Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Telefon & Internet
InläggPostat: tis 15 mar 2016, 23:47 
I nyhetstråden dök det upp en blänkare om att Telia lägger ned kopparnät så att folk blir utan bredband (ADSL) trots att inga alternativ finns. Vidare lägger de ned kopparnätet så att folk blir utan telefon trots att inget lika väl fungerande alternativ finns. Ämne: Nyhetsnotiser för att känna av läget

Man kan förstå att Telia agerar så. Om 20% av kunderna står för 80% av nätkostnaden (vet ej siffror, bara hugger något) är det ju klart lönsamt att lägga ned de kunderna och erbjuda nån variant på mobil lösning och lova massor samt lämna garantier som gör att kunden slipper abonnemangsavgift när det inte funkar... :x

Hur förhåller man sig till det? Nu menar jag inte SHTF-läge utan mer till vardags då man behöver telefon för att ringa efter hjälp eller internet för att kunna betala räkningar fast man är sjuk eller har svårt att komma iväg av annat skäl.

Jag har Net1 som backuplösning hemma samt möjlighet att köra 4G om det systemet funkar. Vid BOL är det bara Net1 och jag hoppas att riktantenn samt beställning av telefon via Net1 (som gör att man får höjd trafikprioritet) ska lösa behoven där, men då finns ingen backup, ja, Telia 2G en bit bort på landsvägen då... Kopparnätet är borta och någon form av radiolänk ersätter. Den funkar dock inte speciellt bra enligt de som har stället nu så jag kommer inte att ta över abonnemanget. Jag har testat att köra Net1 där och det går, men ganska dåligt. Har iof inte testat med riktantenn än men med de vanliga antennerna blir internet slumpmässigt och hastigheten, när man får kontakt, under 2 Mb/s.

Fortsätter Telia att lägga ned kopparnätet i glesbygd är det risk att Net1s master blir överbelastade, det har jag upplevt på annan plats och det gör uppkopplingen tidvis meningslös samt hindrar telefonin att fungera.

Satellit finns ju för internet men IP-telefon över satellit är inte kul, dessutom gör triptiden att det blir problem med en del grejer på nätet.

/MulenDag

Inläggsrubrik: Re: Telefon & Internet
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 00:47 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Just för dig så finns det appar som du kan använda på din telefon för att mäta styrkan på de nät som är tillgängliga.
På så vis kan du säga vilket nät du bör sikta på rent abbonemangsmässigt.
Sen som du redan är inne på, riktantenn.

InläggPostat: ons 16 mar 2016, 08:08 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

MD@
Är det R90 modemet du har ? Det funkar inte här du måste ha det äldre modemet i silver med två antenner . Vet de som har haft det där äldre modemet och så bytt till nya , alla säger samma det funkar inte . Talar man med Net1 så säger de att det beror på överbelastning .

InläggPostat: ons 16 mar 2016, 14:55 
Börjar få trångt i skafferiet

Dweomer skrev:
MD@
Är det R90 modemet du har ? Det funkar inte här du måste ha det äldre modemet i silver med två antenner . Vet de som har haft det där äldre modemet och så bytt till nya , alla säger samma det funkar inte . Talar man med Net1 så säger de att det beror på överbelastning .

Net1 håller på att byta utrustning, de började nere i söder och arbetar sig norrut.
De kanske har glömt att byta utrustning på just din station eller så har de inte hunnit med den ännu.
http://www.swedroid.se/forum/threads/ne ... en.121124/

InläggPostat: ons 16 mar 2016, 15:03 
Börjar få trångt i skafferiet

MulenDag skrev:
Satellit finns ju för internet men IP-telefon över satellit är inte kul, dessutom gör triptiden att det blir problem med en del grejer på nätet.
/MulenDag

Beror mycket på vilket system du använder. Kör man med vettig lösning från folk som vet vad de sysslar med kan latencyn vara nästintill omärkbar.
I maj kommer dessutom nya (plural) Ka system att lanseras på bred front i Europa, där man kan få riktigt bra hastigheter som slutanvändare (~60MBit/Sek).

"Today, the highest performing HTS satellites can carry well in excess of 100 Gigabits/second."
http://www.telenorsat.com/presentation/ ... nal-shift/

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ]