Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Solpaneler och MPPT-teknik utan blybatterier?
InläggPostat: lör 07 maj 2016, 00:43 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: lör 09 jan 2016, 19:47
Inlägg: 13
Laddningsbara batterier har ju begränsad lagringstid och kräver regelbunden underhållsladdning. Därför vore det praktiskt att i en nödsituation kunna ladda många av de batterier som jag ändå använder i vardagen eller som råkar finnas tillgängliga, tex litium-jon-batteriet från en telefon, en USB-powerbank, NiMH-batteriet från en gräsklippare, osv.

För att effektivt utnyttja solpaneler verkar det krävas MPPT-teknik, men MPPT tycks allt som oftast kombineras i produkter med laddningsregulatorer anpassade enbart för 12v-blybatterier, vilket jag alltså önskar slippa långtidslagra.

Finns det MPPT-produkter för solpanaler, men utan laddningsregulator eller där laddningsdelen kan deaktiveras, så att jag istället för blybatteri kan ansluta exempelvis en separat DC-DC omvandlare?

Jag behöver inga stora effekter, att tex kunna ladda en mobiltelefon via USB med 5V / 1.5A även en molnig dag vore fullt tillräckligt och jag hoppas därför inte behöva några alltför stora och skrymmande solpaneler.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solpaneler och MPPT-teknik utan blybatterier?
InläggPostat: lör 07 maj 2016, 08:00 
köp separata saker

lös panel, lösa regulatorer, du kan även se till att köpa laddade för normala batterier som går på 12v, sedan laddar du blybatteri och laddar sedan småbatterierna från den


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solpaneler och MPPT-teknik utan blybatterier?
InläggPostat: lör 07 maj 2016, 14:18 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: lör 09 jan 2016, 19:47
Inlägg: 13
Ja, ungefär så med separata enheter. Men jag vill slippa 12v-blybatteriet i den kedjan, eftersom det inte används till vardags och därför är värre att "rotera" (underhållsladda samt ersätta efter några år).

Därav min fråga om det finns produkter med MPPT-teknik som fungerar även utan ett 12v-blybatteri? (till vilken jag kan ansluta separat laddare, ev. i kombintion med en separat DC-DC-omvandlare.)

Det finns solpaneler som ger ca 5V helt utan elektronik (tex http://solarlab.se/solpanel/solcell-usb.html) men tror att förlusterna skulle kunna minskas med MPPT.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solpaneler och MPPT-teknik utan blybatterier?
InläggPostat: lör 07 maj 2016, 14:40 
en djävla massa, kolla på ebay efter laddare så kan du göra vad du vill i princip, kan behävas en backdiod

ex
eBay item number:
251965448544


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solpaneler och MPPT-teknik utan blybatterier?
InläggPostat: lör 07 maj 2016, 22:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om jag förstår dig rätt så vill du bara ta ut el när solen lyser? Det negativa med att utesluta ackumulatorn ur ekvationen är ju att du saknar buffertkapacitet, vilket kan vara nödvändigt om du vill köra saker som kräver lite mer ström under startögonblicket till exempel.
Men om du bara är intresserad av att ladda telefonen så är väl det enklaste att bara ta en normal DC-DC converter som drar ner ström till 5,5Volt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solpaneler och MPPT-teknik utan blybatterier?
InläggPostat: sön 08 maj 2016, 08:17 
kjpet skrev:
För att effektivt utnyttja solpaneler verkar det krävas MPPT-teknik, men MPPT tycks allt som oftast kombineras i produkter med laddningsregulatorer anpassade enbart för 12v-blybatterier, vilket jag alltså önskar slippa långtidslagra.


Jag behöver inga stora effekter, att tex kunna ladda en mobiltelefon via USB med 5V / 1.5A även en molnig dag vore fullt tillräckligt och jag hoppas därför inte behöva några alltför stora och skrymmande solpaneler.


rätt underhållsladdat och lagom lågt utnyttjat så håller sig ett bra blybatteri 10-15 kanske 20 år, inte att förakta

sedan kan man hitta torrladdade blybatterier med, då kan du aktivera dom när det behövs
eller skaffa våta nife eller nicd som kan ha livsläng upp till 50 år eller mera


till delen med att kunna ladda under mulna dagar så får jag göra dig grymt besviken,
du kommer behöva en kvadratmeter eller mera om det inte är direkt solsken på solpanalen för att få dom där 5-10w som behövs för att ladda en mobil, beklagar

jag hadde om jag varit som dig börjat med att köpa en kina solpanel 10-20w en multimeter och några olika switchade laddmoduler och provat mig fram så man ser sambandet med effekt och solsken


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solpaneler och MPPT-teknik utan blybatterier?
InläggPostat: sön 08 maj 2016, 10:33 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: lör 09 jan 2016, 19:47
Inlägg: 13
grym skrev:
en djävla massa, kolla på ebay efter laddare så kan du göra vad du vill i princip, kan behävas en backdiod

ex
eBay item number:
251965448544


251965448544 verkar kunna ge en inställd konstant spänning resp. ström, men som jag förstår det har den inte MPPT (Maximum power point tracking, https://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_p ... t_tracking) för att automatiskt och dynamiskt optimera för maximal energi från solpanelen beroende på bla nuvarande solljus/temperatur.

Det säljs några kort som utger sig för att ha MPPT men utan krav på 12-batterier, men där "tracking"-delen innebär att manuellt vrida på en potentiometer när solljuset ändras: https://www.youtube.com/watch?v=GlnjyFnFiR0


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solpaneler och MPPT-teknik utan blybatterier?
InläggPostat: sön 08 maj 2016, 10:40 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: lör 09 jan 2016, 19:47
Inlägg: 13
grym skrev:
sedan kan man hitta torrladdade blybatterier med, då kan du aktivera dom när det behövs eller skaffa våta nife eller nicd som kan ha livsläng upp till 50 år eller mera

Intressant!

grym skrev:
du kommer behöva en kvadratmeter eller mera om det inte är direkt solsken på solpanalen för att få dom där 5-10w som behövs för att ladda en mobil, beklagar

En kvadratmeter vore OK om det krävs.

grym skrev:
jag hadde om jag varit som dig börjat med att köpa en kina solpanel 10-20w en multimeter och några olika switchade laddmoduler och provat mig fram så man ser sambandet med effekt och solsken

Ja, det är nog en bra idé.

Ongrid skrev:
så är väl det enklaste att bara ta en normal DC-DC converter som drar ner ström till 5,5Volt.

Jag enklast, antagligen inte effektivast, men kanske ett bra sätt att börja.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solpaneler och MPPT-teknik utan blybatterier?
InläggPostat: sön 08 maj 2016, 17:41 
mppt är överskattat om man inte har större anläggningar

skulle jag vilja ha ut mera effekt så hadde jag absolut satsat på en sak som trackar panelen mot solen istället

som sagt, prova lite när du har en i handen så ser du följderna av både vinkel mot solen och mulet väder


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solpaneler och MPPT-teknik utan blybatterier?
InläggPostat: sön 08 maj 2016, 19:11 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Om det är en stationär installation, köp en större panel / mer paneler. Det uppväger mppt teknikens fördel imho.
Annars har jag inte sett något med mppt annat än i regulatorer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solpaneler och MPPT-teknik utan blybatterier?
InläggPostat: mån 09 maj 2016, 13:10 
Ett blybatterier är bra för att ge en buffert och för att ge lagom spänning. Så länge det inte är överladdat håller det lagom spänning.

En DC/DC krets kombinerat med en rejäl kondensator eller en bank med nimh-batterier borde klara samma funktion. Då borde väl DC/DC kretsen fylla samma funktion som en mppt? Gäller att välja en effektiv DC/DC krets, bara...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solpaneler och MPPT-teknik utan blybatterier?
InläggPostat: mån 09 maj 2016, 14:01 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Intressant tråd, funderat självt med på lösningar utan "förvar" där överflöds el går till tex varmvatten.

För att få det att funka, måste hela årets matning vara täckt och bara köra på sol är alldeles för kostsamt och klumpigt.

Försöker för närvarande få möjlighet skapa en prototyp av magnetturbin för att förbigå naturens nycker.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solpaneler och MPPT-teknik utan blybatterier?
InläggPostat: fre 13 maj 2016, 10:29 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Eftersom jag oftast laddar min telefon och andra batterier på kvällen så mellanlagrar jag solen i vanliga blybatterier. Då kan jag även ladda telefonen en mulen dag.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet