In order to login you must be registered. Please be aware that to use most of the functions of this site you will need to register your details. The board administrator may also grant additional permissions to registered users. Please ensure you read any forum rules as you navigate around the board.
För att logga in så måste du vara registrerad. Registreringen tar bara någon minut men ger dig nya och utökade funktioner och möjligheter. Forumadministratören kan också ge extra behörigheter till registrerade användare. Försäkra dig om att du har läst och accepterat våra användarvillkor och vår integritetspolicy innan du registrerar dig. Försäkra dig om att du läst eventuella forumregler innan du skriver något.
Jag har faktiskt haft en sån där fast den köpte jag på coop för 49:90 för typ 15 år sedan. Den höll i 10 år så den är faktiskt helt OK. Slangen knäcks vid munstycket tillslut och den kan bli lite vind om man trampar hårt på mjukt underlag så var försiktig där.
Fast jag vill ha något som jobbar medan jag fixar annat. Att sätta upp camp är rätt arbetsamt ändå så om några av dessa saker kan stå och puttra för sig själv så är det bra.
en del mindre kompressorer har jag sett driftstider på över 50,000 timmar
dom absolut enklaste 12v har kanske max 2 timmars drifttid
jag har några små 12v från medicinsk utrusting som är ok men lite för små, och jag kollar lätt efter något vettigt, funderar på att köpa 1hp 230v kompressor och byta till 12v motor, inte helt lätt då dom är hårt ihopbyggda en oljefri ger kortare livsalängd, men vore funkis för dom här sakerna
Blev lite förförd av litenheten hos Biltemas minsta men nu när jag testat den så är den mycket riktigt, och som påpekats så klokt här, alldeles för klen. Den låter mest. Fotpumpen var snabbare...
Jag skall lämna tillbaka den imorgon och fingra lite på den största modellen som föreslogs här. Behöver ändå lämna tillbaka en batteriladdare som var DOA... Nackdelen med den stora är 2,8 kg.
Konstigt att en fotpump kan spöa en elektrisk kompressor. Troligtvis även mellanmodellen på 10A. Det kan inte vara någon speciellt effektiv konstruktion.
Köpte min på bilskroten . Finns med i många bilar som saknar reservhjul och kostade 200kr. Funkar bra att pumpa bildäck med och den jag har en inbyggd manometer. Från en Saab.
nej det är inte konstigt, det har att göra med att luft fjädrar och att små saker med kolv och tätningar har mycket förluster i förhållande till arbetad volym
Köpte min på bilskroten . Finns med i många bilar som saknar reservhjul och kostade 200kr. Funkar bra att pumpa bildäck med och den jag har en inbyggd manometer. Från en Saab.
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15 Inlägg: 423
mrlowrisk skrev:
Konstigt att en fotpump kan spöa en elektrisk kompressor. Troligtvis även mellanmodellen på 10A. Det kan inte vara någon speciellt effektiv konstruktion.
Jag gissar, men en pump som konstant måste kämpa mot trycket blir mindre effektiv vid högre tryck då det blir svårare att få in mer luft med samma energi. En fotpump ger samma mängd luft för varje pumpning, oavsett tryck.
_________________ Preparation is the difference between survival and statistics.
Konstigt att en fotpump kan spöa en elektrisk kompressor. Troligtvis även mellanmodellen på 10A. Det kan inte vara någon speciellt effektiv konstruktion.
Jag gissar, men en pump som konstant måste kämpa mot trycket blir mindre effektiv vid högre tryck då det blir svårare att få in mer luft med samma energi. En fotpump ger samma mängd luft för varje pumpning, oavsett tryck.
Deplacementpumpar finns båda handjagade och elmotordrivna, däremot har man förmodligen mer "effekt" i benet än i elmotorn.
I elmotorn finns kanske 10A x 12V = 120W * 0,5(verkningsgrad) = 60W pumpeffekt.
En elitcyklist påstås kunna leverera cirka 500W, dvs 250W per ben. Antag att Svensson kan göra 50% av det, dvs 125W.
En kompressors verkningsgrad har mycket med den adiabatiska tillståndsförändringen av gasen att göra, ju mer av denna som lyckas kylas bort, desto effektivare blir kompressorn.
Inom offroad kretsar är det inte så sällsynt att man bygger om AC-kompressorer till tryckluft, vet dock inte hur man löser smörjningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori