Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Motorsåg
InläggPostat: tis 03 okt 2017, 20:54 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 03 feb 2013, 21:02
Inlägg: 39
Hej,
skulle vilja ha tips på en bra motorsåg för enklare kapning och kvistning.
Ingen jättemaskin snarare mindre och smidig. Men lättstartad!
Naturligtvis för hobby bruk men gärna bra kvalitet och med service möjligheter.
Tacksam för tips!

_________________
Läraktig och nyfiken


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorsåg
InläggPostat: tis 03 okt 2017, 21:07 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 19:46
Inlägg: 87
begagnad stihl 021, 024, MS240, MS200, MS192C
begagnad husqvarna 339xp, 346xp

är mina tips...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorsåg
InläggPostat: tis 03 okt 2017, 21:18 
Här är en tråd om motorsågar motorsagen-vilken-och-varfor-t7774.html
En till tråd post152323.html
Val av kedja post151775.html


Själv har jag en Jonsered modell stor som jag inte kommer ihåg modellen på. Gammal, med 15" svärd och 1,5 mm kedja. Den tar sig igenom nästan vad som helst utan att sacka. Den är tung och jobbig att jobba med. Jag har också en Husqvarna 435e https://www.maskinklippet.se/motorsagar ... varna-435e på vilken det sitter 13" svärd och 1,3 mm kedja. Den är lättjobbad men blir man ambitiös och ger sig på grova trän eller ska såga grövre ved på vedbacken är den för klen.

Att jag kör Husqvarna/Jonsered beror på att det är lättast att få service på den och de Stihl jag provat har inte varit så mycket bättre att det är värt sämre serviceutbud.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorsåg
InläggPostat: tis 03 okt 2017, 21:41 
Köpte stihls absolut minsta såg då jag nästan aldrig fäller hela träd. Smidig och lätt. Men det funkar att fälla 30cm träd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorsåg
InläggPostat: tis 03 okt 2017, 22:46 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 03 feb 2013, 21:02
Inlägg: 39
Har kollat in Stihls MS 193 för ca.3300:-
Men finns en lättare variant som är 500-ing dyrare, 100:-/hektot …...

_________________
Läraktig och nyfiken


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorsåg
InläggPostat: tis 03 okt 2017, 23:06 
skåne2013 skrev:
Har kollat in Stihls MS 193 för ca.3300:-
Men finns en lättare variant som är 500-ing dyrare, 100:-/hektot …...


Fattar jag rätt så har den sågen specialsvärd och specialkedja med bara 1,1 mm spårbredd (bredden på den del av kedjan som går ned i svärdet). Såna grejer kan vara svårare att få tag i. "Vanliga" sågbutiker brukar ha 1,3 och 1,5 mm spårbredd. Jag kan tänka mig att specialgrejer dessutom är dyrare än normalprylar. Men den såg ju fin ut. :)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorsåg
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 00:15 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Alltså motorsåg är ju nödvändigt framför allt för en "hillbillyprepper" som jag själv. Nu har jag ju en redan men nu slog mig tanken att driva en elmotorsåg på vedbacken samtidigt som man laddade fritidsbatterierna? Varför ha flera bensindrivna motorer om man bara kan ha ett enda bensindrivet elkraftverk och koppla in elverktyg till denna?

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorsåg
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 06:24 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Charlie** skrev:
Alltså motorsåg är ju nödvändigt framför allt för en "hillbillyprepper" som jag själv. Nu har jag ju en redan men nu slog mig tanken att driva en elmotorsåg på vedbacken samtidigt som man laddade fritidsbatterierna? Varför ha flera bensindrivna motorer om man bara kan ha ett enda bensindrivet elkraftverk och koppla in elverktyg till denna?

Håller med. På vedbacken är det ingen idé att bränna bensin om det finns el.
Men vedbacken är bara en del av jobbet. Förr eller senare måsta nån ut i skogen och hämta ved till vedbacken. Gör man det själv behöver man nåt bensindrivet. Betalar man nån annan att göra jobbet så slipper man den biten.
Det finns motorsåg med lithiumbatteri men de är dyra och inte så kraftiga. https://www.youtube.com/watch?v=o_wQoH8bVzM

Jag vill passa på att ge en varning för att köpa de billigaste jonseredsågarna som säljs lite varstans. Plasten är lite mörkare röd än de svenska sågarna. Det brukar stå "made in USA" på dem. Om jag minns rätt så är modellbeteckninen i stil med cs2134/cs2138. Det ryktas om att de är Poulan-sågar som fått jonsered-brandning. Flera av mina bekanta har haft problem.
Edit:
Bild Bild Jonsered CS2138 vs Poulan Pro

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Senast redigerad av Jaakko ons 04 okt 2017, 14:12, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorsåg
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 13:21 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
För sporadisk användning kan jag tänka mig att elmotor står sig bättre än tvåtaktare.

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorsåg
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 23:05 
mycket svårt att välja saker här

jag har valt min väg, men vill ha lite grövre och tyngre

skulle jag välja lättare hadde jag kollat runt efter en husqvarna 42 eller 242 i gott skick
eller några stycken
plockat på mig reservdelar och sedan haft en såg som funkar bra

dom nyare har massa skit i sig, elektronik som är onödigt krånglig
en del av husqvarnas 300 serier var inte bra, så dom skippar jag

42 var bondesåg, en som var ok att ha som slit och släng på bonneriet, tålig och ok, och som klarade veden för en villa under 5-10år innan den behövde renoveras
lättmekad och inga riktiga dumheter

enklare sågar, njee, plastvevhus, träskruvar för att hålla iop saker, man kan inte plocka isär dom mer än någon gång sedan är plasten slut där man skruvar i skruven,

svåra val, finns säkert motsvarande från stihl med, men dom har jag inte koll på
kompisen vart skogsarbetare under många år, där fick dom jobba och bekänna hur bra dom var
det är den sortens erfarenheter jag gärna tar till mig ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorsåg
InläggPostat: tor 05 okt 2017, 00:57 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Vad tror ni on detta: http://www.höglandskompaniet.se/nya-motorsags-satser-husqvarna-154/896-0
Finns även modell 254

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorsåg
InläggPostat: tor 05 okt 2017, 11:32 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Östra Svealand skrev:
Vad tror ni on detta: http://www.höglandskompaniet.se/nya-motorsags-satser-husqvarna-154/896-0
Finns även modell 254


Prisvärt. Bra kvalitet om man inte ska använda sågen yrkesmässigt då den då kan framstå som lite ålderdomlig. Som preppkit: +1.

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorsåg
InläggPostat: tor 05 okt 2017, 19:22 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Kör en 5 år gammal Husqvarna e-series 440 TrioBrake som aldrig strulat det minsta. Startar lätt och går som en klocka, trots att den ibland legat oanvänd i över ett år. Är grymt imponerad då jag med fasa minns alla gamla bensindrivna gräsklippare mm. som alltid var helt hopplösa att få igång då de stått ett över vintern :lol:

Varken lättast eller billigast dock, skulle nog vara lika nöjd med en 435. Gillar dock TrioBrake'n även om jag (tack och lov) aldrig behövt den i skarpt läge. Gick motorsågskurs för 6 år sedan och instruktören var stor förespråkare för den, trots att han hört många gamla gubbar muttra att "den är väl ivägen hela tiden". Har aldrig upplevt att den är ivägen, tvärtom underlättar det att kunna slå till kedjebromsen med högerhanden ibland då man förflyttar sig, vilket innebär att man arbetar säkrare. Och säkerhet känner jag är A och O när det gäller motorsåg, särskilt i ett SHTF-scenario.

Rekommenderar definitivt alla er som sysslar med motorsågning, även om det bara är sporadiskt, att gå en kurs och ta motorsågskort. Grymt lärorikt och kul! Man blir mycket bekvämare och tryggare med sågen, vilket både gör det hela roligare och det gör även att man kan arbeta mer ergonomiskt och effektivt. Minns inte vad det kostade, men man fick iaf en rätt saftig rabatt när det var dags att handla grejer efter avslutad kurs.

När jag ändå är inne på dethär med motorsågning, och framförallt för oss som mest hobbysågar: När jag var ung och dum köpte jag ett par riktiga sågbrallor. Inget fel med dem (förutom att de blir jävligt varma framtill på sommaren och iskalla baktill på vintern :lol: ), men det är grym osmidigt när man hobbysågar i trädgården, längs åkrarna och liknande. Har tänkt många gånger att ett par sågskyddsholkar (dvs. sågskyddsbyxor som är öppna baktill och som man enkelt spänner fast utanpå sina vanliga byxor) hade varit så mycket trevligare! Värst är när man håller på med mindre träd (typ hassel, al, etc) och vill växla mellan att såga och att släpa iväg det man sågat... varmt framtill, kallt baktill, tjockt och klumpigt att röra sig i... rant over, hör själv att jag verkligen borde göra slag i saken och skaffa ett par holkar som man kan ta på och av vid behov :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorsåg
InläggPostat: tor 05 okt 2017, 21:12 
om gamla husqvarna, en ordentlig varning, man ska kunna få tag i slitdelar och reservdelar, av dom gamla så var det 55'an som är den som är gammal och har reservdelar, och innan dess 42 /242, dom äldre är saker som är utgångna i praktiken


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorsåg
InläggPostat: tor 05 okt 2017, 22:20 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Min gamla 242 må leva på övertid.... Men vilken slitvarg! Har som vedsåg /beskärningssåg en trevlig Stihl som ofta används av arborister.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet