Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 19:31 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 20 aug 2017, 09:59
Inlägg: 19
Jag har tittat på att köpa en Pilbåge ett tag, men blir inte riktigt klokt på vad man behöver för någon. Mest vettigt verkar en recurvebåge vara, med dragvikt på 30-40lbs. Finns det någon på forumet som kan det där med bågar? Hur är räckvidden på en sådan? och vilken träffsäkerhet kan man räkna med som nybörjare? Det verkar som att man kan hitta en Recurve båge för runt 1.000kr, eller är det "kinaskräp"?

Bild

Såg ett gäng som sköt med båge i en stadspark, så förmodligen är det helt oreglerat och man kan ta med sig bågen ut i skog och mark för att träna där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 20:07 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
Har också funderat ett tag.

Jag är mer inne på en compound-båge där det är mindre påfrestande att hålla pilen dragen genom längre tid, medan man vänter in rätt ögonblick att släppa.

https://dam.media.xxlsports.com/9467279 ... D__jpg.jpg

Med några hundra timmers träning så borde du kunna träffa inom +/- ½ meter på afstånd upp till 50 meter - det är inte så imponerande, nej. Men visst är det kul, höll på några år som tonåring.

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 20:18 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 20 aug 2017, 09:59
Inlägg: 19
Dom ser tuffa ut, men är lite rädd att dom inte är så hållbara som dom lite enklare modellerna. Survival Lilly har en del youtubeavsnitt om bågar, ser tufft ut!



Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 20:52 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
RadioMats skrev:
Dom ser tuffa ut, men är lite rädd att dom inte är så hållbara som dom lite enklare modellerna. Survival Lilly har en del youtubeavsnitt om bågar, ser tufft ut!



Hej!

Skaffade en recurvebåge för några år sedan. Tyvärr lite för kraftig för mig trots min storlek :mrgreen: tror den ligger på 60-65 lbs. Köpte den beggad o i köpet ingick lite utbildning av säljaren som tävlat inom skyttegrenen :D

Tror om man tränar mkt o väl så kan man nå häpnadsväckande resultat.
Stod några timmar med säljaren o övade tillslut träffade jag en tunn tråd på 10 m avstånd.
Troligtvis ett lyckoskott.... ;)

Mvh Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 21:05 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 20 aug 2017, 09:59
Inlägg: 19
Det låter skoj! Läste någonstans att 30lbs var en lämplig dragvikt för dom flesta vuxna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 21:06 
Nån visade Primal Bow, en fällbar enkel båge. Jag tilltalas av idén men har inte öppnat lädret.

https://goprimalnow.com/store/archery-h ... ival-bows/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 21:28 
ska man ha en recurve ska man ha en med standardhandtag och lämmar, vilket gör att du kan ha fler omgångar lemmar, eller två lika som gör att du kan bryta av två och ändå få ihop en fungerande båge

en recurve är jobbig att skjuta med, eller åtminstånde att hålla spänd mer än några sekunder

en normal recurve är tämligen kort verksamt område, räkna med 25m som nybörjare och träff i en badboll under normala omständigheter
pilbanan är krökt och kräver en del känsla för skytte
nackdelen är att bågen är lång, du kan inte skjute inne och ut i en normal bostad
men fördel är att rätt modell, läs standard lemmar take down, kan man plocka isät och ihop lätt

en compound är lättare att skjuta med, när 50% längre med samma svårighet
kort och man kan skjuta i trängre utrymmen
låter oftast lite mera


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 08:18 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
Är inte ett armborst ett enklare alternativ till pilbåge? finns ju att beställa vettiga (tror jag, iaf enl vad jag läst) på nätet (helt oavsett om man nu behöver licens eller ej då)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 09:12 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 20 aug 2017, 09:59
Inlägg: 19
USA har man testat pilbågar för militära ändamål, verkar spännande! Armbporst går bort för mig eftersom man måste ha licens, vapenskåp och är begränsad i var man kan utöva sporten. Men visst är det nog enklare än att skjuta pilbåge.



Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 10:33 
RadioMats skrev:
USA har man testat pilbågar för militära ändamål, verkar spännande! Armbporst går bort för mig eftersom man måste ha licens, vapenskåp och är begränsad i var man kan utöva sporten. Men visst är det nog enklare än att skjuta pilbåge.


Man kan väl beställa ett armborst online utan avtryckar mekanismen. Ett icke komplett armborst kräver inte licens.
Sen kan man ha en kompis som kanske råkar beställa mekanismen... Man vet aldrig.
Är det battre till försvar och jakt efter TEOTWAWKI med ett armborst än en pilbåge är grundfrågan.
Sen kan det väl fortfarande vara vettigt att lära sig skjuta med pilbåge.
Att lyckas få licens på armborst kan man nog hur som helst glömma


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 11:05 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 20 aug 2017, 09:59
Inlägg: 19
Känns dumt att begå vapenbrott, det var liksom därför jag var inne på en pilbåge.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 13:12 
RadioMats skrev:
Känns dumt att begå vapenbrott, det var liksom därför jag var inne på en pilbåge.

Och en pilbåge tar mindre plats. Kan ställa den med fiskespöna.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 15:38 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 21 aug 2017, 09:11
Inlägg: 27
Röst i natten skrev:
RadioMats skrev:
USA har man testat pilbågar för militära ändamål, verkar spännande! Armbporst går bort för mig eftersom man måste ha licens, vapenskåp och är begränsad i var man kan utöva sporten. Men visst är det nog enklare än att skjuta pilbåge.


Man kan väl beställa ett armborst online utan avtryckar mekanismen. Ett icke komplett armborst kräver inte licens.
Sen kan man ha en kompis som kanske råkar beställa mekanismen... Man vet aldrig.
Är det battre till försvar och jakt efter TEOTWAWKI med ett armborst än en pilbåge är grundfrågan.
Sen kan det väl fortfarande vara vettigt att lära sig skjuta med pilbåge.
Att lyckas få licens på armborst kan man nog hur som helst glömma


Om man ska bryta mot lagen och begå vapenbrott, är det inte bättre att köpa ett maskingevär isåfall?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: fre 25 aug 2017, 07:26 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
Baracuda skrev:

Om man ska bryta mot lagen och begå vapenbrott, är det inte bättre att köpa ett maskingevär isåfall?


Armborst kan du beställa på Internet och få hemskickat utan problem, tror inte det är samma sak med maskingevär :) du kanske har källor som vi andra inte har.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: fre 25 aug 2017, 09:55 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 21 aug 2017, 09:11
Inlägg: 27
Förmodligen är det ungefär så enkelt tyvärr :/ Beställer man 2st maskingevär, så får man en låda handgranater på köpet :(

Men hur som helst, det var inte meningen att vara dryg, jag var mest intresserad av pilbåge just eftersom den var just licensfri.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet