Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: När förråden tar slut
InläggPostat: mån 25 dec 2017, 17:49 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Hej ni som arbetar inom sjukvården, hemtjänst apotek osv har ni någon uppfattning eller erfarenheter av när tar förråden slut nu förtiden om inte nytt tillförs via leveranser!? Ställer frågan för att kunna preppa proportionerligt med mat och receptfritt i förrådet. Tankar om transporter inte kan ske i tid och nästan allt är slutsålt eller förbrukat.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När förråden tar slut
InläggPostat: mån 25 dec 2017, 19:05 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Sjukvården får problem redan dag 1 , apoteket stänger dag 2 osv .
Finns länkar på forumet sedan tidigare .
Men här en till , rulla ner till sidan 12 så börjar veckan med dag för dag problem .
Det här handlar om hur leveranserna uteblir om inga lastbilar kan köra .
https://www.msb.se/Upload/Forebyggande/ ... 6retag.pdf

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: När förråden tar slut
InläggPostat: mån 25 dec 2017, 19:31 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Länken funkar inte
Sök på ”En vecka utan lastbilar”
Från 2014 borde vara ännu sämre nu?

https://www.msb.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När förråden tar slut
InläggPostat: mån 25 dec 2017, 20:35 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
tack för era bidrag, just den ovan lusläst sedan juli och söker annat också

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När förråden tar slut
InläggPostat: mån 25 dec 2017, 21:19 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Citera:
Sjukvården får problem redan dag 1 , apoteket stänger dag 2 osv

Satan vad förbannad man blir när man läser sådant. Det finns ju inget som kommer fungera vid kris, inte ett jävla skit.
Jävla politikerpack som skapar så känsliga samhällen, tar in en helvetes massa skattepengar och gödslar på allt annat än grundläggande funktioner som skola, sjukvård, försvar, pensioner, ordning, reda och säkerhet.
Först betalar man skatt för att samhället, folket ska ha tillgång till viktiga samhällsfunktioner och sedan betalar man för igen för att det man betalat för inte finns när man själv behöver det.
Statens utfästelser, åtaganden, löften är inte värda ett piss.

Sorry för den otrevliga tonen...

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När förråden tar slut
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 19:02 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Titta dig i spegeln och du ser troligen en av dem som valt politikerna. Det är lätt att klandra andra för deras brist på vettigt agerande, men vi som inte engagerar oss har ju valt dessa stollar för att vi tror att de ska göra ett bra jobb. De har dock enligt min mening sällan "valboskapens" bästa för ögonen utan ofta sin egen ekonomi och makthunger. Svårt att göra något åt på kort sikt med partibroilers som formas från tonåren till att styra i kommuner, landsting o riksdag. Det är ju nästan omöjligt för nya att komma in och få inflytande i de etablerade partierna, och i SD finns orutinerade politiker med ibland mycket suspekta åsikter som ofta trakasseras för sina åsikter i media.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När förråden tar slut
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 19:13 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Klaas skrev:
Citera:
Sjukvården får problem redan dag 1 , apoteket stänger dag 2 osv

Satan vad förbannad man blir när man läser sådant. Det finns ju inget som kommer fungera vid kris, inte ett jävla skit.
Jävla politikerpack som skapar så känsliga samhällen, tar in en helvetes massa skattepengar och gödslar på allt annat än grundläggande funktioner som skola, sjukvård, försvar, pensioner, ordning, reda och säkerhet.
Först betalar man skatt för att samhället, folket ska ha tillgång till viktiga samhällsfunktioner och sedan betalar man för igen för att det man betalat för inte finns när man själv behöver det.
Statens utfästelser, åtaganden, löften är inte värda ett piss.

Sorry för den otrevliga tonen...

Det låter som rätt ton i mina öron.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När förråden tar slut
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 05:49 
Klaas skrev:
Citera:
Sjukvården får problem redan dag 1 , apoteket stänger dag 2 osv

Satan vad förbannad man blir när man läser sådant. Det finns ju inget som kommer fungera vid kris, inte ett jävla skit.
Jävla politikerpack som skapar så känsliga samhällen, tar in en helvetes massa skattepengar och gödslar på allt annat än grundläggande funktioner som skola, sjukvård, försvar, pensioner, ordning, reda och säkerhet.
Först betalar man skatt för att samhället, folket ska ha tillgång till viktiga samhällsfunktioner och sedan betalar man för igen för att det man betalat för inte finns när man själv behöver det.
Statens utfästelser, åtaganden, löften är inte värda ett piss.

Sorry för den otrevliga tonen...


Ett känsligt samhälle är tyvärr en nödvändighet, det gör att vi kan fortsätta utvecklas framåt som nation, och dessutom konkurrera med andra länder. Att stå stilla är i många fall samma sak som att gå bakåt. "Just in time"-samhället har fördelen att vara lönsamt.

För att klara en stor kris hade det varit bättre om vi levde närmre naturen i ett decentraliserat samhälle. Jorden skulle brukas i mindre skala, och slit och släng samhället skulle försvinna. Elproduktionen skulle också decentraliseras och göras mindre sårbar, med lokala lösningar. Det finns dock inte några nationer som lyckas kombinera detta med den välfärdsnivå som vi förväntar oss idag.

Den skatt man betalar går till stor del till skola och omsorg, kolla på https://skattekollen.se/, cirka 45% av kommunalskatten går till barnomsorg och utbildning, och 37% går till omsorg. Skatteintäkterna slösas alltså inte på allt annat än grundläggande samhällsfunktioner.

Detta uttalande är ett bra exempel på hur den mänskliga hjärnan fungerar, känslan av att staten slösar bort allas pengar är så stark att man inte överväger att kontrollera om det faktiskt stämmer. En starkt bidragande faktor till detta är miljön på forumet, där man vet att man får stöd för dessa åsikter, ingen annan kontrollerar eller granskar kritiskt uttalandet. Samma sak kan man se hända i många olika grupperingar i samhället, där man får en positiv feedback av sina kamrater, lite som filterbubblan. Att handla i affekt är inte något dåligt, det är en instinkt som har tjänat oss väl genom evolutionen. I det moderna samhället måste man ibland tygla detta, och använda sitt logiska och kritiska tänkande. Bara för att ett uttalande får en att må bra, känna samhörighet och få bekräftelse, så är den inte nödvändigtvis sann. Alternativa nyhetssidor som har populistiska nyheter lever på detta fenomen, folk känner igen sig och blir så engagerade att dom inte stannar upp och granskar budskapet kritiskt.

Detta jag skriver nedan kommer att göra er väldigt upprörda, den som inte beskriver Sverige som dåligt här på forumet är "dum i huvudet"...

Sverige har Sjukvård i absolut värdsklass. Få länder kan konkurera med den svenska sjukvården, och dessutom får alla vården oavsett inkomst. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6784584

Svensk polis är inte sämre än andra länders poliskårer i att lösa brott visar forskning http://www.securityuser.com/se/Nyheter/Samhalle/svensk-polis-ar-inte-samre-i-internationell-jamforelse1

Vi har även ett väldigt högt HDI i Sverige, ett av dom högsta i världen. https://www.globalis.se/Statistik/HDI-maensklig-utveckling Detta värde reflekterar ett antal olika värden som vägs in under begreppet livskvalite.

Forumets negativa inställning till Sverige är känslostyrd, inte baserad på fakta. Sverige är ett av dom bästa länderna i världen att leva och bo i, all fakta pekar på det. Jag har själv levt i många olika länder i världen under många år och haft oturen att prova sjukvårdssystemen i flera av dessa. Få länder i världen kan mäta sig med Sverige när det kommer till välfärd och levnadskvalitet.

Jag tror att forumets bristande tolerans för åsikter som inte går i linje med defaitismen är en bidragande orsak till att folk lämnar, likaså de mobb liknande angreppen som riktas mot de som faktiskt stannar upp och funderar, överväger och synar fakta, även om känslan är att "det går åt helvette snart, allt skiter sig!"


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När förråden tar slut
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 06:35 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Word!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När förråden tar slut
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 06:39 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Däremot har vi ett tveksamt försvar. I den bästa av världar hade vi inte behövt något men så ser inte världen ut just nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När förråden tar slut
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 06:48 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Därutöver finns det problemområden och dom bör man ta på allvar. Därutöver tycker jag att vårt samhälle har blivit för omhändertagande. Resurserna är ändliga och alla krämpor och skavanker kan och bör inte och kan inte fixas. Därutöver finns en massa gnäll om ditten och datten om poliser, politiker och resurser inom alla myndighetsområden för att man inte gör det ena och det andra samtidigt som skatten är för hög.

Hur det ser ut med solidaritet och att ta ansvar vet jag inte men min känsla är att det försvagats över tid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När förråden tar slut
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 09:52 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Sen är det väl så att man nu saktar vaknar upp ur den tusenåriga freden och börjar se över rutiner och förråd?
Det kommer så klart ta en lång tid innan det fungerar som vi hoppas, och kosta pengar.
Även jag har bekanta inom sjukvården som vittnar om löjliga situationer när man får springa mellan olika avdelningar för att rätt medicin inte finns på den egna i lager just där och då.

Frågan är lite om det kan börja bli OK igen att ha lite mera i förråden, även om budgeten blir lite högre så kommer det ju över tiden nästan att bli ett nollsummespel. :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När förråden tar slut
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 20:43 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja. Lagerhållning kostar, både i utrymme och svinn i form av att det blir för gammalt/omodernt och därför aldrig kommer till användning (bortforsling och destruering kostar också). Visserligen kostar det arbetstid och ett och annat dödsfall att personalen ska springa runt och leta också, men just-in-time infördes för att det är lönsamt.

Tank skrev:
Frågan är lite om det kan börja bli OK igen att ha lite mera i förråden, även om budgeten blir lite högre så kommer det ju över tiden nästan att bli ett nollsummespel. :hm:

//Tank

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När förråden tar slut
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 22:21 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Zombie skrev:
Nja. Lagerhållning kostar, både i utrymme och svinn i form av att det blir för gammalt/omodernt och därför aldrig kommer till användning (bortforsling och destruering kostar också). Visserligen kostar det arbetstid och ett och annat dödsfall att personalen ska springa runt och leta också, men just-in-time infördes för att det är lönsamt.

Tank skrev:
Frågan är lite om det kan börja bli OK igen att ha lite mera i förråden, även om budgeten blir lite högre så kommer det ju över tiden nästan att bli ett nollsummespel. :hm:

//Tank


Jo, men här måste man väl ändå veta hur mycket man behöver/använder över given tidsenhet för att veta vilka lager man kan ha som roteras? :hm:
Min uppfattning är att lagren är lite tunna inom sjukvården just pga just in time.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När förråden tar slut
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 23:33 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 14 jul 2017, 23:54
Inlägg: 32
"...just-in-time infördes för att det är lönsamt."

Tjaaa.. det är alltid lönsamt på kort sikt, och i en väldigt stabil samhällsmiljö.
Infrastrukturen kring just-in-time är väldigt känsligt.
Läs Civilförsvarets "Beredskap i Kris". Värsta rysaren som är svår att somna på...
Just-in-time my ass...

Vissa saker är väldigt bra att köra den principen på, men vitala delar av samhället är det definitivt inte.
Och det måste få kosta att ha redundans på viktiga funktioner.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet