Palle500 skrev:
Oftast på vägbommar så hänger det klass 3-4 hänglås min 12 seghärdad bygel, båda bygeländarna låsta. Detta lås klipper du inte med en bultsax från Biltema, troligen inte heller med en Bacho sax.
Det som troligen händer är att käftarna på biltema saxen deformeras av låsbygeln, ev spricker stora bitar loss om den är för härdad.
Köp en mindre sax som komplementeras med batteridriven vinkelslip, ev vanlig 230VAC om du har ett elaggregat med dig.
Kan fungera med kolsyresläckare som kyler ned låsbygeln så den blir spröd sen slår du av den med en slägghammare. Fast jag tror dagen stål klarar nedfrysningstricket.
Vägbommar angriper man nog enklat med ordentlig rörkap eller bågfil, det är ju endast låset som är av härdat specialstål, resten är blötjärn.
Edit
Ofta är vägbommar dåligt säkrade på gångjärnssidan, kan vara en fastsvetsad kättinglänk, bara att kapa med bågfilen och lyfta av bommen med lite våld.
Som någon redan skrivit i tråden så ser man nästan aldrig hänglås längre utom på bodar och vägbommar och när det gäller bodar är en kofot bättre. Många hänger på ett klass 3 lås men resten av låsanordningen är underdimensionerad.
Vill man ha loss wirelås och kättingar till båtar så klarar en rimlig bultsax dessa om det inte är en klass 3 kedja.
Ett stort problem om man nu ser till möjligheten att forcera hinder typ bommar är att oftast är hänglåsen inhägnade av en "kista" just för att försvåra intrång med hjälp av bultsax/kolsyra osv...
Så där håller jag med om att ett sätt o passera om det är rundprofil på bommen kan vara en rörkniv eller rörkap som du benämner dem. Börjar vi prata om fyrkantsprofiler så är det i värsta fall bågfil eller ännu hellre vinkelkap eller skärbrännaren/gas.
Som synes är det mkt utrustning som kan behövas för att forcera allahanda ting.
Får mig att tänka på en sådan Wictorenix kniv som har allt men ändå inte....
Fyller man bilen med allt som tänkas behöva för att nå målet kanske man missar något annat...