Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mörkerförmåga - att kunna se
InläggPostat: sön 31 mar 2019, 21:08 
-
Användarvisningsbild

Jag tänkte starta ett par trådar om mörker och hur man kan förhålla sig till det ur främst två aspekter: att kunna se i mörker och hur mycket man syns.

I denna första del tänker jag mig att vi tar funderingar och exempel relaterade till att kunna se i mörker.

Människans öga är ju ett underbart organ som tyvärr har vissa brister som blir allvarligare med stigande ålder.
Ljuskänslighet och bristen på den är en av dom.

För att ha möjlighet att kunna se behöver vi ljus, eller på annat sätt göra så att våra ögon kan "se" det vi behöver kunna se. Det vanligaste exemplet är att man tillför ljus, tex tänder en ficklampa.

I den här tråden tänker jag mig även att vi diskuterar för och nackdel med de olika valen samt varför man kanske förespråkar ett visst val eller tänk.

Ett exempel: jag har alltid en liten ficklampa på nyckelringen då det gör att jag alltid har tillgång till ett bra vitt närljus för mina dagliga behov som dessutom inte är dyrt eller komplicerat att använda.

//Tank

Inläggsrubrik: Re: Mörkerförmåga - att kunna se
InläggPostat: sön 31 mar 2019, 21:46 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Kommer inte på något längre svar eller massor utav exempel nu men har alltid två ficklampor och en pannlampa med mig på någotvis. En är backup och de har olika storlek samt 2/3 drivs på samma batterier. Ibland måste man jobba med händerna fria, eller lysa riktigt nära eller en bit bort och får då anpassa styrka och ljusetsfärg efter syfte.

InläggPostat: mån 01 apr 2019, 01:22 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Termiska observationshjälpmedel tillför mycket. Men fungerar dåligt som orienteringshjälpmedel. Bildförstärkare, (helt passiva) tar jag gärna emot tips på lämpligt modeller.
Så här långt är pannlampor med rött ljus så långt jag kommit. Genom att anpassa uppträdandet till de verktyg som man har kommer man en bra bit på vägen. Allt beroende på om syftet är att ta sig dolt till BOL eller som post.

InläggPostat: mån 01 apr 2019, 07:44 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blunda med ena ögat när man tänder lampa eller tändsticka så har man kvar hyfsat mörkerseende på det ögat när det slocknar.
Tänder ficklampan skärmad inne i handen och släpper bara ut lite smalt ljus mellan fingrarna.
Bra ficklampan har ett extremsvagt läge som är mycket användbart.
Saknar värmeseende utrustning.

InläggPostat: ons 03 apr 2019, 21:45 
Min ryggsäck är nog för liten...

Bildförstärkare eller värmekamera har nog många på önskelistan men dessvärre är väl fortfarande prislappen på det som håller rimlig kvalitet dessvärre högre än man lyckas smussla ur hushållskassan.....

InläggPostat: tor 04 apr 2019, 14:36 
-
Användarvisningsbild

Jag håller med om att det dyrt med bra och rätt utrustning.

Om man tänker sig flera olika steg och lite olika scenarier så tänker jag så här :

Att ta sig fram i mörk skog på natten:
1. Inget hjälpmedel. Svårt och långsamt och relativt hög skaderisk.
2. Ficklampa i handen. Nu ser man iallafall och kan röra sig hyfsat snabbt med mindre skaderisk.
3. Pannlampa av god kvalitet med inriktning på närljus och en till ficklampa i en handen för längre ljusstråle. Mycket bra och man kan hålla bra hastighet med liten risk för skador. Jag brukar själv jogga i skogen på stig med denna typen av ljus.
4. Orienteringsljus. Nästan som dagsljus där ljuskägglan träffar.
5. Mörkerkikare gen1 med IR. Smal och kort sikt. Kräver lite träning. Relativt långsamt.
6. Mörkerkikare/Googles gen2 som ovan fast klarar mörkare partier bättre utan IR ljus.
7. Gen3 och uppåt med flera tuber. Med träning så kan man röra sig mycket bra och har relativt låg skaderisk.

Priserna på utrustningen blir så klart rejält stigande från någon tia till uppåt kvartsmiljonen för det sista alternativet.

//Tank

InläggPostat: tor 04 apr 2019, 20:45 
-
Användarvisningsbild

Om man istället tänker sig att man skall vara stilla och spana i mörkret blir det som jag ser det :lol: lite annorlunda :hm:

Om vi tar exempelet att man sitter i stugan ute i mörka skogen så tänker jag två lite olika scenarier:

Det första är att jag skall se men inte synas, och andra skall heller helst inte märka att jag spanar.

Då kan man som EssBe skrev ha ett gäng ljus utåt och själv befinna sig inomhus en bit in i mörkret och spana ut.
Eller så kan man ha helt släckt både inne och ute och spana utåt med en mörkerkikare av bättre kvalisort. Normalt avstånd för upptäckt och identifiering brukar vara runt 200-400m. Det finns så klart varianter på detta med förstoring och extra IR lampor som kan öka avstånden en bit.
Ett annat alternativ som gör att man kan upptäcka saker på mycket längre håll är en bra värmekamera. Dock måste man då i princip ha fri sikt utan något som avskärmar värme, tex glasrutor. Man kan ju alltid öppna fönstret och sitta en bit in i stugan ;)

Åter igen blir det snabbt dyrt om man vill kunna spana och upptäcka dolt. :|

//Tank

InläggPostat: lör 27 jul 2019, 17:40 
Är det röda det som pekar mot norr?

Ville bara lägga till att rött ljus förstör ej mörkerseendet, precis som det togs upp i en annan post att man kan blunda med ett öga.

InläggPostat: sön 28 jul 2019, 00:12 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Är det någon som har testat en billigare variant av F L I R? man behöver ju inte se 1000+ meter i tät skog under en kall vinternatt med två onsdagar i veckan utan det kanske kan räcka med att se värmesignaturen som kan vara svår att dölja på kanske 100 meters avstånd?

InläggPostat: mån 29 jul 2019, 16:10 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Nackdel med IR-lampor, de talar om att något/någon finns där lampan sitter eller i närheten- inte vad man vill uppnå att man röjer sig så enkelt.

InläggPostat: mån 29 jul 2019, 17:31 
Är det röda det som pekar mot norr?

InläggPostat: tis 30 jul 2019, 01:13 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Hur många du känner har en IR detektor?

tror att man i 9 fall av 100 skulle vara kung med en FLIR i normala eller onormala fall?

InläggPostat: sön 04 aug 2019, 14:25 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

De flesta digitala kameror är känsliga för IR. Men de har försetts med ett IR-filter för att fungera i normalt ljus. Men det innebär att de flesta har tillgång till flera potentiella IR-detektorer.

Det finns gott om filmer om detta på YT. Hur man gör om en liten billig/gammal/enkel kompakt digitalkamera till en IR-detektor. Kanske man skulle göra en enkel portabel IR-detektor att lägga i beredskap i TEOTWAWKI-lagret? Eller kombinera med en IR-ljuskälla för att bygga en natt-kamera.

Det finns också kameramoduler med eller utan IR-filter att köpa till små datorer. Till exempel Raspberry Pi eller Arduino.

Borde gå fint att kombinera med mjukvara för övervakningskameror som upptäcker rörelse. Exempelvis MotionEyeOS. Då har man ett system som man kan montera fast under takfoten på huset och som kan aktivera ett larm ifall en IR-ljuskälla upptäcks i närheten.

Spoiler: visa text
Strikt teoretiskt resonemang. Detta är väldigt olagligt och troligen till och med i strid med internationella konventioner om krigföring! För ett taktisk svar på upptäckta IR-ljuskällor i en framtida WROL-värld kan man tänka sig motbelysning med en kraftfull IR-laser. Mycket olagligt idag!!! Kan vara svårt att få tag på, men finns till salu från kinesiska postorderfirmor. Jag såg precis en 4W IR-laser på AliExpress. Det kan tänkas kunna slå ut IR-kameror och även orsaka blindhet, tillfälligt eller permanent. Det skulle kunna handla om en kombinerad IR-kamera och laser kontrollerad med servos för ett helt automatiskt väldigt aggressivt taktiskt svar på IR-belysning i närheten. En IR-ljuskälla är en väldigt bra riktpunkt för en Laser. Men å andra sidan behöver IR-ljuskällan inte vara så väldigt nära IR-kameran för att belysa åt kameran. Kan vara lämpligt att ha viss separation?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]