Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Solcell - batteri kokat?
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 15:40 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 11:58
Inlägg: 64
Vet inte riktigt var jag ska vända mig men här finns ju kloka människor så...

Min mor har en liten solcellsanläggning på sin kolonistuga. Nu verkar det som om batteriet "kokat" (det har läckt ut vätska ur batteriet). Hon har också på senare tid lagt märke till att batteriet dels inte laddar upp helt och dels laddar ur väldigt mycket snabbare än tidigare.

Anläggningen är rätt enkel: panel, laddare, batteri. Skulle gissa på att alla ingående delar är ca 10 år.

Någon som har en ide om vad som gått fel och vad man bör göra åt det? Inte så sugen på att bara byta batteri innan jag vet att det nya inte kommer brännas sänder det med.

Tack på förhand!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcell - batteri kokat?
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 17:06 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: fre 08 sep 2017, 17:54
Inlägg: 7
10år i cyklisk drift är ganska länge för ett batteri, utan att veta mer om batteritypen och resten av setupen så är det svårt att uttala sig, men jag tror det är dags att byta ut batteriet.

Traditionell "kokning" i ett batteri är elektrolys av vatten till syrgas och vätgas, om ren batterisyra har läckt ut ur batteriet är det ett annat problem. Möjligen har laddaren havererat och tok-laddat, samtidigt som säkerhetsventieln inte har öppnar, och batterihöljet spruckit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcell - batteri kokat?
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 18:07 
Ja, 10 år är nog att se som en hyfsad livslängd för ett 12-volts batteri. Riktigt bra om det används för solenergi. Jag har sett 4-6 år som rimliga förväntade livslängder.

Om man håller ett bra batteri laddat större delen av tiden, och inte tömmer det för ofta, så kan livstiden nog öka en del. Upp emot 10 år, om man har tur, kanske... :lol:

Det som kan vara rimligt att kolla i samband med byte av batteri är om laddaren har ett överladdnings-skydd och överurladdningsskydd. Det skyddar batteriet en hel del. Sedan kan det vara rimligt att ta hem batteriet när det är som kallast och mörkast och ladda det från vägguttaget. 12-volts batterier mår inte bra av att frysa när de inte är fullt laddade.

Det har kommit en hel del intressanta små billiga MPPT-laddare från Kina med skyddsfunktioner, så det kan vara intressant att byta upp laddaren. MPPT-laddare kan göra att lite mer av solenergin går in i batteriet, jämfört med en PWM-laddare.

Här är ett på en liten laddare exempel: (Jag har inte testat själv, men det finns tester på YT.)
https://www.banggood.com/CPY-2410-12V24 ... 10663.html


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcell - batteri kokat?
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 18:29 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Vad är det för batterityp? blysyra? Då är det normalt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcell - batteri kokat?
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 19:11 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 11:58
Inlägg: 64
Batteriet (med brasklapp för att morsan skrivit av fel):

Exide
68032
185 Ah
1100 A
12 V


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcell - batteri kokat?
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 19:34 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Om ett bly/syra batteri kokar känns det igen på lukten. Luktar ohyggligt starkt. Klart det kan ha skett när ingen var där.
Så ett kokat batteri eller så har höljet spruckit. Lika bra att byta till ett nytt batteri, samt en ny regulator då det kan vara den som är skälet till att batteriet kokat. De är billiga i inköp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcell - batteri kokat?
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 19:44 
Det verkar vara detta batteri.

http://shop.batteriexpressen.se/product ... ory_id=243

Inte så litet... Konstigt att det är ett startbatteri för lastbil och inte ett solcellsbatteri. Kanske installerades begagnat? För en liten solcellsanläggning i en kolonistuga (mest lite ljus?) skulle jag trott att ett mycket mindre batteri användes. Men om man hade ett hyfsat stort gammalt begagnat startbatteri från en lastbil liggande så skulle man säkert kunna använda det många år i kolonistugan om man bara utnyttjar en liten del av dess kapacitet.

Blir det aktuellt att köpa helt nytt batteri så kanske ni skulle satsa på ett "riktigt" solcellsbatteri. Gärna av GEL-typ. De är dyra, men håller längre än andra batterityper.

Hur stort beror på hur mycket ström som ni gör av med i kolonistugan. Och hur stor solpanelen är. Och om ni bara använder ström sommarhalvåret. Jag gissar att ni INTE behöver ett så stort batteri som det gamla, särskilt inte om det installerades begagnat.

Kanske det skulle räcka med ett 75 Ah GEL-batteri? Bara en gissning...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcell - batteri kokat?
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 19:56 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Skogsbonde skrev:
Det verkar vara detta batteri.

http://shop.batteriexpressen.se/product ... ory_id=243

Inte så litet... Konstigt att det är ett startbatteri för lastbil och inte ett solcellsbatteri. Kanske installerades begagnat? För en liten solcellsanläggning i en kolonistuga (mest lite ljus?) skulle jag trott att ett mycket mindre batteri användes. Men om man hade ett hyfsat stort gammalt begagnat startbatteri från en lastbil liggande så skulle man säkert kunna använda det många år i kolonistugan om man bara utnyttjar en liten del av dess kapacitet.

Blir det aktuellt att köpa helt nytt batteri så kanske ni skulle satsa på ett "riktigt" solcellsbatteri. Gärna av GEL-typ. De är dyra, men håller längre än andra batterityper.

Hur stort beror på hur mycket ström som ni gör av med i kolonistugan. Och hur stor solpanelen är. Och om ni bara använder ström sommarhalvåret. Jag gissar att ni INTE behöver ett så stort batteri som det gamla, särskilt inte om det installerades begagnat.

Kanske det skulle räcka med ett 75 Ah GEL-batteri? Bara en gissning...

Hel fel batteri ju :(

Hellre AGM än GEL.

Huvudpoäng här är att se till att batteriet håller länge, så för våta batterier gäller det att kolla vätskenivå.

NiFe och li-ion är bra, men dyra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcell - batteri kokat?
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 21:01 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 11:58
Inlägg: 64
OK, verkar vara ny regulator och nytt batteri som gäller då...

Fixar man sånt själv som normalhändig el behövs elektriker?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcell - batteri kokat?
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 21:05 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Wildthing skrev:
OK, verkar vara ny regulator och nytt batteri som gäller då...

Fixar man sånt själv som normalhändig el behövs elektriker?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ytterst lätt fixat själv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcell - batteri kokat?
InläggPostat: tis 12 sep 2017, 08:59 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 11:58
Inlägg: 64
Jättetack för hjälpen. Ska försöka ta mig till anläggningen och kolla själv hur det ser ut osv sen ger jag mig nog på att försöka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcell - batteri kokat?
InläggPostat: tis 12 sep 2017, 16:46 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 19:46
Inlägg: 87
"Fritidsbatteri" är typen av batteri du ska köpa. De är designade för att klara djupa urladdningar bättre än startbatterier men inte behöva lämna höga strömmar. Tvärt emot vad ett startbatteri är designat för, höga strömmar under korta tidsintervaller men klarar ej djupurladdning bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Solcell - batteri kokat?
InläggPostat: tis 12 sep 2017, 19:14 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Ett vanligt enkelt fritidsbatteri 12volt ca 60Ah från Biltema är helt ok om vi pratar lite lyse i en kolonilottstuga. Köp även en multimeter från Biltema 99kr modellen. Sen med nya batteriet kollar du om det flyter ström till batteriet när solen skiner ordentligt och du inte har några förbrukare på. Sen kan du tända lampor m.m så att du ser att strömmen flyter i andra riktningen eller i varje fall minskar med några ampere. Olika riktningar visas som - tecken åt ena eller andra hållet.
Mät på Likström 0-10 Ampere kablarna i serie med ena batterianslutningen. Inte mellan batteripolerna då korssluter du batteriet och instrumentets 10A säkring löser ut!
Viktigt att batteriet är fulladdat när minusgraderna kommer, annars fryser batteriet sönder. Ett bra laddat batteri klarar -30 grader lätt utan att frysa sönder.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcell - batteri kokat?
InläggPostat: tis 12 sep 2017, 22:11 
Har kört med lastbilsbatterier som strömkälla i jaktstugan med flera djupurladdningar och inte haft några problem alls. Antingen är det kapaciteten som gör skillnaden eller så är det en försäljningsbluff då fritidsbatterier generellt sett är dyrare.
Körde även en datorfläkt vintertid i båten på vanliga bilbatterier som överlevde bra och gick att ladda utan problem.
Någon som har fakta om blybatteriers konstruktion?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcell - batteri kokat?
InläggPostat: ons 13 sep 2017, 13:22 
Ett "startbatteri" har typiskt många tunna blyplattor i varje cell. Det gör att det kan leverera mycket hög ström, men plattorna kan förstöras vid för många djupurladdningar. Gjorda för urladdning till kanske 20% ofta.

Ett "fritidsbatteri" har typiskt färre men tjockare blyplattor i varje cell. Det gör att det inte kan leverera lika hög ström som ett startbatteri men i gengäld tål plattorna djupurladdningar bättre. Klarar urladdning till kanske 40%-80% ofta.

Du kan kanske kolla hur mycket start/fritids ett batteri är genom att jämföra den specade maxströmmen.

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries

Vid varje laddning ändras kemin i plattorna och det sker inte alltid helt jämnt. Ju mer av plattorna som omvandlas desto större risk att det blir problem.

Ett stort överdimensionerat startbatteri, kanske för lastbil, i en liten solcellsanläggning behöver nog inte djupurladdas så ofta. Och kan därför vara ett bra alternativ, särskilt om man får tag på ett som är begagnat och funkar hyfsat. Är det tillräckligt överdimensionerat behöver man aldrig ladda ur mer än kanske 20%. Är dessutom laddströmmen låg så hjälper det ytterligare. Höga laddströmmar och ett djupurladdat startbatteri sänker livslängden snabbt. Ett fritidsbatteri mår inte heller bra av för höga laddströmmar om det är djupurladdat.

AGM är en bra batterityp för solceller, kanske tillräckligt bra. GEL är bättre, men dyrare. De är gjorda särskilt för att tåla djupurladdning bättre.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet