allt med den typen av radio är olagligt när det kommer till 446 Mhz.
Då ser jag till att inte använda den till det.
Men nu när ni också säger att effekten inte spelar så stor roll, då måste det väl vara extremt osannolikt att man stöter på problem om man använder den på 1W på 446 Mhz? Dvs, märker nån att man är olaglig? Rent hypotetiskt förstås.

Ok, jag hoppar BF-F8HP modellen.
Hmm, UV-82 har jag nog missat pga formfaktorn, i vilka aspekter är den bättre?

Så, om jag köper en sån här radio, så är det fria VHF-kanaler jag ska använda. Det där med att lyssna är det jag tänkt göra mest ändå.

Ni som köper ett gäng och delar ut till familj och vänner, det är alltså VHF ni programmerar in på dom enbart?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla styrkan värt dubbla priset?
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 17:05 
Så fort du köper radio där du ändrar antenn, frekvenser, sändningseffekt så hamnar du med ena foten eller båda i skymningszonen. Vill du vara säker så köp PMR; och lycka till!

Men Du ställer frågan här på Survivalist forumet så jag antar att tanken är att kommunicera, sända och lyssna efter information vid SHTF? Om svaret är Ja, på den frågan så finns det betydligt flera icke godkända att använda men helt OK att köpa idag och lägga undan radios i väntan på att :shtf:

För det första vill jag säga: Det bästa och smartaste du kan göra är skaffa dig radioamatör licensen!

Vill du köpa och programmera så utöver PMR så har du även SRBR kanalerna här i Sverige som är lagliga att använda sig av men som oftast ingen någonsin använder sig av.

Keep it simple; köp två-tre stycken handhållna enheter där ingen kan gå in utan USB programmeringskabel och ändra inställningarna. Du vill ha radio där du bara ändrar förinställda kanaler (frekvenser), kan sända 1750 Hz tone att öppna närliggande repeatern och även kunna sända krypterad.

Tro mig att den dagen du delar ut radioapparater till frugan/släkten/barnen/bästisen dem kommer att trycka på, ändra något och ingen kommer att kunna kommunicera med någon.

Köp och lär dig programmera Retevis RT81. Du har 16 platser att spara dina frekvenser. Du kan sända med upp till 10 Watt och du kan (trumljud här) kryptera så att ingen (iaf inte vanliga personer) kan avlyssna det du pratar om. Utöver det du väljer även om du vill sända analogt eller digitalt.
Spara där samtliga 8 PMR frekvenser att kommunicera med andra som har bara PMR. Spara någon eller två SRBR att prata med familjen ostörd vid shtf (helst digitalt, 10 watt och krypterad). Spara frekvensen till närmsta ett eller två repeatern som sänder på UHF för att kunna höra vad andra pratar om. Spara även frekvensen till vanligaste anropsfrekvensen på 70 cm's bandet för att (gud förbjude) vid lokal SHTF begära hjälp av vänligt inställda radioamatörer som kan vidareförmedla det.

Retevis RT81 kan köpas från deras Ebay säljare från Tyskland utan några andra/extra avgifter.

Så allt jag har skrivit hittills är NO, No, no; inte olagligt att köpa och programmera men olagligt att testa/sända idag när mobilen funkar ändå.

Därför återigen, bästa du kan göra är att skaffa dig radioamatör licensen; kör hårt!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla styrkan värt dubbla priset?
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 17:27 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Kontorsnisse skrev:
Hmm, UV-82 har jag nog missat pga formfaktorn, i vilka aspekter är den bättre?
...

Ni som köper ett gäng och delar ut till familj och vänner, det är alltså VHF ni programmerar in på dom enbart?


Den har bättre ljud och elektronik än UV-5R. Känns mer robust. Kolla tester och specifikationer. Och den kan använda antenner mm från UV-5R. Dock inte batterier.

Jag har mina UV-5R och UV-82 programmerade med VHF och UHF. Men använder bara VHF. Och låst så att det skall vara svårt att ändra inställningar av misstag.

Det fina med billiga apparater och VHF är att du kan köpa flera och använda dem idag. Familj eller kompisgäng på vift. Jaktradio. Blåbärsplockning. Cykelutflykt. Fjällvandring. Barnkalas. Ullared. Ikea. Mässa. Koncert. Bra träning. Men mobiler funkar ju också fint...

Se denna gamla tråd för mer info:

gor-dina-baofeng-uv-5r-enkla-att-anvanda-t7831.html

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla styrkan värt dubbla priset?
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 17:48 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 04 jun 2018, 09:48
Inlägg: 29
öTzi skrev:
Så fort du köper radio där du ändrar antenn, frekvenser, sändningseffekt så hamnar du med ena foten eller båda i skymningszonen. Vill du vara säker så köp PMR; och lycka till!

Men Du ställer frågan här på Survivalist forumet så jag antar att tanken är att kommunicera, sända och lyssna efter information vid SHTF? Om svaret är Ja, på den frågan så finns det betydligt flera icke godkända att använda men helt OK att köpa idag och lägga undan radios i väntan på att :shtf:

För det första vill jag säga: Det bästa och smartaste du kan göra är skaffa dig radioamatör licensen!

Vill du köpa och programmera så utöver PMR så har du även SRBR kanalerna här i Sverige som är lagliga att använda sig av men som oftast ingen någonsin använder sig av.

Keep it simple; köp två-tre stycken handhållna enheter där ingen kan gå in utan USB programmeringskabel och ändra inställningarna. Du vill ha radio där du bara ändrar förinställda kanaler (frekvenser), kan sända 1750 Hz tone att öppna närliggande repeatern och även kunna sända krypterad.

Tro mig att den dagen du delar ut radioapparater till frugan/släkten/barnen/bästisen dem kommer att trycka på, ändra något och ingen kommer att kunna kommunicera med någon.

Köp och lär dig programmera Retevis RT81. Du har 16 platser att spara dina frekvenser. Du kan sända med upp till 10 Watt och du kan (trumljud här) kryptera så att ingen (iaf inte vanliga personer) kan avlyssna det du pratar om. Utöver det du väljer även om du vill sända analogt eller digitalt.
Spara där samtliga 8 PMR frekvenser att kommunicera med andra som har bara PMR. Spara någon eller två SRBR att prata med familjen ostörd vid shtf (helst digitalt, 10 watt och krypterad). Spara frekvensen till närmsta ett eller två repeatern som sänder på UHF för att kunna höra vad andra pratar om. Spara även frekvensen till vanligaste anropsfrekvensen på 70 cm's bandet för att (gud förbjude) vid lokal SHTF begära hjälp av vänligt inställda radioamatörer som kan vidareförmedla det.

Retevis RT81 kan köpas från deras Ebay säljare från Tyskland utan några andra/extra avgifter.

Så allt jag har skrivit hittills är NO, No, no; inte olagligt att köpa och programmera men olagligt att testa/sända idag när mobilen funkar ändå.

Därför återigen, bästa du kan göra är att skaffa dig radioamatör licensen; kör hårt!


Nu snackar vi!

Ja precis, hade jag velat haft en radio att leka med grannarna i dagsläget hade jag gått till Classe och köpt ett fyrpack. Men eftersom jag skrev här så vill jag ju uppenbarligen ha så många möjligheter som möjlighet när exkrementet flyger i alla riktningar. :)

Den där modellen får jag ta och läsa på lite mer om, tack för tipset.

Och det där med att bli radioamatör har jag tänkt på, öppnar upplite mer och man lär sig mycket.

EssBe skrev:
Kontorsnisse skrev:
Hmm, UV-82 har jag nog missat pga formfaktorn, i vilka aspekter är den bättre?
...

Ni som köper ett gäng och delar ut till familj och vänner, det är alltså VHF ni programmerar in på dom enbart?


Den har bättre ljud och elektronik än UV-5R. Känns mer robust. Kolla tester och specifikationer. Och den kan använda antenner mm från UV-5R. Dock inte batterier.

Jag har mina UV-5R och UV-82 programmerade med VHF och UHF. Men använder bara VHF. Och låst så att det skall vara svårt att ändra inställningar av misstag.

Det fina med billiga apparater och VHF är att du kan köpa flera och använda dem idag. Familj eller kompisgäng på vift. Jaktradio. Blåbärsplockning. Cykelutflykt. Fjällvandring. Barnkalas. Ullared. Ikea. Mässa. Koncert. Bra träning. Men mobiler funkar ju också fint...

Se denna gamla tråd för mer info:

gor-dina-baofeng-uv-5r-enkla-att-anvanda-t7831.html


Allright, dom går att låsa alltså så att jag kan ge till en helt grön person och den ska inte kunna råka programmera om den? VHF, jag gissar att det är jaktfrekvenserna eller? Det är lite längre räckvid på såna än på 446Mhz/PMR eller? För det vore ju kul att kunna använda lagligt idag, och ha en bra SHTF radio som kan det mesta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla styrkan värt dubbla priset?
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 17:57 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det går att låsa UV-5R och (alla?) andra Baofeng. Tyvärr är det kanske lite för enkelt att låsa upp... Ungefär som gamla mobiler med två knappar.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla styrkan värt dubbla priset?
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 20:56 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 04 jun 2018, 09:48
Inlägg: 29
EssBe skrev:
Det går att låsa UV-5R och (alla?) andra Baofeng. Tyvärr är det kanske lite för enkelt att låsa upp... Ungefär som gamla mobiler med två knappar.


Ok, dom måste man ju upp i fickan ibland... Men det är bra att veta att det finns sån låsning på dom.
Då jag fortfarande är fattig student så vill jag veta vilken som kan vara bäst att köpa innan jag trycker på Buy.

Förresten, nåt av det här som kan köpas billigare i Kanada? :) Ska dit i Juli nämligen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla styrkan värt dubbla priset?
InläggPostat: ons 06 jun 2018, 00:35 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Köp två superbilliga gamla UV-5R och lär dig använda dem. Finns kanske begagnade här? Se det som kursmaterial...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla styrkan värt dubbla priset?
InläggPostat: ons 06 jun 2018, 08:57 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Kontorsnisse skrev:
Förresten, nåt av det här som kan köpas billigare i Kanada? :) Ska dit i Juli nämligen.


Trevlig resa. Kolla litet vad Canadian Prepper har testat.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... JkXG-N1iY5


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla styrkan värt dubbla priset?
InläggPostat: ons 06 jun 2018, 11:54 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 04 jun 2018, 09:48
Inlägg: 29
EssBe skrev:
Köp två superbilliga gamla UV-5R och lär dig använda dem. Finns kanske begagnade här? Se det som kursmaterial...


Det ska jag göra, får lägga upp en köpes tråd i rätt forumdel :)

Omnivore skrev:
Kontorsnisse skrev:
Förresten, nåt av det här som kan köpas billigare i Kanada? :) Ska dit i Juli nämligen.


Trevlig resa. Kolla litet vad Canadian Prepper har testat.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... JkXG-N1iY5


Tackar, det ska jag kolla på! Jag har försökt söka på Kanada och Baofeng, men får mest upp online butiker. Kanske får gå längs gatorna och hoppas att man hittar nåt radioliknande :)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet