Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Olja till Honda Eu20i?
InläggPostat: tis 13 sep 2016, 13:46 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Vad kör ni för olja till era elverk?

Har en skvätt 10W-40 halvsyntetisk med API SG klassning som jag tänkte köra slut på först men sen bör man ju köpa på sig lite för att ha längre fram.
Tänkte inte betala 100 kr litern utan hitta något vettigare i pris och byta ofta istället.

Läste någonstans att 10W-40 var bra då oljan var lite segare när den var varm och då drack den inte så mycket olja. Vi har ju sällan tropiska klimat i Sverige. Tankar på det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja till Honda Eu20i?
InläggPostat: tis 13 sep 2016, 16:38 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Enligt hondas manual. Minst SJ klass på oljan. Alltså (Sx) J,K,L,M,N.... eller högre bokstav.
Rådfråga din egen manual. Den kan säga annorlunda.

Granngården & en del bensinmackar brukar ha 20l dunkar Agrol classic som uppfyller de kraven.
http://www.granngarden.se/Agrol/Motorolja-Agrol-Classic-SAE-15W-40%2C-20-l/p/1149846

Köper den oljan till en bil i familjens ägo som dricker en del olja, vill inte hälla i samma dyra olja som i min egen då den bokstavligt talat går upp i rök.. :-g

Tror viskositeten på oljan knappt påverkar motorn i ett elverk. Dessutom kan elverket förvaras varmt ett tag innan så oljan ändå är varm när den skall startas.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja till Honda Eu20i?
InläggPostat: tis 13 sep 2016, 18:51 
Tips är ju att kolla biltemas olja också. Uppfyller kraven med råga vad jag vet.
Hängde mycket på autopower för några år sedan och JohanB tror jag han hette hade stenkoll på oljor. Han hade även låtit en bekant på KTH köra analys på div märken och han kunde inte se någon som helst skillnad på biltemas och Statoils helsyntet för dubbla priset. Ett par personer vittnade oxå om biltemadunkar och statoildunkar på raffinaderiet.
Kört biltema nu i flera år :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja till Honda Eu20i?
InläggPostat: tis 13 sep 2016, 20:00 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Det som gör mig lite fundersam är att Hondas manual säger API SE.
SE klassificeringen slutade man med 1979. Jag kollade den engelska manualen om det var en översättningsmiss men där stod också SE eller bättre.

Så min tolkning är att nästan vilken olja som helst duger för allt nuförtiden är bättre än SE.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja till Honda Eu20i?
InläggPostat: tis 13 sep 2016, 20:51 
Det här följer jag med stort intresse iom äger en eu10i...hittar vi en lämplig Biltema olja känns bra för plånboken.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja till Honda Eu20i?
InläggPostat: tis 13 sep 2016, 21:21 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
T-72, vad står det för klassning i din manual?

Rafe, står det verkligen SJ i din? Är det en EU20i eller en större modell?

Denna är tokbillig och håller SH klass:

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/motorolja-520001/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja till Honda Eu20i?
InläggPostat: tis 13 sep 2016, 21:41 
Kollar min manual imorgon.

Nu har jag läst på och ser ingen större anledning att använda minerlolja till en 10k kronors elverk. Det blir endast helsyntet från början.

Mina två frågor isf är kan man köra med SAE 5-30w istället för 10-30w?
http://www.oljaonline.com/original-gm/o ... b-025.html

Enda nackdelen är att oljan smörjer bättre vid lägre temperaturer?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja till Honda Eu20i?
InläggPostat: tis 13 sep 2016, 21:41 
Det går att skriva ett hur långt inlägg som helst om motorolja men för min egen mentala hälsas skull försöker vara kortfattad. Viskositet (10w-40) etc dvs oljans trögflutenhet vid olika temperaturer är helt ointressant på moderna bilar iaf. Kan vara viktigt på äldre bilar och maskiner tex trädgårdsmaskiner som skall ha raka oljor, aka ingen w aka inga vinteregenskaper. Vad jag vet tillverkas biltemas och många av statoils oljor baserade på klass 3 basoljor (högre svavelhalt) mot tex mobil1 och castrol som tillverkas på klass 5 basoljor. Inget fel på dom billigare oljorna så länge dom uppfyller tillverkarens klassning. Skall bilen ha vw tex 501,14 så skall det vara det för motorn/växellådan är testad på den oljan även om mycket annat kan funkgera. API (american petrolium institute) är idag en gammal klassning där nästa steg i klassning överskred kvaliten på den äldre. SJ är bättre än SF osv. Vad gäller ett Honda elverk har den antagligen en rekommendation i instruktionsboken på en klassning enl jaso (japansk oljeklassning) som enkelt kan översättas till ACEA klassningen som används i europa. I nästa avsnitt om nördig fakta ska vi prata om bromsvätska :roll:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja till Honda Eu20i?
InläggPostat: tis 13 sep 2016, 21:50 
Vi älskar nörderiet så kör vi vidare..
http://www.petepower.co.uk/generator-servicing.html

Han verkar vara erfaren inom ämnet och rekommenderar halvsyntet 10w-40.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja till Honda Eu20i?
InläggPostat: ons 14 sep 2016, 09:42 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Ja, T-72, du har en poäng. Kanske dumt att snåla med oljan. Den har inget oljefilter...

Jag har en del "Mobil 1 New Life 0W-40" ståendes som jag kört i bilarna. Fast det kanske är lite långt från specen 5W-30.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja till Honda Eu20i?
InläggPostat: ons 14 sep 2016, 10:42 
mrlowrisk skrev:
Ja, T-72, du har en poäng. Kanske dumt att snåla med oljan. Den har inget oljefilter...

Jag har en del "Mobil 1 New Life 0W-40" ståendes som jag kört i bilarna. Fast det kanske är lite långt från specen 5W-30.


Hondas Indonesiska sida säger att man ska använda 10w-30 till Eu10i. Att man skriver 5W-30 i Sverige är nog bara för att den ska vara bättre anpassad till lägre temperaturen här i landet. Förmodligen borde man skriva 0W-30 för Norrland och 5W-40 för oss i södra Sverige. Så länge man håller sig inom dessa marginaler så spelar inte så stor roll. (har faktiskt suttit och läst i över två timmar om oljor och olika klassificeringar igår :lol: )


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja till Honda Eu20i?
InläggPostat: ons 14 sep 2016, 20:50 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
mrlowrisk skrev:
T-72, vad står det för klassning i din manual?
Rafe, står det verkligen SJ i din? Är det en EU20i eller en större modell?


Ett par år gammal honda. Motsvarar E20 i storlek, Jo SJ säger manualen.
Lustigt med tanke på att de nya modellerna kräver lägre api klass på oljan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja till Honda Eu20i?
InläggPostat: ons 14 sep 2016, 21:26 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Jag kör med castrol magnatec 5w-30 c2. Var ett tag sen men jag köpte ett lager från Tyskland för ungefär samma pris som biltemaolja kostade här. Kan ju ha ändrat sig på sistone ifs...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja till Honda Eu20i?
InläggPostat: ons 14 sep 2016, 23:33 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 04 nov 2012, 20:16
Inlägg: 100
Ort: Östra Götaland
Inte har oljans klassning med oljans kvalitet att göra? Man kan idag köpa Motul, Red Line och andra erkänt högkvalitativa oljor från Tyskland billigt och fraktfritt. Inte går det i någon större skvätt olja i ett litet elverk så man har lust att dumsnåla.. 20-literspotta på Swedol är en annan hit!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet