Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertera batteridrivna saker till USB
InläggPostat: mån 18 jul 2016, 16:44 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Tänkte tipsa om att man enkelt kan slakta en gammal USB-kabel och använda ström från den. Röd kabel är + och svart är -. Grön och vit är data och kan klippas bort.

Jag hade en apparat som åt upp 3 st LR14 batterier på nolltid och tröttnade på att köpa nya för dyra pengar (apparaten vägrade dessutom ta laddningsbara batterier för spänningen blev för låg). Ett nytt LR14 batteri ligger på 1,61 V (3*1,61=4,83) så spänningsdiffen mot USB (5V) var under 0,2 V så nu kör den från en billig USB nödladdare jag fick som reklam som jag kan ladda upp igen. Det gick att dra en snygg USB kabel ut genom apparaten så det ser ut som den var byggd för det från början. :)

Jag virade bara runt kablarna runt batterihållaren och tvinnade ihop dem. Man skulle ha kunnat löda också men jag ville inte förstöra batterihållaren.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera batteridrivna saker till USB
InläggPostat: mån 18 jul 2016, 17:59 
man kan göra fejkbatterier av 9mm hylsor
fördel är att man kan trycka ut tändhatten lite så det passar batterihållare som har polaritetsskydd
på 9mm hylsan kan man löd fast kablen, och man behöver en träbit för att få rätt längd på det hela

har annvänt det för att kunna ladda större batterier än vad man ska få plats med i dom kapacitetstestande laddarna


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet