Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dataöverföring via walkie-talkie efter kollapsen?
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 19:34 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 17 maj 2011, 20:31
Inlägg: 109
Har tänkt en del på hur man ska kunna upprätthålla en viss form av datakommunikation även efter en total samhällskollaps. Hur lätt eller svårt det varit att dela och sprida idéer och kunskap (information) har varit grunden för om samhällen har utvecklats och nått framgång eller stagnerat och fallit i glömska. Dagens internet möjliggör detta i extremt större utsträckning än någon gång tidigare i mänsklighetens historia.

Tyvärr är internet en av de mest sårbara hörnstenarna i dagens samhälle och kommer att påverkas negativt även vid mindre kriser och kaostillstånd. Pga dess komplexitet blir det också svårt att åtgärda eventuella problem vid ett SHTF-scenario.

Därför tycker jag att det är så viktig att det finns en backuplösning som man kan ta till när internet ligger nere. Det bör vara relativt lätthanterligt och enkelt att konfigurera. Kringutrustningen som behövs ska vara ganska lätt att komma över. Utifrån dessa parametrar så tror jag på att använda vanliga walkie-talkies som "modem" som får prata med varandra och datorn. De två användarna vid datorerna kan således överföra information mellan varandra, ex textdokument, manualer, guider, ritningar ex. Walkie talkies, speciellt då jaktradio-enheter, är relativt enkla att komma över och att använda.

Se gärna på denna video som illustrerar detta:
https://www.youtube.com/watch?v=9bD4C9zpT70
(värt att notera är att det räcker med att hålla handenheten nära datorns mikrofon/högtalare för att det ska fungera. Man behöver således inte koppla den med sladd som de har gjort i videon ovan)

Allt som behövs utöver det är ett program i datorn som sköter dataöverföringen, ex. Truetty eller likande.
Smidigast kanske skulle vara om en persons dator (kanske den person som har bäst täckning?) fick agera server och sedan får de andra ansluta mot den och överföra filer till/från den. Själva dataöverföringen kommer dock vara extremt begränsad, en återgång till 80-talet hastighetsmässigt. Det blir således inga stora filer som kan överföras men likväl det viktigaste. Text. Text i meddelanden, text i guider, text i ritningar, text till hjälp. Ett forum likt detta i ren text utan övrig grafik skulle också fungera.

Vad tror ni om detta? Vilka problem skulle kunna uppstå? Rekommenderar ni andra radioapparater eller andra frekvenser?
Tror själv att täckningen kanske skulle kunna vara ett problem. Den borde dock kunna förbättras om man ex. monterar en magnetfotsantenn på ett plåttak eller på antennfästet för för TVn.


Senast redigerad av Einh ons 24 aug 2016, 19:56, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dataöverföring via walkie-talkie efter kollapsen?
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 19:55 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Jag håller med helt om att internet är mycket sårbart.

Rtty är dock väldigt långsamt, Packet radio är snabbare. I vilket fall som helst är automatisk ptt ett måste för att det inte ska bli sändningsfel.
Själv har jag ett packet-moden med USB för såna ändamål, men givetvis finns det andra standarder, men packet är det som funkar bäst på vhf och uhf.
Jag tror att sånt här kräver förberedelser med både radio och programvara, innan nätet ligger nere givetvis. Jag själv har testat med winlink express via jaktradio, det fungerar utmärkt.

Bild

Detta är min utrustning, TNC-X , ICOM Prohunt Advanced och Winlink Express programvara är det jag har testat med.
Det gäller bara att komma överens om utrustning och överföringsprotokoll med de man ska ha kontakt med.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Senast redigerad av northwise fre 26 aug 2016, 23:11, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dataöverföring via walkie-talkie efter kollapsen?
InläggPostat: tor 25 aug 2016, 15:00 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 20 jul 2016, 14:15
Inlägg: 62
Förr var det vanligare med packetBBS på VHF/UHF, men det är nog helt utdött nu tyvärr. Standarden AX.25 används fortfarande med APRS dock. Det hade varit roligt om någon startade upp en packet-BBS igen. FL-Digi har ett program som heter FL-arq som fungerar ungefär så. Det går dessutom att köra på valfri frekvens(HF/vhf-uhf)

Som ett alternativ till Winlink RMS finns också PSKMail, mail över PSK250(tror jag) men det är glest mellan användarna och jag har inte lyckats använda det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dataöverföring via walkie-talkie efter kollapsen?
InläggPostat: fre 26 aug 2016, 22:03 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 23 jul 2016, 20:17
Inlägg: 90
Ort: Opsäkebo, planeten Jorden
Problemet tycker jag är att det finns så många olika system, och knappt något är kompatibelt med något annat. Så har du valt system X och grannen eller preppervännen är utrustad för system Y så kan ni ändå inte kommunicera. Det är väl där "råa" kommunikationsprotokoll som AX.25 har en fördel. Och visst används de, men det är extremt nischat.

Ett annat alternativ är ju PSK31 över FM. Normalt kör man PSK31 över SSB (direktmodulering av RF-signalen) och blandar man in FM så tappar man t.ex. svagsignalsegenskaperna, men å andra sidan är det ganska enkelt att koppla ljudkortet till en radio via mikrofon- och hörlursportarna, och då är allt som behövs (även om man klarar sig ändå om det kniper) PTT-styrning. Vilket många handapparater har inbyggt stöd för, för att kunna användas med monofon.

_________________
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dataöverföring via walkie-talkie efter kollapsen?
InläggPostat: fre 26 aug 2016, 22:24 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 20:16
Inlägg: 122
Borde inte vara några problem att skicka sstv-bilder med en androidtelefon och en walkie. Det var i alla fall inga problem att ta emot sstv från iss med en ft-60 och telefonen :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dataöverföring via walkie-talkie efter kollapsen?
InläggPostat: fre 26 aug 2016, 23:19 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Lazer77 skrev:
Förr var det vanligare med packetBBS på VHF/UHF, men det är nog helt utdött nu tyvärr. Standarden AX.25 används fortfarande med APRS dock. Det hade varit roligt om någon startade upp en packet-BBS igen. FL-Digi har ett program som heter FL-arq som fungerar ungefär så. Det går dessutom att köra på valfri frekvens(HF/vhf-uhf)

Som ett alternativ till Winlink RMS finns också PSKMail, mail över PSK250(tror jag) men det är glest mellan användarna och jag har inte lyckats använda det.


Många kan starta upp en Packet-BBS, men hur många kommer att använda eller testa sin utrustning innan den behövs skarpt? Hur många har programvara till datorn, och har användarna möjlighet att köra på reservström?

Många faktorer som spelar in här, och finns behovet av datakommunikation på VHF/UHF-avstånd, när man kan dela data på t.ex. https://piratebox.cc/ inom WiFi-räckvidd när nästan alla kan ladda en mobil? Jag själv har en Piratebox liggande som funkar på 5V(USB) eller 12V.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dataöverföring via walkie-talkie efter kollapsen?
InläggPostat: mån 29 aug 2016, 19:57 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Det finns fungerande packet-noder på några ställen i Sverige. Bland annat i Stockholm och Nyköping. Det är en fördel om man är radioamatör om man vill testa detta. Vissa packet-noder är även kopplade till Winlink-systemet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dataöverföring via walkie-talkie efter kollapsen?
InläggPostat: tor 08 sep 2016, 17:04 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 17 maj 2011, 20:31
Inlägg: 109
Hade tänkt testa detta men har en fråga till ni som vet.
Går det att riskfritt koppla denna kabel till en handhållen jaktradios headsetingång och sedan koppla mikrofondelen till datorns högtalarutgång och hörlursdelen till datorns mikrofoningång? Eller kan ljudkorten i respektive enhet gå sönder av överspänningar och dylikt?
https://www.kjell.com/se/sortiment/mobi ... art-p34508
Kan tillägga att det är inte en riktigt jaktradio jag använder utan en smartphone med antenn (Runbo Q5) som går att sända på jaktradiokanalerna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dataöverföring via walkie-talkie efter kollapsen?
InläggPostat: tor 08 sep 2016, 21:35 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Einh skrev:
Hade tänkt testa detta men har en fråga till ni som vet.
Går det att riskfritt koppla denna kabel till en handhållen jaktradios headsetingång och sedan koppla mikrofondelen till datorns högtalarutgång och hörlursdelen till datorns mikrofoningång? Eller kan ljudkorten i respektive enhet gå sönder av överspänningar och dylikt?
https://www.kjell.com/se/sortiment/mobi ... art-p34508
Kan tillägga att det är inte en riktigt jaktradio jag använder utan en smartphone med antenn (Runbo Q5) som går att sända på jaktradiokanalerna.

Jag känner inte till din jaktradio/mobiltelefon, men jag gjorde nåt liknande till Baofeng tidigare i tråden skitbilligt-radiomodem-till-baofeng-t10159.html

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dataöverföring via walkie-talkie efter kollapsen?
InläggPostat: tor 08 sep 2016, 22:37 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 17 maj 2011, 20:31
Inlägg: 109
Intressant, misstänkte nästan att man var tvungen att löda motstånd emellan. Vad jag förstår lödningen iaf delvis till för att även bibehålla en automatisk PTT? Går det att köra paketradio även med manuell PTT? Varför behövs egentligen motstånd och kondensator egentligen? Är det för att förhindra kortslutning och rundgång? Varför behövs då inte dylika modifikationer på ett headset? Är det redan inbyggt?

Kanske för många frågor av mig men jag är bara nyfiken på hur det fungerar. Om nu kabelbundet erfordrar lödning, skulle det gå att överföra paketdata genom att akustiskt koppla radion och datorn till varandra? Alltså att man håller radion i närheten av datorns högtalare/mikrofon när man ska sända/ta emot. Om man befinner sig i ett väldigt tyst rum borde det kanske fungera utan att alltför många störningar introduceras?

Mitt mål med denna post är inte att klanka ner på lödning om nu någon tror det. Jag är fullkomligt övertygad att bra lödning kommer ge bäst signal till brusförhållande och minst risk för störningar. Dock tror jag att det kan vara svårt för gemene man att få tag i en fungerande lödkolv när SHTF redan är ett faktum och därför borde radiolänknätet som uppstår vara så enkelt som möjligt. Skaffa bara en fungerande walkie talkie/jaktradio så kommer jag över med själva programmet på ett usb-minne och sedan är det bara att tuta och köra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dataöverföring via walkie-talkie efter kollapsen?
InläggPostat: tor 08 sep 2016, 22:41 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Einh skrev:
Intressant, misstänkte nästan att man var tvungen att löda motstånd emellan. Vad jag förstår lödningen iaf delvis till för att även bibehålla en automatisk PTT? Går det att köra paketradio även med manuell PTT? Varför behövs egentligen motstånd och kondensator egentligen? Är det för att förhindra kortslutning och rundgång? Varför behövs då inte dylika modifikationer på ett headset? Är det redan inbyggt?

Kanske för många frågor av mig men jag är bara nyfiken på hur det fungerar. Om nu kabelbundet erfordrar lödning, skulle det gå att överföra paketdata genom att akustiskt koppla radion och datorn till varandra? Alltså att man håller radion i närheten av datorns högtalare/mikrofon när man ska sända/ta emot. Om man befinner sig i ett väldigt tyst rum borde det kanske fungera utan att alltför många störningar introduceras?

Mitt mål med denna post är inte att klanka ner på lödning om nu någon tror det. Jag är fullkomligt övertygad att bra lödning kommer ge bäst signal till brusförhållande och minst risk för störningar. Dock tror jag att det kan vara svårt för gemene man att få tag i en fungerande lödkolv när SHTF redan är ett faktum och därför borde radiolänknätet som uppstår vara så enkelt som möjligt. Skaffa bara en fungerande walkie talkie/jaktradio så kommer jag över med själva programmet på ett usb-minne och sedan är det bara att tuta och köra.


Du kan inte köra Packet radio med manuell PTT, du hinner inte med helt enkelt.

Lödning är enklare än svetsning, du behöver bara öva nån timme, 20min om dagen i en vecka så sitter det, åtminstone för de enklare som behövs vanligtvis.
12V lödpennor finns om du googlar.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet