Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: tråden för pryltips
InläggPostat: sön 26 aug 2018, 08:09 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
börjar få idetorka och drar igång en tråd där man helt enkelt skrive en enkel rad om prylar som vi har eller vill ha i forumets inrikting
vill man prata mer om något så starta en egen tråd om det

börjar med
billiga foppatofflor, brukar finns för 40-60 kr, har annvänt dom som inneskor i ett antal år och dom är bra
funkar som badtofflor med, både i sjö och hemma
äldsta paret håller än men börjar bli sletna, dom är varma mot golvet så bättre än fårskinnstofflor många gånger

fyll på med smått och gott , det är intressant att läsa om vad som folk har som inte riktigt behöver ha en egen tråd

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tråden för pryltips
InläggPostat: sön 26 aug 2018, 11:02 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Lidl sålde enhandstvingar för ett tag sedan.

Inte enorm kvalitet eller jättestora. men helt OK om man inte började banka med slägga eller hoppa jämfota på dem.

Jag köpte nog minst hälften av vad deras totala försäljning i butiken. Vilken lyx att ha tillräckligt med tvingar när man limmar/snickrar!

Jag har en massa dataprylar som går på 12 volt, har länge försökt undvika annat. (Ytom 5 volt/USB). Och jag har en hel massa 12 volt väggvårtor och batterieliminatorer och grensladdar att sätta dem i. Råttbo är för snällt...

Köpte nyligen ett 12 Volt 20 A switchande powersupply, utan fläkt, från Amazon.de. Och 5,5x2,1 mm barrel plugs. Kan eliminera säkert 7-8 uttag. Switch, wifi-repeater, NAS, Backup-NAS, SBC för IoT, USB-docka för hårddisk, högtalare mm.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tråden för pryltips
InläggPostat: sön 26 aug 2018, 14:22 
Här är en lista på en del små skitsaker jag vill ha till hands, inte minst om ICA försvinner och/ eller om det är farligt att röra sig bortom hem/ BOL en längre tid.

Sådant jag inte vill riskera mitt liv för att få tag på.

Det är sådant som inte hör till det rent preppiga med andra ord (som överlevnad, mat, utrustning, mediciner, odling, jakt, försvar mm mm) men som kan vara väl värt att ha. Mycket har vi antagligen redan hemma men vi tänker kanske inte på det förrän huset är borta.

Man kan kanske också tänka på att vi åldras… Om inte annat kan vi tänka på/ titta på våra föräldrar… Och vi kan tänka på det motsatta könet.

Man kan också tänka på att en del av dessa saker kan användas i byteshandel eller som presenter i en taskig tillvaro.

Kriterierna här är (med ett och annat undantag) att det ska vara:


-litet
-billigt/ relativt billigt
-lätt att få tag på (när jag veckohandlar t.ex.)
-hållbart

Listan är förstås ofullständig och utan någon som helst prioritering från min sida:

diskmedel, tvättmedel, stålull, Scotsch-brite, diskborstar, aluminiumfolie, plastfolie, smörpapper, snöre, tandpetare, klädnypor, påsar, säckar, köks-gummihandskar, engångshandskar, skurborstar, tvättborstar, tändstickor, linor, snören, tejp, silvertejp, mus-råttfällor, bandage, plåster, tandborstar, tandtråd,fot-handkräm, fotfil, tops, bomull- vadd, rakkräm-raktvål,rakblad, rakhyvel, hårborstar, kammar, hårnålar, hårspännen, snoddar, nagellack, bindor, pincetter, hårsaxar, nagelsaxar, nagelfilar, luskam, tygnäsdukar, bindor, skosnören, skoborste, skokräm, skofett, lädervård, skohorn- långt och kort, sygrejor, säkerhetsnålar nålar, knappar, blixtlås, myggspray-olja, myggnät, förstoringsglas, termometrar, blyertspennor, pennvässare, anteckningsblock, vantar, mössor, halsdukar, kalsonger, trosor, stumpor-sockor, grejor för rulltobak, pipor, piprensare


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: tråden för pryltips
InläggPostat: sön 26 aug 2018, 21:41 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Shampo i fast form. Drygt och mycket praktiskt, speciellt på resor. Antar att hållbarheten är mycket, mycket god också.
Jag tycker
https://www.jordklok.se/sv/articles/2.197.4904/jr-liggetts-old-fashioned-herbal-shampoo-bar
är en höjdare.

Men det finns många märken och varianter och de är nog väldigt olika.

Och så har jag en liten plåtbit till konservöppnare som jag har haft sedan jag flyttade hemifrån. Mycket praktisk :-).

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet