Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lätt skyddskänga med dragkedja?
InläggPostat: lör 12 jan 2019, 12:43 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag kommer att behöva köpa några nya skyddskängor efter vintern. Det finns ett löjligt stort utbud, så stort att jag har svårt att se vad som är bra.

Jag hoppas att någon vet, via egen erfarenhet, något bra... Eller iaf något bra fabrikat.

Det handlar alltså inte om vandringskänga utan om en arbetssko. Inte en taktisk känga, mer jordbruk/maskinverkstad/snickeri/sågverk. Men naturligtvis bra att ha några bra hållbara kängor, som klarar iaf kort vandring ifall det skulle knipa.

Tåhätta och spiktrampsskydd. Behöver inte vara högsta skyddsnivå, hellre lite lättare och smidigare. Ej vinterfodrad! Snörning och sidodragkedja. Lätta att snabb ta av och på. Behöver inte vara vattentäta för pölar men bör klara typ vått gräs. Mycket hög kvalitet. Priset är ointressant om det är en bra känga.

Jag har ett par höga Arbesko med snörning och sidodragkedja nu, som funkat väldigt bra. Gillar kombinationen snörning för passform och kraftig dragkedja för av/på. Men de är varmfodrade, tunga, riktigt stora och behöver gå i pension.

Tacksam för tips...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lätt skyddskänga med dragkedja?
InläggPostat: lör 12 jan 2019, 13:07 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
EssBe skrev:
Snörning och sidodragkedja. Lätta att snabb ta av och på.


Inte vad du frågar efter direkt men har du provat centralspänning som alternativ till dragkedja på sidan?
https://www.boafit.com/category/workwear Finns från dom flesta arbetsskotillverkarna
Använder periodvis kängor över vristhöjd på jobb men måste ta av och på ett antal gånger per dag då kängor inte tillåts inomhus
Körde tidigare med sidodragkedja men har helt gått över till vridspänne nu. Otroligt smidigt och enkelt ställa in lagom spänning.
Hållbarhet? Jag har inte lyckats förstöra några ännu. Finns utbyteswire osv om det ändå skulle behövas.

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lätt skyddskänga med dragkedja?
InläggPostat: lör 12 jan 2019, 23:59 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 27 aug 2018, 01:11
Inlägg: 12
Tidigare köpte polismyndigheten in en känga från Jalas som var exakt det du frågar efter. Väldigt lätt, väldigt smidig (inte styv som en vandringskänga), nästan helt vattentät, dragkedja och snörning (knöt mina en gång och använde sedan dragkedjan i två år), någon form av stål/komposit-hätta och spiktrampskydd. Eftersom polisen köpte in dom måste dom dessutom varit billiga....

Vissa klagade över att dom var instabila men i min värld var dom perfekta. Använde mina på asfalt konstant i två år tills sulan var nedsliten.

Så kolla efter märket Jalas.

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet