Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Biltema 155 MHz jaktradio funktionstestad
InläggPostat: mån 06 okt 2014, 19:44 
Köpte några biltema 155 MHz jaktradio för 900 kr/st. Nu har jag packat upp, laddat och funktionstestat dem.

Först lite bilder:
Kartongen
Bild

Kartongen öppnad
Bild

Medföljande delar och en storleksjämförelse
Bild

Dålig bild :oops: vänster sida
Bild

Dålig bild :hm: höger sida
Bild

Redo för användning
Bild

Den känns liten och kompakt, är IP67-klassad, man kan koppla örsnäcka och mikrofon eller sån kombinerad högtalare och mic (följer inte med, vet inte var man får tag i dem). De uttagen sitter bakom en lucka som skruvas fast i radion. För den som vill veta mer om radions funktioner och möjligheter hänvisar jag till biltema-länken ovan, där finns manualen att läsa (bläddra ned lite på sidan).

Jag har funktionstestat den såtillvida att en person befann sig inomhus och en annan drygt 1,5 km därifrån bakom varierat kuperad terräng (kullar och skog som skymmer sikten) och det fungerade bra. Näst lägsta inställningen på brusreduceringen (lägst över noll brusreducering) reducerar för mycket. Man får slå av brusreduceringen helt när förhållandena blir sämre, trots att personen jag talade med hördes klart och tydligt med endast lite brus klippte brusreduceringen bort kommunikationen vid några tillfällen trots att båda sände med "hög effekt".

Jag har inte gjort mer än att packa upp den, ladda den, slå på den, sänka brusreduceringen och stänga av den mycket irriterande röst som "berättar" allt man gör (kanalbyte etc.). I det läget har den 20 kanaler och kanalscanning. Det finns massa andra finesser också (se manualen) som jag inte brytt mig om.

Jag har inte badat den eller slängt den i backen eller haft den länge, detta är bara lite kompletterande info om nån vill ha en billig radio som är enkel att hantera.

/MulenDag


Senast redigerad av MulenDag fre 03 apr 2015, 00:21, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltema 155 MHz jaktradio funktionstestad
InläggPostat: mån 06 okt 2014, 21:18 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Ser ut att vara en Puxing 578.

Till den kan man köpa en programmeringskabel så man slipper göra all inmatning på radion.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltema 155 MHz jaktradio funktionstestad
InläggPostat: mån 06 okt 2014, 21:40 
:D Fascinerande att kunna identifiera den på utseendet! :shock: :)

Det förklarar varför det står PX 578 när jag slår på den.

Då finns det en del tillbehör att köpa för den som är sugen, jag googlade lite snabbt:
* Tillbehör http://www.rakom.se/produkter/handappar ... 4-mhz.html
* Manual till den som är märkt "Puxing": http://www.rakom.se/shop/ws13/38513/art ... 2_1406.pdf

Kan det vara så att man begränsat just de som brandats "Biltema" på något sätt?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltema 155 MHz jaktradio funktionstestad
InläggPostat: mån 06 okt 2014, 21:54 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
MulenDag skrev:
Kan det vara så att man begränsat just de som brandats "Biltema" på något sätt?

/MD


Teoretiskt sett så kan det vara att de inte passerat någon kvalitetskontroll eller så har Biltema helt enkelt sagt att vi köper xxxx antal om ni brandar dem till oss och vi får dem för detta priset.

Edit: alternativ 2 är ju lite Biltemas grej så det känns mest troligt.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltema 155 MHz jaktradio funktionstestad
InläggPostat: mån 06 okt 2014, 22:07 
Noterar att jag inte bläddrat tillräckligt långt ned på Biltemas sida. där finns ju skogsantenn för 50 kr st. Bör väl öka räckvidden något?

Vet inte om det är feltryck i de olika manualerna men Biltemamodellen har inte en larmknapp uppepå utan en knapp som startar kanalscanning (kanske programmerat så åt Biltema?) vidare sägs Puxing original ha upp till 128 kanallägen och levereras med jaktkanalerna samt jaktkanalerna med pilotton medan Biltemavarianten verkar levereras med 20 olika frekvenser och har enligt manualen plats för max 28 kanaler (gissar feltryck på kanalantalet).

Jaja... 8) De funkar i alla fall. :)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltema 155 MHz jaktradio funktionstestad
InläggPostat: tis 07 okt 2014, 02:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Mycket intressant och tack för din funktionstest! :D

Nu åker jag på att utöka radioförrådet med ett par av dessa!

Kommer att bli populärt... :notme:

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltema 155 MHz jaktradio funktionstestad
InläggPostat: tis 07 okt 2014, 08:48 
Om man jämför, stämmer detta?

+Kommer förprogrammerad med jaktkanaler.
+Vattentät.
+Enkel utan en massa knappar.
+Enkelt att köpa på Biltema.

-Kostar 3-4 ggr så mycket som en UV-5R.
-Kan skickas efter från Kina för 600:-.
-Bara ett band,155MHz, ingen PMR.
-Sämre batteri än UV-5R.
-Färre tillbehör.
-Enkel utan en massa knappar.

Snabbt och smidigt att handla på Biltema, och man slipper programmera. Annars ser jag inte att det skulle vara ett särskilt bra alternativ. Har jag missat något?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltema 155 MHz jaktradio funktionstestad
InläggPostat: tis 07 okt 2014, 09:23 
Biltema's radio är vatentätt och man är igång redan idag. Kan förstå att det är lätt för flesta att undvika programmeringen. Men annars håller jag med Skogsbonden.
Jag älskar programmeringen...det är det som har varit mest givande för mig att förstå hur det egentligen funkar. Att sedan köpa 10 olika antenner och jämföra har varit guld värt. Mängden av tillbehör är avgörande för mig.

Off topic: när jag jobbade som dörrvakt hade jag en UHF dipol på ryggen, på utsidan av skyddsvästen, då kunde jag utan problem prata med andra vakterna inne i klubben. Det jag vill säga är att KISS är att föredra men att ha lite annat vid sidan är inte fel det heller.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltema 155 MHz jaktradio funktionstestad
InläggPostat: tis 07 okt 2014, 13:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Skogsbonde skrev:
Om man jämför, stämmer detta?

+Kommer förprogrammerad med jaktkanaler.
+Vattentät.
+Enkel utan en massa knappar.
+Enkelt att köpa på Biltema.

-Kostar 3-4 ggr så mycket som en UV-5R.
-Kan skickas efter från Kina för 600:-.
-Bara ett band,155MHz, ingen PMR.
-Sämre batteri än UV-5R.
-Färre tillbehör.
-Enkel utan en massa knappar.

Snabbt och smidigt att handla på Biltema, och man slipper programmera. Annars ser jag inte att det skulle vara ett särskilt bra alternativ. Har jag missat något?


Inte för att jag har varken en UV-5R eller Biltemas radio, men hur fick du det till att Biltemas radio var 3-4 ggr så dyr som UV-5R? Den kostar 895:- och du har garanti och leverans omedelbart, till skillnad från riskerna med en beställning från Kina?

Jag vet ingenting om varken den ena eller andra radion, men Biltemas förefaller som ett enkelt och stabilt alternativ när man bara vill ha något som snabbt och enkelt kan fås att fungera...

Får kika på båda, det ena behöver ju inte utesluta det andra. :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltema 155 MHz jaktradio funktionstestad
InläggPostat: tis 07 okt 2014, 13:53 
uv-5r ungefär 280 kr med frakt hit

tror det är så att den "exakta" kopian kostar ca 600 kr hit


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltema 155 MHz jaktradio funktionstestad
InläggPostat: tis 07 okt 2014, 13:57 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: mån 30 jun 2014, 21:08
Inlägg: 75
Hur lång är den teoretiska räckvidden?

För övrigt: Mycket bra initiativ med denna recension! Mer sånt åt folket! :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltema 155 MHz jaktradio funktionstestad
InläggPostat: tis 07 okt 2014, 14:10 
5w, ungefär synhåll på platt mark/sjö

med 25w och höga antenner kan man komma ex från gotland till estlands ytterdel ca 15 mil
(sjövhf)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltema 155 MHz jaktradio funktionstestad
InläggPostat: tis 07 okt 2014, 14:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
@Grym - Tack för förtydligandet!

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltema 155 MHz jaktradio funktionstestad
InläggPostat: tis 07 okt 2014, 15:32 
Det jag ser som största fördelen med denna radio är att den är så enkel. Går att sätta i händerna på i stort sett vem som helst och de drabbas inte av panik och ångest över hur komplicerad den verkar och hur den fungerar. Bara välja kanal och sända.

Exempelvis UV-5R är mycket mer komplicerad, vilket är både en fördel och nackdel. Kräver att man programmerar och förbereder lite för att få lika lätt att hantera. Jag har sett till att knappsatsen på alla mina UV-5R är låsta vid påslag och A=JAKT1 och B=PMR1 är aktivt vid uppstart, med visning av kanalnamnen. Gör att radion kanske kan förväntas fungera omedelbart vid ett krisläge, utan instruktioner. Med 10-20 minuter under lugna omständigheter kan man *kanske* visa hur man låser upp och byter kanal och startar scanner på UV-5R, men det klarar man knappast med en ny användare under en pågående kris.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltema 155 MHz jaktradio funktionstestad
InläggPostat: tis 07 okt 2014, 15:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Skogsbonde skrev:
Det jag ser som största fördelen med denna radio är att den är så enkel. Går att sätta i händerna på i stort sett vem som helst och de drabbas inte av panik och ångest över hur komplicerad den verkar och hur den fungerar. Bara välja kanal och sända.

Exempelvis UV-5R är mycket mer komplicerad, vilket är både en fördel och nackdel. Kräver att man programmerar och förbereder lite för att få lika lätt att hantera. Jag har sett till att knappsatsen på alla mina UV-5R är låsta vid påslag och A=JAKT1 och B=PMR1 är aktivt vid uppstart, med visning av kanalnamnen. Gör att radion kanske kan förväntas fungera omedelbart vid ett krisläge, utan instruktioner. Med 10-20 minuter under lugna omständigheter kan man *kanske* visa hur man låser upp och byter kanal och startar scanner på UV-5R, men det klarar man knappast med en ny användare under en pågående kris.


Det är ju lite så jag tänker kring Biltemas burk. Det är för kommunikation inom familjen och till andra i närområdet jag vill ha en på jaktfrekvenser och då måste det vara enkelt. Jag har övat familjen i de bärbara 27 MHz-burkar jag har och de fungerar fint för familjen nu. Alla vet hur man gör och alla vet vilken kanal som är "Hem" och vilken som är "Xamuce".

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet