Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tips: Billig ficklampa (samt en fråga)
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 13:43 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 apr 2015, 12:50
Inlägg: 63
https://www.rusta.com/se/ficklampa-led-p30751082.aspx
https://www.rusta.com/se/ficklampa-led-p30751083.aspx

Rusta har just nu skitbilliga ficklampor. Jag köpte en.


.. och jag fattar inte priset. 20 spänn normalpriset, 15 spänn på rea. Den är gjord i aluminium. Mjuk fin, inga vassa kanter. Man skruvar av batterilocket, där sitter en gummipackning, så den är rimligt vattentät. 9 leds.

Visst, den är kinatillverkad, men hur i helvete kan en sån lampa vara så jävla billig?


Har folk i allmänhet nån slags fobi mot sådana här? Måste man ha MAGLITE, eller är det nåt annat supermärke som gäller nuförtiden?

_________________
Jag drömmer om en hemlig källare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Billig ficklampa (samt en fråga)
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 14:18 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 16 nov 2016, 16:33
Inlägg: 42
Har haft liknande billiga lampor som gått sönder fortare än du anar.
Frågar du en kines är 15 kronor för sån lampa dyrt, på rätt ställe kan du säkerligen få den för 3kr fast då är det i Kina.

Jag har absolut ingen fobi och köper sånt ibland, jag räknar dock inte med att dom håller då man behöver dom som mest.

Sen är den inte vattentät, möjligen vattentålig för regnstänk men jag tvivlar, får nästan lust att åka till rusta och köpa ett par för att stoppa ner den ena i vatten och duscha med den andra för att visa hur bra dom är. :shtf:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Billig ficklampa (samt en fråga)
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 15:16 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 apr 2015, 12:50
Inlägg: 63
Tackar :)

Jag förstår fortfarande inte hur det är möjlgt att tillverka dem så billigt.

_________________
Jag drömmer om en hemlig källare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Billig ficklampa (samt en fråga)
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 15:37 
faidros skrev:
Tackar :)

Jag förstår fortfarande inte hur det är möjlgt att tillverka dem så billigt.


Det som förvånar mig mer är när man beställer något från kina och dom skickar med fri frakt för något som
kostar 1-2 USD och det sitter en kines och paketerar och skriver ut tullklarering på varje paket individuellt och dom sen ändå tjänar pengar på det


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Billig ficklampa (samt en fråga)
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 16:08 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Vad är det egentligen man betalar för när man köper en 100-200 krs ficklampa i stället för 20 krs? Är det hållbarheten, ljusstyrkan, hur länge den lyser, finesserna eller vad?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Billig ficklampa (samt en fråga)
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 18:39 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Zombie skrev:
Vad är det egentligen man betalar för när man köper en 100-200 krs ficklampa i stället för 20 krs? Är det hållbarheten, ljusstyrkan, hur länge den lyser, finesserna eller vad?


Bättre stål/aluminium, riktiga gummipackningar som håller den vattentät och stöttålig, bättre och starkare lysdioder som även drar mindre osv.
köpte ett par kinaficklampor i miniformat som hade ett mycket starkt ljus och såg bra ut, efter att ena rullade över bordskanten så var den färdig. de andra låg i fickan tillsammans med nycklarna och var mer kromad än svart som var den ursprungliga färgen.

- Likt förbannat köper man fortfarande några billiga lampor varje år och man blir inte klokare...

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Billig ficklampa (samt en fråga)
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 21:48 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Jag har 15-20 st av denna sort som jag använder dagligen (vissa hittar jag inte alltid men de brukar dyka upp):

Bild

http://www.ebay.com/itm/222249650030

De lyser mycket i 2-3 timmar beroende på vad man stoppar i för batteri. Jag brukar köra AA 2000 mAh Eneloop. Skulle uppskatta den lyser med ca 200 äkta lumen (vissa skriver att den lyser med 1200 lumen men det är Kina-lumen).
Har en hållare till cyklarna också så vi kör dem som cykellysen.
Ingen har gått sönder efter flera års användning och misshandel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Billig ficklampa (samt en fråga)
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 22:26 
Kör med mestadels små billiga lampor då jag ofta lyckas slarva bort dom så försöker ha ficklampor överallt. Bilen, nattduksbordet, alla jackor och väskor etc.
Dock tänkte jag investera i en lite dyrare pannlampa till sjukvårdsväskan som endast skall användas när den dagen väskan måste fram.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Billig ficklampa (samt en fråga)
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 23:31 
dom billiga kan fungera, men dyrare brukar vara lite bättre

jag säger såhär

det man ska ha en som är på eller med sig ska vara bra, det kan vara den enda du måste annvända, att ha en del slaskficklampor för div bruk är inte fel, dom kan man ta sönder, tappa, ge bort utan att bry sig så mycket


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Billig ficklampa (samt en fråga)
InläggPostat: tor 04 maj 2017, 13:07 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Dessa har inte bra drivkrets, och flera små lysdioder med inte speciellt bra ljusflöde. Går inte på en bra batterikonfiguration heller.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Billig ficklampa (samt en fråga)
InläggPostat: tor 04 maj 2017, 19:42 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 19:46
Inlägg: 87
instämmer i kör.

Har nog köpt totalt 15 billiga ficklampor på aliexpress under 2013-2014. Har två kvar av dessa på platser det kan behövas en lampa ibland. Alla övriga har antingen slutat fungera helt, börjat glappa galet mycket, börjat blinka konstigt eller börjat lysa extremt svagt utan anledning. I alla dessa fall har lamp-asen skickats iväg med stor kraft åt ett håll jag lyckligtvis inte kommer ihåg i nuläget.

Efter detta har jag köpt dyr lampa som använts väldigt mycket, tappats utan att pajja osv. Så skönt att veta att lampan man har med sig kommer fungera. Rätt viktigt i skarpt läge om man så säger. Sedan var det någon som nämnde drivkrets vilket också är en grej man uppskattar när man haft kvalitet, skenet minskar inte successivt och linjärt från fullt batteri till tomt utan ljusstyrkan är konstant och lampan varnar när det är dags att byta/ladda istället för att bara slockna.

Kommer aldrig köpa en enda billig sketlampa igen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Billig ficklampa (samt en fråga)
InläggPostat: tor 04 maj 2017, 20:52 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag håller med Betraktaren.

Jag har många billiga kinalampor, men där det krävs på riktigt finns det bra grejor i bältet eller fickan. Kanske inte milspec alltid, men precis under.
Jag är den förste att erkänna att billiga grejor lockar :lol: men som vanligt får man vad man betalar för. En lampa för ca 250kr och uppåt börjar kännas ok i design och kvalle.

Mina billiga har dock ännu inte gjort några längre luftfärder i okänd riktning... :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Billig ficklampa (samt en fråga)
InläggPostat: tor 04 maj 2017, 21:43 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Jag äger bara en sorts ficklampor.

Det är ficklampor som
1) Är etablerade och välkända varumärken
2) Fått goda omdömen i tester/utvärderingar
3) Är obekvämt dyra
4) Även visar sig funka i verkliga livet

Jag tänker att mitt eller någon annans liv kan vara avhängt på om lampjäveln funkar. Orkar inte chansa på billig skit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Billig ficklampa (samt en fråga)
InläggPostat: fre 05 maj 2017, 09:30 
Jag föredrar ett mellanting mellan billiga lampor att gödsla med och extremt dyra märkeslampor.

Det skulle krävas mycket för att få mig att köpa en Maglite, Surefire eller LED Lenser. Eller en hel del andra "märkeslampor".

Jag föredrar märken och modeller som ibland är lite mer okända och udda och som sticker ut. Eller väl gjorda kopior av fina lampor. Man kan hitta "guldkorn" genom att hålla koll på forum för ficklampsentusiaster. Om det dyker upp en ny bra ficklampa till vettigt pris så brukar det arrangeras gruppinköp eller liknande.

Min absolut bästa ficklampa är just en sådan. Den till och med designades på ett forum. BLF-A6. Forumet heter Budget Light Forum, därav BLF. Modellen är nu några år gammal, men den är fortfarande bland de bästa ficklampor som går att köpa, enligt min mening. Den finns även under benämningen Astrolux S1. Jag har några stycken och har gett bort flera. En BLF-A6 sitter på cykeln som cykellyse. Den har skakat många mil på grusvägar och utstått mycket regn och rusk. Och funkar utmärkt. Lyser i klass med halvljuset på en personbil.

Numera har jag ett antal bra ficklampor, och försöker låta bli att ha fler. Men om det dyker upp något nytt, väldigt bra, med ny teknik så kan jag falla för det. Krav är att det skall handla om en helt ny lysdiod eller iaf en ny modell av en befintlig diod, det skall vara en ficklampa med inbyggt laddare (typiskt för USB) och det skall vara en lampa som sticker ut en liten smula jämfört med mina nuvarande lampor genom intressanta eller överlägsna egenskaper.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Billig ficklampa (samt en fråga)
InläggPostat: fre 05 maj 2017, 12:48 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
BLF A6 lampan finns som "flashdeal" hos banggood för ca 170 kr just nu. Tror jag betalade typ 300 kr när jag köpte mitt första ex.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet