Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jeepdunkar?
InläggPostat: tis 06 jan 2015, 17:34 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
hur är jeepdunkarna på jula vs biltema? biltemas är lite billigare men de verkar ha kanten som svetsar dunkhalvorna samman helt utstickande runt om. känns som en känslig punkt. har något testat dem? är mest intresserad av de som är 5 och 10 liter.

finns det någon mer "leverantör" av dessa storlekar värda att kolla upp?

20l har jag ett ansenligt lager av...

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeepdunkar?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 23:13 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
bump

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeepdunkar?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 11:31 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Varför vill du ha jeepdunkar?

Min erfarenhet är att när de blir gamla så flagnar färgen på insidan och så har man risken för rostangrepp. Jag föredrar UN certifierade plastdunkar. Finns i alla upptänkliga utföranden från http://www.emballatormellerud.se/sv/prod/11 som är producenten av Aspens dunkar för alkylatsoppa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeepdunkar?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 12:00 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Långtidsförvaring i plastdunkar är rätt värdelöst genom att plasten släpper igenom syre/ svettas. Detta resulterar i att bränslet håller sämre.

Till trådskaparen. Biltema/ jula är helt OK. Kolla igenom innan köp, och kontrollera svetsfogarna. Vill du ha "bättre" kvalitet så kolla jeepdunkar från märket "NeverStop"
De kostar runt 400kr istället för 249kr på jula/ biltema.

Personligen använder jag bara plåtdunkar. Har gjort misstaget med plastdunkar.


Edit, autocorrect+ stavfel...

:up:


Senast redigerad av takiman fre 09 jan 2015, 20:47, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeepdunkar?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 12:18 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
takiman skrev:
Personligen använder jag bara plåthinkar. Har gjort misstaget med plastdunkar.


??? Plåthinkar, till bränsle?? eller...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeepdunkar?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 12:32 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
sneakpeek skrev:
takiman skrev:
Personligen använder jag bara plåthinkar. Har gjort misstaget med plastdunkar.


??? Plåthinkar, till bränsle?? eller...


:smack: Lol :D PlåtDUNKAR.

Tack autocorrect för att du förgyller inläggen

Editerar ovanför.....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeepdunkar?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 12:36 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Håller verkligen dessa plåtdunkar bättre än mostvarande i plast? Alltså tätheten för bränslet...

Jag har idag ett gäng dunkar i plast som roteras över en 6 månaders period.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeepdunkar?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 12:39 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
takiman skrev:
Långtidsförvaring i plastdunkar är rätt värdelöst genom att plasten släpper igenom syre/ svettas. Detta resulterar i att bränslet håller sämre.

Till trådskaparen. Biltema/ jula är helt OK. Kolla igenom innan köp, och kontrollera svetsfogarna. Vill du ha "bättre" kvalitet så kolla jerpdunkar från mörket "NeverStop"
De kostar runt 400kr istället för 249kr på jula/ biltema.

Personligen använder jag bara plåthinkar. Har gjort misstaget med plastdunkar.


Nja det beror på vilken plast man använder. Vanliga billiga dunkar svettas och då dunstar på sikt de mest lättflyktiga delarna av bränslet. Jag föreslog dock UN certifierade dunkar och i certifieringen ingår att de skall klara samma grad av ångspärr som plåtdunkarna. Så med rätt plastdunk når du samma lagringsbeständighet som jeepdunk dvs den praktiska lagringstiden begränsas mer av bränslets stabilitet än permiabiliteten i dunken.

Jag föredrar plast varje dag i veckan. Lägre egenvikt, lättare att stapla och billigare i inköp, inga problem med att bättringsmåla avskavd färg osv...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeepdunkar?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 12:44 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
takiman skrev:
:smack: Lol :D PlåtDUNKAR.

Tack autocorrect för att du förgyller inläggen

Editerar ovanför.....


Gapskratt :lol: :lol: , okej :) Idag är forumet kul! Mkt skratt! Tackar :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeepdunkar?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 12:50 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Tank skrev:
Håller verkligen dessa plåtdunkar bättre än mostvarande i plast? Alltså tätheten för bränslet...

Jag har idag ett gäng dunkar i plast som roteras över en 6 månaders period.

//Tank



Japp. De håller verkligen mycket bättre. Jämför eventuell tillväxt i diesel som förvarats i kvalitetsplastdunk från NeverStop, med en lågpris plåtdunk med bra packningar från biltema/jula. Väldigt stor skillnad. Tillväxten sker de flesta fallen i plastdunken, inte i plåtdunken, om packningarna är bra i plåtdunken. Har gjort ganska många tester mellan plast och plåt, kvalitet/ lågpris, förvaring utomhus och inomhus, förvaring av reservdunkar av och på flak genom säsongers värme och kyla, och plåt är bättre.
Vid korttidsförvaring kvittar det, men för förvaring längre tid är plåt bättre.

Så, ja, det är väldigt stor skillnad.

@drbengt.

Skulle aldrig långtidsförvara bränsle i plastdunkar, UN certifieringen är väl bara på kapsylen på dessa du nämner, ie plasten i sig släpper igenom syre och svettas. NeverStop jag skriver om tidigare har högre (?) UN certifiering och även de släpper igenom och svettas under långtidsförvaring.

Så plåtdunkt, any day of the week. Har gjort misstaget att välja plastdunkar och kommer inte göra det igen.


Senast redigerad av takiman fre 09 jan 2015, 13:35, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeepdunkar?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 12:57 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
takiman skrev:
Tank skrev:
Håller verkligen dessa plåtdunkar bättre än mostvarande i plast? Alltså tätheten för bränslet...

Jag har idag ett gäng dunkar i plast som roteras över en 6 månaders period.

//Tank



Japp. De håller verkligen mycket bättre. Jämför eventuell tillväxt i diesel som förvarats i kvalitetsplastdunk från NeverStop, med en lågpris plåtdunk med bra packningar från biltema/jula. Väldigt stor skillnad. Tillväxten sker till 9 fall av 10 i plastdunken, inte i plåtdunken, om packningarna är bra i plåtdunken. Har gjort ganska många tester mellan plast och plåt, kvalitet/ lågpris, förvaring utomhus och inomhus, och plåt är bättre.

Så, ja, det är väldigt stor skillnad.

@drbengt.

Skulle aldrig långtidsförvara bränsle i plastdunkar, UN certifieringen är väl bara på kapsylen på dessa du nämner, ie plasten i sig släpper igenom syre och svettas. NeverStop jag skriver om tidigare har högre (?) UN certifiering och även de släpper igenom och svettas under långtidsförvaring.

Så plåtdunkt, any day of the week. Har gjort misstaget att välja plastdunkar och kommer inte göra det igen.


NEJ UN certifieringen gäller hela dunken. Testet utförs genom att man fyller dunken försluter den och upphettar till 50C och mäter hur mycket av testvätskan (vanligen lacknafta) som diffunderar ut. Och där klarar sig plastdunkarna precis lika bra som plåtdunkar. Du som förespråkar never stop kan ju spana in deras egna plastdunkar, de finns med precis samma höga UN klassning som de plåtdunkar de säljer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeepdunkar?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 13:08 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
drbengt skrev:
takiman skrev:
Tank skrev:
Håller verkligen dessa plåtdunkar bättre än mostvarande i plast? Alltså tätheten för bränslet...

Jag har idag ett gäng dunkar i plast som roteras över en 6 månaders period.

//Tank



Japp. De håller verkligen mycket bättre. Jämför eventuell tillväxt i diesel som förvarats i kvalitetsplastdunk från NeverStop, med en lågpris plåtdunk med bra packningar från biltema/jula. Väldigt stor skillnad. Tillväxten sker till 9 fall av 10 i plastdunken, inte i plåtdunken, om packningarna är bra i plåtdunken. Har gjort ganska många tester mellan plast och plåt, kvalitet/ lågpris, förvaring utomhus och inomhus, och plåt är bättre.

Så, ja, det är väldigt stor skillnad.

@drbengt.

Skulle aldrig långtidsförvara bränsle i plastdunkar, UN certifieringen är väl bara på kapsylen på dessa du nämner, ie plasten i sig släpper igenom syre och svettas. NeverStop jag skriver om tidigare har högre (?) UN certifiering och även de släpper igenom och svettas under långtidsförvaring.

Så plåtdunkt, any day of the week. Har gjort misstaget att välja plastdunkar och kommer inte göra det igen.


NEJ UN certifieringen gäller hela dunken. Testet utförs genom att man fyller dunken försluter den och upphettar till 50C och mäter hur mycket av testvätskan (vanligen lacknafta) som diffunderar ut. Och där klarar sig plastdunkarna precis lika bra som plåtdunkar. Du som förespråkar never stop kan ju spana in deras egna plastdunkar, de finns med precis samma höga UN klassning som de plåtdunkar de säljer.


Ok. Jag nämner NeverStop, framhäver de som väldigt bra dunkar, men anser ändå att de svettas och släpper igenom syre. Hävdar även att plåtdunkar alltid är bättre för långtidsförvaring av bränsle. Så länge de är i bra skick, med packningar etc.

Att jag gör det är pga av att jag haft diesel som tankats på samma mack vid samma tillfälle i nya dunkar, NeverStop plast från OKQ8 (kvalitét) och jeepdunk i plåt från JULA (lågpris), ståendes i 8månader på skuggig plats utomhus. Högkvalitativa NeverStop, med samma klassificering som dunkarna du hänvisar till, hade tillväxt. Lågpris-plåtdunkarna från JULA hade INTE tillväxt.

Edit: Dunkarna drbengt hänvisar till kan mycket väl vara väldigt bra, det säger jag inget om. Men med resultatet mellan NeverStop (med samma klassificering) och lågprisjeepdunk i plåt så litar jag än så länge mer på plåtdunk.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeepdunkar?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 15:54 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
inte bara av den anledningen att det blir mer tillväxt i plast, till och med så mycket att de blir sirap i botten på dem så de är mycket känsligare för stötar är plåt.
det är den största anledningen till att jag vill ha plåt. ska allt stå i en perfekt miljö för lagring så kanske de går med vilket som plast/plåt men så är sällan fallet för mig.

de dunkar jag har är inte målade invändigt alls. och så länge de är fulla så tror ja inte de rostar hål på den innan motsvarande plastdunk har blivit skör.

va kostar de som du nämner bengt i inköp?
de ser ut som samma modell som man får olja levererat i? de blir ju rätt sköra efter ett tag..

har dessutom haft stora bekymmer med den typen av skruvlock som det är på dessa modeller. jeepdunk "locket" är mindre troligt att läcka om man nu har koll på packningen..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeepdunkar?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 18:34 
Hehe, ser framför mig takimans bensinförråd förvarat i plåthinkar :mrgreen: Autocorrect gav mig dagens skratt :lol:

Hade faktiskt tänkt mig på en lite resension av plåtdunkar men den här tråden fyller ju samma syfte. Biltemas dunkar har som sagt nackdelen att skarven mellan dunkhalvorna är mer utsatt. Antagligen är hela dunken vekare pga att man snålat in vid pressningen. Det skiljer 20 spänn upp till Julas dito och den pengen lägger jag gärna på. Beställde även ett par Never Stop på Mekonomen, 249:-, eller 224:- efter 10% genom en medlemsrabatt. Väl hemma konstaterar jag att Julas dunkar är betydligt snyggare svetsad än Never Stop. Den senare hade inte fått min svetslärares godkännande när jag gick kursen i gassvetsning. Kommer nog att köpa några till av den iaf, den är röd och Julas grön vilket underlättar om man vill lagra olika bränslen. Julas dunk är lackad på insidan, Never Stop är det inte. Fördelar/nackdelar är ju risken för rost eller färgflagor. En tratt med sil, eller en pip med sil när man tankar är väl hur som helst ingen dum idé.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeepdunkar?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 18:40 
biltema bytte väl leverantör nyss?

två olika sorter och två priser slutet förra året, hann inte kolla ordentligt


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet