Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: sön 30 sep 2018, 00:12 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 22:54
Inlägg: 113
Många enfas elverk är lite knepigt konstruerade då de är mittjordade. Det innebär att om man mäter mellan "fas" och jord är där 115 V, samma sak om man mäter mellan "nolla" och jord. I ett hus är det inte så, där är det 230 V mellan fas och jord samt 0 V mellan nolla och jord. Normalt är jord och nolla sammankopplade i säkringsskåpet i ett hus, jord är samma sak i ett hus.

Det medför en del lurigheter. Har man t.ex. tänkt sig att mata in el i fastighetsnätet under ett strömavbrott genom att använda en förlängningskabel med hanar i båda ändar och koppla den mellan sitt enfas elverk och ett vägguttag (vilket om man bryter bort elnätet och har ett elverk med riktig nolla är en god men farlig och förbjuden idé ) så får man en spännande överraskning eftersom det mittjordade elverket (med 115 V mellan nolla och jord) kommer att få kortslutning då nolla och jord i fastigheten är sammankopplade.

Kan man lösa problemet med mittjord på ett enklare enfas elverk? Ja, men alla lösningar är mer eller mindre farliga då elverket och anslutna apparater blir strömförande.

Om man har sitt mittjordade elverk ojordat och chassit inte är i elektrisk förbindelse med jord kan man få spännande resultat. Om en av ledarna från elverket kommer i kontakt med jord så kommer den att bli "jordad" med 0 V mellan den och jord. I så fall blir det 230 V mellan den andra ledningen och jord, inga problem. Men det är livsfarligt för det kommer vara 115 V mellan elverkets jord och riktig jord. Tar man i elverket eller något med metallhölje som är kopplat till elverket med jordad kabel och samtidigt själv är jordad till riktig jord så får man 115 V genom sig.

För att jordningen i det jordade uttaget på ett elverk ska fungera måste elverket jordas. Någonstans på elverket finns det (ska finnas) en anslutning för jordning. Koppla den till något som är väljordat. En vattenledning av metall som går i jorden, några jordspett (fler än ett) djupt nedkörda i fuktig mark, en belysningsstolpe av metall eller något annat som är ordentligt jordat.

Oavsett om elverket är jordat eller ej (det ska det vara men ibland gör man korkade grejer) är en jordfelsbrytare en billig livförsäkring. Jordfelsbrytaren kontrollerar (förenklat) hur mycket som går ut genom fasen och hur mycket som kommer tillbaka genom nollan. Stämmer de inte överens så slår den ifrån, men inte förrän man fått en smäll man minns.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: sön 30 sep 2018, 07:11 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
bygg om elverket om möjligt klipp jorden, jorda vid ena sidan och ha eurohandske för ansluting till allt annat än förlängningskablar

eller ha en isoleringstrafo emellan, för mindre elverk är det en funkis lösning

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: sön 30 sep 2018, 07:46 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Jag har haft fem elverk allt som allt, av dem fyra kinesiska. Inget av dessa hade mittjordning. Inget av dem hade inverter.
Tre var borstlösa och självreglerande, två hade borstar och AVR (automatisk spänningsreglering).
Fyra hade guvernör i motorn, en reglerade varvtalet med kylluften.

Växelströmmen som dessa gav ut var flytande, dvs. ojordad.
Skyddsjorden på uttagen var kopplat till ramen, generatorhöljet och motorn.

Två av dessa elverk har jag använt till att mata huset, varav en gång i skarpt läge. Det är förknippat med en del risker som jag inte går in på här (ännu).

Dessa mittjordade enfaselverk, vilka är de, vilken typ och hur gamla?

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: sön 30 sep 2018, 22:20 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 22:54
Inlägg: 113
Mitt underlag är bristande men av två verk jag mätt på är båda likadana. Båda är enfas enkla, inte inverter, olika generatorfabrikat. Det ena något italienskt, det andra vet jag inte. Jag har inte provat att belasta mellan jordstift och nolla respektive jordstift och fas utan bara mätt spänningarna. Mellan fas och jordstift har jag på båda 115 V och samma mellan nolla och jordstift, mellan fas och nolla har jag 230 V. Jordstiftet är sammankopplat med ram och motor.

De verkar vara konstruerade som sekundärsidan i nedanstående skiss.
Bild

Jag har inte provat att koppla in det i huset eftersom något lär gå sönder. Förklaringen jag fått till att det är gjort så är att man små förändringar ska kunna sälja samma grejer på USA-marknaden. Då lägger man uttagen mellan "jord" och fas istället och får 115 V.

Har du sammankopplad jord och nolla i säkringsskåpet? Hur ser det ut om du mäter mellan jord och ena respektive andra hålet i uttaget?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: sön 30 sep 2018, 22:54 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
Om det nu faktiskt är på detta vis för ditt elverk, och inte är felaktig mätning/mätutrustning, eller att den är ojordad/jordningsfel och man mäter det "kapacitivt kopplat" (eller vad man borde kalla det) så är en 1:1 isolationstransformator en alternativ lösning. Har du testat ett effektmotstånd mellan dess jord och vad du vill ha som jord? tex en 230v glödlampa, samtidigt som du mäter vilken spänning som finns över den.

Annars som slasken säger, plocka isär, hitta och klipp kopplingen till denna jord.

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: sön 30 sep 2018, 23:06 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
jord och nolla är alltid ihopkopplade sedan tre faser a 230/400v

finns fler fördelar med mittjordat, mindre risk för dödlig spänning, "bara" 115 v mot jord
och det tråkiga att man kan dimensionera isolationsspänningen i generator till max 115v istället för 230v

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 15:57 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
OM det skulle vara så att man inte är elingenjör och läser tråden.. :D

Behöver man jorda ett vanligt elverk om man skulle köpa det i Sverige? Tex om det står ute i buskarna?

Eller om det skulle stå på tex på en balkong i förorten? Hur gör man det? Finns det något speciellt kit man ska köpa till eller beställa?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 19:43 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
det är lämpligt att åtminstånde antistatjorda elverket

men det finns jordskruv på ramen på i stort sett alla elverk, har inte koll på dom små inverterelverken

sedan kabel och metallpinne i jorden

om man inte har jordat kan elverkts metalldelar ha spänning på sig, ex att elverket på något sätt får ena matingen jordar så kan elverket ha 230v mellan riktigt jord och elverkets metalldelar

dock måste man ha koll på hur elverket är kopplat om man kopplar in det på fast el

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 21:13 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Men jag bor 100 meter upp i betongen. Hur ska jag jorda elverket? (teoretiskt)

Ska jag koppla det till elementet eller till stupröret?

Har inga tankar på att i så fall kunna koppla in mig på fast el och bryta upp väggen och koppla in mig på elcentralen. Utan i så fall köra frysen via stickpropp och ev lamor. Behöver jag jorda då?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 21:50 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Jorda du så slipper prästen. Finns det ett utryck som alla elektriker borde lära sig.
I alla manualer för elverk även invertermodellerna så står det att man skall jorda med ett jordspett. Ingen gör detta. Tex langos vagnen eller andra mobila snabbmatvagnar brukar ofta ha en Honda inverter stå och brumma i närheten. Har aldrig sett något jordspett.
Men kör med en jordfelsbrytare den känner av om utgående ström avviker från återgående ström, tex om delar av strömmen går via kroppen till generatorns jord (hur den nu är konstruerad) löser jordfelsbrytare ut om differensen i strömmen > 20mA.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 22:15 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
praktiskt sett kan man jorda mot ett jordat uttag, en stickpropp, utan stiften inkopplade men med jorden inkopplat så har man jord
eller en wire/kabel till backen och jordspett

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 23:02 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Så ursäkta den sena timmen att jag var garanterat vaken först idag så ska jag köpa en jordfelsbrytare på närmaste gubbdagis om jag köper ett elverk så slipper jag jorda i vilken utsträckning jag inte förstår hur det ska gå till.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: sön 07 okt 2018, 09:14 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
@Lodjuret Slasken är kunnig även på detta område så jag respekterar hans åsikter. Jag vet hur en jordfelsbrytare fungerar, men @Slasken kanske kan utveckla varför jordning av inverter/generatorelverk är så viktigt?
Om man tex köper en 12V till 230VAC inverter finns det inget extra jordstift?
Slasken har helt rätt i att man kan ta en vanlig jordad stickpropp och använda vägguttagets skyddsjord grön/gul till elverket.
Faran med detta är om tex inkommande jord/nolla bryts (bomb, orkan, jordbävning, sabotage mot elnätet) så blir många skyddsjordade apparater livsfarliga inkl elaggregatet.

Edit
Jag rekommenderar inte att använda eluttagen skyddsjord som jord av elverk. Anledningen till att man vill köra elverket är just strömavbrott och då kan ju felet vara vad som med elnätet och är således inte att lita på.
Vid minsta tecken på konstigt elavbrott skulle jag direkt slå av huvudbrytaren på alla elcentraler eller för hus/ev lägenhet huvudbrytaren direkt efter elmätaren om sådan finns.
Det kan finnas en större fara om man kör elverk till vissa förbrukare tex kyl/frys i en fastighet där även det vanliga elnätet finns. Kanske kan bli otrevliga saker mellan de olika skyddsjords potentialerna. Denna risk finns inte i en husvagn, mobil matvagn.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: sön 07 okt 2018, 11:21 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
man kan välja mellan två olika system, friflytande och jordat

friflytande var som det var förr i sverige, vanliga rum hadde inte jordade elprylar, skulle något bli strömförande skulle du inte få elstöt om du tog i ett annat elföremål, men dom glömde ex vattenburen värme..

om något går sönder, du kör med ojordat elverk, så kan istället elverkets jord vara stömförande, inte så farligt på en plastväska som inverterelverken, men betydligt värre på dom med stålrörsram

och en jordfelsbrytare funkar inte om det inte är jordat, i och för sig får man inte ström i sig om allt flyter i luften

jag bryr mig inte så mycket, man måste dö någon gång och ett elfel är mest troligt för min del..

kopplar man bara in elverket med skarvsladdar och grendosar så funkar det, förutom att en jordfelsbrytare inte funkar
jordar man elverket så funkar jordfelsbrytaren


krasst sett vore det på det sättet enklare med ett 110v elverk med mittjord, bara 55v till jord, det överlver man relativt ofta :notme: :notme: :smack: ;)

och på dom växelrikare jag har finns det jordskruv, inte för att jag bryr mig i vanliga fall

finns en liten sak till, bra jordning kan minska rfstörningar från switchade nätdelar

så, ett friflytande system blir inte i normala fall farligt förrens det blir två fel, det ena som jordar en fas någonstans, räcker med ordentliga avstörningsfilter , och en metallhölje som står på diskbänken, sedan att någon tar på elverket som då har spänning på jorden

välj själva hur ni vill dö, erat bekymmer inte mitt, väl jordat så slipper ni bli jordade, eller se till att allt verkligen hånger i luften och det är torrt och inga jordade saker i närheten av prylarna med jordade anslutingar

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: sön 07 okt 2018, 11:27 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
slasken skrev:
och en jordfelsbrytare funkar inte om det inte är jordat,


Faktiskt fungerar de utan jordning. https://faktabanken.nu/jordfelsbrytare.htm

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet