Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Recension: Dynamoradio (Clas Ohlson)
InläggPostat: lör 13 dec 2008, 21:01 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:54
Inlägg: 70
Har köpt en styck: "38-2948 Dynamoradio (2xAAA) 195 kr" på Clas Ohlson och tänkte att jag kan passa på att skriva några rader om den.
Det första intrycket när jag packat upp den är att den känns stadig och som om den faktiskt kan hålla för litegrand. Efter lite vidare tryckande och kännande konstaterar jag att det som förmodligen kommer att ge vika först är nog veven som är gjord infällbar i ganska klen plast.

Bild

Bild

Efter detta kännande och klämmande kan jag inte bärga mig utan vevar genast upp den och det är faktiskt inte mycket vevande som behövs för att kunna lyssna ett tag. Efter lite rattande har jag fått in "Bandit radio Göteborg", detta var dock lite svårare än det borde ha varit. Det är en ganska känslig potentiometer i kanalsökningen så det är lite pilligt att få bästa möjliga mottagning. Ljudet är dock klart och fint, och det går även att om man så vill få ganska hög volym och behövs det kan även hörlurar kopplas in om man vill vara diskret.

Bild

På ovansidan sitter några omställare varav en växlar mellan dynamo och batteridrift, i batteriläget kan den även drivas av en 4,5Volt extern spänningskälla. En omställare är för den inbyggda ficklampan vilken jag tyvärr måste säga är under all kritik. Linser bryter ljuset väldigt brett och den går ju att använda till nöds för att leta i väskor i tältet eller hitta något i en mörk lägenhet, men inte mycket mer. Det krävs dessutom betydligt mer vevande för att driva lampan.

Bild

Avslutningsvis kan jag säga att även om den inte var helt billig i inköp med sina 195kr är jag överlag nöjd, och det som jag ansåg var sämst på den vilket är ficklampan är inte anledningen till att jag köpte den, utan den är snarare en bonus. Det är helt okej mottagning på radion och den tar emot både AM och FM frekvenser, den ger dessutom intryck av att vara ganska tålig och skall enligt beskrivningen vara stöt och stänksäker. Av detta drar jag slutsatsen att den kan fungera bra som nödradio både i hemmet och i BOBen.

Betyg fyra eldstål av fem möjliga.

_________________
Viam inveniam aut faciam - Jag skall finna en väg eller skapa en


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: bra recention
InläggPostat: sön 14 dec 2008, 00:22 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
bra recention...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet