Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skor vid svår SHTF
InläggPostat: sön 06 jan 2019, 00:31 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Om man tänker sig ett svårt scenario där fabrikation och handel bryter ihop är skor är ett problem. Man har ju ett visst överskott av kläder i garderoben till att börja med. Om folk dör undan kommer det att finnas kläder litet varstans som man kan tvätta upp och använda. I yttersta nödfall kan man sy ihop lakan eller filtar nödtorftigt med nål och tråd även med dåliga förkunskaper. Inte snyggt och praktiskt, men bör gå få ihop. Jag antar att man kan lära sig sticka ur böcker om man måste också, tom sockar. Skor är betydligt svårare. Det ligger inte läder och skräpar överallt, och ifall det gjorde det antar jag att råttor och möss äter upp dem när huset varit övergivet några år. Dessutom är tungt att sy i läder så man behöver bra verktyg, och passformen är mycket viktigare än när det gäller kläder.

Det går inte förrådsställa för mycket heller, sulorna lägger av när de blir för gamla även om man inte har använt skorna. (Jag har svårt att hitta bra skor så jag har alltid haft en benägenhet att köpa flera par när jag hittar bra, prisvärda skor. En del har gått sönder misstänkt fort, åtminstone nyare skor.)

Tankar om detta?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skor vid svår SHTF
InläggPostat: sön 06 jan 2019, 00:47 
De som i dag lever i eller i skuggan av SHTF kan kanske ge lite tips. I Etiopien t.ex. gör de skosulor av bildäck:

https://www.solerebels.com/pages/recycled-tire-soles


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skor vid svår SHTF
InläggPostat: sön 06 jan 2019, 10:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag samlar på mönster till skor som är enkla att göra ( :roll: ) eller i vart fall går att göra hemma .
Först har jag mönster till näbbskor/kängor både i läder och bällingskorna med håren kvar , finns inte ren där man bor går det lika bra med älg .
Hur man tar och bereder skohö kan vara bra .

Sedan har jag samlat så mycket jag kan om de skor som svenskarna tillverkade till norge och finland under WW2 . Till norge sydde man skor av filt och när filten tog slut och finland behövde skor gjorde man dessa av överblivna kläder (lump) . Det görs fortfarande skor av den typen men idag har de fått gummisulor likt näbbskorna , men de här kallas för laddor/luddor .
https://www.land.se/landshopping/luddan ... 0001a44ef3

Vill man ha gummisulor till ovanstående skor kan man använda sulor från andra skor som gått sönder och inte går att laga som kängor eller gummistövlar . Limma eller bind fast sulan . Finns att köpa lim för att limma sulor eller så gör man fisklim .

Nu hittade jag från finlands folkförsörjningsministerie och ca WW2 hur man visade folket hur de kunde ta reda på överdelen av skorna när sulorna var bortom all återvändo av lagning . Gör träbottnar och pligga fast ovandelen , som våra träskor idag men med lite mer olika träbottnar efter de skor man hade att utgå ifrån . Man fick bra instruktioner om träslag och utförande .

Träskor är ju annars skor man kan göra och underhålla själv . Träsulor i skor finns även på gummistövlar idag att köpa och det är på stövlar för vinterbruk , träet isolerar mot kylan .
De nya stövlarna har träsulan ingjuten i gummit så den syns inte .

Sedan vill man gå ännu ett steg finns ju kloggs https://en.wikipedia.org/wiki/Clog

Sommartid kan man enkelt göra sandaler och tygskor och använda innersulor som yttersula

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skor vid svår SHTF
InläggPostat: sön 06 jan 2019, 12:09 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Köp några Dr. Martens så klarar du dig livet ut.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skor vid svår SHTF
InläggPostat: sön 06 jan 2019, 13:58 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 29 aug 2016, 11:11
Inlägg: 44
Ort: Någonstans i Sverige
somvanligt skrev:
Köp några Dr. Martens så klarar du dig livet ut.


Nja, sulorna nöts ut efter ett par år, i alla fall så har jag slitit ut ett par lågskor samt ett par kängor hittills, YMMV.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skor vid svår SHTF
InläggPostat: sön 06 jan 2019, 16:38 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Åldras inte sulorna på dem?

Eccosulor räknas bara hålla 4-5 år (tror jag) och det lär ju vara kvalitetsskor. Jag köper helst ecco, de brukar passa hyggligt om man väljer rätt, men när man väl har hittat riktigt bra skor så lägger de ner tillverkningen :-(. Visserligen reas de då så man kommer ner i rimliga priser, men tydligen vet personalen hur gamla de är. När jag klagade en gång på mina måttligt använda och snygga men trasiga skor så talade de om att sulorna åldras.

Dessutom blir fötterna större med tiden, så om man köper livstidsförråd av skor vid 20 så blir det obekvämt när man är i pensionsåldern...

KristalKlart skrev:
somvanligt skrev:
Köp några Dr. Martens så klarar du dig livet ut.


Nja, sulorna nöts ut efter ett par år, i alla fall så har jag slitit ut ett par lågskor samt ett par kängor hittills, YMMV.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skor vid svår SHTF
InläggPostat: sön 06 jan 2019, 17:06 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Jag har kvar mina gamla m90. Jag fick ut dem 00 och då var de begagnade.. Nu har de stått undangömda ett par år men de är hyffsat hela! Jag har inte gjort annat än vanlig skovård och inget utbytt utöver snören. Ska nog kolla om jag kan få tag på nya. Smart tråd ändå, skor har jag inte ens funderat på vid en eventuell shtf.

Ni som köpt nya M90 kängor och kan referera till äldre, är det samma kvalitet?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skor vid svår SHTF
InläggPostat: sön 06 jan 2019, 18:15 
Daltorpet skrev:
Jag har kvar mina gamla m90. Jag fick ut dem 00 och då var de begagnade.. Nu har de stått undangömda ett par år men de är hyffsat hela! Jag har inte gjort annat än vanlig skovård och inget utbytt utöver snören. Ska nog kolla om jag kan få tag på nya. Smart tråd ändå, skor har jag inte ens funderat på vid en eventuell shtf.

Ni som köpt nya M90 kängor och kan referera till äldre, är det samma kvalitet?


Instämmer. Samtidigt ser vi på många (gamla) bilder från krig och katastrofer att de döda som inte hamnat i jord så ofta saknar skodon, något som någon i de flesta fall antagligen tagit hand om. Och gör de inte det också i gamla westernfilmer :) ...?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skor vid svår SHTF
InläggPostat: sön 06 jan 2019, 19:01 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Under vietnamkriget så frågade man ut soldater som hamnat i kris, piloter som kraschat , soldater som lyckats fly från fångenskap osv vad som var den viktigaste faktorn för att de klarat sig ut ur djungeln . Det var skor på fötterna .

Så nog är skor viktiga.

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skor vid svår SHTF
InläggPostat: sön 06 jan 2019, 19:27 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 14:59
Inlägg: 39
Daltorpet skrev:
Jag har kvar mina gamla m90. Jag fick ut dem 00 och då var de begagnade.. Nu har de stått undangömda ett par år men de är hyffsat hela! Jag har inte gjort annat än vanlig skovård och inget utbytt utöver snören. Ska nog kolla om jag kan få tag på nya. Smart tråd ändå, skor har jag inte ens funderat på vid en eventuell shtf.

Ni som köpt nya M90 kängor och kan referera till äldre, är det samma kvalitet?

Jag har kängor från Sievi.

Hämtade ut de nångång våren -17 och de var nya. Så jag antar att när det står ”17” under så är det året. Har varit så på alla tidigare m90 kängor jag haft.


Känns som vilken andra m90 sommarkänga som helst.

På vinter föredrar jag stövlar. Lättare att hålla koll på fötterna, och man kan värma de om tillfälle ges. Man drar sig för stt knyta upp de i onödan på vintern. ( Klarade i allafall av -35 med mina stövlar. )


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skor vid svår SHTF
InläggPostat: sön 06 jan 2019, 20:24 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Skosulor av gamla bildäck håller länge. Tätt skikt mellan fot och sula behövs eftersom däcken innehåller massa äckel.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skor vid svår SHTF
InläggPostat: tis 08 jan 2019, 12:08 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
KristalKlart skrev:
somvanligt skrev:
Köp några Dr. Martens så klarar du dig livet ut.


Nja, sulorna nöts ut efter ett par år, i alla fall så har jag slitit ut ett par lågskor samt ett par kängor hittills, YMMV.

Jag har haft mina https://www.footway.se/1461-pw-black.html i 20 år, ganska frekvent använda, men inte varje vecka. De har iallafall hållt bäst av alla skor jag ägt. Har även ett par radikalare med stålhätta och Engelska flaggan och sulorna på dom är ännu beständigare, tjockt, hårt gummi bara. De är dock ganska hårda att gå i.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skor vid svår SHTF
InläggPostat: tis 08 jan 2019, 13:44 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Helt klart ett knepigt problem att lösa.

Jag har just nu fyra par Blundstone 500 boots som jag roterar mellan till vardags. Vartannat år, eller så, lägger jag till ett nytt par som jag använder för stadsbruk.

Jag inbillar mig att detta att jag roterar användningen kraftigt ökar den totala livslängden. Skorna får vila och torka ut mellan användning. Jag har för mig att ett par skor bör användas högst en dag av tre. Aldrig användas två dagar i rad för maximal livslängd. Alltså användas en dag och vila två.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skor vid svår SHTF
InläggPostat: tis 08 jan 2019, 22:23 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag har läst att man ska byta skor och inte använda samma jämt, att det är bra för skorna. Jag har dock aldrig praktiserat det utan använder i regel samma tills det blir en ny årstid. Undviker dock helst att blöta ner dem om möjligt, och tar några riktigt lätta skor när det är för varmt. Men de senaste 10 åren eller så är det nog så gott som alltid yttersulan som har gått sönder.* Det där med att de skulle klara sig längre borde ju gälla lädret. Sulorna är ju syntetiska eller eventuellt med gummi. För all del, ibland har jag nött hål på sulan på riktigt och det är det inte något att säga om. Att de spricker, det är däremot sämre.

*Utom ett par vinterkängor där innersidan av i synnerhet ena hälen har gett sig. Det sticker fram pappbitar och fördärvar strumpor och blir skavsår. Överdelen på skaftet på ena har också lossnat. Jag har nog haft dem i 17-18 år, men här är det sällan snö så jag har inte använt dem så mycket. Möjligen skulle man kunna modifiera och återanvända dem, men jag tror inte att en amatör skulle kunna få dem presentabla.

EssBe skrev:
Helt klart ett knepigt problem att lösa.

Jag har just nu fyra par Blundstone 500 boots som jag roterar mellan till vardags. Vartannat år, eller så, lägger jag till ett nytt par som jag använder för stadsbruk.

Jag inbillar mig att detta att jag roterar användningen kraftigt ökar den totala livslängden. Skorna får vila och torka ut mellan användning. Jag har för mig att ett par skor bör användas högst en dag av tre. Aldrig användas två dagar i rad för maximal livslängd. Alltså användas en dag och vila två.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skor vid svår SHTF
InläggPostat: tor 10 jan 2019, 17:05 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Dweomer skrev:
Jag samlar på mönster till skor som är enkla att göra ( :roll: ) eller i vart fall går att göra hemma .
Först har jag mönster till näbbskor/kängor både i läder och bällingskorna med håren kvar , finns inte ren där man bor går det lika bra med älg .
Hur man tar och bereder skohö kan vara bra .


Har du mönster att dela med dig av?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet