Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Cache av avloppsrör
InläggPostat: lör 16 feb 2019, 18:24 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 07 aug 2018, 14:16
Inlägg: 33
Hej

Vad har ni för tips på att bygga en cache som skall grävas ner.

Tänker mig en 0,5m 110mm PVC rör med ändamålsenliga ändar som är täta? Några tips här innan man sätter fart? Typ skaffa ditt och datt på biltema.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cache av avloppsrör
InläggPostat: lör 16 feb 2019, 20:41 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Använd inte silikon att täta skarven med. Visserligen når inte solen ned i din cache men silikon har en tendens att åldras även om den är skyddad.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cache av avloppsrör
InläggPostat: lör 16 feb 2019, 22:09 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
Tycker att silikon borde funka, givet att det tätar mellan väggarna, och inte bara en liten rand runt kanten.
Om rören passar perfekt i varandra (alltså ändpluggarna då) så kanske sån pvc lim finns? som är mer som et lösningsmedel som smälter pvc:n som sen ska bli homogent sammanfogade.

Sen finns väl rör/kopplingar som har packningar som ska vara hyfsat täta, och kanske lite silikonfett på de om den ska vara enkelt öppningsbar?

tycker att innehållet borde vara tätat mot fukt oavsett hur röret är förslutet.

edit:
tillägg, kan nog finnas olika silikoner som är mer eller mindre lämpade, vilka som är bättre vet jag inte. Eller andra konstruktionslim, viktigaste är nog var/hur man använder det dock...

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cache av avloppsrör
InläggPostat: sön 17 feb 2019, 09:45 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
gjorde ny koger till min 10m högantenn i somras, av avloppsrör

ena sidan har man ju en tätning som är ok, bara ha en propp som finns att köpa, smörj den ordentligt annar är sen skitsvår att få upp, för min del slutade det med att jag borrde hål och annvände tryckluft...
men det skulle ändå dit ett handtag
nederdelen svarvade jag en plastpropp, som jag tätade med sikaflex och sedan 4 träskruvar in från sidan runt om
jag ville ha en botten som tålde hantering och slitage

man kan svetsa ihop botten med lödpenna eller liiten gasolbrännare

jag skulle tagit en ammocan, och ha den i plastpåse och tectylbehandla den på utsidan

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cache av avloppsrör
InläggPostat: sön 17 feb 2019, 10:39 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
Detta är en intressant tråd då jag har två cachar själv.

Jag har plåtlådor (någon IKEA-variant) som jag tejpat igen locket på, och sedan i dubbla sopsäckar. Fuktätare inuti. Kollade upp en cache som legat ett par år i skogen bakom föräldrahemmet. Ingen åverkan alls på varken det yttre eller inre.

Dock skulle rörcachar vara av intresse då de kan vara lite lättare att gömma än fyrkantiga lådor. Nedgrävning är inte aktuellt där jag bor med en meter snö på marken sex månader om året, så det behöver inte vara överjävla tätt.

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cache av avloppsrör
InläggPostat: sön 17 feb 2019, 11:20 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
gräva är jobbigt, bättre att borra ner den ;)

sätt ett yttre rör som stöd, borra ner den så den hamnar en halvmeter under backen, , lägg i runda skivor av ep så man endast behöver hacka sig ner 15cm för att komma ner till röret så kan man få upp den vintertid med
lägg något av metall lagom långt ner så kan ni hitta den med metalldetektor med
ex en större mutter som inte väcker uppmärksamhet om någon ändå letar med metalldetektor

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cache av avloppsrör
InläggPostat: sön 17 feb 2019, 11:54 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
slasken skrev:
gräva är jobbigt, bättre att borra ner den ;)

sätt ett yttre rör som stöd, borra ner den så den hamnar en halvmeter under backen, , lägg i runda skivor av ep så man endast behöver hacka sig ner 15cm för att komma ner till röret så kan man få upp den vintertid med
lägg något av metall lagom långt ner så kan ni hitta den med metalldetektor med
ex en större mutter som inte väcker uppmärksamhet om någon ändå letar med metalldetektor


Har tänkt samma tanke. Hade tanke på ett säg 1,5m långt 200mm rör.
Är lite kinkigt med vattentryck med allt som skall grävas ner. Räkna med 1m vattentryck om du gräver ner en meter.

Om man hittar lämplig mark så man kunde skapa ett 1,6m djupt hål med jordborr.
Täta nedre änden ordentligt med ändplugg egoferm/butylband och krymphätta.

Övre änden monteras skruvlock med gummitätning. Inte utsatt för högt vattentryck.
Placera bara 10-15cm under markytan vilket är enkelt nå även vintertid.
https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/sjalvfallsledningar/markror-och-bojar-mm/200mm-delar/renslock-gangat-med-stos-pp-200mm.html

Räknar då med att cache-röret får vara kvar men kan tömmas på innehåll om det är tjäle
Min tanke var att fylla den från botten och avsluta uppåt med 30cm cellplastisolering
Nedre delen av cache där du förvarar ligger frostfritt (ok inte norrland)
Utmaningen är väl bara att enkelt kunna borra gräva så djupt
Också ett problem hur hålla den nere. Kommer vilja flyta upp

Notering för övrigt ang limning som nämts. Dom röda avloppsrören för markförläggning är i PVC men ändlock och böjar
när gäller standarddelar är i polypropylen och går ej limma. Finns limändar till PVC 110mm mej ej standard
https://www.vattenliv.se/produkt-kategori/kopplingar-ror-2/limkopplingar-och-ror/lock/


Men...
Hur jag än vänder och vrider på det vill jag ha några nedgrävda 6m3 septiktankar i glasfiber som cache.. Men det passar inte riktigt in i tråden :rambo:

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cache av avloppsrör
InläggPostat: sön 17 feb 2019, 15:03 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Instämmer om intressant tråd, har gått i tankar själv gällande tunna/rör.
Kan man få listat innehåll cache i Norrland / Skåne / 08land?
Stuprör/avlopp låter lockande har en bra kulvert nära till hands.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cache av avloppsrör
InläggPostat: sön 17 feb 2019, 16:46 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
deadrabbit skrev:
Instämmer om intressant tråd, har gått i tankar själv gällande tunna/rör.
Kan man få listat innehåll cache i Norrland / Skåne / 08land?
Stuprör/avlopp låter lockande har en bra kulvert nära till hands.


Cache modell Norrland (senaste uppdatering sensommaren 2018):

- Enkel men tillräckligt robust kniv. För tillfället Biltemas "morakniv" i kolstål. (kopia på Mora 711). Bra kvalitet för priset, funderar på att byta ut mot en i rostfritt. Ryggen filad till att ta eldstål, bara för minimalismens skull.
(Verkar f.ö. vara på utförsäljning nu, https://www.biltema.se/fritid/utforsalj ... 2000016834 , synd om de försvinner, jag tycker om dessa.)

- Vikbar såg modell äldre reklampryl. Inte världens vassaste, men bättre än inget och tillräckligt kompakt för att rymmas in.

- Billigt "kina"-multiverktyg liknande SAK. Mest för saxens och konservöppnarens skull.

- Eldstål. Provat att den fungerar som den skall och "ärret" är sedan förseglat med nagellack eller motsvarande. Värd investering. Även några paket tändstickor och en tajt rulle med näver är inkluderade.

- Paracord, hel oantastad rulle på 15 m. Färg grön. Även ett litet nystan med sisalsnöre eller hampasnöre.

- Space blanket, Classes modell. Fungerar bra, billig.

- Ett par svarta sopsäckar utöver de som täcker själva cachen. Så stora och grova som möjligt, utan handtag. Används till allt möjligt.

- Gammalt fleece-underställ i separata dubbla ziplocks med separata fuktätare. Ziplocks kan också användas till allt möjligt.

- Stort, grovt gammalt kuddfodral i skogsfärg i samma ziplocks-förpackning som ovan. Kan göras till enkel bärsäck för resten av utrustningen med hjälp av paracord.

- Kompakt men tillräckligt tålig liten regnponcho som kan vikas ut till enkel bivack. Utöver detta även tunn täckplast, två paket. Används till så kallad supershelter vid behov, samt annat.

- Lite kontanter i en cigarrtub. En tusing eller så. Även litet fiskekit i cigarrtub.

- Ett dussin femtumsspikar invirade i ståltråd. Tipset kom från Survival Russia. Kan användas till mycket. (PS: Ja, jag vet hur man snarar djur med ståltråd, inte bara i teorin. Har snarat mången ripa och har snarkort.).

- En gammal uttjänt trangiakaffepanna som kokkärl. Viss utrustning trycks in i denna för kompakthetens skull.

- En tom, diskad petflaska modell Loka för att bära vatten (0.5 liter).

- Snusnäsduk. Obvious.

- Litet första förband. Inget märkvärdigt, men plåster, förband, någon enkel sårtvätt, etc. Kompakt.

- Terrängkarta.

Det är väl allt, skulle jag säga. Skulle vilja kunna knöka in mer kläder av uppenbara skäl häruppe, men å andra sidan, om man når dessa cachar vintertid så lär man vara tillräckligt klädd innan, annars stryker man med på vägen dit.

En är placerad under en fet överhängande sten nära min gamla BOL/föräldrahemmet och kommer där att förbli. Inte en chans att någon kommer att hitta den. Den andra letar ännu ett hem. Vet inte riktigt var jag vill ha den.

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cache av avloppsrör
InläggPostat: sön 17 feb 2019, 17:45 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Inget käk? Kan frystorkat med originalförpackning i en vakumpåse hålla länge?

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cache av avloppsrör
InläggPostat: sön 17 feb 2019, 19:55 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Peppar skrev:
Inget käk? Kan frystorkat med originalförpackning i en vakumpåse hålla länge?
Som jag ser en cache är det 70% mat. Någon portion frystorkat och ris i mylarpåse plus lite choklad och kex. Maten mår bäst grävas ner frostfritt tror jag. En kniv lite ammo fiskeprylar och annat. Kanske en mimdre infettad yxa. Beror på storleken. Räknar med ha prylar om jag når cache men dåligt med mat

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cache av avloppsrör
InläggPostat: mån 18 feb 2019, 00:51 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Äntligen en tråd om caches igen. Det finns ytterligare en här: cache-hur-manga-och-vad-t9703-15.html
Jag tycker det här med caches är en av de mera intressantare delarna av prepping. Varför vet jag inte, men jag gissar på att det handlar om de där spännande lekarna om och med nedgrävda skatter, som man var så förtjust i när man var liten. Jag har ingen cache ännu men jag ska skaffa någon, bara för att (det är spännande)

Precis som med alla andra delar av preppingen, så måste ju cachens utformning, innehåll och plats, bestämmas av vad man preppar för. Man kan inte bara plocka i hop ett par random "bra att ha" prylar och gräva ner dem (jo, det kan man väl visst det)
Det måste finnas ett syfte. Jag tror därför, att en cache, bör upprättas när en krissituation börjar bli påtaglig. Alltså när SHTF inträffat eller nära inpå.
En cache är något som i alla fall jag, förknippar med en flykt av något slag. En situation där man gömt undan sin BOB eller dess innehåll, för att inte dra till sig uppmärksamhet, under tiden man bidar sin tid och väntar på det rätta ögonblicket. En cache är väl egentligen en BOB, eller en komplettering av BOB, som är gömd på avstånd, för att inte vara iögonfallande på så vis att ens "bugout -plan" avslöjas.

Syftet med cachen får bestämma dess innehåll, som i sin tur får bestämma förvaringens form och storlek. Därefter bestäms platsen längs en rekad och uttänkt rutt eller en rutt mot sin eventuella BOL. Jag tycker att någon meter av ett avloppsrör av PVC borde fungera ypperligt då det går att transporteras t ex längs med ryggsäckens ena sida eller fastsurrat på en cykelram utan att de är speciellt iögonfallande. En annan fördel med PVC -röret är att man inte behöver gräva speciellt djupt, utan bara en i ytlig "potatisfåra" som läggs igen och maskeras.

I vilken situation tycker ni att en cache är nödvändig?

Vad bör den innehålla?

Vilka kärl funderar ni på/rekommenderar ni? (förutom TS fråga om PVC-rör)

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cache av avloppsrör
InläggPostat: mån 18 feb 2019, 17:59 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
Peppar skrev:
Inget käk? Kan frystorkat med originalförpackning i en vakumpåse hålla länge?


Druid skrev:
Som jag ser en cache är det 70% mat. Någon portion frystorkat och ris i mylarpåse plus lite choklad och kex. Maten mår bäst grävas ner frostfritt tror jag. En kniv lite ammo fiskeprylar och annat. Kanske en mimdre infettad yxa. Beror på storleken. Räknar med ha prylar om jag når cache men dåligt med mat

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Nein, ingen mat. Drar till sig allt från gnagare till björnar. I synnerhet björnens enkelspårighet kring mat skall inte underskattas. Det finns många historier (särskilt från Ryssland och USA där den store brune är mer djärv och mindre folkskygg) där björn har rivit upp bilar, stugor och uthus på jakt efter småsmulor som luktat gott, eller rent av stuckit in huvudet i tält och husvagnar där folk vistats för att någon har förvarat chips eller snickers i packningen. En stuga på våra jaktmarker fick dörren halvt uppsliten för några år sedan av okänt odjur (sannolikt the bear, men obekräftat). Inget annat förvarades i den stugan än sött doftande ljus.

Sedan tror jag att temperaturfluktationerna mellan vinter och sommar häruppe (är 70 graders skillnad mellan en vinterdag med minus 40 och en sommardag med plus 30) för allt som inte nergrävt djupt är för stora för att mat skall klara sig någon längre tid, även frystorkat. Vet ej hur stor risken är, men tänker inte kasta bort pengar på detta. Och det där med nedgrävning är som sagt svårt häruppe med djup tjäle och mycket snö. Vill kunna komma åt dem året runt.

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cache av avloppsrör
InläggPostat: mån 18 feb 2019, 23:35 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Som svar på Charlie's fråga om cachen skall fixas när det hettar till?
Kan vara rätt sätt då har man ju färska och fungerande grejer i cachen. Men själva cachen kan man fixa redan nu, för när det börjar gå snett så är det inte så lätt att börja gräva osv.
Så ut och gräv ned cache rör i marken. Lägg lite prylar i botten och kolla efter ett år osv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cache av avloppsrör
InläggPostat: tis 19 feb 2019, 00:12 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag tror att en cache är mer aktuell för någon som bor i en större stad. Beslutet om en bugout kan där handla om liv och död och måste kanske sättas i verket med mycket kort varsel och att man måste förflytta sig medels språngmarsch och med en lätt packning. Större städer ligger, från Mälardalen och söder över, dvs i områden och åt det håll där vintern i regel är mildare och något snöfattigare. Jag ser därför inte riktigt samma problem som Björne Redux beskriver med grävdjup, snödjup och tjäle. Jag tror dessutom att det går mycket bra att komplettera cachen med några konservburkar och/eller frystorkat. (man kan ju improvisera en isolering med ett i hoprullat liggunderlag kring PVC -röret)

Precis som jag skrev i förra inlägget så bör cachen placeras ut då situationen ser ut att kunna förvärras. Cachen ska alltså inte ligga nedgrävd i flera år. Det är slöseri med resurser och risken ökar för varje månad att den lilla skogsdungen där du grävde ner din cache, har förvandlats till COOP Forum, Biltema och McDonalds i två plan. Cachen kan där emot med fördel, förberedas redan i kväll.

Innehållet bestäms ju av vilket scenario man preppar för. De viktiga, mindre, lätta och nödvändigaste pryttlarna som man bedömer måste med bör ju redan vara packade i BOB:en. Cachen bör vara ett komplement till BOB:en men samtidigt inget livsviktigt. Man kan även arrangera ytterligare en cache längs sin tänkta eller alternativa rutt (lägg inte alla ägg i samma korg) Innehållet ska vara "förlustvänligt" typ förbrukningsvaror eller något som är skrymmande och tyngre typ en yxa.

Cachens eventuella innehåll
En flaska T-doja till Trangiabrännaren
Sopsäck
Sågblad + kniv
Någon konservburk/frystorkade rätter.
Cigarettpaket
Några spikar
Mössa och vantar samt något gammalt underställ som vakuumförpackats för att ta mindre plats.

En yxa kan ligga utanför och själva behållaren, som i detta fall enligt TS undran, är ett avloppsrör med förslutningar, och som kan lindas in i ett gammalt liggunderlag. Det gör ju inget om liggunderlaget blir skitigt.

Platsen för cachen
Detta är väl den svåraste biten att planera. Var och hur gömmer man den? En eller ett par dagsmarscher bort längs den rekade och testade rutten, tycker jag låter rimligt. De är normalt svårt och tungsamt att gräva i skogen. Det blir inte särskilt djupt och platsen kan vara svår att hitta igen.
En åkerkant kan vara ett bra ställe att gräva på. Oftast finns det en marginal som omgärdar en åkerlapp och den är ganska lös och uppluckrad för att gräva i. Man bör försöka tänka sig vart bondens yttersta plogbill kommer att gå och hur djup den kommer att skära för att en cache skall gå fri.
Andra ställen att gömma den kan ju vara i trädgårdslandet vid kompisens kolonilott eller varför inte i kompostlådan :-g

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet