Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Receptbelagda mediciner
InläggPostat: tor 14 jan 2016, 23:39 
Offline
Nykomling

Blev medlem: fre 08 jan 2016, 23:52
Inlägg: 1
Alvedon och Nezeril i all ära men hur preppa receptbelagda mediciner på ett hållbart och långsiktigt sätt? Att bunkra för ca ett år kan jag klara av men om vi säger att det skiter sig riktigt illa, då kan det bli trubbel!

"200 st? Ursäkta doktorn, kan du lägga till ett par nollor, jag förbereder mig för apokalypsen!" Känns som att det är risk att doktorn då vill skriva ut lite andra preparat samt ev plocka fram en tidlös tröja...

Även om jag skulle lyckas lösa mängden för flera år så är hållbarheten svår att förhandla med...

Frågeställning: Vilket är säkraste (tillgång och kvalitet) sättet att preppa receptbelagda mediciner?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Receptbelagda mediciner
InläggPostat: tor 14 jan 2016, 23:58 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2014, 19:44
Inlägg: 133
Ort: classified information
Jag resonerar så här att när SHTF inträffar så är gamla mediciner bättre än inga alls. Sedan kan man fråga sig hur snabbt de verksamma ingredienserna börjar falla i styrka? På din andra fråga kan du spela lite förvirrad och be att läkaren skriver ut ”mångdubbelt” eftersom du måste ha någon burk i sommarstugan, i fjällägenheten, hos särbon och på jobbet... :notme:

_________________
Jag preppar för en situation där samhället inte kan garantera medborgarnas säkerhet och grundläggande behov.

Svalbard Global Seed Vault


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Receptbelagda mediciner
InläggPostat: fre 15 jan 2016, 00:48 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Plocka ut allt så snabbt du kan från Apoteket och ring och be doktorn förnya receptet för det är slut.

De har ingen koll och skriver ut. Jag har bunkrat på mig extra på det viset men det tar en liten stund förstås.

Datum är nog mest rekommendationer. Jag har vissa 15 år gamla mediciner som fungerar utmärkt (allergi och imodium).

Sen finns det ju utländska butiker på nätet. Lite mer risky förstås men har hört att det fungerar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Receptbelagda mediciner
InläggPostat: fre 15 jan 2016, 00:57 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
mrlowrisk skrev:
Datum är nog mest rekommendationer. Jag har vissa 15 år gamla mediciner som fungerar utmärkt (allergi och imodium).


Just när det gäller medicin så bör man ha örnkoll och verkligen veta vad man har och hur det klarar att åldras om man tänker använda saker som gått ut, en del preparat kan vara direkt farliga om de är för gamla.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Receptbelagda mediciner
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 16:41 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 19 jan 2016, 12:02
Inlägg: 4
Det allra bästa är att åka utomlands och hamstra. I Ryssland, Ukraina och Bulgarien går det utmärkt att köpa receptbelagda mediciner utan recept. En del medelhavsländer ska också vara liberala vad gäller receptkrav. Bulgarien har fördelen att man inte behöver riskera att fastna i tullen i lika hög grad.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Receptbelagda mediciner
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 18:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Att köpa mediciner via webbsidor eller utomlands kan ha sina sidor även döda dig . Förfalskningen av mediciner fortsätter och är ett problem .
http://www.dn.se/debatt/falska-lakemede ... -halsohot/
http://www.who.int/bulletin/volumes/88/4/10-020410/en/
http://www.ibtimes.co.uk/counterfeit-dr ... dy-1497479
http://www.medicaldaily.com/global-prob ... and-329914

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Receptbelagda mediciner
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 12:11 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 19 jan 2016, 12:02
Inlägg: 4
Så är det ju, även om risken inte är särskilt stor. Den risken är nog dessutom större på nätapotek som inte får inspektioner stup i kvarten. Löses genom att handla på flera olika apotek och köpa mediciner av flera olika tillverkare. Det är bättre att ha ett medicinförråd med ett par förfalskningar än inget medicinförråd alls.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Receptbelagda mediciner
InläggPostat: sön 24 jan 2016, 14:56 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 22:08
Inlägg: 100
Åker man till England så kan man köpa ibuprofen-kodeintabletter receptfritt på Boots eller vilket annat apotek som helst. Det är mindre kodein per tablett (12,8mg) än i en C*todon (30mg), men ändå. Eftersom det bara är 200mg ibuprofen i varje tablett så kan man ta ett par stycken, men man ska ju vara försiktig med kodein och spara det tills man har JÄVLIGT ont nånstans...

Något annat som starkt rekommenderas är engelska "Cold & flu relief" eller "decongestant" -tabletter, som innehåller varierande kombinationer av paracetamol, ibuprofen, guaifenesin, fenylefrin, pseudoefedrin osv. Det finns en hel hög olika märken. De lindrar symptomen oerhört vid förkylning/flunsa då de är slemlösande/avsvällande.

Man kan hitta dem på Boots online, men de levererar dem inte till Sverige eftersom jag antar att de inte är tillåtna här. På britsuperstore.com finns anti-förkylningstabletterna, och de levererar till Sverige, men man kan bara beställa 2 paket åt gången och frakten är ganska dyr. Jag brukar köpa ett par paket varje gång jag åker över (har släkt där) - skulle man fastna i tullen med så liten dos kan man rimligtvis spela ovetande, tänker jag mig.

_________________
Will the fight for our sanity
be the fight of our lives
now that we lost all the reasons
that we thought that we had


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Receptbelagda mediciner
InläggPostat: mån 23 maj 2016, 16:48 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 16:57
Inlägg: 385
Ort: dalarna
Plötsligt händer det... Jag bunkrar efter förmåga en viss medicin jag äter varje dag och har gjort sedan jag var typ nått år. Ibland lyckas jag få extra recept osv. Har till och med lyckats få dubbla antalet burkar utskrivna per recept senaste 2 åren med en ganska genomskinlig motivering som ändå godtogs. Det är tabletter (ej narkotikaklassade) och nu så har jag ett lager för strax över 3 år. Helnöjd med det.

Men!

Idag gick jag till apoteket för att hämta ut mera. Jag har just fått recept och då brukar jag gå och ta ut asap iom att det ska gå viss tid mellan uttagen. Då visade sig att jag hade 2 helt nya recept skrivna av läkaren med en minuts mellanrum. Jackpot! Hon som stod där sade att hon har sett det förut, men kunde inte förklara det. Så sammanfattningsvis i stället för att gå hem med 1 burk (som jag behöver) så brukar jag ju gå hem med 2, men nu gick jag hem med 4. :D :D :D

_________________
People say walking on water is a miracle, but to me walking peacefully on earth is the real miracle. -Thich Nhat Hanh


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Receptbelagda mediciner
InläggPostat: lör 11 jun 2016, 18:29 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
provköpte från ett nätapotek, lite antibiotika, skulle enligt uppgift finnas på Cypern. när jag fick tabletterna så var de skickade från Indien. Har inte provat utan lagrar och hoppas på det bästa. Min inställning är väl också att gammal medicin är ofta bättre än ingen alls.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Receptbelagda mediciner
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 01:30 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Ett annat tips kan vara att bevaka (sheeple) som lämnar tillbaka urgångna mediciner till apoteket. Folk man känner eller hur förslagen man kan vara.... Äldre släktingar har oftast alldeles för mycket läkemedel i skåpen - starkta grejer morfin, benzo och annat, som lämnas tillbaka av någon....

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Receptbelagda mediciner
InläggPostat: fre 15 jul 2016, 23:59 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Vad är det för receptbelagda mediciner ni funderar på att köpa?

Undantaget det man eventuellt står på idag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Receptbelagda mediciner
InläggPostat: lör 16 jul 2016, 00:39 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Olika sorter av antibiotika är det som jag tänker på i första skedet. Det finns en trevlig handbok för hjälparbetare i tredje världen "where there is no doctor". Skall försöka följa den listan med läkemedel som finns rekommenderad där i. Fick besked från en bekant som är tullare att de betraktas all import/införsel av läkemedel som tillståndspliktig. :-(

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Receptbelagda mediciner
InläggPostat: lör 16 jul 2016, 08:45 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Innan man beger sig på shoppingrunda av läkemedel och stoppar undan detta så rekommenderar jag alla att gäva fram rapporten från amerikanska försvarets tester av läkemedel efter utgångsdatum. Det är nämligen långt ifrån alla läkemedel som lämpar sig för lagring, däribland flera antibiotika.

Har den tyvärr inte tillgänglig i mobilen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Receptbelagda mediciner
InläggPostat: lör 16 jul 2016, 10:04 
Om någon har en länk till den av drBengt nämnda listan är jag tacksam för att det länken postas här.

/MulenDag


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet