Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vedlagring - enkelt och billigt?
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 14:03 
Ja, jag vill utöka vedlagret men vill inte bygga en ny vedbod. Nån som har tips på enkel, lat och billig metod?

Fundering: En pall läggs på en bit markduk, på pallen ställs en storsäck med ved, ovanpå storsäcken surrar man fast en bit takplåt. Bra, nja eller blä?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedlagring - enkelt och billigt?
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 14:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
IBC-tankarna kommer ju väldigt ofta i gallerpallar en metallbotten och så galler uppåt som skydd för plasttanken .
De används här flitigt som vedkorgar som har fördelen med att vara gjorda för att flyttas med pallgafflar .
Med plasttanken kvar men helt öppnad uppåt så blir plasttanken och galler korgen en förvaring för redan riktigt torr tändved .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedlagring - enkelt och billigt?
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 14:20 
alltid upp över backen, ett par stenar eller liknande under pallen, ex tegelstenar eller slanor

läget äv något man bör tänka på, gärna sol på veden, håll undan markvegitaion

plåt är vettigast, tunn skitpressenning håller ett år , byggduk några år, gummiduk några årtionden, men tungt

har man du så ska den gå ut lite på sidorna, ha slanor som vinklas utåt, och skruva fast pressenningen i veden, några vedbitar ner, eller så blåser det bort


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedlagring - enkelt och billigt?
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 17:58 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Googla vedstack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedlagring - enkelt och billigt?
InläggPostat: mån 10 okt 2016, 14:39 
Instämmer med vedstack.

Gör man den rätt fungerar ytterlagret och toppen som takpannor som leder vatten ut på ytan av stacken och ner. En stor vedstack är bättre än två små. Underst behöver man komma upp så markfukten inte stiger upp. Enklast genom att lägga ett glest mönster med björkved med barken neråt och sedan ett glest lager på det. Eller fuska med 2x4" och/eller pallar.

Veden bör vara finkluven, alltså avsevärt mycket längre än vad den är grov. Annars rasar stacken lätt och det blir svårt att stapla så att det hela tiden lutar utåt lagom mycket. Eftersom vedstacken är rund tenderar den att automatiskt få rätt lutning, men om den är för liten, för stor krökning, blir det för mycket lutning. Man kompenserar genom att lägga grova änden utåt om lutningen blir för brant.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedlagring - enkelt och billigt?
InläggPostat: mån 10 okt 2016, 17:35 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
På det här forumet får jag väl nästan förutsätta att alla känner till den här boken:

VED - allt om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ
Av Lars Mytting

Bild

Det är iaf en mycket givande och lärorik bok om allt som har med ved att göra, inklusive vedstackar, hur man ställer upp veden, hur luftgenomströmningen i stacken ska bli effektiv etc.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedlagring - enkelt och billigt?
InläggPostat: mån 10 okt 2016, 20:10 
beror lite på vad man har för ved med, en del har ju bara lagom stora fina vedbitar där man mycket lättare kan göra trevliga vedhögar, med massa udda ved, smått, övergrovt vridet och eländigt så är det inte lätt att få bra vedhögar, då funkar det med extra tak uppepå ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedlagring - enkelt och billigt?
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 18:20 
Ja, grov ved för panna blir inte bra i vedstack. Bättre med finkluven ved för köksspis och kakelugn.

Ett tips är att ha en öppen vedbod vid en vägg. Alltså bara ett tak ut från vöggen till stolpar. Ger fritt blås. Sedan vedstackar intill så man kan kasta in vedstacken när det blir utrymme under taket.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedlagring - enkelt och billigt?
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 19:24 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Hej!

Jag gillar enkla lösningar :D .

Så i mitt fall efter en misslyckad första säsong -93 som inbegrep tät press o ingen luft= rutten ved...... :-g

Sedan dess kör jag med filosin enkelt är bra! I mitt fall så bygger jag med hjälp av lastpallar (golvet) sedan regelstommar som fästes i pallarna några enkla takstolar o på detta lite trp plåt dvs takplåtar modell billigt ;) . Väggarna består av gles råspont som i öppningsdelen plockas ned vartefter man behöver nyttja veden. Naturligtvis är förfarandet med motsatta när veden kastas in. Jag travar inte! Kanske dumt men är för bekväm...... Bygger hellre ett nytt vedskjul om det inte får plats!

Lycka till!

Ps kör ni med vedklyv eller yxa?

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedlagring - enkelt och billigt?
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 20:03 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
kör med giljotin som kapar klyver samtidigt..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedlagring - enkelt och billigt?
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 20:21 
kör med vedklyv, har nyttjat yxa så det räcker man kan fortfarande svinga den


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet