Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ytterligare en tråd om 5 läkemedel (på recept)
InläggPostat: tor 12 jan 2017, 23:27 
Vilka recept skall man försöka få ut redan nu?
Ätit stesolid som lugnande inför ingrep och ja det var "trevligt".
Vilka 5 vill man ha i sjukvårdsväskan? Som är på recept.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytterligare en tråd om 5 läkemedel (på recept)
InläggPostat: fre 13 jan 2017, 07:44 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Testosteron påskyndar läkning av allmänna allvarliga skador.
Citodon.
Antibiotika om man vet hur och vilken som ska användas. Olika varianter.
Scopoderm mot sjösjuka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytterligare en tråd om 5 läkemedel (på recept)
InläggPostat: fre 13 jan 2017, 08:15 
Eftersom vi pratar om SHTF tider så Sertralin används vid PTSD.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytterligare en tråd om 5 läkemedel (på recept)
InläggPostat: fre 13 jan 2017, 22:43 
Offline
Nykomling

Blev medlem: sön 19 okt 2014, 20:23
Inlägg: 4
Ssri är jag väldigt skeptisk mot (sertralin) käkat de själv för ett gäng år sen. Just i det avseendet så tror jag de faktiskt är bättre att ha ett gäng frön cannabis då av modell som fungerar mot PTSD. Som sen är användbart i andra lägen. I övrigt när de kommer till smärtstillande så skulle jag lägga en slant på tramadol istället för citodon pga av att citodonen inte går att dosera högre för kraftigare smärtstillande effekt. Eller går ju men peta i sig 4gram paracetamol vid ett tillfälle gillar nog inte kroppen. Ultimata hade ju varit morfin så rent de bara går men realistiskt sätt väldigt svårt att få tag på i förberedande syfte.

Och sen ett bredspektrumantibiotika av något slag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytterligare en tråd om 5 läkemedel (på recept)
InläggPostat: lör 14 jan 2017, 03:20 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 01:23
Inlägg: 54
Ort: Skåne SV
Jävla filter... får ha bindestreck på allt roligt... Ssri är kasst eftersom du inte har en stabil tillgång på tabletterna, utsättningssymptomen kan vara betydligt värre än symptomen innan du började ta preparatet. Benzo-preparat som ex Steso-lid, Oxasc-and har många bra användningsområden (lugnande, ångestdämpande, kramplösande), men är ju narkotikaklassade och inte så lätt att bara "få" på recept. Detsamma gäller ju allt smärtstillande med bra effekt som nämnts tidigare i kommentarerna (Cito-don, Trama-dol). Testo-steron har väldigt lite effekt på sårläkning och mycket biverkningar. "Bredspektrumantibiotika" är en populär grej, som dock inte finns i den mirakelvariant som folk efterfrågar. De bättre varianterna finns bara för i.v. användning. Man skall först utgå från sig själv och sina närmaste när man planerar läkemedelsförråd och i min värld strunta i de flesta receptfria preparat. Har någon i familjen någon sjukdom som de behöver medicinera för? allergi? - Fixa det i första hand. Jag har ett stort förråd pga mitt jobb och har svårt att prioritera men om jag skulle välja 5 för ex BOB med familjen:

- Rena"Moffe"-preparat (både i.v. och tablett). Trama-dol och Kodein-preparat är lite klent... :)
- Antibiotika i "vanligare" variant. Heracillin/flucloxacillin. Möjligen amoxcillin eller clindamycin istället. Tar oftast de vanliga ytligare sårinfektioner, bihåleinflammation, lunginflammationer osv
- Imodium/Dimor mot diarré (dock obs på att det inte alltid är bra att "stoppa upp" det som kroppen vill bli av med)
- Adrenalin/Epinefrin (har familjemedlem med kraftig allergi)
- Antihistamin. Loratadin/tavegyl/desloratadin eller liknande av samma skäl som adrenalin

Har man möjlighet skall man ha ett mer utökat förråd än 5 läkemedel för långvariga kriser. I min värld bör man ha ett flertal antibiotikasorter för olika sjukdomar/tillstånd (Flucloxacillin, Ciprofloxacin, Cefotaxim täcker det mesta). Välavvägt antal doser av varje. Flagyl för att behandla clustridium-diarre efter antibiotika. Svampmedel som ex Floconazol. Med sjuksköterska i närheten är utrustning och dropp för att ge vätska, ex Ringer-Acetat, väldigt bra (magsjukor/diarre lär spridas i urbana områden vid SHTF). vätskeersättning från Semper eller Resorb av samma anledning. Kortisonpreparat, ex Betapred. NSAID i någon form. Benzo-preparat som tidigare nämnt. Antivirala läkemedel som Tamiflu är smart även med tanke på att Pandemi-spåret mycket väl kan vara SHTF.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytterligare en tråd om 5 läkemedel (på recept)
InläggPostat: tor 19 jan 2017, 00:31 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Ta det inte som kritik, utan jag vill bara borra vidare i ämnet.

Menade inte att testo skulle läka sår, utan muskelbristningar och liknande. Det är ju lixom därför folk dopat sig med det. Kanske tom läka benbrott snabbare? En person som fick väldigt mycket i kroppen söndertrasat fick rejäla sprutor med testosteron och det hjälpte väldigt mycket. Det går väl ändå hyfsat lätt att få recept på små doser också?

Hur får man recept på rena opiater? Självklart bättre med moffe än citodon men den läkare som skriver ut det lär dra igång varningsklockor någonstans. Eller?

Kan jag få tag i moffe lagligt är jag kanske intresserad som medicinskt prepp. Annars är nog varken handel med droger eller dunderhonung det smartaste draget :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytterligare en tråd om 5 läkemedel (på recept)
InläggPostat: tor 19 jan 2017, 13:20 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Vad använder man Dexofen till då..?

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytterligare en tråd om 5 läkemedel (på recept)
InläggPostat: tor 19 jan 2017, 13:58 
Många bra förslag.

Jag skulle vilja göra tillägg på:
Moxifloxacin
Acoxia


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytterligare en tråd om 5 läkemedel (på recept)
InläggPostat: tor 19 jan 2017, 22:08 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
lupl skrev:
Vad använder man Dexofen till då..?



Ingenting skulle jag säga av god anledning har det plockats bort från marknaden....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytterligare en tråd om 5 läkemedel (på recept)
InläggPostat: fre 20 jan 2017, 08:23 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
drbengt skrev:
lupl skrev:
Vad använder man Dexofen till då..?



Ingenting skulle jag säga av god anledning har det plockats bort från marknaden....


Sagt och gjort, då åker de till Apoteket i deras returpåse. :D

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytterligare en tråd om 5 läkemedel (på recept)
InläggPostat: fre 20 jan 2017, 08:44 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Mr_Nurse skrev:
Ssri är kasst eftersom du inte har en stabil tillgång på tabletterna, utsättningssymptomen kan vara betydligt värre än symptomen innan du började ta preparatet.


:( ...och en sån som jag, som är beroende av en daglig dos Sertralin, har att välja på att sluta och leva med helvetets alla kval dagligen eller att ta dem tills de inte finns att få tag i längre och då genomgå både utsättningssymtomen OCH den ångest som troligen kommer som en konsekvens av att SHTF :cry:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytterligare en tråd om 5 läkemedel (på recept)
InläggPostat: fre 20 jan 2017, 11:46 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Vi skulle behöva ha en doktor här på forumet för våra dagliga medicinbehov, och beredskapbehov....

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytterligare en tråd om 5 läkemedel (på recept)
InläggPostat: fre 20 jan 2017, 12:32 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 01:23
Inlägg: 54
Ort: Skåne SV
Även om testo är ett anabolt hormon är jag mer skeptisk till hur stor effekt det har på¨sår och frakturläkning... Har du någon källa på det, Gloomyvice? Hade varit kul att läsa eftersom det inte är något jag hört sedan tidigare... :)

Receptfrågan är naturligtvis ett stort problem - både Opioider och Testo kräver väl i princip att du känner läkaren väldigt bra... Är ju alltid riskabelt att beställa via nätet..

Dexofen var välanvänt smärtstillande preparat med ganska bra "kräm" i. Var dock ett stort problem att det var farligt att dricka alkohol tom flera dagar kring tillfället man tog Dexofen. Ganska många dödsfall.... Jag hade kanske inte kasserat det om jag inte hade tillgång till andra opioider i sjukvårdsutrustningen... mest för att det trots allt är ett starkt och effektivt preparat... Hade dock googlat riskerna väldigt noga..

Moxifloxacin är ganska likt Ciprofloxacin och är väl bara en smakfråga vad man vill använda.
Arcoxia används framförallt av reumatiker, jag ser inte någon speciell vinst med detta framför de vanligare NSAID-preparaten som Naproxen, Diklofenak, Ibumetin...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytterligare en tråd om 5 läkemedel (på recept)
InläggPostat: fre 20 jan 2017, 13:09 
Mr_Nurse skrev:
Arcoxia används framförallt av reumatiker, jag ser inte någon speciell vinst med detta framför de vanligare NSAID-preparaten som Naproxen, Diklofenak, Ibumetin...


Arcoxia och andra COX-2 hämmare används som smärtlindring vid trauman i strid, när man inte vill ha den blodförtunnande effekten. I vissa kriser skulle jag därför inte vilja använda NSAID.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ytterligare en tråd om 5 läkemedel (på recept)
InläggPostat: lör 21 jan 2017, 00:30 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
lupl skrev:
Vi skulle behöva ha en doktor här på forumet för våra dagliga medicinbehov, och beredskapbehov....


Jag kan räkna till åtminstone 3 här inne....

Problemet är väl bara att det är svårt med opsec och medicinlangning. Förskrivande doktors namn står ju på receptet och man måste ställa ut det i någons personnr. Men jag hjälper ju mina IRL vänner som preppar att hålla ett uppdaterat medicinförråd inte minst för att själv kunna ta del av om någon eldar ner min BOL. Allting som inte är "särskild receptblankett" dvs morfin och lugnande beställer man för egen praktik.

För den som är intresserad av vad som anses nödvändigt i skeppsapoteket besök:
https://www.apoteket.se/vard-foretag/blanketter/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet