Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gå off-grid över sommaren
InläggPostat: mån 21 mar 2016, 18:15 
Håller på att leta ställe ute på landet att köpa, men visar sig inte vara så lätt. Funderar på att gå off-grid över sommaren så jag kan förlänga sökandet då jag förmodligen inte kan stå kvar så länge på stället jag har min vagn på.

Har ni några tips inför att gå off-grid? Tanken är att bara parkera vagnen på något fint ställe (med tillstånd från markägaren såklart), köpa några solceller, hämta vatten då jag handlar och se det som ett litet äventyr/kul grej över sommaren.

Levde hela förra sommaren utan kylskåp och känns som det inte borde bli några större problem att göra det en sommar till. Har gasolspis och bastu så ser inga större problem med att hålla mig mätt och ren. Även om det kanske kommer bli mer vegetariskt på menyn än vad jag skulle gilla.

Solcells-kit. Någon som har några tips där?
Har bestämt mig för att jag behöver en konverterare upp till 230V så jag kan se på film och lyssna på min stereo någon gång i veckan. Jag gör av med max 1,5 kWh per dygn om jag använder datorn, lampan i taket, stereon och teven så mycket jag kan. Och tänker att det inte kommer bli så mycket filmtittande i sommar ändå. Så kanske 250W räcker?

Har kollat in dessa kit. http://solarlab.se/solpanel/solcellspaket/sommarstuga-230v.html
Finns det billigare och bättre grejor på andra ställen? Om jag inte köper 1000 solpaneler från alibaba.com vill säga...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå off-grid över sommaren
InläggPostat: mån 21 mar 2016, 19:05 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Solpaneler är bra, men laddar rätt långsamt, så planera förbrukningen.
Det låter som att du behöver torka kött redan nu, tunna skivor av magert kött i högst 40 graders värme, gnid in valfria kryddor(jag använder grillkrydda) innan torkning.
Köttet är lagom torrt när du kan böja det utan att det bryts av, Kokas upp som vanligt eller läggs i vatten en timma.

Jerky är gott :D

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå off-grid över sommaren
InläggPostat: mån 21 mar 2016, 19:19 
northwise skrev:
Solpaneler är bra, men laddar rätt långsamt, så planera förbrukningen.
....
Jerky är gott :D


Mmm, kan tro det. Tänker det kan vara ett bra tillfälle att prova på över sommaren hur det funkar ute i verkliga livet. Skulle inte anse det som "fusk" om jag märker det laddar dåligt att jag åker och sätter batterierna på laddning hos föräldrarna medans jag åker på bio en dag och skriver upp på listan "köp mer solpaneler". :D

Jerky är sjukt gott! Torkade två kilo fransyska häromåret med worchestersås, maze, honung, rosmarin, rökt paprika och havssalt. Men hållbarheten vara bara någon veckan innan allt var slut... :?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå off-grid över sommaren
InläggPostat: mån 21 mar 2016, 19:21 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Nikenik skrev:
Har bestämt mig för att jag behöver en konverterare upp till 230V så jag kan se på film och lyssna på min stereo någon gång i veckan. Jag gör av med max 1,5 kWh per dygn om jag använder datorn, lampan i taket, stereon och teven så mycket jag kan. Och tänker att det inte kommer bli så mycket filmtittande i sommar ändå. Så kanske 250W räcker?

Se på film, lyssna på stereo, använda dator och belysning går att göra på 12V. Då borde det räcka med 100-140W solpanel.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå off-grid över sommaren
InläggPostat: mån 21 mar 2016, 19:30 
Jaakko skrev:
Se på film, lyssna på stereo, använda dator och belysning går att göra på 12V. Då borde det räcka med 100-140W solpanel.


Mjo, det är klart det går. Men Harman Kardon och Dynaudio gör inga 12V stereoprylar vad jag vet. Eller att det finns några 12V HDTV med bra kontrast att köpa heller.

Alltså, jag förstår vad du menar. Men jag är lite kräsen av mig. Förstår jag inte kan använda min hifi-stereo och kolla på Sagan om Ringen på bluray varje kväll utan en jädrans massa solpaneler. Så om strömmen räcker till en film i veckan så får det vara nog med det.
Får väl läsa böcker, vara utomhus eller umgås med flickvännen dom andra dagarna i veckan. :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå off-grid över sommaren
InläggPostat: mån 21 mar 2016, 23:52 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
kan bli dyrt, en sommar utan tillgång på el med flickvän.. inget att göra på kvällarna och hur många böcker om odling orkar man läsa.. :D

billigt vin och solnedgångar... :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå off-grid över sommaren
InläggPostat: tis 22 mar 2016, 10:42 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tor 15 okt 2015, 13:22
Inlägg: 13
Ort: Västerbotten
Den här anläggningen kan jag rekomendera, satte upp den på min BOL för två år sedan och den har fungerat klockrent.
http://sunwind.se/product/show/?id=1086
det finns ett mindre paket men jag valde att överdimensionera min anläggning för att slippa snåla med strömmen.

_________________
Praeparatus Supervivet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå off-grid över sommaren
InläggPostat: tis 22 mar 2016, 14:00 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Eraser, har du någon erfarenhet av vad den ger på vintern? Kan den driva ett kylskåp då med?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå off-grid över sommaren
InläggPostat: tis 22 mar 2016, 17:15 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Eraser, om jag köper de där komponenterna skilt för sej är priset mindre än hälften av vad paketet kostar.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå off-grid över sommaren
InläggPostat: ons 23 mar 2016, 14:34 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tor 15 okt 2015, 13:22
Inlägg: 13
Ort: Västerbotten
Svar till mrlowrisk
I södra delarna av sverige kan du nog klara att driva ett kylskåp på vintern.

Uppe i norr där jag bor är det för lite sol på vintern för att det skall gå, i gengäld så behöver jag inte ström till kylen under
vintern.
Häruppe fyller man några 1.5 L petflaskor med vatten, låter dem ligga ute och frysa till is sedan lägger man dem i kylen
då har man kylskåpstemperatur.

_________________
Praeparatus Supervivet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå off-grid över sommaren
InläggPostat: ons 23 mar 2016, 14:38 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tor 15 okt 2015, 13:22
Inlägg: 13
Ort: Västerbotten
svar till Jaakko
det är kan du göra, varför jag valde att köpa detta paketet är att jag vet att det är bra grejor som fungerar ihop.
Jag har själv tidigare plockat ihop grejor från olika håll till en annan stuga jag har och resultatet var inte så lysande
(även om specifikationerna på solcellerna, batterierna och laddningsregulatorn såg bra ut)
men visst, har man kunskapen och tiden så går det att komma billigare undan.
Själv är jag lite av en "Lyxpreppare" och gjorde det enkelt för mig :-)

_________________
Praeparatus Supervivet


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet