Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad skall man med en radio till?
InläggPostat: sön 03 maj 2009, 21:56 
Davy Crockett

Jag har ingen radio idag och har trots att jag följt diskussionerna här inte hittat något bra argument. Om det är något som utmärker oss survivalister är det ju att vi till stor del är ensamvargar som strävar efter oberoende mot andra grupper och myndigheter.

Vem är det ni skall prata med på er radio. Är inte radiotystnad något positivt med tanke på de möjligheter som finns att pejla radiokommunikation?

Inläggsrubrik: Re: Vad skall man med en radio till?
InläggPostat: sön 03 maj 2009, 22:35 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Genithos skrev:
Jag har ingen radio idag och har trots att jag följt diskussionerna här inte hittat något bra argument. Om det är något som utmärker oss survivalister är det ju att vi till stor del är ensamvargar som strävar efter oberoende mot andra grupper och myndigheter.

Vem är det ni skall prata med på er radio. Är inte radiotystnad något positivt med tanke på de möjligheter som finns att pejla radiokommunikation?

Förvisso kan radiotystnad vara eftersträvansvärt, dock förutsätter det att någon som vill en illa lyssnar. Vid en stor samhällskolaps kan nog gäng av busar säkert använda sig av PMR eller liknande system.
Jag själv har tvenne tankar kring radiokommunikation. För det första att ha möjligheten till ett nät mellan medlemmarna i min familj. För det andra att kunna kontakta eventuella samhällsfunktioner som finns kvar.

/////BySmed

Inläggsrubrik: Re: Vad skall man med en radio till?
InläggPostat: sön 03 maj 2009, 22:48 
Fredag
Användarvisningsbild

Genithos skrev:

Radiopejling av en bärbar sändare kräver relativt stora resurser, en bil med speciella antennr på mast, två personer och en misstanke om brott av högre grad, dessutom ska ju någon få info och någon ska ta emot info som sedan ger en misstanke. Pejling kan göras helt privat av kunnig person med hjälp, men kravet är väl att det ska leda till något i fortsättningen, vad vet jag inte och kan inte heller tänka mig något.

Radiokommunikation kan vara en bra resurs för att hålla sig själv och sin ev. grupp informerad. Rätt utfört är radiokommunikation mycket säker.

Jag räknar kallt med att i ett SHTF-läge är de vanliga kommunikationerna utslagna.

http://smuggas.survivalist.se/

Senast redigerad av smuggas mån 04 maj 2009, 14:17, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 04 maj 2009, 08:03 
Redneck survivalist

Jag har förvisso ingen radio, men kan tänka mig att det hade varit nyttigt. Om the verkligen skiter sig kan det vara en idé att lämna en radio eller två till de närmsta grannarna för dem lär man komma att behöva hjälp av förr eller senare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 04 maj 2009, 11:53 
Chefen

Jag vill ha Radio för att kunna kommunicera med min "survivalistfamilj" om något händer, vi är bosatta på fyra olika platser i stan och om något händer med staden så behöver vi kunna kommunicera återsamlingsplats med mera. Visst kan vi gå på händelse och vindriktning, men om vi därutöver har möjligheten att komma överens på radio om ÅSA 1 och veta att alla går dit snarare än att någon går till ÅSA3 först och upptäcker att ingen är där och sedan rör sig till ÅSA5 och slutligen inser att "de är nog vid ÅSA1" och kommer dit sex timmar senare så är mycket vunnet.
När vi sedan utrymmer så är vi åtta personer eller fler och det innebär minst två bilar, då är det bra att kunna kommunicera mellan dessa.
Vid en mindre SHTF situation så är kommunikation oberoende av andras infrastruktur också värdefull, för sex-sju år sedan lade Europolitans och Telias Mobilnät samt det fasta nätet ned en hel kväll i Uppsala, då hade det varit trevligt att ha egen trådlös kommunikation med sin Survivalistfamilj. Det är för övrigt enda gången jag hört Hesa Fredrik blåsa annat än till provning av utrustningen.

Den förberedde överlever.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 04 maj 2009, 13:26 
Fredag
Användarvisningsbild

Det man oftast saknar i en krissituation är information, kommunikationsradio kan gör det lättare att få info. Det räcker att strömmen går i några timmar så börjar man fundera på hur det är i andra stadsdelar eller i granngårdarna. Vanliga PMR fungerar hyfsat på nån kilometers avstånd, och det finns mängder av dom i svenska hushåll runtom.

Om man behöver vara ''hemlige Arne'' :wink: så är täcknamn på utgångspunkter på karta, bäring och avstånd till en ny punkt en bra början. T.ex. ''UPK1 bäring 230, 2km, stor sten'' Detta är ett bra sätt att bestämma en plats utan att nån utomstående förstår. Allt under förutsättning att samtliga känner till UPK1 förstås.

Det finns många exempel ur verkligheten där täcknamn och kod har använts med stor framgång, även i dagens HiTech-samhälle.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 04 maj 2009, 16:02 
Davy Crockett

Jo om jag någonsin får en survivalistfamilj så skaffar jag nog samma radio som dem. Men om alla survivalister är lika negativa mot samordnade gruppövningar som på detta forumet kommer det nog dröja mycket länge :lol: Uppsala verkar ju dock onekligen vara undantaget som bekräftar regeln.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 11 maj 2009, 20:56 
Fredag
Användarvisningsbild

Genithos skrev:
Jo om jag någonsin får en survivalistfamilj så skaffar jag nog samma radio som dem. Men om alla survivalister är lika negativa mot samordnade gruppövningar som på detta forumet kommer det nog dröja mycket länge :lol: Uppsala verkar ju dock onekligen vara undantaget som bekräftar regeln.

När skiten hittar fläkten å allt allmänt ligger nere så önskar man inget annat än att skaffa sig information och ha möjligheten att prata med utomstående, kanske utan att behöva möta dessa direkt, utan initiera kommunikationen på säkert avstånd... Många nämner inte detta när det pratas radio, men just att kunna lyssna och bilda sig en uppfattning om en persons agerade, tankesätt och sätt att tala kan vara avgörande för om ni vill mötas IRL.

Tvåvägsradion fungerar utan basstationer och andra sårbara system, dessutom vet du på vilket ungefärligt max-avstånd den andre befinner sig. Ganska annorlunda förutsättningar jämfört med mobilen, men helt sant, och lätt att komma underfund med efter ett tag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 12 maj 2009, 06:47 
Redneck survivalist

I ett scenario som tex jordbävning (kanske inte direkt aktuellt i Sverige, men ändå) eller Gudrun, drabbas ett mycket stort område av allt från lite till mycket skada och el/tele vara borta länge. Då kan radiofolk ganska snabbt trolla fram ett hyfsat heltäckande radionät, som tillsammans med andra radiosystem kan ge räddningstjänsten en hyfsad bild av läget. Jag tror inte ett skit på Rakel i en krissituation. Dels är det beroende av länkmasterna och dels slutar det med att alla får köra öppen trafik då ingen kan programmera om enheterna snabbt. En tredje sak är att ingen annan kan samverka utan just en rakelradio. Med S70/S80 går det ju "i princip" för en radioamatör att sända till vilken polisenhet eller liknande som han vill. Om alla kör öppen passning så får de per automatik fler enheter i nätet och större "täckning". Dels "riktiga" enheter, dels militärens och vanliga civila radiosar kan samverka, men inte med Rakel-spektakel.

Det händer ofta att de första livstecknen från småbyar ute i bushen vid jordbävning kommer från just radioamatörer. Det kan ju underlätta också för räddningstjänsten. OK, i byn Bakvattnet har strömmen gått, vägen är av men inga allvarligt skadade. Då får de klara sig själva tills nästa vecka.

Jag tror inte alls på digitala, flashiga system vid kris. Då blir det istället att plocka fram gamla ICOM-prylar och dra antenner i träd.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 12 maj 2009, 17:44 
Davy Crockett

Göteborg har inte skaffat Rakel i sin krisorganisation, och som jag förstått det när jag pratat med stadskansliet finns det inget intresse heller. Man får förlita sig på NS (hur tänker de Nationella Skyddsstyrkorna förkorta sitt namn) och FRO när det smäller extra hårt i fläkten.

Men ni har nästan lyckats övertyga mig. PMR verkar ha en räckvidd på 3 km enligt wikipedia, och det räcker ju inte. Så vad borde man skaffa för radio som inte kräver en massiv finansiell investering?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 12 maj 2009, 18:54 
Omega man
Användarvisningsbild

Jag har sneglat på lite apparater, men mest blivit förvirrad. Skulle behöva, precis som Genithos, få tips på några vettiga system.

Dels vill man ha bra räckvidd, dels att man skall kunna använda radion något sånär även när strömmen är borta.

Vilka krav ställs det för att skaffa en mobil 144/430 amatörradio? Förslag på bra apparater? Mobilt i bil eller handhållet? Antenner verkar vara sjukt förvirrat. Finns det någon bra litteratur?

Tänk om man kunde få tre system beskrivna:

1. En semimobil anläggning som kan tas med i bilen eller köras hemma. Förslag på radio och antenner.

2. En handhållen apparat som man kan använda för kontakt med hemma-anläggningen när man är ute "på vift" till fots.

3. En lite bättre stationär apparat med rejäl räckvidd, utan att vara sjukt elkrävande.

http://www.mobinet.se/Pages/AmateurRadio.asp

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 12 maj 2009, 21:06 
Konservprovsmakare

Då jag är mycket för att importera utrustning istället för att betala överpris här i Sverige så har jag fungderat mycket på Wouxun 689-plus då den även har scrambler inbyggd och radion går att programmera på PMR kanalerna också fast då med 4w uteffekt på dessa kanaler och sedan att den kostar mer än 80 US$ med frakt är inte fel.
KG-689 plus http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=101770 eller Wouxun KG-UVD1 som fungerar på både UHF/VHF http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=103863
Dom har ju även andra kända märken till bra pris.
Eller för den som har pengar bärbara/stationära värstingen Yaesu FT-817ND http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=103211

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 maj 2009, 06:24 
Fredag
Användarvisningsbild

skogsbonde skrev:
Jag har sneglat på lite apparater, men mest blivit förvirrad. Skulle behöva, precis som Genithos, få tips på några vettiga system.

Dels vill man ha bra räckvidd, dels att man skall kunna använda radion något sånär även när strömmen är borta.

Vilka krav ställs det för att skaffa en mobil 144/430 amatörradio? Förslag på bra apparater? Mobilt i bil eller handhållet? Antenner verkar vara sjukt förvirrat. Finns det någon bra litteratur?

Tänk om man kunde få tre system beskrivna:

1. En semimobil anläggning som kan tas med i bilen eller köras hemma. Förslag på radio och antenner.

2. En handhållen apparat som man kan använda för kontakt med hemma-anläggningen när man är ute "på vift" till fots.

3. En lite bättre stationär apparat med rejäl räckvidd, utan att vara sjukt elkrävande.

http://www.mobinet.se/Pages/AmateurRadio.asp

En bärbar radio för 144/430MHz är ett bra val, kompletterat med yttre antenn på hus eller bil är ett bra val. De flesta svensksålda kan man ''öppna'' så att man får betydning bredare sändningsområde. För att köpa amatörradiostationer krävs bara pengar, för att använda på amatörradioband krävs tillstånd, alltså ägandet är fritt, användandet är inte. JAktkanaler, PMR och lite annat är dock fritt, se fria kanaler.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 maj 2009, 12:44 
Konservöppnaren är min käraste ägodel
Användarvisningsbild

som jag ser det.. (som alltid är knasigt.. :) )
till fots så skulle jag ha med mig Thuraya'n*, skulle det vara risk för strömavbrott faller mobil nätet ner sig hyfsat fort, så då blir jag blir jag beroende av satelitkontakt.. kostar då ca 10kr/min (med vanligt Telenorkontantkort) och går att få halva priset med abonnemang direkt från Thuraya (dyrare kvartalskostnad dock..)

*Thuraya'n har både GSM och Satelitsamtal och inbyggd GPS (kan vara smidigt att med en knapptryckning SMS'a sin position)
Den har även data över gsm/satelit (9600 bps)

I min BOV har jag 27Mhz med räkvidd på ca 40Khm (2.7m skogsaentenn)
Denna skall bytas när ekonomin tillåter det till en bredbandig öppnad ICOM 706'a, då kan jag prata med "allt" utom långvåg.. och då får jag räkvidd över europa..

I min BOL har jag en Eriksson W25 med riktantenn på taket så jag kan med lite möda få in tre olika 2g/3gantener, så länge det finns tele i dem så har jag Data och Tele..

PMR skulle jag nog inte använda.. räkvidden i skog är 100%ig max 2km och det är ju knappt jaktavstånd.. skulle jag bo i en stad kanske det finns fördelar(och nackdelar) då det finns ganska många med PMR's som ligger.. ute på landet är det nog sämre.. där hittar du dock jaktradioapparater i var o annan stuga, så att hålla kontakt med olika posteringar o grannar vore jaktradio vara melodin..

Sumasumarum, så handlar det ju om vad motparten har.. faller allt ner just nu, har de flesta jaktradio och telefon. Faller telefonen ner så har de bara jaktradiona kvar.. PMR är så kort räkvidd så att i staden är han på andra sidan kvarteret.. 27Mhz med bra antenn når du över en liten stad eller en skog, dock behöver ju motparten en likvärdig antenn..
Thurayn'n gör att jag kommer åt Telenätet så länge GSM eller sateliten finns kvar, underförutsättning att motparten har telefon..
Två Thurayor kan ju snacka med varandra även om allt är borta, men de är ju inte så vanliga..

här är mina handenheter..
#Thurayan Sattnallen #Topcom PMR # Cisco VoIP-telefon #iPhone vardagsnalle
Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 maj 2009, 17:14 
Fredag
Användarvisningsbild

Här kommer min :D

Bild
----------------------------------------------------------------------------------
Vertex VX-829E 134-174 MHz med tillbehör som programmeringskit, 2 st. 2000mAh Li-Ion ackar, alk-batterikassett olika antenner föratt täcka hela området m.m. Min Nokia N73 och PMR finns inte på bild.

En mycket tålig och kompakt handapparat för professionellt bruk. Som standard har apparaten 512 kanaler, 5-ton CCIR, CTCSS/DCS, mycket bra kanalseparation och hög audioeffekt. Apparaten är klassad enligt de nya IP55 och IP57 standarderna, vilket bland annat innebär att de är helt dränkbara. De uppfyller givetvis även MIL-STD 810 standarden.

Specifikation:

Frekvensområde 134-174 MHz
Antal kanaler 512 st
Uteffekt 5/2,5/1/0,25 Watt valbart
Kanalseparation 25/20/12.5 kHz
Batterispänning 7,4 VDC +/-20%
Temperaturområde -30 -- +60 C
Frekvensstabilitet mindre än +/-2,5 ppm
Audio uteffekt 700 mW
Storlek 57,5 x 96,5 x 37,5 mm (med FNB-V86LI)
Vikt 310 gram (med FNB-V86LI, antenn och bältesclip)

Källa: http://www.mobinet.se/Pages/ShowProduct ... ctId=10412
-------------------------------------------------------------------------------------
Bilden är tagen med mobilen, därav den bristfälliga kvalitén.

Senast redigerad av smuggas tor 14 maj 2009, 19:07, redigerad totalt 3 gånger.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa