som jag ser det.. (som alltid är knasigt..

)
till fots så skulle jag ha med mig Thuraya'n*, skulle det vara risk för strömavbrott faller mobil nätet ner sig hyfsat fort, så då blir jag blir jag beroende av satelitkontakt.. kostar då ca 10kr/min (med vanligt Telenorkontantkort) och går att få halva priset med abonnemang direkt från Thuraya (dyrare kvartalskostnad dock..)
*Thuraya'n har både GSM och Satelitsamtal och inbyggd GPS (kan vara smidigt att med en knapptryckning SMS'a sin position)
Den har även data över gsm/satelit (9600 bps)
I min BOV har jag 27Mhz med räkvidd på ca 40Khm (2.7m skogsaentenn)
Denna skall bytas när ekonomin tillåter det till en bredbandig öppnad ICOM 706'a, då kan jag prata med "allt" utom långvåg.. och då får jag räkvidd över europa..
I min BOL har jag en Eriksson W25 med riktantenn på taket så jag kan med lite möda få in tre olika 2g/3gantener, så länge det finns tele i dem så har jag Data och Tele..
PMR skulle jag nog inte använda.. räkvidden i skog är 100%ig max 2km och det är ju knappt jaktavstånd.. skulle jag bo i en stad kanske det finns fördelar(och nackdelar) då det finns ganska många med PMR's som ligger.. ute på landet är det nog sämre.. där hittar du dock jaktradioapparater i var o annan stuga, så att hålla kontakt med olika posteringar o grannar vore jaktradio vara melodin..
Sumasumarum, så handlar det ju om vad motparten har.. faller allt ner just nu, har de flesta jaktradio och telefon. Faller telefonen ner så har de bara jaktradiona kvar.. PMR är så kort räkvidd så att i staden är han på andra sidan kvarteret.. 27Mhz med bra antenn når du över en liten stad eller en skog, dock behöver ju motparten en likvärdig antenn..
Thurayn'n gör att jag kommer åt Telenätet så länge GSM eller sateliten finns kvar, underförutsättning att motparten har telefon..
Två Thurayor kan ju snacka med varandra även om allt är borta, men de är ju inte så vanliga..
här är mina handenheter..
#Thurayan Sattnallen #Topcom PMR # Cisco VoIP-telefon #iPhone vardagsnalle