Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hållbarhet plåster?
InläggPostat: lör 16 sep 2017, 00:24 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
För några år sedan behövde jag ett plåster och det var nästan tomt i burken. Jag blev litet förskräckt (plåster ska alltid finnas hemma) så jag började se plåster litet varstans och köpte raskt på mig en del. Fast egentligen använder jag ju inte så mycket plåster, så normalt sett borde det kunna vara min livstidförbrukning. Hur pass länge håller plåster med förvaring i förpackningen i en låda i normal rumstemperatur? Och är det skillnad på gamla sortens som man klipper lagom långa bitar av och de styckförpackade?

De här seten de har på arbetsplater består ju av halvöppnade plåster vilket verkar onödigt, men jag antar att det är för att de inte ska bli stulna...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet plåster?
InläggPostat: lör 16 sep 2017, 09:12 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
De plåster på jobbet är smart förpackade så att du bara drar upp det och får då klistret på ena halvan frilagt, bara att sätt fast. Inte stöldskydd utan underlättar användning med en hand.
Bäst är plåster som man klipper själv, Hansaplast elastic 5meter 99kr på Apotea.se
Även Salvequick aqua är bra om du blir blöt ofta.
Har köpt ICA's egna och andra "lågpris" är bara skräp!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet plåster?
InläggPostat: lör 16 sep 2017, 17:32 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 07 sep 2017, 21:42
Inlägg: 5
För att svara på rubriken, så kan sägas att den faktiska hållbarheten för ett plåster i praktiken är oändligt, om plåstren förvaras gynnsamt. En huvudregel kan ju vara att om plåstret är mögligt eller om det går iväg på egna ben - ja då kanske det inte ska användas. Men om själva "omslagspappret" (om de är engångsförpackade) är helt och ser skapligt fräscht ut - så kör på!

På alla plåsterförpackningar skall där stå ett bäst före datum, detta är till för att garantera plåstrets sterilitet och innebär ju inte på något sätt att det är obrukbart (eller icke sterilt) efter detta datum, datumet är bara där för att lagen kräver ett datum. Bra att känna till kan vara att det sjukvårdsmaterial som brukas inom bland annat sjukvård i Sverige i många fall kan vara "datumutgånget", så det är absolut inget på liv och död spel med sjukvårdsmateriel med utgångna datum.

Helt enkelt, använd ögonen - ser det bra ut så är det förmodligen bra.

När det kommer till styckförpackade plåster kontra längd för enskilt avlägsnande, så är det snarare tillverkare och kvalité som avgör - men visst, styckförpackade plåster är något mer hygieniska då de inte är "öppna" för diverse kringliggande skit vid förvaring. Tänk bara på att köpa kvalité - alla plåster klibbar fast mer eller mindre tillfälligt, men för att få ett plåster som håller likt förväntat (och ibland med de egenskaper som förväntas i övrigt) så krävs någon mån av kvalité.

_________________
Well... crap.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet plåster?
InläggPostat: lör 16 sep 2017, 19:11 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag tänkte närmast på klibbfaktorn när jag frågade om hållbarhet. Gammal (använd) tejp lossnar från papper efter ett antal år, så jag tänkte att (ej använt) plåster också blir odugligt med tiden.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Hållbarhet plåster?
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 19:22 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Bra kvalité sen förvara vacuumpackat i svalt och mörkt utrymme. Då håller dom lugnt 10-20 år. Kanske till och med 50 år för vävplåster.
Felet med din fråga är att du köpt alla möjliga sorter och kvaliteter vilka då får olika livslängder.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet plåster?
InläggPostat: sön 17 sep 2017, 20:04 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Använde plåster, sårtvättare, gasbindor och kompresser från början av 80-talet senast för en månad sedan - fungerade hur bra som helst! Vill minnas att det mesta är av märket Akla.

Nu har du ju redan "för mycket" plåster, men ett hett tips är att ha hemma plåster i varierande storlekar och typer, framförallt större! Fick ett riktigt jobbigt blödande skrapsår på stjärten i somras, ca 4x8 cm. Det absolut bästa "plåstret" för detta utsatta och oregelbundna ställe var Mölnlycke Mepilex Border. Svindyrt, men helt sjukt bra! Kändes inte att jag hade det där alls och det klibbade inte fast i såret eller någonting, dessutom ska det gå att duscha med men jag var försiktig och duschade bara i samband med plåsterbyte (2-3 dagar).

Till en början hade jag en gammal kompress och kirurgtejp, vilket förvisso fungerade bättre än förväntat men dels fastnade i såret och dels gjorde lite ont när man rörde sig och tejpen sträcktes ut och kompressen flyttade på sig.

Efter några Mepilex gick jag av ekonomiska skäl över till Apotekets sterila snabbförband 8x10 cm, vilket också kan rekommenderas för större sår och "svåra" ställen.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet