Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tips på LED-taklampa för 12V
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 13:10 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Kom på att jag vill ha en robust slagtålig taklampa som går att köra på 12V eller 12V/230V. Var kan man köpa en sådan? Tänkte hänga den där den behövs. Gärna med inbyggt batteri. Bra med behagligt ljus som inte bländar eller ger skarpa skuggor.

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på LED-taklampa för 12V
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 15:09 
Har ingen aning men jag skulle i ditt ställe satsa på en 12V-lampa med trafo och komplettera med en batteribox eller tvärt om.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på LED-taklampa för 12V
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 15:24 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Clas Ohlsson har 12V LED med vanlig sockel http://www.clasohlson.com/se/view/conte ... wTabs=true Resten får man knåpa ihop själv.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på LED-taklampa för 12V
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 17:11 
tyvärr en sak som inte riktigt går hop sig mig veterligen

men jag hadde köpt ledstripes, 12v och satt på en lämplig stång man kan hänga upp, man får plats med två om man vill

en sådan kan man köra på 230v via en 12v väggvårta
eller på ett lvdc i huset
eller batterier via en stepupconverter,
kör man steppup så kan man ju reglera ljusnivån med
och med stepup så kan man köra dom på en 5v väggvårta, läs mobilladdare

har ett par sådanna stripes som nattbelysning och jag fick dämpa som ordentligt för att det inte skulle bli för ljust
har dom i hall och kök och ska sätta upp ett par till

dens tora fördelen är att man inte bländas på samma sätt som en punktformig ljuskälla och att slösa energi på en diffusator när man kör batteri är inget kul


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på LED-taklampa för 12V
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 17:18 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Bra tips med LED-remsor. Hur krokar man upp dem i taket på ett större tält typ 3x6 meter eller 3x3 meter. Borde inte behövas jättestora batterier för att få dem att lysa en hel natt.

Eller så kan man ha LED i en lång slang som man petar in i stommen i tälttaket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på LED-taklampa för 12V
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 19:18 
beror på hur man vill a det, men vanliga S krokar för matredskap funkar att kroka upp dom
eller buntband eller ståltråd
tar man 20mm vprör så kan man ha batterier i röret, r6/AA och en liten stepupp eller down med

ska man bara ljus nog att röra sig på natten så behövs det inte mycket effekt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på LED-taklampa för 12V
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 19:48 
Finns sådana böjbara självhäftande strips som man kan korta till lämpliga längder och även köra via 12 volt.

Led lampor finns även hos IKEA både som böjbara strips och fasta och sedan som dioder. Går nog enkelt att bygga om så att man väljer strömkälla via brytare. Titta på deras hemsida.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på LED-taklampa för 12V
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 21:56 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Tänkte mig en robust konstruktion. Lampan ska vara arbetsbelysning i taket. Inomhus eller i ett större tält. Det ska inte vara svårt att hantera lampan. Helst bara en rejäl krok. Bilden på lampan i första inlägget stämmer rätt bra med vad jag letar efter.

Lätt att förvara
Lätt att hänga upp
Bra ljus
Inbyggt batteri


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på LED-taklampa för 12V
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 22:10 
och då kör vi lite djävulens advokat
en hngd lampa ger mycket bekymmer i tält, den bygger nedåt
en kombimodell brukar sällan ha bra saker i den, dåliga lysdioder, dåligaa batterier och resten, tja inte bra :notme:

vilka sorters laddningbara batterier har du som stapelvara?, är dom lämpliga som kraftkälla till en sådan lampa?
ledlister kan man ju även sätta på ex en aluminiumprofil

prova en vettig ledlist innan du utesluter dom, speciellt om du vill ha en belysning du ska kunna köra med låg effekt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på LED-taklampa för 12V
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 22:31 
Nu kommer jag med en liten OT tips som inte går att köra på 220 volt men har inbyggd batteri, D-ring och magnet i botten och ger 350 lumens...funkar perfekt utomhus, bilen och tält:
Fenix CR25R
http://www.fenixlight.com/ProductMore.a ... wlmlqSLSUk


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på LED-taklampa för 12V
InläggPostat: ons 13 apr 2016, 06:18 
Jag har kört BOL på solceller och 12 volt i många år. (drog in 220v förra året, men har 12v systemet kvar som steg 2 när strömmen går)

Jag fick ta delar från boden, som går på egen solcell, till stugan. Har kört den ledbelysningen på ett 60 amp. bilbatteri sen i höstas, (utan att ladda) så det räcker ganska länge. Nu blir det ju inta alls så många timmar som i bodelen. I boden har jag en LED strip från Jula, och den ger 100% bra arbetsbelysning, samt en vanlig lampa i taket som ger 400 lumen.
Jag skulle säga att en 3-4w LED lampa och ett batteri för MC skulle räcka rätt långt om man vill ha till t.ex. tält.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på LED-taklampa för 12V
InläggPostat: ons 13 apr 2016, 07:52 
LAMPTIPPS.

Här är en fiffig lampa som lyser en hel del, endast med hjälp av ett enda värmeljus som värmer upp ett peltierelement som i sin tur driver ett gäng dioder. Enligt tillverkaren skall ljusmängden motsvara ca: 18st värmeljus.
Ett tipps är väl att undvika de billigaste ljusen till lampan då de kanske inte brinner lika rent som de bättre, och tar man exempelvis "Kronljus" så brinner de dessutom längre.

http://kaminexperten.se/ecofan/wp-conte ... ktblad.pdf

Nu får man ju uppfinna en upphängningsannordning om man nu vill hänga upp lampan i taket, men har man en hög hylla bra placerad fungerar ju det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på LED-taklampa för 12V
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 04:05 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
isurvive skrev:
LAMPTIPPS.

Här är en fiffig lampa som lyser en hel del, endast med hjälp av ett enda värmeljus som värmer upp ett peltierelement som i sin tur driver ett gäng dioder. Enligt tillverkaren skall ljusmängden motsvara ca: 18st värmeljus.
Ett tipps är väl att undvika de billigaste ljusen till lampan då de kanske inte brinner lika rent som de bättre, och tar man exempelvis "Kronljus" så brinner de dessutom längre.

http://kaminexperten.se/ecofan/wp-conte ... ktblad.pdf

Nu får man ju uppfinna en upphängningsannordning om man nu vill hänga upp lampan i taket, men har man en hög hylla bra placerad fungerar ju det.

Brutalt dyrt och skapar ganska mycket värme nära tältets (syntet?-)väv, vill man verkligen det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på LED-taklampa för 12V
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 08:16 
på en sådan sak så borde man ha lysdioderna på en kabel så man har dom högt och värmen lågt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på LED-taklampa för 12V
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 12:21 
inte riktigt vad du frågar efter, men kanske ett alternativ:

Bild
blitzwolf-bw-lt5-pro-lykta-och-usb-powerbank-t11359.html

Komplettera med USB-uttag som drivs från 12 volt. Kan även användas till annat. Går att driva med kabel från USB-uttag eller köra från det inbyggda batteriet. 75 timmar lite mer än ledljus i ett tält. 10 timmar helt OK arbetsbelysning på nära håll. Och även batteribank för att ladda mobilen.

Går fint att skruva isär och ändra utseendet enkelt genom att stoppa in en pappersremsa med lämplig utskrift på. Kul om man ger bort som present.

Kompakt och robust. 12 vita SMD ger hyfsat diffust ljus. Kanske 2-3 stycken?

Jag har desutom ett par billiga LED-lampor för AAA som styrs av rörelsedetektor. Ger lite extra ljus på strategiska platser som trappor och i mörka källarutrymmen och uthus. Batterierna varar lätt mer än ett halvår.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet