Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fredagsnöje
InläggPostat: lör 22 nov 2008, 01:32 
Var i hela friden är stormköket?

Var ute och åkte efter en väg och bestämde mig för att göra ett spontantest, tända eld enbart med det jag råkade ha i fickorna för tillfället. Förutsättningar: ca -10 C, 1 dm snö, mörker, vindstilla
Utrustning: Tändare, ficklampa
Några lärdomar gick att dra.

Som alltid är förberedelserna det viktigaste. Nu planerade jag inte att hålla elden brinnande någon längre tid, men drog ändå ihop en ganska stor hög med näver, tallkvistar och björkris. Trampade upp en grop i snön, höll ficklampan med tänderna och tände första nävern. Allt trä var täckt med frost så det tog ganska lång tid och mycket blåsande innan det tog ordentlig fyr. Till en början rykte det mest, men efter ca en kvart brann det ordentligt. Efter allt knästående var jag lite frusen och tog av kängorna för att värma fötterna, det var välkommet.

Det känns som att det viktigaste är att hantera stressen - det blir kallt och mörkt, man har bråttom och ids inte samla tillräckligt med startbränsle. Man slarvar och bygger inte en ordentlig plats att anlägga elden på. Man lägger på bränslet i fel ordning eller allt på en gång, så det hinner brinna ut innan man kan hämta mer. Jag (liksom de flesta här, verkar det som) gör under säkra förhållanden allt så "basic" som möjligt bara för att nöta in rutinen. Den "bästa" nödsituationen är ju f ö den som genom noggranna förberedelser aldrig uppstår - man ska ha med sig någon slags tändvätska, flera sätt att tända och helst även egen, torr ved. Är situationen svår nyttjar man detta, har man möjlighet tar man det naturen har att ge.

Man blir lätt desorienterad i mörker och tjock rök. Vid kyla lägger sig dessutom röken nära marken, ligger kvar länge och syns lång väg tack (tyvärr?) vare skenet från elden. Om man behöver hålla sig gömd är det nog vettigt att gräva ner elden och om möjligt använda bränsle som snabbt ger en het låga, för att minimera rökutvecklingen.

Mörker är också något jag sällan utsätter mig för. Allt blir svårare och tar längre tid. Som överlevare kan man inte vara mörkrädd men givetvis blir allt mycket lättare om man har sällskap. Även här tror jag man ska sträva efter "minsta gemensamma nämnare" och öva på egen hand. Är man två som klarar sig ensamma klarar man sig ännu bättre tillsammans. Kanske har man då också möjlighet att hjälpa någon ytterligare, mindre förberedd person.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 22 nov 2008, 03:17 
Omega man
Användarvisningsbild

Jag tror att det är MYCKET klokt att göra lite sådana "övningar."

Varför inte ta sin BOB och bara sticka ut. NU! Gå ett par timmar hemifrån Stanna borta över natten. Kanske bäst på helgen...

Ger massor med erfarenhet och gör att man kanske modifierar innehållet i packningen något. Jag har gjort ett antal sådana övningar nu under hösten. Kommer att göra ytterligare några i vinter. Försöka iaf...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 22 nov 2008, 03:33 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Apropå det skogsbonde nu sa att sticka ut nu (klockan halv tre på natten :P) och bara ta med sin BOB, jag hade tidigare tänkt att man skulle gå runt med en liten apparat som slumpmässigt kunde pipa till när som helst och då säga ett katastrofscenario.
T ex. så kanske när man sover så piper den och "huset brinner" och man måste utrymma inom 30 sekunder annars dör man. Kanske måste man krypa på golvet och spendera 24 timmar utomhus med endast det man tog med sig.

Eller kanske man är ute och det piper och man är jagad av fientliga trupper och måste springa allt man har till säkerhet och hålla sig gömd i ett visst antal timmar :)

Ja det är ju bara ta listan från katastrofscenarion och sätta upp vissa kriterier man måste hålla. Det skulle verkligen sätta fart på förberedelserna och även få möjlighet att testa hur det funkar när man är under press och vad som skulle underlätta för en och sen komplettera sin utrustning / förberedelse.

Nu vet jag inte om att det finns en sån apparat men det finns något liknande som skickar mail regelbundet med ett meddelande du väljer.
http://www.hassleme.co.uk/

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 25 nov 2008, 23:09 
Kreditkortsberoende

Det gick ju bättre för dig än för mannen i den här novellen av Jack London:
http://www.jacklondons.net/buildafire.html

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 26 nov 2008, 00:56 
Kapten Nemo

Mattias skrev:
en liten apparat som slumpmässigt kunde pipa till när som helst och då säga ett katastrofscenario.

Nu vet jag inte om att det finns en sån apparat men det finns något liknande som skickar mail regelbundet med ett meddelande du väljer.
http://www.hassleme.co.uk/

Kom överens med en kompis om att sms:a ett scenario då o då. Gärna en kompis med knasiga arbetstider så att de kan komma när som helst.

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"

Inläggsrubrik: Re: Fredagsnöje
InläggPostat: tor 27 nov 2008, 00:19 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

the ru skrev:
Man blir lätt desorienterad i mörker och tjock rök. Vid kyla lägger sig dessutom röken nära marken, ligger kvar länge och syns lång väg tack (tyvärr?) vare skenet från elden. Om man behöver hålla sig gömd är det nog vettigt att gräva ner elden och om möjligt använda bränsle som snabbt ger en het låga, för att minimera rökutvecklingen.

Flera fördelar finns i att gräva en så kallad "Dakota fire hole", detta ger effektivare förbränning, mindre bränsleåtgång och framförallt är den mindre synlig på håll.

http://www.survivaltopics.com/survival/ ... fire-hole/

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 27 nov 2008, 00:29 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Ett sådant däringa Dakota-hål har jag gjort ett antal gånger, rena rama blåslampan när man fått igång draget. Nästan ingen rök och flammorna är till största delen under markytan = liten risk för upptäckt. Vilket samtidigt blir en liten nackdel då den inte värmer den som sitter och passar elden lika bra som en eld ovan jord.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 27 nov 2008, 00:43 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Nej, inte riktigt lika effektivt att värma sig vid, men det går om man är trixig att gräva lite mer sluttande åt det hållet man har sitt vindskydd eller sitter för att det ska värma bättre.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ]