Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: vettiga hänglås ?
InläggPostat: lör 28 okt 2017, 13:49 
ser att jag skulle behöva ha en handfull hänglås till
funderar bara på vad man ska skaffa

ska bara annvändas för enklare saker, , men vill ha så dom inte ger upp för liten bultsax eller enkel dyrkning

förslag?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: vettiga hänglås ?
InläggPostat: lör 28 okt 2017, 13:59 
Finns ju definierade klasser på hänglås
https://www.stoldskyddsforeningen.se/pr ... s/hanglas/
Vet inte vilken klass som står emot en bultsax men tror att klass 2 kräver rejäl sax och starka armar medan klass 3 kräver andra verktyg.

Själv är jag svag för Abloy, eller i alla fall lås som måste låsas med nyckel.
https://www.assa.se/sv/site/assa/produk ... s/hanglas/

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: vettiga hänglås ?
InläggPostat: lör 28 okt 2017, 16:02 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Antar du sett detta hack:
https://www.youtube.com/watch?v=NfcjwyPRa0Y
Har alltid stört mig något enormt på Polhemsmekanismens extremt irriterande akilleshäl, detta är knappast ett botemedel, men hjälper förvånansvärt bra för att vara en såpass enkel lösning... ha ha!

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vettiga hänglås ?
InläggPostat: lör 28 okt 2017, 18:44 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
VÄLDIGT många lås är lätta att dyrka eller göra bypass på(öppna utan nyckel)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vettiga hänglås ?
InläggPostat: lör 28 okt 2017, 19:42 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Jag gillar Abloys hänglås och låsmekanism, svår att dyrka med vanliga metoder.
Dessutom slitstarka. Har ett par Abloy hänglås som har använts nästan dagligen i 20 år.

Bild

klass 3 eller 4 i samma låsserie klarar nog rätt stor bultsax.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vettiga hänglås ?
InläggPostat: lör 28 okt 2017, 19:49 
visst är det så,

som referens så kan man säga att trepack av biltemas klass 3 kostar 216 kr styck, lite klumpiga dock, skulle behöva lite mindre och billigare


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: vettiga hänglås ?
InläggPostat: lör 28 okt 2017, 22:28 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Alla lås går att få upp för obehöriga, det är bara en fråga om att köpa sig tid...
Men, i mitt exempel så förlängs tiden från kanske 2-3 sekunder för motsvarande lås till -?
(Tills någon hittar nästa akilleshäl på just den lösningen, har inte sett att han har gjort det ännu (antagligen för att dendär modden är ovanlig att stöta på), men det utesluter ju inte att någon annan redan gjort det...)


Men, det är stor skillnad att släpa med en stor tvåhandsbultsax och behöva ta i så man skiter på sig för att knäcka låsbygeln jämfört med en snabbt snitt på en halv sekund med en liten dubbelhandare man kan ha innanför jackan. (Alternativt en batteridriven rondell eller skärbrännare som väcker halva huset när det används, alternativt är en stor låda man behöver lång tid att rigga upp innan man kan sätta igång).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vettiga hänglås ?
InläggPostat: sön 29 okt 2017, 08:16 
problemet är att rondellen mot ett oskyddat lås inte låter särskillt mycket, provade det i veckan då jag slarvat bort en nyckel till ett lås, låset var dåligt så jag sket i att leta och tog min batterivinkelslip , två snabba snitt och bort, tog en minut och gjorde inte mycket väsen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: vettiga hänglås ?
InläggPostat: sön 29 okt 2017, 10:24 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Mmm... Sanningen är ju den (som du säkert vet...) att vi har typ tre steg här, steg ett, 0,x till kanske 3 sekunder (est) steg2, ca 30 sekunder...

Sedan börjar det bli verkligt svårt att hitta "vattentäta" lösningar med längre fördröjning som är realistiska.

Min tanke med att posta detdär var att påvisa möjligheter med egna inovationer om man träffar rätt kan skapa tankevurpor även för professionella låsöppnare då man ofta börjar med de metoder man känner till ger snabbast resultat på den typ av lås man antar att det rör sig om, innan man börjar kombinera olika metoder hej vilt... typ... :mrgreen: Hans badkarskedja spöade ju i princip alla dedär superspejsade låsen (inklusive ormnycklarna och det) med hästlängder.

Hårdmetall av den typ man tex belägger skären på stenkrossar och liknande med kan man nog köpa några extra sekunder mot en rondell.
Dock var det dyrt som knark när jag kollade upp det... Annars är den ju enkel att applicera med en vanlig TIG eller pinne, vet inte om det går på en låsbygel dock utan att förstöra härdningen. Dock nöter man igenom även det ganska snart med en modern vinkelslip. Men gör man som vanligt med en stor rondell är det som att köra på en sten på en jämn motorväg typ... :mrgreen:

Annars är det väl elektroniska kombinationslås och en skyddslåda av tjockt stål över det hela jag kommer på... Alternativt lösningar typ kontainerlås.

Jag använder just nu ett kraftigt slaglås med en helsvetsad skyddskåpa av jag tror 6-8 mm över det i stängt läge.
Det (kontainerlåsen (välj de grövre) samt boxarna) är väl de mest realistiska av billigare lösningar som inte kräver ingrepp i konstruktionen som jag kommer på just nu...

Håller med om att detta är skitsvårt.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet