Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tips på bra pilbåge
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 14:31 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: fre 12 apr 2013, 15:57
Inlägg: 64
Ledsen om detta har tagits upp tidigare, sökte runt litet men hittade ingen nyligen skapad tråd för detta:

Jag funderar på att köpa en bra pilbåge och har kollat runt på de olika alternativen. Det ska nämnas att jag kan nada om pilbågar och behöver därför litet råd.

Först tänkte jag mig en Compound båge, men de verkar vara svåra att reparera i en SHTF-situation så nu är jag mer inne på en Recurve, men de är ju längre och inte lika smidiga?

Såg denna: http://www.specialforces.com/field-surv ... rvival-bow
men den är ju en "take down"-båge, jag hade velat ha en mer för jakt och vid nödförsvar.
**EDIT** hade gärna haft en med längre räckvidd och kraft.

Det viktigaste för mig är att den kostar MAX 4-5 tusen och att den har en lång livslängd, dvs. håller bra i dåligt väder osv, inte går i sönder lätt och om den gör det så ska det vara lätt att reparera. Förstår att går priset ner och den ska vara hållbar och lätt att reparera så förlorar man kanske räckvidd och träffsäkerhet, men så länge man kan lära sig att sikta bra med den så prioriterar jag hellre pris och hållbarhet.

Har ni några bra tips på bra och hållbara all-round bågar?


Senast redigerad av haze sön 14 apr 2013, 18:21, redigerad totalt 4 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bra pilbåge
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 15:03 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vad tror du en take-dowm båge är ?

Det betyder bara att bågen är delbar och går att plocka isär för lättare transport . Men den på bilden var inte den jag skulle välja , såg mest ut som en leksaksbåge .

En recurv och take-down kan vara helt rätt . En fördel med dem är ju att de lätt får plats i ryggan och att man kan ha olika "ytterdelar" till ett "handtag" eller mellandel . Då kan man ha olika dragvikter på dem , alltså den kraft du behöver för att spänna bågen . Och olika vikter då kan ge fler alternativ på vilt , vikt på pilen , hastighet och anslagsenergi .

Du bör ha en med en dragvikt som är anpassad för jakt .

http://www.bogensportwelt.de/SET-RAGIM- ... l-20-60lbs

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bra pilbåge
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 15:05 
funderat på samma sak och jag har skjutit en hel del med compound när dom började bli populära
jag säger
recurve före compund, extremt mycket mera tillförlitligt, men sämre kraft
ta en med standard lemmar, så man kan ha ett extra par liggandes
helst aluminium mellandel, trä är mera känsligt för väta

det finns en stor nackdel med pilbågar och ju starkare ju värre blir det, lemmarna tål inte att bli uppspända och släppta utan pil i
så att köpa nytt är en fördel, då vet man vad som hänt med dom


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bra pilbåge
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 16:02 
Jag har en Petron Compound. Mycket nöjd med den. Bra justeringsmöjligheter. Min är inskjuten på 20,30 och 40 meter
http://www.chilternonline.com/node/514


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bra pilbåge
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 16:14 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: fre 12 apr 2013, 15:57
Inlägg: 64
Jag trodde "take down" stod för typ att ta ner ett byte på nära håll som fastnat i en fälla eller dyl. (läste kommentarer om det), läste också folk som sade att den bågen jag länkade till inte var så stark. Men som sagt, jag kan inget om pilbågar, nu känner jag mig litet dum... :) Vet bara hur man skjuter med en och att jag vill ha en smidig och hållbar för survivalism.

Vad är en bra dragvikt för jakt? 50-60?

Den recurven du länkade till såg fin ut, men som du säger så hade det känns bättre med en mellandel i annat material än trä, ser att de säljer delar separat också.. Känner jag att behöver läsa en guide eller dyl. för att hitta rätt, finns så mycket att tänka på vad gäller delar, drag, vikter osv!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bra pilbåge
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 16:16 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: fre 12 apr 2013, 15:57
Inlägg: 64
carlsson56 skrev:
Jag har en Petron Compound. Mycket nöjd med den. Bra justeringsmöjligheter. Min är inskjuten på 20,30 och 40 meter
http://www.chilternonline.com/node/514


Den ser grym ut men jag är nog mer inne på recurve, har fått för mig att Compound blir krångligare om SHTF då det är svårare att reparera osv. Vad tycker du som har erfarenhet av compound? :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bra pilbåge
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 16:18 
Vill minnas att på tävling är 60 pund max. Vid jakt skjuter du på nära håll och träffpunkten är den viktiga. Inte 50 eller 60 pund.
Ta kontakt med en klubb. Finns ingen i närheten kan du ändå få svar på dina frågor över nätet eller telefon. Alt. en affär som säljer bågar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bra pilbåge
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 16:38 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Mini dragvikt för jakt är 60 ibs eller ca 30 kg . Anslagsenergin ska vara 100 J .
En jaktpil blir lite tyngre än en pil för tavla pga spetsen . Något som man bör tänka på eftersom det förändrar egenskaperna hos bågen .

Ytterligare ett alternativ http://www.scandbow.se/pilbagar/recurve ... aster.html

Det finns fler på den sidan som kan vara intressanta .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bra pilbåge
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 16:52 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Denna har jag tänkt köpa :)

http://stores.thepathfinderschoolllc.co ... Detail.bok

http://www.youtube.com/watch?v=vYpPdqmSenU


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bra pilbåge
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 16:55 
Jag har inte kollat på många år, men får du jaga med pilbåge i Sverige?

Jag gjorde det i USA när jag bodde där. Fanns även folk som hade dispens för armborst på den tiden. Kunde bero på någon form av handikapp så du inte kunde hantera en båge. Där krävdes en licens och att du hade koll på säsong och lovligt byte. Har aldrig märkt någon egentlig skillnad på en jaktspets eller de jag använde på målträning. Fågelspets däremot var annorlunda. Kan ju också säga att jag aldrig träffat en fågel med pil. En annan kul grej var att ta fisk. När man väl lärt sig hur ljuset bryter hände det faktiskt att man träffade. På min Whitetail jag hade då, satt man rullen där balansvikten normalt satt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bra pilbåge
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 17:03 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Du får inte jaga med båge i sverige men däremot i många andra länder som på Åland och i Finland och Danmark för att ta de som ligger nära .
Jakt med armborst är betydligt svårare att hitta men USA och Afrika tex . Armborstet kräver licens och aktiv skytt inom förening , lite som på pistol och revolver .

Svenska bågjägarförbundet kan svara på många frågor .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bra pilbåge
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 17:11 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 22 jan 2013, 17:54
Inlägg: 106
Skjuter pilbåge på en skytteklubb sedan ett tag tillbaka.

Jag rekommenderar dig en Hoyt, Sebastian Flute eller en w&w typ. Det kommer hålla lääääänge. Recurvebåge utan tvekan. Inget annat duger i detta läget skulle jag vilja påstå.

Dock är det en hel del saker du måste tänka på. Måtten för bågen ska passa dig, så det är inte bara att beställa en båge och tro att allt är frid och fröjd. Även pilarna skall vara anpassade efter bågen och dina mått.

Ta dig till en seriös affär där dom hjälper dig med mått m.m eller ta dig till en klubb är mitt råd. Börja skjut redan nu så du har tekniken nu ist för sedan. För sedan kommer du antagligen inte ha samma förutsättningar som nu. Dessutom är det ett trevligt nöje :).

PS: Räkna med att du får betala några tusen för en båge. Jag fick själv en shock när jag började kolla runt första gången. Men 5000 kr är ganska vanliga summor för en bättre båge. Sedan kostar en kolfiber-pil ca 130 kr st.

PS: Glöm inte alla andra saker så som hand/arm skydd m.m. Annars är det inte skoj att skjuta båge kan jag lova dig =P


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bra pilbåge
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 17:18 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 22 jan 2013, 17:54
Inlägg: 106
Som några påpekar får man inte jaga med båge i Sverige. Dock lär ju detta knappast spela någon roll om allt går åt helsike. Och jag antar det är det TS förbereder sig på. Inte att fylla frysen med egenskjuten älg till släktmiddagen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bra pilbåge
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 19:03 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
grym skrev:
det finns en stor nackdel med pilbågar och ju starkare ju värre blir det, lemmarna tål inte att bli uppspända och släppta utan pil i
så att köpa nytt är en fördel, då vet man vad som hänt med dom


Det där har jag hört förr också, men jag får inte ihop VARFÖR det skulle stämma? Vet du eller kan länk till en artikel någonstans? Har klurat på den frågan en del. Jag menar att pilens vikt knappast gör någon skillnad för den energi som frigörs...

Sedan gissar jag att det krävs en hel del träning för att kunna behärska en pilbåge till mer än nöjesskjutning, men pilbåge ligger högt på min anskaffningslista trots allt (mycket för nöjets skull).

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bra pilbåge
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 19:29 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 nov 2012, 18:50
Inlägg: 467
Ort: den blöta västkusten
smuggas skrev:


Har också funderat på den men den tycks vara out of stock hela tiden :(
man får väll söka något annat om den inte finns i lager snart. :roll:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=b7mLUIDG ... r_embedded


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet