Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Carinthia Observer Plus Bivy bag
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 16:05 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Jaha, då har jag bestämt mig för en Carimthia Observer Plus Bivy bag http://www.carinthia.eu/bags/en/shop/Ou ... ?card=1220
Ska testas under sommar och höst i år, det är detta som jag har saknat ett tag, en Bivy som ger lite utrymmer runt huvudet och med myggnät.

Bild


Ska bli mycket intressant att få hem denna, någon med erfarenhet av den?

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Carinthia Observer Plus Bivy bag
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 17:17 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
vad är den tänkt att användas till?
så som jag ser det så är ett enmanstält till storleken den samma och du har mer utrymme för att röra dig. en bivy känns som en tillfällig nödlösning och går inte att nyttja till så mycket mer än i extremfall. ryggsäcken du troligtvis bär med dig går inte att förvara i anslutning till bivyn, med tanke på vårt klimat så kommer denna att bli dyblöt om du inte har planerat att täcka in den i en sopsäck eller liknande. det samma gäller om du blir inregnad i bivyn, det är svårt att röra sig och du ligger mer eller mindre i en liksäck i väntan på bättre väder.
fördelarna med bivyn är många, likväl nackdelarna!

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Carinthia Observer Plus Bivy bag
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 17:44 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
cartaq skrev:
vad är den tänkt att användas till?
så som jag ser det så är ett enmanstält till storleken den samma och du har mer utrymme för att röra dig. en bivy känns som en tillfällig nödlösning och går inte att nyttja till så mycket mer än i extremfall. ryggsäcken du troligtvis bär med dig går inte att förvara i anslutning till bivyn, med tanke på vårt klimat så kommer denna att bli dyblöt om du inte har planerat att täcka in den i en sopsäck eller liknande. det samma gäller om du blir inregnad i bivyn, det är svårt att röra sig och du ligger mer eller mindre i en liksäck i väntan på bättre väder.
fördelarna med bivyn är många, likväl nackdelarna!


Ja, den är givetvis tänkt till att sova i förstås. Jag har redan en bivy bag i GoreTex, men har saknat att kunna stänga till och även att slippa myggen, hade tänkt att komplettera min nuvarande puppa med myggnät, men det blev för komplicerat utan att ha nätet rakt i ansiktet, hittills har jag använt ett 3x3m tarp ovanför, men nu kan jag även ha möjligheten att sova utan tarp.

Utrustningen i övrigt har jag redan vattentätt packat de flesta gånger jag är ute med en stor drybag som liner i ryggan, det har funkat fint hittills, och gör det nog även framöver, och vi har faktiskt flest soltimmar här i Norrbotten :D ;)

Jag har faktiskt sökt, men inte hittat enmanstält som är lika tåliga i materialet.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Carinthia Observer Plus Bivy bag
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 19:58 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Att du har avsikt att sova i den förstår jag ju, med avsiktligt menade jag med om du skall sova vinter/sommar/höst/vår, på kalhyggen ovan trädtopparna, i fjäll, skog, skärgård m.m. detta är avgörande för om den är lämpad för området.

jag kollade även på specifikationerna, gör ett urklipp nedan
TECHNICAL DETAILS
Model: Oberserver Plus
NSN: 8340-41-000-2388
Weight 1.750g
Packing Size 35 x 12 cm
MATERIAL:
Outer Shell (TOP)
•••·Face: 100% Polyamide 6.6
·Functional Layer: GORE Bi-Component-Membrane based on ePTFE
·Backing: 100% Polyamide 6.6
·Water Column: ≥10.000 mm
·Water Vapour Permeability Ret [m² Pa/W]: ≤5
Outer Shell (BOTTOM)
·Face: 100% Polyamide 6.6
·Functional Layer: GORE Bi-Component-Membrane based on ePTFE
·Backing: 100% Polyamide 6.6
·Water Column: ≥10.000 mm
·Water Vapor Permeability Ret [m² Pa/W]: ≤5


Vattenpelare på 10 000 är mycket bra men ser inte att det skulle behövas mer än ca 4-6 000 i detta fallet för skandinaviska klimat, däremot så får du betala det i vikten istället. vikten på 1,750kg är ungefär som ett hyggligt 3 mannatält i samma prisklass med något lägre vattenpelare.

här är ett enmannatält som är hyggligt prissatt i bra kvalité
Ionosphere ™ by Snugpak
http://www.snugpak.com/outdoor/tents-sh ... phere-2554


vattenpelare spelar inte kvalitén på materialet, det spelar mot vattenresistensen. låt tex materialet hänga och fyll sedan upp med vatten likt en bassäng, på så sätt så går det att mäta värdena kring vattenpelare. det man mäter då är genomträngande förmågan hos vattnet igenom tyget. tunnare tyg är i regel sämre resistent mot vatten, pratar vi om de allra billigaste tält och tygerna så är det inte ens värt att diskutera i detta ämnet (dessa tygerna på tex festivaltält ligger i regel runt 1500).

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Carinthia Observer Plus Bivy bag
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 20:49 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
cartaq skrev:
Att du har avsikt att sova i den förstår jag ju, med avsiktligt menade jag med om du skall sova vinter/sommar/höst/vår, på kalhyggen ovan trädtopparna, i fjäll, skog, skärgård m.m. detta är avgörande för om den är lämpad för området.

vattenpelare spelar inte kvalitén på materialet, det spelar mot vattenresistensen. låt tex materialet hänga och fyll sedan upp med vatten likt en bassäng, på så sätt så går det att mäta värdena kring vattenpelare. det man mäter då är genomträngande förmågan hos vattnet igenom tyget. tunnare tyg är i regel sämre resistent mot vatten, pratar vi om de allra billigaste tält och tygerna så är det inte ens värt att diskutera i detta ämnet (dessa tygerna på tex festivaltält ligger i regel runt 1500).


Jag förstår detta med material, vattenpelare och vikt. Har du själv någon erfarenhet av just denna bivy? Det vore mer intressant att höra i så fall.
Det är inget en, två eller tremanstält jag är ute efter, utan en avancerad bivy som man kan rulla ut på marken och krypa in i, där jag dessutom hänga upp en liten lampa, prata radio och skriva i. Det finns en anledning till att dessa lösningar finns, den används av flera länders militär och även av vandrare som snabbt och dolt ska kunna slå bivack, det är ännu en av anledningarna till att jag vill ha denna som har låg profil och synlighet, yttermaterialet i bivyn är signaturanpassat, svårare att se i ir-ljus.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Carinthia Observer Plus Bivy bag
InläggPostat: tis 05 jul 2016, 09:12 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Nu är den på väg, kanske kommer redan i veckan :D Ska bli mycket intressant att sova ute i denna.

Bild

Liggunderlag mot marken och bivyn på det, öglor för liggunderlag finns på undersidan. Dragkedja finns längs hela långsidan när man ska krypa ner.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Carinthia Observer Plus Bivy bag
InläggPostat: fre 08 jul 2016, 15:22 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Fick hem puppan för ett par dagar sedan, i morgon ska den ut i skogen och provas :D

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Carinthia Observer Plus Bivy bag
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 09:31 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 14 feb 2016, 12:25
Inlägg: 109
Nu är jag riktigt sugen att få höra vad du tycker om bivyn!
Har tittat på samma men tyckt att den var lite väl dyr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Carinthia Observer Plus Bivy bag
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 10:50 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Har kikat på samma lösning och även på denna modellen. Skulle ersätta tält om man drog upp ett tarp över bivyn. Främst för att kunna byta om, laga mat, fixa och dona osv under regnskydd.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Carinthia Observer Plus Bivy bag
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 12:31 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Jag kan säga så här, den håller väldigt hög kvalitet vad gäller sömnad och material.
Det tar mig 2 min att smälla upp den på rumsgolvet här hemma, det följer inte med några tältpinnar till förankring i blåsigt väder, men jag tänkte köpa Hilleberg standardpinnar, tror dom heter V-sticks eller liknande.

Det är ett snabbt sätt att få skydd från vind och regn, jag har en Carinthia Eagle sommarsäck som ska följa med ett par gånger på provturer under sensommaren och hösten.

EDIT: Y-Peg från Hilleberg heter pinnarna jag ska ha http://se.hilleberg.com/SV/tält/tillbehör/ Jag är rätt säker på hög kvalitet och hållbarhet på dessa. (Helvetes jävla å, ä och ö, vad fan ska vi med extra jävla bokstäver till som inte funkar på nätet? VA? JÄVLA SKIT! ;) )

Gå till tillbehör under rubriken produkter så finns pinnarna där.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Carinthia Observer Plus Bivy bag
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 20:35 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Hur stor blir packvolymen? :hm:
Kör du den med sovsäcken i från början, eller separat?

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Carinthia Observer Plus Bivy bag
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 21:22 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Tank skrev:
Hur stor blir packvolymen? :hm:
Kör du den med sovsäcken i från början, eller separat?

//Tank

Packvolymen är motsvarande min DD Hammock 3x3m tarp och brittiska försvarets Bivy Bag tillsammans. Packas separat.
Här är sovsäck och Bivy tillsammans på bild, nästan samma volym för sovsäck och Bivy.

Bild

Bivyn till vänster har lite annan färg på lappen, troligen från det militära arvet.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Carinthia Observer Plus Bivy bag
InläggPostat: ons 13 jul 2016, 00:19 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 sep 2010, 00:04
Inlägg: 166
Ort: Stockholm
Den verkar juste och jag hoppas den motsvarar dina förväntningar.

En fråga bara, varför inte köra på ett HB Akto för 1000 kr mindre men samma vikt och mer utrymme ?

Jag har använt bivys, hammock samt enmanstält och skulle utan tvekan köra på tältet.
Imho blir saknaden av utrymme och volym väldigt kännbar i en bivy vid sämre väder, hammock har sina fördelar och mer volym genom tarpen som skyddar medan ett Akto eller Soulo (som jag använder) har alla fördelar genom större volym.

En bivy är för mig ett tillfälligt nödskydd typ bättre variant av vindsäck.

Hur, när och till vad har du tänkt använda den ?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Carinthia Observer Plus Bivy bag
InläggPostat: ons 13 jul 2016, 00:27 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Jag tycker Northwise svarar rätt så utförligt vad han är ute efter här:

Citera:
Det är inget en, två eller tremanstält jag är ute efter, utan en avancerad bivy...rulla ut på marken och krypa in i...hänga upp en liten lampa, prata radio och skriva i...militär och vandrare som snabbt och dolt ska kunna slå bivack...jag vill ha denna som har låg profil och synlighet, yttermaterialet i bivyn är signaturanpassat, svårare att se i ir-ljus.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Carinthia Observer Plus Bivy bag
InläggPostat: ons 13 jul 2016, 12:52 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Herman30 skrev:
Jag tycker Northwise svarar rätt så utförligt vad han är ute efter här:

Citera:
Det är inget en, två eller tremanstält jag är ute efter, utan en avancerad bivy...rulla ut på marken och krypa in i...hänga upp en liten lampa, prata radio och skriva i...militär och vandrare som snabbt och dolt ska kunna slå bivack...jag vill ha denna som har låg profil och synlighet, yttermaterialet i bivyn är signaturanpassat, svårare att se i ir-ljus.


:up: Tack!, allt har sina fördelar, tält har mer utrymme, typ sitta upp, denna har det jag behöver för att snabbt och dolt komma i skydd under natten.
Inga behov att tältpinnar eller linor, kräver mindre "footprint" helt enkelt.
Givetvis kan det kombineras med ett tarp som jag har, men det är inte prio i detta fallet.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet