Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 10:32 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 11:27 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Nej, det är svårt att skydda sig mot. Personligen är jag inte så bekymrad över en Ebola epidemi, däremot H5N1(Fågelinfluensa) som muterat och sprider sig från människa-människa(något i stil med spanska sjukan) oroar jag mig betydligt mer för.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 12:11 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Virus är ju luftburet så det man kan göra är ju att undvika att åka kollektivt, undvika att handla då det är mycket folk, handla sällan och mycket, hålla sig på armlängds avstånd från alla jobbarkompisar som uppvisar minsta förkylningssymtom. Inte besöka vänner och bekanta om någon är förkyld (speciellt viktigt om något barn är sjukt). Generellt undvika alla folksamlingar. Jag tillämpar ovanstående och är förkyld väldigt sällan. Samma regler fungerar ju även vid pandemi.
mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 12:28 
Det stora problemet för gemene man är att ordna med en fungerande saneringsplats efter att man exponerats. Även om man har skydd blir det problem när man kommer hem till sin bostad, speciellt om man bor i en lägenhet. Kanske kan man bygga upp saneringsplats i närheten till bostaden, exempelvis ett källarförråd. Då minskar man i alla fall risken att man får med sig smitta in i bostaden.

Problemet är inte materielen - det handlar bara om att handla rätt prylar med tillräckliga summor pengar. Svårigheten är förberedelser och rutiner, dvs. att ha sakerna tillgängliga när de behövs samt då saneringen som tidigare nämnts.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 13:37 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Problemet som Harmklinga säger är ju mån för misstag.

De flesta sjukdomar är ju helt hanterbara för ett samhälle om man i beredskapsplanen accepterat att en märkbar % av sjukhusets bemanning kommer att få sjukdomen själva. Dvs att stå emot sjukdomen som samhälle är det primära, förluster är godtagbart.

Ska man nå CDC nivå på säkerhet, dvs det primära är att stå emot sjukdomen som organisation och inte förlora högt tränade individer vars funktion är att leda andra samhällsresurser, tex sjukvårdspersonal (som kan förloras) då blir det en helt annan nivå som krävs.

Etablerat är ju att de flesta preppers inte vill se sig själva som förbrukningsvaror så de strävar enligt min uppfattning mot en hög skyddsnivå.

Svårt är om preppern i fråga vill kunna stanna kvar i urbaniserade områden och även vill fraternisera med potentiellt smittade personer. Då kommer vi in på att det krävs en hel del och att utrymmet för misstag blir väldigt litet.

Att åka ut till jaktstugan i skogen är den enkla lösningen, undvik exponering helt enkelt och träffa inte folk. = Problemet är "löst".

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 13:40 
Ja, det glömde jag att ens nämna, bäst är ju att undvika potentiellt smittade. Vanliga människor kommer inte heller ha lika intim kontakt med smittade som exempelvis en behandlade läkare.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 13:56 
Vi kan isolera oss hemmavid ganska länge och sedan dra till BOL i tjottaheiti i värsta fall. Men jobb och skola riskerar att man agerar för sent...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 15:55 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Problemet är att bestämma när du ska bugga ut. Är det flunsan som går, eller "supermördarbakterier" från djupaste Afrika?

Medan du försöker lista ut det så rör du dig bland andra och riskerar att bli smittad som JB säger. Tror jag hörde i en dokumentär (Tror det var Sars utbrottet) att en del sa hellre upp sig än att gå till jobbet.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 17:21 
Här vilken-vanda-bioskydd-smittskydd-p3-ebola-t7310.html finns lite info om skydd och nånstans finns en tråd om sanering i hemmiljö också. *Letar* Här är den nog anvandning-av-skyddsutrustning-och-sanering-av-denna-t7780.html

Jag är inte beredd på en pandemi men jag har en del saker för att öka sannolikheten att klara oss.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 18:54 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
MulenDag skrev:
Här vilken-vanda-bioskydd-smittskydd-p3-ebola-t7310.html finns lite info om skydd och nånstans finns en tråd om sanering i hemmiljö också. *Letar* Här är den nog anvandning-av-skyddsutrustning-och-sanering-av-denna-t7780.html

Jag är inte beredd på en pandemi men jag har en del saker för att öka sannolikheten att klara oss.

/MD


Väldig intressant tråd! Tack!

(Flytande tvål att tvätta händerna med saknas från listan)

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 21:31 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
En viruspandemi är knepig och det enda 'förebyggande' är att isolera sig totalt från omgivningen.

Däremot när det gäller Pest (se digerdöden, black death) , Anthrax och Kolera m.fl bakteriella infektioner finns det f.n. fungerande antibiotika som botar.
http://www.renalandurologynews.com/news ... le/639542/
Det gäller att förrådsställa några doser för en framtida kris, för när den kommer finns det nog inga möjligheter att komma över något.

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 21:56 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Nej.
Framförallt kommer det ju ta ett tag innan polletten trillar ner, annars kommer det ju inte att tillåtas utveckla sig till en pandemi.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: ons 19 apr 2017, 11:09 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Sedan ska man inte underskatta risken för att vanliga sjukdommar, som lunginflammation tex, snart kommer att utgöra ett dödligt hot även för en ung och i övrigt fisk individ, när antibiotikaresistensen är fullständig om några år.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: tor 20 apr 2017, 12:45 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Nej, den typ av scenarion som mitt prepp är som allra sämst emot är av typen pandemier och snabbt smittsamma sjukdomar.
Just nu finns inte mycket i min situation som kan förbättra beredskapen mot just denna risk.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: tor 20 apr 2017, 12:59 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Enda möjligheten att klara sig undan luftburen-människosmittande H5N1 "fågelinfluensa" är att hålla sig isolerad. Segelbåt med förnödenheter för 9 månader låter bra!

Spanska sjukan följde ett tidigare känt mönster, smittspridningen kommer i vågor av varierande dödlighet. Förhoppningsvis kan detta ge en förvarning om vad som komma skall.

Bild

Dödligheten på sådana epidemier är dessutom besvärlig eftersom den drabbar unga och friska människor opropportionerligt hårt.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet