Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sulfa
InläggPostat: lör 20 jun 2009, 08:29 
Innan den effektivare moderna mögelbaserade antibiotikan, penicillin, så användes sulfa friskt. Inte minst för behandling av öppna sår i strid, med sulfapuder. Särskilt i början av andra världskriget. I slutet dominerade nog penicillinet.

Kanske sulfapuder skulle kunna vara något som kunde vara intressant i den bereddes förråd?

Om jag förstår rätt så är allergiska reaktioner ganska vanliga, 3%. Men å andra sidan reagerar en hel del på penicillin också.

Problemen med antibiotikaresistens kommer kanske att leda till att den mögelbaserade antibiotikan måste ersättas med något annat. Tills dess kanske sulfabaserad antibiotika är det mest uppenbara alternativet. Sulfa kan kanske också vara intressant för förebyggande behandling av öppna sårskador?

Är det någon som vet om det går att skaffa sulfapreparat, och om det kan vara vettigt att göra det? Eller är riskerna för stora?


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 20 jun 2009, 10:56 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: fre 29 maj 2009, 19:57
Inlägg: 132
Jag har för mig att jag köpte sårpulver i Italian som innehäll sulfa. Fungerade mycket bra.

Ska fundera lite på det, det hade faktiskt varit bra att ha.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 20 jun 2009, 11:05 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: fre 29 maj 2009, 19:57
Inlägg: 132
http://en.wikipedia.org/wiki/Sulfonamide_(medicine)

finns bara på engelska,
en förklaring om hur de fungerar och en lista/länkar över medicinnamn med sulfa
kanske finns receptfria i tx Tyskland eller Danmark ?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sulfa
InläggPostat: sön 13 sep 2009, 18:32 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: tor 12 mar 2009, 21:41
Inlägg: 93
Ort: V
Är det någon som köpt någon Sulfa? Isåfall var hittade ni den och hur mycket kostade den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sulfa
InläggPostat: sön 13 sep 2009, 19:51 
Jag har inte hittat några sulfapreparat för utvärtes sårbehandling, men som du kan se på annat håll här på forumet så har jag iaf skaffat sulfapreparat i tablett-form. På svenska apoteket finns det receptbelagda Bactrim, och på nät-apoteken exempelvis Septrin. Dessa preparat innehåller sulfonamid. Och båda är, om jag fattar rätt, tillverkade av samma företag...

Du kan läsa mer om det på FASS.se eller GoldPharma. Det var inte speciellt dyrt. 123:- för 100 tabletter. Frakt tillkommer. Penicillin är mycket dyrare, men är nog också lite mer verksamt/effektivt.

OBS: Jag har ingen särskild medicinsk bakgrund eller kunskap...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sulfa
InläggPostat: sön 13 sep 2009, 20:27 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: tor 12 mar 2009, 21:41
Inlägg: 93
Ort: V
skogsbonde skrev:
Jag har inte hittat några sulfapreparat för utvärtes sårbehandling, men som du kan se på annat håll här på forumet så har jag iaf skaffat sulfapreparat i tablett-form. På svenska apoteket finns det receptbelagda Bactrim, och på nät-apoteken exempelvis Septrin. Dessa preparat innehåller sulfonamid. Och båda är, om jag fattar rätt, tillverkade av samma företag...

Du kan läsa mer om det på FASS.se eller GoldPharma. Det var inte speciellt dyrt. 123:- för 100 tabletter. Frakt tillkommer. Penicillin är mycket dyrare, men är nog också lite mer verksamt/effektivt.

OBS: Jag har ingen särskild medicinsk bakgrund eller kunskap...

Jo det var främst sulfapreparat för utvärtes bruk som var intresserad av, jag skall nog lägga en beställning på penicillin från goldenpharma senare i höst beroende vad jag kan hitta när jag far till Tallinn.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet