Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Cykel och cykelkärra
InläggPostat: lör 15 feb 2020, 02:52 
Offline
Nykomling

Blev medlem: lör 08 feb 2020, 23:23
Inlägg: 4
Cykelkärra är inte dumt att även kunna koppla på moppen också och den blir ju mer eller mindre gratis här för jag har ett materiallager att ta av och egen mekanisk verkstad så att smörja ihop en cykelkärra går på nån dag, här fattas bara hjul men dom finns billigt på nätet och på Blocket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: lör 15 feb 2020, 09:36 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
En cykelkärra som även går att använda för vandring kan vara bra. Det är mycket bekvämare med en stor och tung ryggsäck på en cykelkärra än på ryggen. Iaf om de vägar man tänker använda är framkomliga med kärra. Stigar i skogen är knepiga med tvåhjulig kärra.

Jag har en tvåhjulig cykelkärra i aluminium som har utbytbart drag. Antingen för fäste i cykelnavet eller för fäste under sadeln. Med sadelfästet går det också fint att ha kärran som handkärra.

Bild
(Kärra med ryggsäck samt ved i kartongen. Klicka för större bild.)

Ytterligare ett alternativ kan vara en lastcykel.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: mån 17 feb 2020, 16:26 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
EssBe skrev:
En cykelkärra som även går att använda för vandring kan vara bra. Det är mycket bekvämare med en stor och tung ryggsäck på en cykelkärra än på ryggen. Iaf om de vägar man tänker använda är framkomliga med kärra. Stigar i skogen är knepiga med tvåhjulig kärra.

Jag har en tvåhjulig cykelkärra i aluminium som har utbytbart drag. Antingen för fäste i cykelnavet eller för fäste under sadeln. Med sadelfästet går det också fint att ha kärran som handkärra.

Bild
(Kärra med ryggsäck samt ved i kartongen. Klicka för större bild.)

Ytterligare ett alternativ kan vara en lastcykel.

Nice. Jag har också en cykelkärra men bara tänkt att använda på just cykel för att transportera vatten. Men det är ju grymt användbart i vandring också som du skriver, det hade jag inte tänkt på. Hur har du fäst den i cykeln? Jag ska fixera i ramen nära navet på något vis. Den lösningen måste jag fortfarande ordna med på ett bra sätt.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: mån 17 feb 2020, 17:27 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Kärran kom med drag och fäste för montering i navet. En tapp ut i 45 grader med en fjäder. Men det fanns även, som extra tillbehör att köpa, ett drag för att dra för hand eller för att låsa fast på en krok som sitter på sadelstolpen, ungefär som ett drag på en bil.

Kärran är några år gammal, vet inte om den finns att köpa idag. Jag köpte den över disk hos min lokala cykelhandlare.

Hopfällbar så man kan ha den med i bilen eller på buss/tåg ganska smidigt.

Här är vad som ser ut som samma kärra, men bara med nav-draget.

https://www.cykelstaden.se/transport-oc ... aerra.html

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa i vilken ordning?
InläggPostat: mån 17 feb 2020, 20:07 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Ok. Jag har denna https://www.vidaxl.se/e/8718475718109/v ... %3B350%3B0
Den ser identisk ut men kan inte fällas ihop och är nog en kina-kopia av sämre kvalitet. Men eftersom kopplingen är likadan så kanske man kan fråga dom om lösning. Det är den där järnplattan med hål i som ska fästas i ramen.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykel och cykelkärra
InläggPostat: tor 20 feb 2020, 22:45 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
I min plan ingår den barnkärran från biltema kopplat till elmoppen som jag kan ladda med mina två solcellspaneler.
På så sätt tar jag mig fram bra och utan att slösa på flåset ca en mil bort och hem.
kört med många kassar på när jag handlat typ 20-35 kg den har maxlast 23 men det går på mera men ekipaget börjar lätt bete sig konstigt.
Perfekt om man ska ut och leta saker och rester från det gamla samhället, vatten eller ved.
Batteriet kan jag ladda på en lång dag sommardag och i brist på sol kan jag koppla till en cykel fästena finns lösa att köpa.
Om jag skulle börjat om med barn hade jag nog valt en bättre med nedfällbart tredje hjul och handtag så man kunnat gått och puttat den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykel och cykelkärra
InläggPostat: lör 22 feb 2020, 00:03 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Tänk på att olika cykelkärror inte är byggda för högre hastigheter om ni kopplar den till mopeder.
Den jag har har rek hastighet 15-20km/h om jag kommer ihåg rätt

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykel och cykelkärra
InläggPostat: lör 22 feb 2020, 14:42 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Det stämmer på biltema vagnen också min elmoped är en 25km och edan. Får man åkamedvetet. Cykelkkärra är även bara tillåten på 25 km mopede det var ett av kriterierna när jag valde mopen. Eftersom jag primärt skulle ha den att åka till dagis


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet