Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Quikclot mot Celox?
InläggPostat: ons 06 feb 2013, 22:07 
I en annan tråd nämndes de blodstoppande produkterna Quikclot och Celox. Verkade intressant så jag googlade det och fann bl.a. detta http://thesurvivalmom.com/2012/03/15/th ... -quikclot/ medan jag inte fann något om Celox utom lite reklam där man ser priset: http://www.tryggsaker.se/c-celox-blodstoppare-15-gr-

Nån som kan berätta mer och ev. vet om det finns något billigare ställe i Sverige än det jag länkar till ovan?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quikclot mot Celox?
InläggPostat: ons 06 feb 2013, 22:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Båda funkar ungefärligen likartat... Inga större konstigheter, jag brukar köpa över nätet från USA eller England. Kolla på Ebay så får du bra priser, och rätt snabb frakt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quikclot mot Celox?
InläggPostat: ons 06 feb 2013, 22:14 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 03 dec 2012, 21:47
Inlägg: 210
haha låter som dom säger på däckfirman om punkteringsskum. “I work in an emergency room, and I can tell you first hand, QuikClot is AWFUL to get out of a wound.

Men helt klart intressant att ha tillgång till vid en större blödning.

_________________
Det som inte går att laga med silvertejp är trasigt..........


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quikclot mot Celox?
InläggPostat: ons 06 feb 2013, 22:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Skulle föredra att dom har ett helvete med att få ut det ur såret (vilket inte är nödvändigt eftersom det absorberas av kroppen) jämfört med hur det är att ligga väldigt kall och stilla utan att andas.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quikclot mot Celox?
InläggPostat: ons 06 feb 2013, 22:44 
Jo, det är klart att man hellre vill köra Quikclot än att dö. Det jag tänkte på var att Celox verkade bättre och undrar om någon kan styrka det.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quikclot mot Celox?
InläggPostat: ons 06 feb 2013, 22:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Båda används av större försvarsmakter i världen... skulle tro att effekten är ungefärligen jämförbar. Tidigare var Celox bättre ur värmeutvecklingssynpunkt, men QC har förbättrats och har inga såna problem längre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quikclot mot Celox?
InläggPostat: ons 06 feb 2013, 23:13 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Du bör även tänka på de olika varianterna av varje fabrikat. De kan vara i pulverform, impregnerade i en gasbinda eller i en liten kudde. Var format har sina för- och nackdelar.

De bör användas med tillräcklig medicinsk kompetens och sunt förnuft. Båda är tydligt riktade mot militära applikationer där katastrofala blödningar är stor risk. Det är också risk för längre tid mellan skada och kontakt med läkare än vid civil sjukvård men det innebär inte att något av dem kan fungera som ersättning för läkare.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quikclot mot Celox?
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 00:02 
softfeel_one skrev:
Du bör även tänka på de olika varianterna av varje fabrikat. De kan vara i pulverform, impregnerade i en gasbinda eller i en liten kudde. Var format har sina för- och nackdelar.

De bör användas med tillräcklig medicinsk kompetens och sunt förnuft. Båda är tydligt riktade mot militära applikationer där katastrofala blödningar är stor risk. Det är också risk för längre tid mellan skada och kontakt med läkare än vid civil sjukvård men det innebär inte att något av dem kan fungera som ersättning för läkare.


Jepp. Tänker mig SHTF+motorsåg i benet, typ. Använda eller dö.

Eftersom de är skitdyra så funderar jag på pulver. Stort sår => i med pulver och på med första förband eller om det inte funkar så i med pulvret och tejpa ihop skiten med silvertejp. Är det helt fel tänkt?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quikclot mot Celox?
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 00:11 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Jag är inte läkare och har inga perfekta svar. Vill du ha det så är det med proffs du ska ta den här typen av frågor.

För den typen av skador du nämnde används även avsnörande förband. kanske vore något att fundera på? Eftersom pulver kan vara lite halvknepigt att få ut även för en lekman kanske de varianterna med gasbinda behandlade med ämnet vore bättre?

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quikclot mot Celox?
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 00:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
softfeel_one skrev:
Jag är inte läkare och har inga perfekta svar. Vill du ha det så är det med proffs du ska ta den här typen av frågor.

För den typen av skador du nämnde används även avsnörande förband. kanske vore något att fundera på? Eftersom pulver kan vara lite halvknepigt att få ut även för en lekman kanske de varianterna med gasbinda behandlade med ämnet vore bättre?


Om man ska behandla sig själv är bindan helt klart att föredra... svårt som tusan att applicera granulatet själv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quikclot mot Celox?
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 00:31 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 feb 2013, 22:48
Inlägg: 13
Det finns ganska många skillnader, eftersom att det är olika aktiva ämnen i Quikclot och CELOX.

Kroppen kan bryta ner Chitosan, olikt ex. Koalin. Lysozym (som förekommer i serum och då mellan 4-13mg/L) katalyserar i det här fallet spjälkningen av glykosidbindningar mellan sockerarterna N-acetylglukosamin och N-acetylmuraminsyra. Sammantaget omvandlas Chitosan bl.a. till polysackarider så som glukosamin. I fallet om Koalin kan däremot inte kroppen göra något vettigt, vilket betyder att ämnena blir kvar i kroppen.

Vidare är CELOX inte en nanopartikel (< 0.1-50 nm), något Koalinet i Quikclot är- en fördel när det kommer till skadade artärer och vener.

CELOX har förresten, tillskillnad från Quikclot (sist jag kollade i alla fall) klass 3 i EU, vilket betyder att man testat produkten ganska ordentligt. 1000-sidor långa rapporter är inte ovanligt.

Jag rekommenderar förresten inte att du använder hemostatiska medel om du inte vet hur man gör, när man inte ska använda dom och varför. Lycka till.

Ongrid skrev:
softfeel_one skrev:
Jag är inte läkare och har inga perfekta svar. Vill du ha det så är det med proffs du ska ta den här typen av frågor.

För den typen av skador du nämnde används även avsnörande förband. kanske vore något att fundera på? Eftersom pulver kan vara lite halvknepigt att få ut även för en lekman kanske de varianterna med gasbinda behandlade med ämnet vore bättre?


Om man ska behandla sig själv är bindan helt klart att föredra... svårt som tusan att applicera granulatet själv.


Nu pratar vi visserligen rent hypotetiska fall. Men det är betydligt svårare att packetera ett sår med gasbindor än att applicera ex. CELOX-granulat, i synnerhet på sig själv och särskilt vid ett akut trauma. Vi snackar inte vanlig såromläggning alltså. Utan en sprutande Arteria subclavia.

_________________
Ensam Är Stark


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quikclot mot Celox?
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 00:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Sedär en akutsyrra eller? :D
Jo, det är ju skillnad på preparaten, och om man ska se till användningen så är det ju Celox som börjat tillföras på ambulansnivå. Men jag håller inte riktigt med om att granulatet är enklare... ett jäkla ströande när man istället kan mula ner gasbinda i sårhålan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quikclot mot Celox?
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 00:41 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Citera:
.. Chitosan, ... Koalin. Lysozym .. 4-13mg/L) ... glykosidbindningar mellan sockerarterna N-acetylglukosamin ... N-acetylmuraminsyra.... polysackarider... glukosamin. ...< 0.1-50 nm)....

Om Du själv mr Shackleton har sågat upp benet med motorsåg och det enda du har med dig i skogen förutom bränsledunk och mattermos är de två produkterna Quickcloth respektive CELOX, vilken av dem smaskar du ned i ditt pumpande sår?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quikclot mot Celox?
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 00:54 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 feb 2013, 22:48
Inlägg: 13
horisontspanaren skrev:
Citera:
.. Chitosan, ... Koalin. Lysozym .. 4-13mg/L) ... glykosidbindningar mellan sockerarterna N-acetylglukosamin ... N-acetylmuraminsyra.... polysackarider... glukosamin. ...< 0.1-50 nm)....

Om Du själv mr Shackleton har sågat upp benet med motorsåg och det enda du har med dig i skogen förutom bränsledunk och mattermos är de två produkterna Quickcloth respektive CELOX, vilken av dem smaskar du ned i ditt pumpande sår?


Jag kör CELOX om jag måste, gärna i kombination med ett traumaförband från First Care. Om jag vid det här laget inte lyckats få kontroll på blödningen är jag antagligen död i vilket fall som helst.

_________________
Ensam Är Stark


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quikclot mot Celox?
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 00:56 
ErnestShackleton skrev:
Jag rekommenderar förresten inte att du använder hemostatiska medel om du inte vet hur man gör, när man inte ska använda dom och varför. Lycka till.


Tack! :) Jo, jag förstår det och det är förstås inte ett förstahandsval. Jag har inte någon sån Torniq-vad-det-nu-hette men jag har Cederroths stora 4-in-1 första förband och dito minisar, silvertejp, kirurgtejp och såna små tejpsaker man har istället för stygn.

Mitt syfte med Celox eller liknande är att ha en sista utväg. En svår situation utan tillgång till akutvård inom många timmar, kanske dagar, och ett läskigt pumpande sår som är svårt att avsnöra. Vad gör man i det läget?

1) Tejpar silvertejp ovanpå en boll av förstaförband?
2) Snör av så gott det går?
3) Tittar på och känner sig hjälplös?
4) Dänger ner en påse Celox, lägger över första förband eller dambinda och silvertejp och hoppas på det bästa?
5) Annat, vad?

Jag är alltså uppriktigt nyfiken.

/MulenDag


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet